X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שני ספרים שיצאו לאור בחודשים האחרונים דנים בתגובות על השואה בעולם הנוצרי ובעולם המוסלמי. משניהם גם ניתן ללמוד לקחים אקטואליים רבי חשיבות
▪  ▪  ▪
הורה לא להחזיר ילדים

את השואה, על ייחודיותה ומוראותיה, אין לנתק מן העולם שבו התרחשה ומן העולם שהגיב עליה. השואה התחוללה בעיבורה של אירופה הנוצרית, ונגעה גם בשוליו של העולם המוסלמי. השלכותיה מורגשות עד עצם היום הזה בשתי הדתות המונותיאיסטיות הגדולות. הנוצרים מתמודדים עם שנאת ישראל הדתית שהובילה לאנטישמיות שהובילה לרצח העם, והמוסלמים מתמודדים עם הקמתה של מדינת ישראל לאחר השואה.
שני ספרים שיצאו לאור בחודשים האחרונים עוסקים בממשק שבין השואה לבין דתות אלו. האחד מטפל ביחסה של הכנסייה הקתולית לשואה, והאחר - בתגובות עליה בעולם הערבי. בשורות הבאות לא נסקור את הספרים במלואם, אלא נעמוד על נקודה אחת בכל אחד מהם.

פיוס ה-12 אחרי השואה
שינויים חדים במדיניות

פיוס ה-12 הורה שלא להחזיר ילדים יהודים שהופקדו במנזרים במהלך השואה. את ההוראה הזאת אי-אפשר לתרץ בשיקולים מדיניים או בפחד מפני הנאצים. זוהי הוראה שכל-כולה ניסיון ציני וזדוני להעביר ילדים על דתם, תוך ניצול העובדה שהוריהם נרצחו בשואה. זאת ועוד: היה זה ממש באותן שנים בהם סייעו בכירים בוותיקן לפושעים נאצים – ובהם אדולף אייכמן – להימלט לדרום אמריקה

יחסה של הכנסייה הקתולית לשואה הוא נושא מורכב ורגיש, במיוחד על-רקע שתיקתו של האפיפיור פיוס ה-12 במהלכה. דינה פורת, כרמה בן-יוחנן ורות בראודה המנוחה ערכו את הקובץ "בעת הזאת: מסמכים ומחקרים על הכנסייה הקתולית והיהודים לנוכח השואה ובעקבותיה", שפורסם השנה בידי אוניברסיטת תל אביב.
פרקי הספר עוסקים ברובם בשינוי החד שביצעה הכנסייה הקתולית ביחסה לעם היהודי לאחר השואה, שינוי שיש שיטענו שהוא שומט את הקרקע מתחת לעצם קיומה של הנצרות. הוותיקן שוב אינו טוען שכל היהודים אשמים ברצח ישו, שוב אינו טוען שאלוקים העביר את בריתו מעם ישראל אל הנוצרים, אלא מכיר בחשיבותה של היהדות ובכך שישו עצמו היה יהודי. בכך תורם הספר תרומה רבה וחשובה להכרת תהליכים אלו, שאין לזלזל בחשיבותם ההיסטורית העצומה – אם לא יתהפכו.
אני מבקש לעסוק בנקודה אחרת, ממנה בורח הוותיקן ואשר לטעמי לא מודגשת די הצורך במחקר. סיבות רבות ניתנו לשתיקתו של פיוס ה-12, אך דומה שיש לראותה דווקא לנוכח מעשיו לאחר השואה. היה זה אותו אפיפיור, אשר הורה שלא להחזיר ילדים יהודים שהופקדו במנזרים במהלך השואה. את ההוראה הזאת אי-אפשר לתרץ בשיקולים מדיניים או בפחד מפני הנאצים. זוהי הוראה שכל-כולה ניסיון ציני וזדוני להעביר ילדים על דתם, תוך ניצול העובדה שהוריהם נרצחו בשואה. זאת ועוד: היה זה ממש באותן שנים בהם סייעו בכירים בוותיקן לפושעים נאצים – ובהם אדולף אייכמן – להימלט לדרום אמריקה.
האם מעשה זה אינו מלמד על מניעיו של פיוס ה-12 בזמן השואה? האם אין בו כדי להוכיח, שהוא היה אדיש לרצח העם היהודי, ואולי אפילו במידה כלשהי היה מרוצה ממנו? מאחר שהוותיקן שומר בקנאות על חסיונם של חלק ניכר ממסמכיו מאותה תקופה, אין אפשרות לתת כרגע תשובה מוחלטת על התהיות הללו – כשם שאין מענה מספק להתנהגותו של פיוס בזמן השואה. לעניות דעתי, מי שמנהלים את המגעים עם הוותיקן חייבים לדרוש לקבל תשובות, גם על התנהלותו לאחר השואה.

