X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הנטייה היא גנטית התאומים דודו ויוני גרשטיין גילו כישרון איור כבר בילדותם והמשיכו לצייר בבגרותם, גם אם דרך חייהם השתנתה
▪  ▪  ▪
ברגנר ילד [צילום: יח"צ]
ברגנר בוגר
[צילום: יח"צ]

אלונה פרנקל בת 12
[צילום: יח"צ]

פרנקל בוגרת

[צילום: יח"צ]

דודו גרשטיין גיל 18 [צילום: יח"צ]

דודו
[צילום: יח"צ]

האם ניתן לחזות כבר מילדות מי יגדל להיות אמן, מתוך התבוננות בציורי הילדות שלהם? התערוכה "ציורי ילדות של אמנים ישראלים" במוזאון ר"ג מבקשת לענות על שאלה זו, דרך הצגת מבחר מרתק של ציורי ילדות, מול ציורי בגרות של אמנים ישראלים שהשתתפו במחקר שערכה אילה גורדון, אוצרת ראשית בדימוס ומייסדת אגף הנוער ע"ש רות של מוזאון ישראל.
התערוכה קמה במקביל לפרסום הספר של גורדון Childhood works of artists ומוצגים בה 18 מהאמנים שגורדון חקרה, ביניהם שני זוגות תאומים זהים. האמנים הם: אבישי אייל, אביגדור אריכא, אסף בן מנחם, יוסל ברגנר, דודו גבע, דוד ויוני גרשטיין (תאומים), יוכבד ויינפלד, טל מצליח, רפי לביא, אלונה פרנקל, רות צרפתי, דן רייזינגר, אלי ושיר שבדרון (תאומים), יעקב שטיינהרט, דוד שריר, בצלאל שץ.
אילה גורדון, אוצרת ראשית בדימוס ומייסדת אגף הנוער ע"ש רות בירושלים ביקשה לבדוק אם אפשר לחזות מי מהילדים יגדל להיות אמן תוך התבוננות בציורי הילדות שלהם. היא חקרה מהם הגורמים בילדותו ובתהליך גדילתו של אדם שיגרום לו להפוך לאמן בבגרותו, והאם ניתן למצוא קשר רעיוני או צורני מובהק בין יצירות האמן הבשל ליצירות ילדותו.
משורר וזמרת
גורדון ראיינה עשרות אמנים ישראלים, התבוננה בציורי הילדות והנערות שלהם (מגיל 4 עד 18) וביצירות הבגרות והשוותה בין הנתונים. כמו-כן השוותה בין ילדותם ויצירותיהם של האמנים הישראלים לאלו של פול קליי ופבלו פיקאסו - שניים מענקי האמנים במאה ה-20.
השוואה בין קורות חייהם של האמנים העלה כי רבים מהם גדלו בבתים של אמנים או הורים בעלי נטיות אמנותיות (כלומר, קיימת נטייה גנטית, מ.ג.מולנר): יוסל ברגנר, לדוגמה, היה בנם של משורר וזמרת, בת של חזן. אחותו הייתה רקדנית, דוד אחד שלו כתב רומנים ודוד שני היה צייר. בצלאל ש"ץ, גדל בתוך אקדמיה לאמנות: אביו היה האמן בוריס ש"ץ שהקים וניהל את בצלאל בירושלים. גורם נוסף הוא התייחסות המשפחה לכישרון האמנותי של ילדיהם: אביהם של אלי ושיר שבדרון (רואה חשבון), ואביה של רות צרפתי (חקלאי) עודדו את ילדיהם לצייר ואספו באהבה רבה את יצירותיהם מילדות רכה.
ישנם, כמובן, גם סיפורי חיים ייחודיים של אמנים, כמו זה של מאיירת הספרים אלונה פרנקל: "סיפורים וציורים אפשרו לי להישאר בחיים", אמרה. פרנקל נולדה וגדלה בפולין ובגיל 7-6 הסתתרה במחבוא, תחילה לבד ואחר כך יחד עם הוריה, עד תום מלחמת העולם השנייה. בתקופה זו, הבילוי האהוב עליה במיוחד היה כאשר אביה כתב מפיה סיפורי אגדה ואלונה איירה אותם. הדמויות שאכלסו את סיפוריה, ובהם הילדה והוריה, חזרו גם בספרי הילדים שכתבה בבגרותה.
נטייה גנטית
גורדון מצאה כי בדרך כלל ישנם חוטים מקשרים בין ציורי הילדות ליצירה הבשלה והבוגרת: לעיתים קשרים סגנוניים, לעיתים נושאים השבים וחוזרים בציורי הבגרות. אצל יוסל ברגנר, למשל, הציור של האמן הבוגר מזכיר ציור ילדותי, דמיוני, המאוכלס בסירים ופומפיות מתעופפים באוויר.
דן רייזינגר, יליד יוגוסלביה, אף הוא הסתתר עם משפחתו בתקופת מלחמת העולם השנייה . שיחות המבוגרים והעיתונות התקופתית היו השראה לציוריו - הוא נמשך לצייר סמלים ודגלים תקופתיים מבלי להבין למי היו שייכים. רייזינגר שגדל להיות האמן שעיצב במידה רבה את עולם הסמלים הישראלי מאותות צבאיים ועד לסמלי המסחר (לוגו) הידועים בארץ. צבעי היסוד והצורות ההנדסיות שאפיינו את ילדותו חוזרים גם בעבודתו כמעצב.
בין המציגים יש גם 2 זוגות תאומים, מה שמוכיח שהנטייה היא גנטית. התאומים דודו ויוני גרשטיין גילו כישרון איור כבר בילדותם והמשיכו לצייר בבגרותם, גם אם דרך חייהם השתנתה: יוני חזר בתשובה ומאייר ספרי ילדים המציגים דמויות פיגורטיביות מסורתיות של קהילה דתית. דודו מוכר לנו מאוד מחיתוכי המתכת המצוירים שלו בסגנון קומיקס ובצבעוניות עזה ובהם ציפורים, פרחים, נגנים, סצנות של אנשים בתנועה, רוכבי אופניים וכו'. עבודות מונומנטליות שלו זוכות להערכה רבה, מוצגות ונמכרות בעולם הרחב, ביפן, צרפת, ארה"ב ועוד.
האם ילדכם יוכל להיות פיקאסו?
ולסיום, שאלת מיליון הדולר: האם אפשר לצפות מראש אם ילד יוכל להיות פיקאסו? מסתבר שהתשובה לכך אינה פשוטה. כשרון ציור הוא ודאי תנאי ראשוני, אך האם הילד יבחר להיות אמן עצמאי בעתיד? לדברי החוקרת נדרשים לכך תנאים נוספים, ובראשם "צורך עמוק ליצור, סביבה תומכת ומורים רבי השראה". לדעתי (מ.ג. מולנר) ולאור המציאות בעולם האמנות יש צורך בגוף תומך כספית. לאורך ההיסטוריה ראינו כי אמנים רבים הצליחו להתקיים ולהתפרנס רק בזכות תומך עשיר (מצ'נט), וכיום - בעזרת סוכן אמנות המקדם את האינטרסים של האמן (ושל עצמו...). פעילות שיווקית ממולחת ומומנטום תרבותי/מסחרי גם הם משחקים תפקיד בקביעת מעמדו של האמן.

