X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המחזה המיתולוגי, הנחשב לאחת היצירות הקנוניות של התרבות היהודית, זוכה להערצה וסגידה אפילו בגדנסק. העיתונאי וההיסטוריון גד נחשון מדווח היישר מהעיר הפולנית שלחוף הים הבלטי, על תערוכה ועל-כנס אקדמי, שנערכו באוניברסיטה המקומית, ושהוקדשו במיוחד לניתוח ההצגה הקלאסית הזו
▪  ▪  ▪
באדיבות תיאטרון אידה קמינסקה בפולין [צילום: באדיבות תיאטרון אידה קמינסקה בפולין ]

מעט מאוד מחזות תיאטרליים, שהועלו בעבר על בימות שונות ברחבי העולם, הצליחו להותיר לאורך הזמן את רישומם העז על צופיהם, כפי שהצליח לעשות זאת "הדיבוק" - מחזהו היהודי המיסטי הקלאסי של שלמה אנסקי, הקבור בבית הקברות הישן של ורשה.
"הדיבוק", הנחשב לאחת היצירות הקנוניות של התרבות היהודית, מתרחש במזרח-אירופה של תחילת המאה הקודמת. הוא נסוב סביב סיפור אהבתם של בחור-ישיבה עני ובתו של גביר העיירה. כשבחור הישיבה מגלה, לחרדתו, כי בת הגביר מיועדת, בעצם, לגבר אחר - הוא מת משברון-לב. לאחר מותו הוא חודר לגופה של בת הגביר, ממש ערב-חתונתה, ומסרב לצאת משם. בתגובה, נחושים תושבי העיירה לעשות את כל שניתן כדי לגרש את הדיבוק שנכנס בה.
יוצאים מגדרם
במלאת מאה שנים לכתיבת המחזה הפולקלוריסטי הזה, העוסק מטבעו בגלגול-נשמות, נערכו בימים אלה באוניברסיטה של גדנסק, השוכנת לחוף הים הבלטי, תערוכה מרהיבה וכנס אקדמי רב-משתתפים, שהוקדשו לניתוח ההיבטים האתנוגרפיים של היצירה המופתית, שהטביעה את חותמה על רבבות צופיה. בכנס נטלו חלק חוקרים מפולין, ארה"ב וישראל, ובלט בהם במיוחד חלקם של אלה ממשתתפיו הלא-יהודים.
בין המוזמנים לתערוכה ולכנס היה גם העיתונאי וההיסטוריון גד נחשון מניו-יורק. לדבריו, מתים הפולנים על "הדיבוק" ויוצאים ממש זה מכבר מגדרם בהתייחסותם להשלכותיו, עד כדי כך שהם רואים בכל מי שמעז בכלל למתוח ביקורת עליו - אנטישמי לשמו.
השגריר הנודד
בתערוכה ובכנס בא לידי ביטוי הישגו הגדול של "הדיבוק", המתבטא בכך שהוא נמנה עם אותן יצירות-מופת מעטות בלבד שהצליחו להשתחרר מכבלי המקום, הזמן והשפה שבה נכתבו, ולהפוך בעצם לשגרירו הרשמי הנודד של התיאטרון היהודי אל העולם הרחב.
ראוי לציון שבמרוצת השנים זכה המחזה הקלאסי לתהודה רבה לא רק בזכות העלאתו בתיאטראות "הבימה" ו"גשר", אלא גם תודות לעובדה שלא בחלו בו, עד עצם היום, בימות-תיאטרון שאינן יהודיות ברחבי העולם. נחשון מציין שראוי לציון שהצגתו הראשונית נערכה עוד לפני שנות דור בפולין, ומאז המסך לא יורד עוד עליה..

תאריך:  08/12/2015   |   עודכן:  08/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עשרות תיקי תעבורה המונחים על שולחנו לא מונעים מהשופט אלכס אחטר לשים לב לפרטיהם, לצד טיפול יעיל בהם. עם זאת, במקרים לא מעטים הוא נאלץ לדחות את הדיון משום שהסניגורים לא טרחו להתכונן כיאות
עידן יוסף
משרד התחבורה גורר רגליים בקביעת מדיניות כלפי תחבורה שיתופית מחשש לפגיעה בתחבורה הציבורית ולהפרטת האסדרה    ועדת המדע דורשת לגבש מדיניות ולקדם כבר כעת מוניות משותפות
שי זדה
"אז אחרי שטיילתי ביותר מ-100 מדינות ו-500 ערים, הגעתי לסרייבו. תפסתי מונית משדה התעופה לעיר בשעת לילה מאוחרת עם מוזיקה בלקניית טובה שהתנגנה ברכב"
יוסי גסנר
רשימת נושאים שיש להביאם בחשבון לקראת תום השנה בכל הקשור לתחום המס
עליס בליטנטל
Archibald Motley במוזאון Whintey בניו-יורק, הוא המתעד הגדול ביותר של אמריקה באמנות    תערוכתו מעוררת התרגשות וממלאה את אולמותיה בבנין החדש המרהיב של הויטני בוסט ווילג'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il