X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פעם היו כאן 400,000 יהודים

יום השואה, כל השנה

בוורשה כל יום הוא יום השואה, כי בעיר בה שכנה הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה - היום כמעט ואין מניין לתפילה. האם ראוי להחזיק בכוח את הגחלים האחרונות של היהדות כאן, או שמא מוטב שכולם יעלו ארצה?
▪  ▪  ▪
נותר בית כנסת אחד

בית הכנסת נוז'יק, מרכז ורשה. אנחנו מחכים למניין לתפילת מנחה - ואין. לפני 80 שנה, זה היה אחד ממאות בתי כנסת ובתי תפילה ששירתו את 400,000 בני האדם שהתגוררו בריכוז היהודי הגדול ביותר באירופה. היום זהו בית הכנסת היחיד בבירת פולין - ואפילו בו אין מניין. ואם יש, בכלל לא בטוח שכל המתפללים אכן מתפללים, ועוד פחות בטוח שכולם יהודים.
ליד בית הכנסת שוכן המרכז היהודי, המאכלס בין היתר את בית הספר. אחת המורות גילתה פעם, של-60% מהתלמידים יש "שורשים יהודיים". זה אומר, ש-40% הנותרים הם גויים גמורים. אז למה הם לומדים כאן? כי זה בית ספר טוב.
"שורשים יהודיים" - הגדרה עמומה מאוד, ולא במקרה. כאשר ביקרתי לראשונה בוורשה, בשנת 1992, אמר לי סגן נשיא הקהילה דאז: "מבחינתנו, יהודי זה כל מי שהיה יכול להישרף באושוויץ. לא כל אחד כזה יכול להצטרף למניין, אבל הוא יכול להיות חבר בקהילה". אז דיברו על בערך 10,000 יהודים בפולין, כולל מי שלא הצהירו על עצמם בגלוי ככאלו. בכל זאת, רק שלוש שנים אחרי שהסתיימו שני דורות של כיבוש נאצי ודיקטטורה קומוניסטית, לא-מעטים העדיפו לשמור בצנעה את יהדותם.

"לאחינו האובדים"
גורלם של ילדים [צילום: בית לוחמי הגטאות]

מדי פעם באים לכמרים אלו גברים או נשים מקהילותיהם, ומספרים שנודע להם רק כעת שהם יהודים – כאשר הוריהם גילו להם, על ערש דווי, שהם "אומצו" בזמן השואה. הם מבקשים לדעת כיצד לנהוג, מבקשים הדרכה רוחנית לנפש חצויה, תוהים האם חיו בחטא ובשקר. ועל כל זה הם מדברים עם הכומר – מבלי לדעת שהוא עצמו יהודי בדיוק כמותם

היום אין שום בעיה כזאת, ובכל זאת – מספר היהודים צונח בהתמדה. בקהילה חברים 650 מתוך 3,500 היהודים המתגוררים בוורשה. תנאי הקבלה הוקשחו-משהו: מי שמוגדר כיהודי לפי חוק השבות, הוא יהודי לצורך חברות בקהילה. לפי "קריטריון אושוויץ" אפשר היה לקבל גם מומרים; הקריטריון הנוכחי מונע זאת, אבל מאפשר לקבל גם את מי שרק סבו היה יהודי. ההנחה היא, שלכל היותר 20% מחברי הקהילה הם יהודים לפי ההלכה. בחדר הלימוד הקטן שבבית הכנסת מצאתי חוברת קטנה בפולנית על ט"ו בשבט, המיועדת "לאחינו האובדים".
בעצם, אין פלא שהמספר צונח. כמעט כל הצעירים מתחתנים בנישואי תערובת. ובכל זאת, מדי שנה מצטרפים לקהילה 30-20 איש, והגיל הממוצע של חבריה כיום הוא 50 לעומת 60 לפני עשור. המצטרפים, אומר אחד מבעלי התפקידים בה, הם או צעירים שנסעו לישראל במסגרת "תגלית", או כאלו שגילו את יהדותם בגיל מבוגר יותר.
נחזור לרגע חצי יובל לאחור. באותו ביקור ראשון, סיפר לי בן-שיחי משהו שלא יאמן: קיימת בפולין קבוצה של כמרים שגילו שהם יהודים. בזמן השואה הם נמסרו כילדים למשפחות נוצריות או למנזרים, גדלו שם מבלי לדעת את מוצאם והתקדמו במדרג הכנסייתי. ואם זה נשמע מופרך, תשמעו את המשך הסיפור: מדי פעם באים לכמרים אלו גברים או נשים מקהילותיהם, ומספרים שנודע להם רק כעת שהם יהודים – כאשר הוריהם גילו להם, על ערש דווי, שהם "אומצו" בזמן השואה. הם מבקשים לדעת כיצד לנהוג, מבקשים הדרכה רוחנית לנפש חצויה, תוהים האם חיו בחטא ובשקר. ועל כל זה הם מדברים עם הכומר – מבלי לדעת שהוא עצמו יהודי בדיוק כמותם.

