X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"מטה המאבק למען יונתן היילו" - שהורשע בהריגה ומערער לעליון - חוצה את כל הגבולות האדומים של הסוביודיצה. מדובר בניסיון לפגוע בצורה קשה בעצמאותו של בית המשפט, כולל מצד כאלו המתיימרים להגן על אותה עצמאות
▪  ▪  ▪
היילו. נאנס? [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון יפרסם מחר (יום ג', 31.5.16) את פסק דינו בעניינו של יונתן היילו. איך אני יודע? משום ש"מטה המאבק למען יונתן היילו" דאג לעדכן את כתבי המשפט. וזה מציף את הניסיון החמור ביותר הזכור לי להשפיע על תוצאתו של משפט פלילי.
רקע קצר. היילו, חייל בן 20 ממוצא אתיופי, הורשע בהריגה ונדון ל-20 שנות מאסר. הוא טוען, שההרוג היה מי שאנס אותו בילדותו ואיים לאנוס אותו שוב. בית המשפט המחוזי קבע, כי בנסיבות העניין לא עומדת לו הטענה להגנה עצמית, משום שחלף זמן רב בין המעשים לבין ההריגה ומשום שהוא לא התלונן מעולם על אותן תקיפות.
זכותו של היילו להעלות כל טענת הגנה ולערער. לא צריך אפילו לומר זאת. זכותם של מי שמאמינים בחפותו לסייע לו במימון ההגנה. גם את זה לא צריך לומר. אבל אסור באיסור חמור ומוחלט לנסות להשפיע על התוצאה - וזה בדיוק מה שעשה מטה המאבק, כפי שהוא עצמו מספר:
"לפני כשנה וחצי התייצבו אלפי ישראלים לצידו של יונתן היילו ובאמצעות הפגנות, מכתבים וסרטונים הביעו את תמיכתם בצעיר וקראו לשחרורו. במקביל, אנשי ציבור ואנשי בריאות הנפש קראו גם הם לצדק והביעו את חששם מהמשמעות של המשפט של יונתן עבור נפגעי תקיפה מינית וטראומה".
להודעה מהיום מצורפת קישורית לגילוי דעת, הנושא את הכותרת "על בית המשפט להתחשב בנסיבות המיוחדות של הפגיעה המינית במקרה של יונתן היילו". יותר ברור מזה - לא יכול להיות. אומנם הכותרת הולכת קצת יותר רחוק מאשר הטקסט, אבל לא הרבה יותר רחוק: "עלינו להבין לעומק את הנסיבות שגורמות לאנשים באותם מקרי קיצון לנהוג כך, להתאים את הכלים המשפטיים למציאות של נפגעי אלימות ותקיפה מינית קשה בנסיבות מחמירות וליישמם כבר במקרה הנוכחי של יונתן היילו".
על גילוי הדעת הזה חתומים עשרות אישים, שחלקם אמורים לדעת היטב מה פירוש סוביודיצה ומה פירוש ניסיון פסול להשפיע על בית המשפט: השופטת בדימוס סביונה רוטלוי, פרופ' עמנואל גרוס, מספר עורכות דין וגם חמישה חברי כנסת - עליזה לביא, תמר זנדברג, מרב מיכאלי, יואל רזבוזוב ומיכל רוזין - שברגיל יבואו בטענות אם בית המשפט העליון יתערב בעבודת החקיקה שלהם.
תאמרו: חופש הביטוי. לא נכון. לחופש הביטוי, כמו לכל זכות אחרת בחברה דמוקרטית, יש מגבלות. כל זכות בחברה דמוקרטית נתונה לאיזונים מול זכויות וערכים אחרים. כבר אמרתי ואומר זאת שוב: הזכות לחיים אינה אוסרת על המדינה לצאת למלחמה ואינה מחייבת אותה לספק כל תרופה לכל חולה. חופש הביטוי מוגבל בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות, מוגבל בביטחון המדינה ומוגבל גם כאשר נעשה בו שימוש כדי להפעיל לחץ פסול על בית המשפט.
