X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אקטואלי מתמיד [צילום: יעל אילן]
אדם הוא אדם
אדם הוא אדם, המוצג בימים אלה בתיאטרון החאן בירושלים, הוא אחד המחזות הראשונים שכתב ברטולד ברכט. למחזה אלמנטים הברכטיים הטיפוסיים: מחזה על צבא, על גורלו של האדם הנקלע לארגון רב כוח בו היחיד הוא רק מספר, ממלא פקודות ומנסה להתחמק ממשימות. בזבוז הזמן של האזרח המחויב למדינתו, בזבוז הכסף, בזבוז החיים ובזבוז ערכם, זהו המסר של ברכט, שהופך אותו לקלסי נצחי ואקטואלי בעולם העכשווי
[צילום: יעל אילן]

זה קרוב למאה שנה שמחזותיו של ברטולד ברכט הגרמני, לא יורדים מבמות תיאטראות העולם. אופרה בגרוש, אימא קוראז', הנפש הטובה מסצ'ואן, אדם הוא אדם, הם רק חלק ממחזותיו של ברכט, נציג המחצית הראשונה של המאה העשרים שחוזרות ומוצגות בתיאטראות, כולל התיאטרון הישראלי מאז שנוסד.
ברטולד ברכט בן למשפחה בורגנית גרמנית - היה בן 16 בשנת 1914 כאשר פרצה מלחמת העולם הראשונה. טרם הספיק להכיר את העולם של אתמול וכבר היה אזרח העולם החדש, המסוכסך, שותת הדם, על סיפן של מהפכות חברתיות ובגרמניה המבולבלת, עם מיליוני מובטלים וחסרי כל. מיליונים נהרגו במלחמה הזו, שהתפרסה על כל היבשות, מיליונים נשארו נכים מיליונים נשארו חסרי כל, משטרים ובריתות השתנו לבלי הכר. מנהגים ומסורות השתנו לעולמים. רוחות מהפכות עלו מכל עבר ובין אחרות התרחשה בשנת 1918 גם המהפכה הגדולה ברוסיה שחיסלה את המלוכה והנהיגה משטר חדש לחלוטין, שהפיץ את תורת מרקס וחבריו בכל העולם.
סיפור חיים בלתי רגיל
סיפור חייו של ברטולד ברכט ראוי לסדרה טלביזיונית לאוהבי היסטוריה ותיאטרון. נציג האינטלקטואלים האירופים בחמישים השנים הראשונות של המאה ה-20, מחזאי, ריאקציונר, מאהב סימולטני לנשים וגברים. איש שנישא לשלוש נשים ונולדו לו 4 ילדים, אנטי נאצי, מעריץ של הקומוניזם, בוגר לימודי רפואה שפנה למחזאות, מי שחי בארצות שונות ביניהן דנמרק, שוויץ, ארה"ב וגרמניה. שרד גם את מלחמת העולם השנייה מחוץ לגרמניה, ברכט לא חדל לבקר את השלטון הגרמני וכל המשטרים החוזרים תמיד על אותם המעשים שמביאים לאותן התוצאות. טיפשות המלחמות, אווילות הצבא והטמטום האנושי, היוצר סבל חסר תוחלת ולעולם לא מביא פתרונות.
תקופה מסוימת בין שתי מלחמות העולם, עמד בראש קבוצת צעירים אבנגרדיים שדגלו בקומוניזם, אהבה חופשית, מאבק בשלטון, כל שלטון וכו'.
אדם הוא אדם, המוצג בימים אלה בתיאטרון החאן בירושלים, הוא אחד המחזות הראשונים שכתב. מחזה זה כבר הוצג במהלך השנים בשנים בתיאטראות בישראל. שאר מחזותיו הנפש הטובה מסצואן, אימא קוראז', אופרה בגרוש (מחזה בתוספת שירים שהמוזיקה להם נכתבה על-ידי קורט וייל אשר מאז הוצג לראשונה, מצליח בכל העולם), הוצגו כאן במחזוריות בכל תקופה.
