עוד כשבוע יסתיים הרבעון השני לשנת 2016 ונראה שרשתות השיווק יציגו נתונים לא גרועים על-אף הירידה המתמשכת בביקושים וירידה בצריכה, וזאת, בהסתמך על מחירי הצרכן הגבוהים ברשתות ואשר מתוחים מעלה מדי שבוע ועוד פעם מעלה עד הקצה שבקצה.
חדשים לבקרים רואים עיגולי מחיר ומתיחה של המחיר בעוד עשרות אגורות/שקל ואף למעלה מזה וכל זה לצד צמצום דרסטי בכמות המבצעים ובאטרקטיביות שלהם.
שלא יבלבלו אתכם מחיר המלפפון הכרוב הבצל והעגבנייה, שהרי הם מוטים בכוונה כלפי מטה, על-מנת ליצור תחושה של מקום זול ואטרקטיבי וחלילה שלא יטעו אתכם הנחות המועדון, אשר נגזרות ממחיר צרכן גבוה/מופקע.
קריסת רשת מגה מחד-גיסא ומאידך ההשקעות העצומות של הרשתות העצמאיות ברכישת חנויות חדשות, יצרו מצב של מחסור במזומנים רבים בתזרים, דבר שבא מיידית בעליית מחירים לצרכן כאשר לצידן ישנה ירידה מתמשכת בביקושים והקטנת סל.
צמצום הקניות נראה שזיכרון המחאה החברתית נמוג ונראה שרשתות השיווק חזרו לימים שהמרחק בינם לבין הצרכן הולך ומתרחק והאחרון מתחיל להבין שישנם עוד ערוצים לביצוע הקניות בעיקר של המוצרים הטריים, בעיקר בשווקי האוכל וישירות מהמגדלים.
הציבור מתחיל להפנים את תופעת הבריאות ומדיר מעגלת הקניות מוצרים עם צבעי מאכל, מלח שומן ומוצרים מעובדים כמו בשר, סוגי גבינות, סלטים מוכנים ומשקאות מוגזים, דבר שגורם לירידה בסל לצד צמצום הקניות למלאי ולמזווה, שכן גם מחר יהיה עוד מבצע...
הטחינה הגולמית הפכה להיות בחודשים האחרונים לחביבת הלקוחות והרשתות מתחרות בניהן מי מוכר אותן במחיר הכי טוב.
מנגד נראה שדווקא רשתות האופנה, סובלות מעודף היצע, מתחרות רבה ומקניות רבות של הציבור מערוצי הקנייה הישירה מחו"ל. חולשה זו ניכרת בעיקר במבצעים הגורפים של הרשתות ובולט דווקא המבצע האחרון של רשת h&o אשר יצאה במבצע גורף של קנה ב-300 שקל שלם רק 150 שקל.
נכון זה מבצע אשר מתאים לרשתות אשר המרווח הגולמי שלהן גבוה יחסית ומאפשר להן לבצע מהלך שכזה, אולם h&o מאופיינת בדרך כלל במחירים זולים יחסית עם הרבה הנחות לכוחות הביטחון ולמשטרה, כך שמבצע שכזה מצcיע אולי על קושי ועל ירידה חדה בהיקף המכירות שם ובעקיפין גם אצל האחרות' כמו גולף שיצאה ב-40% הנחה גורפת וממשיכה לדשדש תוך חיפוש אחרי המשך דרכה, בשוק הישראלי.