היא נמצאת בכל סופר ואנו נפגשים איתה בדרך כלל שיש לנו בעיה בחשבון או שרוצים לפרוט שטרות מטבע של 5 שקלים לעגלה, אבל האם בכך מסתכם כל תפקידה?
קופאית ראשית זה אחד התפקידים החשובים ביותר בחנות (לטעמי החשוב ביותר), שכן כאן מתרכזת הרבה מאוד עשייה, מתחום הכספים והבקרה על הקופאיות, דרך שירות לקוחות, פיקוח על ביצוע ועידכון המבצעים, ועד פיקוח על מחירי המוצרים ושינוי המחירים.
קופאית ראשית טובה ויעילה יכולה להוריד הרבה עומס מתפקיד מנהל או מנהלת החנות ומשאירה לו זמן לטפל בבעיות העיקריות של החנות, כמו כוח אדם, חוסר בסחורות ומכירות.
תפקיד הקופה הראשית שונה מרשת לרשת וישנן רשתות שהקופאית הראשית גם נמצאת בקשר עם הספקים בכל הקשור להזמנות הסחורה, אם כי ברוב הרשתות, עיקר תפקידה הוא סביב ניהול הקופאיות, הפקדות הכספים ופיקוח על מחירי המוצרים ועדכונם של מבצעי המערכת.
תעביר לה כרטיס זה קורה כמעט לכל אחד מאיתנו... שאנו מגלים שקיים פער בין מחיר המוצר בקופה למחיר המוטבע על גבי המוצר. חלקנו רואה את זה במהלך הקנייה ורובנו מגלה את זה מאוחר יותר.
למי ששפר מזלו ומבחין בטעות (לרוב לרעתנו), הוא מעיר לקופאית והאחרונה מבקשת מהקופאית הראשית "שתעביר לה כרטיס", זהו כרטיס מנהל אשר מאפשר מתן זיכוי, אבל זה רק חלק מהסיפור.
ישנן רשתות, אשר הקופאית הראשית מעבירה כרטיס, מבלי לשאול את הסיבה וישנן רשתות מקצועיות וקפדניות, אשר שואלות מה הסיבה ולמעשה לומדות ותוך כדי תהליך, משפרות את הטעות, על-מנת שלא תחזור על עצמה ובכך חוסכות לבעל הבית ממון רב.
רוצים דוגמא? בבקשה.
מחיר המוצר על גבי המוצר 2.9 ומחיר המוצר בקופה 4.9 (סיפור אמיתי), הפרש של 2 שקלים למוצר, אך הפרש עצום באחוזים.
יש קופאית ראשית שמחפפת ומעבירה כרטיס מבלי לשאול ויש קופאית ראשית שלומדת, בודקת מה הסיבה ודואגת שאכן מחיר המוצר ישתנה פיסית על גבי המוצר עצמו.
הידעת? בכל רשת קמעונאית רצינית נבדקים המבצעים קודם הורדתם לשטח "בקופה דמה", אשר נמצאת במשרדי הרשת, דבר אשר מקטין באופן ניכר את התקלות ברצפת המכירה, קרי בחנויות.