X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מיכל זיסקרוט ונדב אזולאי [צילום: יוסי צבקר]
סינית אני מדברת אליך?
מעט מדי מחזות עלו בארץ על הבמה בנושא השואה. המחזה "סינית אני מדברת אליך?" שכתבה סביון ליברכט ועולה בבית צבי, שורשיו נעוצים בהשפעת השואה על הדור השני של ניצולי השואה. הדרמה שהצליחה הבימאית אתי רזניק לארוג מהסיפור מרגשת מאוד ונוגעת בציפור הנפש של כולנו

מירי, אישה שעזבה את הבית בנעוריה, חוזרת אליו כעבור 20 שנה. המחזה נע בין שלושה מישורי זמן, וההווה, בשנות השישים, משתרג תוך שילוב של דמותה של מירי כילדה, שהיא היחידה המנהלת דו-שיח עם מירי הבוגרת. שילוב מישורי הזמן, כשמירי כל העת על הבמה, ושאר הדמויות יוצאות ונכנסות, והסצנות מרגשות ביותר עקב החשיפה שמגלה את סודות העבר - עשויים כמלאכת מחשבת.
מיכל זיסקרוט היא מירי האלגנטית, המסודרת כלכלית, אך מספרת לסוכן הנדל"ן שמעון, שבאה כדי למכור את הבית ויהי מה, ולא חשוב המחיר. היא מגלמת דמות בשלה, שלמה עם עצמה, אך ככל שהעלילה מתפתחת, נפרצות פרצות בתדמית הזוהרת שהיא מנסה לגלם, ותוך הדו-שיח עם דמות עצמה-בילדותה כשהיא מתחילה להיזכר בתמונות מילדותה ומנעוריה, נשברת המראה, ומתגלה כל הסבך הרגשי אותו דחקה מתחת לשטיח. אף אם מירי-הילדה ממלאה את מירב זמן הבמה בטונות של רגש חם, בביצוע הכה נוגע ללב של דלית דוד הכה חביבה ומלאת נשמה, הרי דמותה של מירי המבוגרת מצויה שם כל העת, ומהווה את העוגן הראשי להצגה.
דרך המבט המעמיק אל שאר הדמויות, שמתקלפות אף הן מהמעטה המאושר לכאורה, מתעצמת הדרמה, ואי-אפשר להחמיץ אפילו משפט אחד מהמדובר, מה גם שההיגוי של כולם מדויק ובהיר. דונטלה מימון כמרתה, אמה של מירי, מגישה משחק דרמטי וכובש, כשהיא מגלמת את האימא הפולנייה הטיפוסית, על כל החולשות והשטיקים האופייניים לה. היא שחקנית דרמטית שבכל תפקיד שעשתה השנה הדגימה את היותה שחקנית מהזן הדרמטי המעולה.
גל שדה בדמות האחות הצעירה של האם, הדודה קרולה, יפה, עסיסית, סקסית ומלאה חיוניות ואהבת החיים. בדיוק ההפך מאחותה, שכתוצאה מהשואה הפכה לסגורה, קשוחה ולכאורה קרת מזג. מה גם שלבסוף גם מעטה קשוח זה נשבר. הקטעים של גל שדה בהצגה רוויים בעליצות, יופי, ומשרים קלילות תוך בדיחות הדעת שהיא משרה על סביבתה. ככלל, ההצגה אינה דיכאונית, ופרטי הזוועות מהשואה מוזכרים בטפטופים קטנים, כך שעיקר הנושא הוא הדרמה המשפחתית ותוצאותיה.
יפה עשה סלבה מלצב, שעיצב את הבמה וכל פריטיה בצבעים מטושטשים אחידים של אפור ולבן, מה שמרמז על זכרונות הגיבורה מהמלחמה אז, אותם דחקה לתת-מודע. בכך קשר מלצב את ההתרחשויות עם הרקע הפלסטי שסביב. דור מיכאלי הוא אברם, הגבר שאהב את שתי האחיות, ושבר את לב האחת כשנישא לאחותה. גם הוא שחקן היודע להחצין רגש ולרכוש את לב הצופים, במינון נכון ובאמינות משחקו. נדב אזולאי הוא שמעון המתווך, שמסתבר שהעריץ ואהב את מירי בילדותם, כשגר בשכנות, וזכה לקיתונות של מי ספונג'ה שאמה הייתה שופכת על הילדים שהרעישו מתחת לחלונה. תופעה שגם אני עצמי זוכרת מהילדות, ושהייתה מקובלת אז. המוזיקה הענוגה שחיבר אפי שושני, השירים ביידיש ובפולנית נמסכו כמו שמן בעורקים, והתלבושות של דלית ענבר היו מעוצבות להפליא.
דרך דמותו של שמעון, סוכן הנדל"ן, עולה גם בעיית היחס מצד האשכנזים לעולים המזרחיים, אז - העירקים, כשהסיבה לניכור היא הבדלים תהומיים בין התרבויות. מה שקיים מאז ועד היום, עם כל גל עלייה חדש, בו מדביקים לעולים סטיגמות שליליות ולא ראויות.
המשחק, במיוחד של הנשים, בהצגה, עושה אותה לחוויה בלתי רגילה, שראוי מאוד להעלותה בפני הדור הצעיר ותלמידי תיכון, כדי שיגמעו, ולו רק במעט, מהידע על אירועי דור שלם ששרד מציפורני התופת, החשוב מכל: את השפעות הטראומות על בני הדור השני והשלישי. כי מי שמי שמתכחש לו ולמשמעותו - עושה שקר בנפשו.

[צילום: יוסי צבקר]
תאריך:  18/05/2016   |   עודכן:  18/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
המדפים כבר רגילים לזה, אולם נראה שהשנה, זה רק מתעצם והולך
איתמר לוין
שופטת בית המשפט העליון רצתה להרגיע עותר שהעלה שלל טענות הזויות וקונספירטיביות, כולל השוואה בין ישראל לבין היטלר ומחנות הריכוז - וכתבה שניתן לגלות "הבנה" לדאגתו לבריאות הציבור
אלי אלון
בפאתי קיבוץ עין חרוד איחוד בתוך מטע של עצי אבוקדו שוכן נחבא משהו, מבנה היסטורי בן קרוב ל-90 שנה, שהוקם כדי לשכן בו בשנות ה-20 בית ספר לילדי עין חרוד ותל יוסף    רק מעטים יודעים על קיומו של מבנה זה. אפילו מורי דרך ותיקים המכירים את האזור אומרים: לא ידענו על קיומו של המבנה
ראובן לייב
מסעדת "סיטארה", בבניין "סי.אנד.סאן, שבצפון תל אביב, משדרת יוקרה במיקומה האקסקלוסיבי, בעיצובה המרשים ובאווירתה הקסומה
שושנה ויג
בתחילה הדלקתי נר זיכרון לזכרו של אחי טוביה פיינגולד ז"ל. קיימתי טקס זיכרון שבו אחי הגדול הכוכב הראשי, פניו של אחי טוביה פיינגולד ז"ל הוקרנו על המסך כשסיפרתי על ילדותנו והשיר שכתבתי לפני עשר שנים "זוכר אולי" הושמע כפתיח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il