X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מופע של גסות וחוצפה

פרחח מורשה

עו"ד אליעד שרגא מתנהג כאילו בית המשפט העליון שייך לו - והוא יכול לעשות זאת משום שרוב השופטים מאפשרים לו לעשות ככל העולה על רוחו
▪  ▪  ▪
שרגא. מבזה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
איתמר לוין
דרעי: איכות השלטון מתעלמת מהפסיקה

איתמר לוין
מכשולים לעתירה נגד דרעי

יש חוק ברור
במצב נורמלי, העתירות נגד מינויו של אריה דרעי לשר היו נדחות תוך דקה ובשתי שורות: המחוקק נתן את דעתו על הסוגיה וקבע שאדם לא יוכל לכהן כשר שבע שנים לאחר תום ריצוי עונשו. במקרה של דרעי עברו 13 שנים, שלום ולהתראות. אין כאן שום לקונה, אין כאן שום סימני שאלה; יש כאן חקיקה ברורה בחוק יסוד.
אבל אנחנו לא במצב נורמלי, והטענה הבסיסית והפשוטה הזאת לא הועלתה בידי איש מהמשיבים. למה? כי כאשר שופטי בג"ץ רוצים, החוק הוא רק המלצה מבחינתם; הוא רק נקודת המוצא, ולא נקודת הסיום. וכך, למרות שיש חוק ברור וחד-משמעי - צריך להתווכח במשך שעתיים האם יש מקום להחמיר מעבר לו.

יצא לי לראות בשנים האחרונות מאות עורכי דין בכל הערכאות: מבתי משפט לעניינים מקומיים ועד בית המשפט העליון. ראיתי עורכי דין מוכנים יותר ומוכנים פחות, מנומסים יותר ומנומסים פחות, דייקנים יותר ודייקנים פחות. אני יכול לומר בפה מלא, שמעולם לא ראיתי פרחח כמו עו"ד אליעד שרגא - וזה כאשר אנחנו מדברים על הופעות בבית המשפט העליון. היום (יום ג', 9.2.16) הוא שבר את שיאי החוצפה של עצמו.
יושב-ראש התנועה לאיכות השלטון מתנהג כאילו בית המשפט העליון שייך לו. הוראות של השופטים הן במקרה הטוב רק בגדר המלצה בשבילו; במקרה הגרוע, הוא פשוט מתעלם מהן. מבחינתו, הוא ידבר כמה שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה ועל מה שהוא רוצה. השופטים יכולים לשאול; הוא יבחר אם לענות או לא. השופטים יכולים להורות לו לסיים; הוא יחליט אם להמשיך או לא.
בחודש האחרון ראיתי את שרגא פעמיים באולם ג' של בית המשפט העליון וקראתי פרוטוקול של דיון נוסף. בכל המקרים הוא התנהג באותה צורה: נשא נאומים ארוכים וחוצבי להבות, תוך התעלמות מוחלטת מבקשות חוזרות ונשנות של השופטים לסיים את דבריו או לענות לשאלותיהם. כך היה בדיון על מינויו של אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה (16.1.16), כך היה בדיון על מתווה הגז (7.2.16), כך היה היום בדיון על מינויו של אריה דרעי לשר הפנים.
הדברים הגיעו לשיא בדיון על מתווה הגז, שם התפתח הדו-שיח הבא בין שרגא לבין השופט אליקים רובינשטיין - אולי המנומס והסבלני ביותר בין שופטי בית המשפט העליון:
רובינשטיין: "אדוני צריך לסיים".
שרגא: "מראש ביקשנו זמן".
רובינשטיין: "ומראש נדחיתם. אדוני יסיים, הקצבנו זמן בתחילת הדיון".
שרגא: "אני מבקש לסיים את הטיעון".
שרגא המשיך לדבר ולדבר, ורובינשטיין העיר שוב: "אדוני צריך לסיים, בכל הכבוד". כאשר גם זה לא עזר, נאלץ רובינשטיין לנקוט בצעד חריג מאוד ולתת החלטה המורה לשרגא לעצור. זו הייתה הדרך היחידה לבלום אותו.
כאמור, בדיון בעניינו של דרעי קבע שרגא שיאים חדשים. "בכייה לדורות" - זה היה הכינוי שנתן, בעומדו בפני בג"ץ, לפסק דינו של אותו בית משפט בדחותו את העתירה הקודמת של התנועה נגד מינויו של דרעי לשר. זו לא הייתה פליטת פה; שרגא חזר על כך יותר מפעם אחת. אז מה אם בית המשפט העליון פסק; אז מה אם בקשתו של שרגא לדיון נוסף נדחתה; לשרגא יש דעה משלו, והיא הקובעת.
ואילו כאשר קם בא-כוחו של דרעי, עו"ד נבות תל-צור, להשיב - הפריע לו שרגא בלי הרף, למרות שאיש לא קטע את דבריו שלו. הוא הגיע לשיא של גסות כאשר הפטיר כלפי תל-צור: "אתה צריך להתבייש שאתה מייצג את האיש הזה".
תאמרו: והיכן היו השופטים? אז זהו, שהם לא נוהגים להעיר לו, למרות שהם הנושאים באחריות הבלעדית לניהולו התקין של ההליך ולשמירת כבודם של בית המשפט ושל כל הצדדים. למעט אותה החלטה של רובינשטיין, איש לא באמת מנסה לבלום את שרגא - לא כאשר הוא מדבר בלי סוף, לא כאשר הוא מתבטא בגסות כלפי צדדים אחרים ואפילו לא כאשר הוא מתבטא בחוצפה כלפי בית המשפט.
דבריו על "בכייה לדורות" עברו ללא כל תגובה של השופטים סלים ג'ובראן, ניל הנדל ויורם דנציגר. השתלחותו בתל-צור הביאה את ג'ובראן להעיר בטון סלחני: "אדוני לא רוצה לקבל תשבחות? עד עכשיו אדוני היה בסדר גמור". בדיון בנושא מנדלבליט, שגם בו לא ניתן היה לעצור את השטף שלו, לא נשמעה אף מילת נזיפה מכיוונם של ג'ובראן, דנציגר, יצחק עמית, צבי זילברטל ונעם סולברג.
לנוכח השתיקה הבלתי-מובנת הזאת, מה הפלא ששרגא מרשה לעצמו להתנהג בפרחחות ובחוצפה? לנוכח ההשלמה המוזרה הזאת עם התנהגות שהייתה מובילה לנזיפה מיידית בכל ערכאה אחרת. מה הפלא ששרגא מתנהל כאילו הוא בעל הבית? אולי לשופטים נוח שיש מי שמביא לפתחם סוגיות בהן הם רוצים להשמיע את דברם. אולי הם מתייחסים לשרגא כמו אל ילד שובב שלא צריך לקחת יותר מדי ברצינות. אולי. אבל התוצאה הברורה היא ביזוי של בית המשפט העליון, וזה אומר ביזוי של כולנו.