אלמנטים ברכטיים
למחזה אדם הוא אדם, האלמנטים הברכטיים הטיפוסיים: מחזה על צבא, על גורלו של האדם הנקלע לארגון רב כוח בו היחיד הוא רק מספר, ממלא פקודות ומנסה להתחמק ממשימות. בזבוז הזמן של האזרח המחויב למדינתו, בזבוז הכסף, בזבוז החיים ובזבוז ערכם, זהו המסר של ברכט, שהופך אותו לקלסי נצחי ואקטואלי בעולם העכשווי. המלחמות לא תמו וגם הטיפשות לא.
הגיבור הוא סבל פשוט אך לא טיפש שיוצא לקנות דג לארוחת הערב לו ולאשתו המחכה בבית. הסבל, אדם בעל כושר הישרדות, אך מתפתה בקלות לבקבוק בירה, מדים, וסימני שררה וחנופה, מוצא את עצמו במדים כאיש צבא, כחלק מקבוצת חיילים נלעגים, שעשויים לאבד את חייהם הצעירים במשימה המיותרת הבאה.. הוא לא חוזר הביתה עם הדג ונקלע לסוגי צרות של קודמיה לעגנית.
הליווי המוסיקלי עם רמזים למוזיקה של קורט וייל מכניסים את הצופה לאווירת ברכט. (פול דסאו ןשוש רייזמן) אודליה מורה, משחקת את האלמנה בגביק, זו הנשרכת אחרי הצבא ומשמשת לחיילים כזונה ומספקת משקאות חריפים בלעדיה איך יחיה הצבא? גאלי גיי הגיבור הסבל, שיוצא מכל הצרות הוא יוסי עיני שעושה עבודה טובה עם שאר החיילים.
לטעימה מהפילוסופיה של המחזאי, על קצה המזלג, תרגום של שיר של ברכט מתוך המחזה:
מה שארע ארע, המים
שמזגת לי אל תוך היין, לא תוכל
לשפוך אותם בחזרה. אבל
הכל משתנה. להתחיל מחדש
יכול אדם גם בנשימתו האחרונה.

[צילום: יעל אילן]
תאריך:  09/03/2016   |   עודכן:  09/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אדם הוא אדם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש
מגיב ותיק  |  9/03/16 10:04
2
כולנו ברכט מה עושים עם נאצי
יוסי ארגואן  |  10/03/16 02:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון שור
עשר שנים עברו מאז שונה ייעודו של מלון כרמל המיתולוגי בנתניה. ממלון תיירותי הוסב שמו לבניין מגורים שבמרבית מדירותיו מתגוררים תושבי חוץ. מה עלה בגורלו של מלון כרמל המיתולוגי? ולמי יש סיכוי להתגורר בבניין?
איתמר לוין
בני הזוג גיל וכנרת פרנקו ביקשו מבית המשפט העליון לעכב פסק דין שחייב אותם בהוצאות כבדות, בנימוק שהוא פוגע במוניטין של האישה כעורכת דין. השופט יורם דנציגר ממש לא התרשם
איתמר לוין
משה יועד הכהן, המתחיל לדון בתיק מצגר, הוא שופט אדברסרי מובהק, הניחן גם בהומור, סבלנות ותשומת לב למתרחש באולמו
יואב יצחק
ברוך קרא פועל כמו שטינקר ומנצל מעמדו לרעה    ל-News1 נודע, כי בימים האחרונים פועל קרא כדי לחבל ולהטיל דופי ולבצע דה-לגיטימציה לסדרת התחקירים "דיני נפשות" ולעיתונאית-הבמאית אורנה בן-דור
סימה שיין
תוצאות הבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר למועצת המומחים ולמג'לס באירן משקפות שינוי, במסגרתו הצליחו אנשי המחנה המתון (יחסית) לכרסם בכוחם של השמרנים הקיצונים    בהקשר הישראלי, השאלה המרכזית היא - האם הצלחת "מחנה רוחאני" תביא גם לשינוי במדיניות האזורית של אירן?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il