האיסלאם הקיצוני מצדיק את הטבח
האנטישמיות פורחת במדינות ערב

המועצה המוסלמית של בריטניה סירבה להשתתף בשנת 2005 ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אלא אם יכלול גם את ה"שואה" של האינתיפאדה הפלשתינית. בסיומה של אותה שנה הזדהו החמאס, הג'יהאד האסלאמי והאחים המוסלמים במצרים עם הצהרותיו מכחישות השואה של נשיא אירן דאז, מחמוד אחמדיניג'אד. וכאשר ניסתה אונר"א להכניס בשנת 2009 את השואה לספרי הלימוד ברצועת עזה, תקף אותה החמאס וכינה את השואה "שקר שהומצא על ידי הציונים"

טעות נפוצה בשיח הציבורי גורסת, כי ערבים לא יכולים להיות אנטישמיים משום שהם עצמם שמיים. הטעות כאן היא כפולה. ראשית, אנטישמיות היא שנאת היהודי באשר הוא יהודי, ואין לה כל קשר לשאלת היותו בן שם או בן יפת. שנית ועיקרית, המציאות בשטח מלמדת שהאנטישמיות פורחת במדינות ערב, כך שההגדרה הפורמלית אינה מעלה ואינה מורידה.
ספרם המקיף של אסתר ובמן ומאיר ליטבק "מאמפתיה להכחשה: תגובות לשואה בעולם הערבי", אשר פורסם גם הוא השנה, מהווה אבן בניין נוסף בהצגת האנטישמיות בשיח הערבי. גם כאן, אני מבקש לעמוד על היבט אחד שהוא האקטואלי ביותר: התייחסותם של מנהיגי דת מוסלמים לשואה.
"מקומם המרכזי של האיסלאמיסטים בקרב מצדדי ההצדקה [לרצח היהודים] מקורו בהשקפתם הייחודית ביחס לסכסוך הישראלי-ערבי", כותבים ובמן וליטבק. "בעיניהם מדובר בראש ובראשונה בסכסוך דתי בין היהודים לאיסלאם ולכן כל היהודים גם יחד הם אויבים". זוהי תפיסה נכונה וחשובה ביותר, שלמרבה הצער לא תמיד זוכה לתשומת הלב הראויה בישראל. משמעותה של תפיסה זו היא, שבעיני הארגונים המוסלמיים הקיצוניים – אין כל מקום להסכם עם ישראל או להשלמה עם עצם קיומה.
כיצד הדבר בא לידי ביטוי ביחס לשואה? האיסלאמיסטים רואים את עצמם כמי שלוחמים למען האלוהים, ובעיניהם – הקמתה של ישראל "היא ההתגרות הגדולה ביותר באלוהים, מאחר שהיהודים נדונו להשפלה ולכניעות למוסלמים לאחר שדחו את שליחותו הנאצלת של הנביא מוחמד". ומכאן קצרה הדרך להצדיק בדיעבד את השואה.
ובמן וליטבק מראים, כי השקפה זו באה לידי ביטוי מזה עשרות שנים. מוחמד עלי אל-זעבי, מטיף במסגד הגדול של ביירות, הביע אותה בשנות החמישים של המאה הקודמת; סייד קטב, אבי החשיבה המוסלמית הרדיקלית במצרים, עשה זאת שני עשורים מאוחר יותר; מוחמד סייד אל-טנטאווי, רקטור אוניברסיטת אל-אזהר המצרית ובכיר אישי הדת במדינה זו, חזר עליה בשנת 1997 תוך התבססות נרחבת על "הפרוטוקולים של זקני ציון"; מוחמד ג'מיעה, נציג אל-אזהר בניו-יורק, אמר ב-2001 שהמדיניות הנאצית הייתה נקמה לגיטימית על בגידת היהודים בגרמניה.
אם מישהו חשב שמדובר בהיסטוריה רחוקה, מראים ובמן וליטבק כיצד השיח האיסלאמיסטי על השואה נותר קיצוני ואנטישמי. כך למשל סירבה המועצה המוסלמית של בריטניה להשתתף בשנת 2005 ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אלא אם יכלול גם את ה"שואה" של האינתיפאדה הפלשתינית. בסיומה של אותה שנה הזדהו החמאס, הג'יהאד האיסלאמי והאחים המוסלמים במצרים עם הצהרותיו מכחישות השואה של נשיא אירן דאז, מחמוד אחמדינג'אד. וכאשר ניסתה אונרא להכניס בשנת 2009 את השואה לספרי הלימוד ברצועת עזה, תקף אותה החמאס וכינה את השואה "שקר שהומצא על-ידי הציונים".
כראוי להיסטוריונים, ובמן וליטבק אינם מציגים מסקנות פוליטיות עכשוויות למחקרם בכלל ולהכחשת השואה האיסלאמיסטית בפרט. אולם גם אם המחברים לא כיוונו לכך, הרי שספרם הוא בעל חשיבות אקטואלית רבה בדיון התמידי המתנהל בחברה הישראלית בנוגע ליחסיה עם העולם הערבי ועם הפלשתינים. לא רבים הם המחקרים ההיסטוריים המהווים גם מקור מידע חשוב לנושא מרכזי שעל סדר היום העכשווי, והספר שלפנינו משתייך לקבוצה מצומצמת זו. טוב יעשו מקבלי ההחלטות ומעצבי המדיניות ודעת הקהל, אם יהיו מודעים להיבט זה.

