X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אמנון וולף, אפרת בן צור ודרור קרן [צילום: ז'ראר אלון]
הבריחה מהמציאות
ההצגה שתירשם כאחת מאבני הדרך של התאטרון הישראלי "אישה בורחת מבשורה" ע"פ ספרו של דויד גרוסמן, היא נתח מחיינו, תוך בימוי מזהיר של חנן שניר, ליהוק מושלם כתוצאה משיתוף הפעולה בין הבימה והקאמרי, והביצוע המופלא ההצגה כה מורכבת, רבת רבדים וחודרת לעומקים, שעל-מנת לקלוט את כל עומקיה ראוי לצפות בה פעמיים

הכאב האישי של דויד גרוסמן, ששכל את בנו החייל, הופך במחזה לכאב לאומי. זאת - בזכות יכולתו של המחבר לגרום לכל אחד להזדהות עם כאבו, המומחש בדמותה של הגיבורה, אורה (אפרת בן צור), המחליטה לברוח מהבית כשמגייסים את בנה למבצע של צה"ל, דווקא ביום בו היה אמור לסיים את שירותו הצבאי, כדי לא לחזות בחיילים שיבואו "לבשר" לה על נפילת בנה. דבר שהיא בטוחה שיתרחש.
כיצד מחזה הופך מסיפור אישי למשהו לאומי ובינלאומי? הודות לכישרונו של המחבר לגרום לכל אחד להזדהות עמו. ומכאן הצלחתו של גרוסמן בסיפורו, ובהמשך, כשההצגה קרמה עור וגידים עם מיטב היוצרים והשחקנים, כל המרכיבים נארגו להצלחה פנומנאלית. המחזה אותו כתב הבימאי חנן שניר, מוגש באופן יוצא דופן, לא נרטיבי גרידא. הוא מורכב מפרישת יריעות-חיים החל מתקופת הנערות של הגיבורים, המשך בתקופות שונות בחייהם, עם דילוגים מהעבר, להווה ולמה שביניהם, מה שיוצר את המורכבות ומעצים את העניין בהצגה.
החברות בין שני הבנים והנערה החלה בגיל 16, כששלושתם היו מאושפזים בבית חולים. אברם (דרור קרן בתפקיד חייו) אוהב את אורה היפה והחכמה, ומתוודה לפניה על כך שבשל ביישנותו לא חווה יחסים קרובים עם נערה כלשהי. ואפילו כשהיא מחזרת אחריו, ואוהבת אותו, אברם מסתייג, והיא פונה לאילן (אמנון וולף היותר פיסי וחושני), שעמו היא מקיימת יחסי מין ונישאת לו. אך למעשה, כל חייהם, אברם נשאר עמוק בליבה, והאהבה הלא ממומשת זכתה רק להארה קצרה כשאורה ואברם קיימו פעמיים יחסים, שמהם נוצרו שני הבנים שאורה ואילן מגדלים.
הרומן המשולש הוא לא רק מצד הגברים לאישה הפתיינית, מלאת הרגש והעסיסית. הם גם אוהבים אהבת נפש איש את רעהו. כך שהמשולש ממשיך להתקיים בהסכמה. יותר מבחינה נפשית וללא האפשרות שאברם ייטול חלק בגידול הבנים או יראה אותם. מה שכואב לו מאוד. רגעי שיא מרגשים יותר מהכל בהצגה הם הכמיהה שדרור קרן זועק משברי לבו כשהוא מתחנן שהיא תיתן לו לראות את בנם החייל עופר. למעשה דרור קרן ואפרת בן צור הם הלב והליבה של ההצגה. דווקא משום עוצמת האהבה שלהם, כשהיא מחליטה לצאת מהבית עם תרמיל, ולעבור את הארץ האהובה ברגליה, ובדרך, לבקר את אהובה האמיתי.
בין לבין, מתגלה תסמונת הפוסט-טראומה של אברם, שהיה בשבי המצרים, ועבר שם עינויים שאנו מכירים מסיפורי חברנו, טייס גיבור חיל-האוויר שהיה בשבי, עבר מכות חשמל, הצלפות, ומה לא. החרדות של אברם, תוצאות הטראומה, שגורמות לנו לחזות באדם בשיא שברונו, דרדורו ועליבותו, מומחשות בידי קרן בצורה נפלאה, מלאת רגש הממלאה את הצופים הזדהות מוחלטת עמו. כל זאת - הודות ליכולותיו המופלאות של הבימאי חנן שניר, המומחה לפסיכו-דרמה, שניחן בכישרון נדיר לחדור לכל דמות בהצגה שהוא מביים, ולהעביר לצופים לא רק את הסיפור שעל פני השטח, אלא את משברי הנפש לעומקיה. אלה לא סטריאוטיפים. כל דמות אצלו נבחנת בפינצטה מכל רובד שבה, כשם שבנה את דמותו של המלך יהוא במחזה שעלה בהבימה לפני כעשרים וחמש שנים ובו האניש את דמות הרוצח.
כמו דרור קרן שזכה כאן להזדמנות לתפקיד בלתי רגיל, המלא יותר מכל תפקידיו הקודמים, כך גם אפרת בן צור, כוכבת תיאטרון גשר ("הדיבוק") וזמרת עצמאית, מקבלת כאן את מלוא הבמה, בכל דקה של ההצגה בת השעתיים וחצי. כל התנהגותה הבלתי צפויה, המחוות, האנרגיה הבלתי נדלית, אמרות השפר המוחצות, השירים בהם היא מרנינה בקולה, הבלתי אמצעיות שלה, כובשים את הבמה וממלאים אותה עד תום. נראה שכאן היא קיבלה תפקיד עם בשר המתאים ליכולותיה בצורה המירבית. למעשה היא מלאה ברוחו של המחבר, ומשמשת לו קול לזעקת כאבו.