תאריך:  09/02/2016   |   עודכן:  10/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרחח מורשה
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
שרגא משחית את זמנם של השופטים
זו אפליה  |  9/02/16 23:07
2
למה ברון האתיקה עו״ד מייק יוקר
אתי קקה לשכתית  |  9/02/16 23:22
3
כשברווז שט, הפעולות מתחת למים
סימפטומים קטנים  |  9/02/16 23:55
4
מה היה הסיפור שלו והעמותה ל"ת
לשיחרור רון ארד  |  10/02/16 00:09
5
תנועה של אחד לאיכות הפרנסה
מב"י  |  10/02/16 00:39
6
זמן תשובה
חוסיין אובמה  |  10/02/16 07:29
7
שרגא הוא צבוע שהשתן עלה לו ל
rehvot  |  10/02/16 10:00
8
בימינו טוב שיש "פרחחים" כאלה
בייגל  |  10/02/16 13:44
9
שרגא מודה בדבריו
עודד123  |  10/02/16 16:25
10
ומה היא דעתך בנושא הבג"צים ? !
ללוין החמקן  |  10/02/16 18:02
11
הג'ינג'י שרגא מעורר עוינות
לולילו  |  10/02/16 18:41
12
עוד שרגא
ז'אק  |  11/02/16 10:12
13
השופטים כרוכבי האופניים...
נחום שחף  |  11/02/16 18:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
במפעל הוופלים המשפחתי של חברת מן מבהירים כי לא יוותרו על סימון מוצריהם בשם המדינה ולא ייכנעו לחרם ה-BDS    בשיחה לרגל יום המשפחה מצהירה הבעלים ציפי פקר: "טובת העסק קודמת"
גיל נוילנדר
פנה אליכם מישהו בליקדאין בטענה שהורישו לכם סכום גדול של כסף? כן, זה עוקץ
עמוס ידלין
על ישראל לקבוע, כי הבנה שיש מנהרות שחצו את קו הגבול לישראל ושחמאס מתכונן לפעול מהן תחייב מכה מקדימה. אם בעקבות מתקפה כזו תהיה הסלמה לעימות מלא - עליו להיות קצר ורב-עוצמה, מבוסס על תכלית אסטרטגית ברורה ובעלת אופק לשינוי משמעותי במאזן הכוחות ובדינמיקה שבין הצדדים - בשונה מכל הסבבים הקודמים. כל בחירה אחרת תביא אותנו לנהל את אותו דיון במהלך 2016, לאחר עוד עימות מול חמאס ברצועת עזה
חיים נוי
קומדיה שחורה המאירה את המודעות לזכויות החולים - מחזה מרגש ומצחיק, כואב ומותח - צוותא. הסיום הוא מפתיע ומעורר למחשבות
איתמר לוין
בבתי משפט קטנים ומרוחקים כולם מכירים את כולם, אך השופט דניאל קירס מקצרין אינו מאפשר לאווירה הנוחה להפוך לידידותית מדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il