תאריך:  05/05/2016   |   עודכן:  05/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שואה, נצרות ואיסלאם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
חסרה התייחסות היהדות לשואה ל"ת
אלטע קאקער  |  5/05/16 12:58
2
בימנו אלו
שוחר-שלום  |  5/05/16 14:14
 
- להיפך,מפחד לפגוע בעסקי הדת. ל"ת
הותיקן עשיר מאד.  |  5/05/16 16:17
3
נקודה למחשבה!
7 שחור  |  5/05/16 19:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יוסף קנדלקר
מונחים של רעב, קור, הישרדות, כפייה, מוות היו מונחים של ילדי השואה    מושגים שהתחלפו במושגים שילדים בני גילי מכירים - מסיבה, ים, חברים, רישיון, בגרויות
אריאל י. לוין
"כצאן לטבח" - זו אחת הסטיגמות הבולטות לגבי קורבנות השואה. מעבר לכך שהיא מתעלמת לחלוטין מהנסיבות ומגילויים רבים של עמידה וגבורה יומיומיות, היא גם אינה עולה בקנה אחד עם המרידות שהתחוללו
איתמר לוין
ההשוואה של סגן הרמטכ"ל בין ישראל לבין גרמניה הייתה בגדר שטויות תהומיות שמקורן בבורות מוחלטת. העובדות ההיסטוריות מלמדות שאי-אפשר אפילו להתחיל לחלום על איזושהי השוואה שכזאת
חיים נוי
עיבוד מרגש חדש ליומנה הנודע של אנה פרנק - מרגש ועצמתי - תיאטרון הקאמרי
חיים שטנגר
מעדיף רוב הציבורי הגרמני לנער חוצנו מהשואה, תוך שהוא מדגיש וציין, שהשואה בוצעה בידי הנאצים ולא בידי הגרמנים. אתה הבנת את זה ברוך?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il