תאריך:  22/12/2015   |   עודכן:  23/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי גאון של אימא?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אני
אהרון שחר  |  22/12/15 21:44
2
קשקוש בלבוש דוד גרשוטיין מצייר
סוניה פרס  |  25/12/15 00:22
 
- למה את מבזה?
מי את ? ציירת מתו  |  2/01/16 18:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בית המשפט העליון פוסק שוב ושוב חד-משמעית: אין להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית. את כל הצדדים באולמו של השופט זיאד סאלח, בבית המשפט בעכו, זה פשוט לא מעניין
איתמר לוין
השופט מנחם קליין הגיע למסקנה שאינו יכול ללכת לקראת זקן חולה ונזקק בתביעה לביטוח סיעודי, אך התחשב במצבו כאשר לא הטיל עליו הוצאות
שיה מלכין
שכנתי למושב הייתה אישה מבוגרת שבחורף הגיעה עם מעיל פרווה שהפיץ את ריח הנפטלין בחוזקה, בעיקר לאפו של היושב לשמאלה, ובד"כ זו הייתי אני
אליאור אלבחרי
מדינאים וחוקרים רבים מתדיינים שנים ארוכות על הנסיבות שבהן צומח דור חדש של ג'יהאדיסטים    בין הנסיבות: הסתה דתית, חינוך לקוי מבית ומחוץ ותנאי מחיה קשים    כמו-כן, בעוד שאדם בוגר מודע להשלכות החמורות של מעשיו, אין הדין דומה למוחו הצעיר של בן נוער משולהב בראשית דרכו בשורות הג'יהאד
עליס בליטנטל
ספרה החדש של נאוה סמל "מזמור לתנ"ך" הוא בבחינת משב רוח מרענן לכל מי שאוהב את השפה העברית, אך כואב את היחס המזלזל לו היא זוכה בשנים האחרונות. השפה התנ"כית, המהולה בשפה היהודית ובשפה העברית (התיקנית) מצטטת את המקור לכל שיר בספר, בפסוקים מהתנ"ך, ומעלה זכרונות לכל העבריים האמיתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il