כולם מיובאים
איש אינו מנסה להשחית או לצייר גרפיטי

אם לשפוט לפי מספר הארגונים, אזי או שאלפי היהודים הבודדים מנהלים חיים תוססים הרבה יותר מכפי שהייתם מצפים, או שזוהי תסמונת היהודי על האי הבודד שבנה שני בתי כנסת – כי לבית הכנסת שם, הוא לא נכנס

היום, באופן טבעי, כבר אין מקרים כאלו, אבל השואה מורגשת היטב – בין השאר בארגונים הפעילים במסגרת הקהילה. כך קיימים כאן "אגודת ילדי השואה" ו"הדור השני – ילדיהם של ניצולי השואה", לצד "ותיקי מלחמת העולם השנייה". בכלל, אם לשפוט לפי מספר הארגונים, אזי או שאלפי היהודים הבודדים מנהלים חיים תוססים הרבה יותר מכפי שהייתם מצפים, או שזוהי תסמונת היהודי על האי הבודד שבנה שני בתי כנסת – כי לבית הכנסת שם, הוא לא נכנס.
רשימת הארגונים מופיעה מחוץ למרכז היהודי. על הגדר המפרידה בין המתחם לבין הבתים הסמוכים, תלויים שלטים נאים המסבירים בפולנית ובאנגלית לעוברים ולשבים כמה עקרונות בסיסיים של היהדות: מה עושה הרב, מהי שבת, מהם החגים, מה זה כשרות, באלו מילים באידיש אתם משתמשים בלי לדעת, כיצד בנוי לוח השנה העברי – לצד מידע על הקהילה ובכיריה.
מי שיקרא בתשומת לב את המידע הזה, ישים לב לתופעה מעניינת ועצובה: הקהילה אינה מצליחה לגדל בעצמה את מנהיגיה הרוחניים. הרב הראשי של פולין, הרב מיכאל שודריך, הוא יליד ארה"ב. לצידו עובד הרב משה בלום מישראל. לקהילה הרפורמית הקטנה יש רב משלה – סטס וויצ'קוביץ', שמוצאו מרוסיה.
השלטים פתוחים לגמרי, הם לא בתוך ארונות זכוכית, ואיש אינו מנסה להשחית אותם או לצייר עליהם גרפיטי אנטישמי. זה די מפתיע, במיוחד בהתחשב במורשת האנטישמית העשירה של פולין. באחד מביקורי הקודמים, בנסיעה מוורשה ללובלין, ראיתי על תחנת אוטובוס כפרית ציור: מגן דוד תלוי על עץ.

רגע של עוינות
הסטריאוטיפ: יהודי מחזיק מטבע

"זו לא אנטישמיות; זו דעה קדומה", אומר ישראלי העובד בעיר. מה ההבדל? הבדל גדול: הפולנים מדברים על יהודים כמו שהיהודים מדברים על הפולניות, או כמו שבעולם צוחקים על קמצנות סקוטית

מחוץ לחומות העיר העתיקה, עומד פולני בגיל העמידה ומוכר בובות עץ מקסימות שהוא מייצר במו ידיו. כמה מהן מייצגות יהודים, כולל אחת של יהודי המחזיק מטבע צמודה לבטנו. ראיתי בובה זהה בקרקוב לפני כמה שנים. "זו לא אנטישמיות; זו דעה קדומה", אומר ישראלי העובד בעיר. מה ההבדל? הבדל גדול: הפולנים מדברים על יהודים כמו שהיהודים מדברים על הפולניות, או כמו שבעולם צוחקים על קמצנות סקוטית.
בוורשה של ינואר 2016 אכן יש הרבה פחות אבטחה במוסדות היהודיים מאשר בפריז של יוני 2015. בכניסה לבית הכנסת יושב שומר שמפעיל שיקול דעת ויודע את מי להכניס בלי שאלות; בבית הכנסת הגדול בפריז ביקשו מאיתנו תעודות מזהות. הסיבה, מסביר אותו ישראלי, ברורה: החשש במערב אירופה הוא מפני מוסלמים, שבפולין מספרם קטן מאוד, "כי הפולנים לא סובלים אותם".
ובכל זאת, היה רגע בו חשתי בעוינות. יצאתי לטיול ערב ונכנסתי למרכול קטן, בשולי מרכז העיר. הכיפה הסרוגה כמובן הסגירה מיד את השתייכותי הדתית ואת אזרחותי. המבטים וטון הדיבור של שתי המוכרות הצעירות לא היו נעימים. הן לא התנהגו בגסות וכמובן שלא הרגשתי איום כלשהו; היה משהו לא-מוגדר באוויר.

