X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הלוויה חורפית [צילום: רדי רובינשטיין]
הלוויה חורפית עליזה
היש דבר כזה "הלוויה עליזה"? קשה לתאר. אך במחזהו של חנוך לוין "הלוויה חורפית" - בסטודיו יורם לוינשטיין - ההצגה מקבלת כזה טוויסט בידי הבימאי יורם לוינשטיין - שאתה לא חדל להתפקע מצחוק. חנוך לוין עצמו לא היה מסוגל לביים גרסה כה מצחיקה ומשעשעת, בגלל המשחק, הבימוי ועיצוב התנועה של עמית זמיר
ירדן תוסיה כהן ואבי סרוסי [צילום: רדי רובינשטיין]

על במה מעוצבת להפליא ומושקעת בכישרון של אלונה וינשטיין, הנתמכת בתאורה אותה עיצב אייל תבורי, הממוקדת בכל דמות על הבמה, כשהיא מותירה את חלקה האחר באור קלוש יותר כדי להבליט את הדובר, ובכך מעבירה את משקל תשומת הלב למה שנדרש; אך עם זאת - כל שאר המצויים על הבמה אינם בגדר ניצבים - כולם בפעילות בימתית-תנועתית מרהיבה ומרשימה, כך שהעין מתקשה לקלוט את כל עושר ההתרחשויות. בכך, הצופה הופך חלק בלתי נפרד מהמתרחש.
בפתיחה, במרכז הבמה, מוצבת אמו הגוססת של הגיבור, זקנה חלשה ולבנת שיער, הזועקת ממרי ליבה ברגעיה האחרונים הטבולים בדאגה: מי יבוא להלוויה שלה. כל הבטחות בנה (אבי סרוסי השחקן הבולט בהצגה בין כל שאר המוכשרים ברמות) לא מרככות את זעקותיה ודאגותיה. וכשהיא מתה - מתחילה העלילה לקבל את מגע יד הקסם של המורה הוותיק ומנהל הסטודיו - יורם לוינשטיין.
אנו פוגשים במהלך העלילה את דודו של הגיבור, (אוריה חייק המרשים), סמל אופייני לבעל הכנוע לגחמות אשתו - שירן הוברמן קומיקאית רבת ההבעות, שכל משפט שלה מצחיק עוד יותר מקודמיו). היא מתעקשת שלא לפתוח את הדלת עליה מתדפק באישון לילה האחיין היתום, כדי לא לקבל את הודעת הפטירה, שתחייב אותם לדחות את חתונת בתם המיועדת למחרת, ביום ההלוויה. בינתיים, מתעוררים משנתם החתן (טום מרסייה יפה התואר, שהוטל עליו מטעם המחזאי לוין להיות גם הוא השפוט של זוגתו הנשית, והמשחק להפליא את הטמבל התמים והאוהב), וכן והכלה, היפה והתמירה, ירדן תוסיה כהן. ירדן המחוננת מילאה בתחילת ההצגה את הזקנה הגוססת בכישרון רב, וכעת היא הכלה היפה והאוהבת.
דרך התוודעות הצופים לזוג הורי הכלה, (האם - יעל פולמן בעלת תווי הפנים מלאי האופי, ולאב - חנן אסרף), כמו גם דרך הצגת טיפוסי הורי הכלה, מתבהרת היטב דעתו השלילית של לוין על הנשים, על מוסד הנישואים בכללותו, ומהשתקפות דמויות הגברים הצעירים - את תסכוליו המיניים של המחזאי. שלל השמות המפוחלצים שלוין מעניק לגיבוריו, משליך גם הוא על הדחייה שלו מהעבר היהודי, השמות הגלותיים אותם הוא מעוות ומעצים בגיחוך שהם יוצרים, ובסך-הכל - כמו כל מחזותיו - המחזה הוא ראי נפשו המיוסרת של לוין.