דברים והיפוכם
סצנת הכליזמרים [צילום: ז'ראר אלון]

אמנון וולף כאילן, הבעל שבעצם לא אהבה, הוא הגבר הצברי הטיפוסי - מחוספס, חושני, פיסי, ריאליסטי, העומד חזק על הקרקע יותר מחברו ואשתו. דניאל סבג כעומר, הבן החייל, כובש במתיקותו, כמו היה הילד של כולנו.
הופעת הלהקה (שחקנים-זמרים ונגנים) עם שירי התקופה של מלחמת ששת הימים ואחריה, מרנינה בביצוע שמונת השחקנים. ביניהם, דיויד בילנקה, שכובש במיוחד בקטע ריקוד הכליזמרים המעודדים, שכל מטרתם, כמו החסידים, להביא שמחה לעולם ולתקן לבבות שבורים. גיא מסיקה כה נפלא בתפקיד סמי, הנהג הערבי של אילן, הצמוד אליו עשרות שנים, שהיו בטוחים בקהל שהוא ערבי. רינת מטטוב בכמה תפקידים קטנים אך כה שונים, שכנעה בתפקיד אחות ערבייה, ובהמשך, כאחות רוסייה - שתיהן במבטא מדויק ומלל בשטף. עמוס בוארון כפסיכולוג וכחלק מהלהקה המוכשרת, תורם למופע כמו גם ניר ברק, שחקן שהצליח לבלוט בקטעי השירה בהבעותיו, בקולו ובנגינתו, והמוסיקאי אלדד ברנטמן. כך גם הראל מורד כקצין וכחבר בלהקה, והמוסיקאי הבולט בין כולם - ויטלי פודולסקי (לשעבר מלהקת "השמחות") שאין שני לו בנגינה על אקורדיון. כולם יחד בקטעי המוזיקה נסכו רוח אחרת, שונה, במחזה הכה רציני, מורכב ועשיר, והמיזוג של העליצות והכאב יחד עומד ביסוד הצלחת ההצגה.
כל הרעיונות הללו, של חילופי הזמנים בסצנות, שילוב קטעי המוזיקה והשירה הכה ישראלית שארגן אורי וידיסלבסקי, ועוד יותר מכך - בקטע הקלאסי של נגינת הוויולה והצ'לו לקראת הסוף הדו-משמעי, העשירו את המחזה, מעבר למה שניתן לחוש רק מקריאת הספר בן 600 העמודים. הצגת "אישה בורחת מבשורה" מלאה דברים והיפוכם. החרדות שאימהות עוברות כשבניהן מתגייסים למלחמה; הבריחה הלא-הגיונית, שכביכול עשויה למנוע את הבלתי נמנע; הסוף הלכאורה טוב כשהבן חוזר הביתה; והסוף בו המילים אינן נאמרות, אך המבט אומר את הכל.
צעקותיו של אילן לאורה: "מה זה, השתגעת? אולי תצטרפי ל'women's watch'?" מרמזות על הקונפליקט בליבו של המחבר, שכבר יודע ששלום לא יושג "אם נפתח את הרגליים וניתן להם לעשות בנו כרצונם", כדברי אילן לאורה. אך מכיוון שפתרון לא נראה באופק, הקונפליקט בנפש נשאר, ועמו גם הקהל היוצא מההצגה רווי בחוויות עם מסר אישי ולאומי.
הצגת חובה לכולם.

תאריך:  16/03/2016   |   עודכן:  16/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המוסד לבטיחות ולגהות
לקראת חג הפורים המוסד לבטיחות ולגהות יוצר בהמלצות לציבור    אין להשתמש בצעצועים ובכלי ירייה הנראים כהעתק מדויק בגודל ובצורה של כלי ירייה אמיתיים
איתמר לוין
עורכת הדין שהייתה שותפה לעלילת אונס נגד עורך דין אחר, כבר העלילה בזמנו על שלושה שופטים כאילו ביזו קורבן עבירת מין. העובדה שהטענה הזו הופרכה מכל וכל, לא מפריעה לאלוני-סדובניק להמשיך ולהפיץ אותה
חיים נוי
ספר המופת של דויד גרוסמן הופך למחזה מטלטל ועוצמתי - תיאטרוני הבימה והקאמרי    גרוסמן החל לכתוב את הספר בשנת 2003 וסיים אותו לאחר שבנו נפל במלחמת לבנון השנייה
טל שלוש
דבר אחד חשוב צריך לדעת: מדובר בכלבים עצמאיים, עקשניים, דעתניים ונאמנים מאוד לבעליהם
עידן יוסף
"אלכס", מומיה בת 2,400 שנים, הועברה במבצע מורכב ממוזאון ישראל לסריקת סי-טי בבית חולים כרמל    הבדיקה גילתה כי הפרעוני כלל אינו בן 17 כפי שסברו תחילה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il