שאלות ללא מענה
מרשים ומאכזב [מגדלנה סטרווינסקה, דריוש גוליק]

אפשר לבלות במוזיאון ימים שלמים ולצאת ממנו עם מטען עצום של ידע שיטתי. אלא שזו גם הבעיה: כמעט ואין מוצגים אותנטיים, כמעט הכל בהדמיות ובציורים. בחלק על השואה יש אולי קצת יותר מדי הדגשה על חסידי אומות העולם, בצורה לא פרופורציונלית למספרם ולמעשיהם – מצילים ואצילים בפני עצמם

במוזאון החדש לתולדות יהדות פולין, הצמוד לאנדרטת לוחמי הגטו הידועה, הבידוק הביטחוני הרבה יותר קפדני מאשר בכל האתרים בוורשה בהם ביקרתי. אולי קיים חשש שהפרסום הרב שניתן למקום, לצד מיקומו המאוד-סמלי, ימשוך אליו מחבלים.
המוזאון עצמו מרשים מאוד מצד אחד, ומאכזב מצד שני. 1,000 שנותיה של יהדות פולין – על עליותיה ומורדותיה – נפרסות כאן בפירוט רב, בתצוגות מרהיבות וסופר-מודרניות. אפשר לבלות במוזאון ימים שלמים ולצאת ממנו עם מטען עצום של ידע שיטתי. אלא שזו גם הבעיה: כמעט ואין מוצגים אותנטיים, כמעט הכל בהדמיות ובציורים. בחלק על השואה יש אולי קצת יותר מדי הדגשה על חסידי אומות העולם, בצורה לא פרופורציונלית למספרם ולמעשיהם – מצילים ואצילים בפני עצמם.
החלק האחרון של המוזאון עוסק ביהדות פולין המודרנית. הוא מסתיים במיצג וידאו של 20 מיהודי המדינה, אשר נשאלו בין היתר: מה המשמעות של ישראל בשבילך? האם תמיד ידעת שאתה יהודי? ושאלת השאלות: האם יש עתיד ליהודים בפולין?
גם אחרי כחצי תריסר ביקורים בפולין, אין לי תשובה לשאלה הזו, שהיא הרבה יותר ערכית מאשר מעשית. די ברור שהקהילה בגסיסה מתמשכת ושאם לא יקרה משהו מאוד בלתי צפוי – היא תיעלם בתוך דור או שניים. אבל מה בינתיים? האם מוטב שאחרוני היהודים בפולין יעלו ארצה, או שמא זה יהיה ניצחון לנאצים ולעוזריהם? האם עדיף שיוכלו לקיים חיים יהודיים מלאים, או שמא מוטב שימשיכו להתפלל ביחידות ושבית הכנסת לא ייסגר?
שאלות קשות שאין להן מענה. שאלות המלמדות, שבפולין – כל יום הוא יום השואה, משום שבפולין השואה נמשכת עד עצם היום הזה.

תאריך:  04/05/2016   |   עודכן:  04/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום השואה, כל השנה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זה : יום הזיכרון לשואה ולגבורה ל"ת
ללוין  |  5/05/16 00:06
2
לנטוש את אדמת-פולין הארורה
מוטי הקרייתי  |  5/05/16 05:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
מזכירה: 80% מהשופטים הפדראליים במערב גרמניה בתחילת שנות ה-60 שירתו גם בעידן הנאצי    אומרת על תנועת ה-BDS: מובילה את גל האנטישמיות החדש
עידן יוסף
במסגרת שיתוף פעולה בין יד ושם ורכבת ישראל תוצבנה עמדות זיכרון בתחנות הרכבת בת"א וחיפה    אנשי יד ושם ידריכו נוסעים למלא דפי עד
מירב ארד
ב-2015 אירעו 410 מקרים בלבד לעומת 766 ב-2014, ירידה של 46%    הסיבות העיקריות לירידה הדרמטית - תגבור אמצעי הביטחון סביב מוסדות יהודיים באירופה, הסטת תשומת הלב מהקהילות היהודיות ליחסי נוצרים-מוסלמים בעקבות גל הפליטים בפוקד את אירופה והחשש הגובר ממתקפות טרור ברחבי אירופה
יצחק מאיר
הניסיון הפרימיטיבי לשכנע את הבריות כי כל שקרה הוא שהאוניברסיטה גזרה מטעמים של ריצוי כל הדעות שלא תהיה שירה בכלל, ועל כן במקום שאין שירה אין צל הדרה, מכסה על אמת ערומה בעששית שקופה
מירב ארד
הרב הראשי לשעבר של ישראל הרב מאיר לאו התרגש בתערוכה שנפתחה באוניברסיטת חיפה ומתמקדת בסיפור חייו מילד במחנה הריכוז בוכנוואלד ועד לעלייתו לישראל בקבוצה הראשונה של עליית הנוער למחנה המעפילים בעתלית
רשימות נוספות
שוחים למען ניצולי השואה  /  יפעת גדות
למעלה מ-10,000 משתתפים במצעד החיים ה-28  /  מירב ארד
חצי מיליארד שקל בשנה - לניצולי שואה  /  איציק וולף
הכחשת לקח השואה   /  אסתר שניאורסון גרי
נשרפה חיים וספר תורה בידה  /  הרצל חקק
זיכרון בלתי נמנע  /  ראובן לייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il