אך אל דאגה. היוצרים המוכשרים, הבימאי יורם לוינשטיין ומעצב התנועה עמית זמיר, יוצרים כאן כעין קרנבל של שמחה ועליצות, שיחד עם המוזיקה הנהדרת שעיצב להצגה יצחקי פרנקו, מעשירים את העין והאוזן, כמו גם התלבושות של טל קילשון, שיחד עם הפאות והעיטורים - כולם הם ברוח הקריקטוריסטית בה ראה לוין את דמות הנשים, ככבדות חזה ורחבות ישבן...
מלבד הדמויות הקריקטוריסטיות של הנשים והגברים, מפנה לוין את ביקורתו גם כנגד המכורים לריצה, טרנד שתופס את הקהל יותר ויותר. כך מקסים ביותר שאדי מרעי הנהדר, ביכולת הריצה הבלתי פוסקת והגמישות התנועתית החיננית, בהופעתו כזקן ישיש שעדיין רץ, כשלצידו רון קנר השמנמנה, המהווה כביכול הוכחה שריצה אין בכוחה לשנות שמן לרזה... דמות מרשימה ביותר שמהווה סמל לרעיון המוות החוזר בכל מחזותיו ומדגים את הפחד הנוראי של לוין מהמוות - היא דמות מלאך המוות "אנג'ל" - הדס פדר המצוינת. הדמות החיובית השנייה מלבד הגיבור הטרגי, היא של הפרופסור השכן, אותו מגלם בכנות ובשכנוע מעולה שניר איגולקין, המשרה אוירה חיובית נעימה ורגועה בתוך כל סערת החושים המתרחשת בהצגה.
מהטקסטים המעטים שניתן היה להבין בתוך כל ההתרגשות והמהומה שבסיפור, היה די כדי להזין את בלוטות הצחוק ולגרום לקהל לצאת מחויך, מרוצה ומאושר, כל זאת הודות לתנועה שהופכת את ההצגה למולטי-מדיה עשירה.
לאחר שורת הצגות ממיטב הקלאסיקה העולמית ("פדרה", "קליגולה") בהן הוכיחו השנה מסיימי המחזור הנוכחי את כישרונם הרחב ויכולותיהם המצוינות, טוב שניתן להם להפגין גם את כישרונם הקומי לצד הדרמטי, וליהנות את הצופים בחשיפת מגוון כישרונותיהם.
תענוג נהדר של הצגה.

תאריך:  04/05/2016   |   עודכן:  04/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שגית זילברברג-יעקובוביץ'
מחקרים רבים נכתבו על השפעת האינטרנט על חשיבתנו, שנמצאת ככל הנראה בתהליך שינוי דרסטי    אך האם מדובר בדבר טוב או שמא הוא רע מאוד?
יוסף כהן-אלרן
בספר שיריה הראשון "עד השמים ובחזרה", מביטות עיניה של עידית ברק לכאן ולכאן, למעלה ולמטה, על עצמה ועל הקרובים לה ועל החיים כנתון שצריך לחיות עמו, ומה שיוצא ממנה זה האדם שחי בין כאן לשם ולבין עצמו, ובאותן עיניים שלה היא רוצה לעטוף על הכול באיזו חמלה ומחילה
איתמר לוין
בית משפט השלום בחיפה נדרש לדון בבקשה לצו למניעת הטרדה מאיימת שהוגש נגד... אלוהים. למזלו של המבקש, היושב במרומים לא ביקש לממש את זכותו לקבל את הוצאות הגנתו בנימוק שמדובר בבקשה קנטרנית
הרצל חקק
מרים ז'יטלני נקראה להוציא מההיכל ספר תורה, לשאת אותו אל הרחוב. לפי העדוּת הנאצים שפכו נפט על ספר התורה ופקדו על מרים לשרוף אותו. מרים סֵרבה, והנאצים שרפו אותה בּדם קר, בּוערת וספר התורה בידָה. בעקבות העדוּת כתבתי את השיר "וָאעֱבור עלייך ואראֵך"
ראובן לייב
היום, ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ייערכו ברחבי המדינה אירועי "זיכרון בסלון" לזכר קורבנות השואה. המשורר טובי סופר, שחזר מביקור בוורשה, מדבר על זיכרון בשירה, באמנות ובחיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il