מי שרצה להביע את עמדתו בעניינו של היילו, יכול היה לבקש להצטרף לדיון כידיד בית המשפט. אם היה מתקבל - דרכו הייתה סלולה. אם היה נדחה - סימן שאין לו מה לתרום להכרעה השיפוטית. דווקא במדינה דמוקרטית, בה חובה לשמור על עצמאותו של בית המשפט, אין להשלים עם נסיונות להשפיע על הכרעותיו ובמיוחד בתחום הפלילי.
הפעולות למען היילו חוצות את כל הקווים האדומים. המארגנים שלהן לא מותירים מקום לספק: "אנחנו מגיעים כדי לתמוך ביונתן ולהסתכל לשופטים בעיניים כדי שיבינו שהחברה הישראלית מחכה לפסק דין של צדק. השופטים יכולים לשלוח מסר של הבנה ותמיכה בנפגעי תקיפה מינית ויש להם גם את הכוח לטרוק להם את הדלת בפרצוף. סיפורו של יונתן נגע בעולנו ואנחנו מקווים שפסק הדין יביא עמו תיקון. המאבק יימשך עד שיונתן ישוחרר". כלומר: אם פסק הדין לא ייראה להם - הם ימשיכו להיאבק נגדו.
הגיע הזמן לשים קץ לפעולות כאלו. אין מקום להפגנות של נשים מחוץ לבית המשפט בזמן משפטו של משה קצב, אין מקום ללחצי פייסבוק בעניינו של רומן זדורוב, אין מקום למטה מאבק בעניינו של יונתן היילו. לא ניתן ביד אחת לצאת נגד נסיונות לפוליטיזציה של בתי המשפט בכלל ושל בית המשפט העליון בפרט, וביד שנייה ללחוץ עליו בתיק ספציפי. הפרת כלל הסוביודיצה בתיקים פליליים היא עצמה עבירה, והגיע הזמן לטפל בה בהתאם.

תאריך:  30/05/2016   |   עודכן:  30/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחץ פסול על העליון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
להם מותר
אורי פ  |  30/05/16 14:55
2
קשקשן
ציפור קטנה  |  31/05/16 20:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן-אלרן
"רק רציתי להגיד", ספר ביכורי שירתה של אסתי בר, ספוג בדם שזלף מלבה, לפי כך בחרתי להתמקד בשירת הלב הזה, שירים שבם היא מדברת עליו ואליו, לזה שעשה כפי שעשה, שפצע אותה והניח לאותה זליגה של דמה לנבוע
תמר טוכלר
הבאר שרדה את הריסת מבנה בית הבאר בשנות השמונים, עת החלו עובדי עיריית "תל אביב" להרוס את האתר מבלי שהיו מודעים לחשיבותו ברמה הלאומית
איתמר לוין
שלוש הערות בעקבות סיום חקירת המשטרה בפרשת מעונות ראש הממשלה: מה הסיכוי שיהיה כתב אישום נגד שרה נתניהו, הפארסה שבהודעת המשטרה ומדוע התיק הזה לא יפיל את בנימין נתניהו
אלעזר לוין
ענבל אור ואורן קובי התעשרו במהירות, הקימו חברות, מכרו חלומות במקום נכסים עם בטחונות, פיתו לקוחות, העבירו עשרות מיליונים מהחברות לכיסם הפרטי ובזבזו ללא חשבון – מכוניות, שעונים, טיסות לחו"ל - עד שהאמת התגלתה
עליס בליטנטל
כשהזמרות הנפלאות שכולן בוגרות בית צבי בעברן, מתכנסות יחד לערב של שירים ממחזות זמר אמריקנים, הקהל זוכה לקורטוב של נחת. תיאטרון רמת גן מתאים ככפפה להעלאת מחזמרים וראוי להרבות בהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il