X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אהרן ברק מעלה זכרונות מהמו"מ בקמפ דייוויד בשנת 1978, ויש לו גם כמה לקחים הנכונים לכל מו"מ
▪  ▪  ▪
קרטר. שוט אדיר [צילום: אליס אמנדולה, AP]
מו"מ בין האזרח לשלטון
בניגוד למה שניתן לחשוב, יש מקום לניהול מו"מ בין האזרח לבין השלטון – אומר (יום ד', 22.6.16) שופט בית המשפט העליון בדימוס, יצחק זמיר. "לכאורה לא ניתן לנהל מו"מ בענייני ממשל ומינהל, שכן השלטון והאזרח נמצאים במישורים שונים לחלוטין: השלטון יכול להפעיל סמכות, אז על מה הוא ינהל מו"מ? האם השלטון רשאי לוותר על הדרך הנראית לו הטובה ביותר לנהל את ענייני הציבור?", שאל זמיר.
הוא השיב: "זוהי טעות. אין דרך אחת שבה צריכה הרשות השלטונית ללכת, כי כמעט תמיד יש לה שטח פעולה רחב בה היא רשאית לבחור בין דרכים אחדות. בתוך מרחב שיקול הדעת הזה יש מקום למו"מ, ומי שעלול להיפגע מן ההחלטה, יכול להסביר לה שיש שיקולים ועובדות שלא נלקחו בחשבון. כאשר החוק מחייב את הרשות לבצע שימוע, הוא פותח את הדלת בפני האזרח לנהל איתה מו"מ".

"אני הייתי היחיד שחשב שייצא הסכם במו"מ בקמפ דייוויד ב-1978. האחרים היו פסימיים, פסימיים מאוד, כי היו פערים עצומים בין הצד הישראלי לצד המצרי" - סיפר נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, אשר הצטרף למשלחת לבקשתו של ראש הממשלה דאז, מנחם בגין. הוא דיבר (יום ד', 22.6.16) בהשקת ספרו של עו"ד יורם אלרואי "'לא' הוא פתיחה טובה" בלשכת עורכי הדין.
עוד אמר ברק כי בלי הנשיא ג'ימי קרטר - לא היה הסכם, כשם שלא היה הסכם בלי בגין והנשיא אנואר סאדאת. "היה ברור שאם לא יהיה הסכם, זה כישלון של קרטר; ואם יהיה הסכם - זה הישג של האחרים. עם כל הביקורת שיש לנו על קרטר, וגם לי יש, וסבלתי ממנו הרבה באותם שבועיים, בלעדיו לא היה הסכם".
שתי המדינות רצו שלום, המשיך ברק, אבל בתנאים שלהן. "היה לנו מגשר עם שוט אדיר, ששני הצדדים הבינו שהם לא יכולים להרגיז אותו יותר מדי. לשניהם היה ברור שאם המו"מ ייכשל, המגשר יטיל על מישהו את האחריות - והם לא רצו להיות אותו מישהו". לדברי ברק, החשש הגדול בצד הישראלי היה שהאמריקנים יציגו תוכנית משלהם, וקרטר איים מספר פעמים להפעיל את השוט שבידיו. "קרטר הוא איש קשה, ג'ינג'י כזה, כועס עליך מיד אם אתה אומר משהו שהוא לא מסכים". כאשר נשיא ארה"ב הוא המתווך, המצב הוא בעייתי - כי הוא בעל הבית, הוסיף.
לדברי ברק, לקח מרכזי שלו מהמו"מ היה שהיועץ המשפטי מסייע ולא מנהל. עוד מצא, כי צריך לבוא למו"מ מוכנים - "ואנחנו באנו מוכנים. את רוב העבודה עשה מאיר רוזן [היועץ המשפטי של משרד החוץ]. הכרנו היטב את הצד שלנו, וזה חשוב נורא". ברק סבור, כי צריך לדעת במו"מ מהם שולי הביטחון: "אי-אפשר לרצות גם חגורה וגם שלייקס. צריך לוותר על השלייקס ולהדק את החגורה כך שהמכנסיים לא יפלו. כל דבר שם הוא פצצה: אתה כותב 'ירושלים' או 'אל-קודס'? צריך לדעת לנווט בין הפצצות הללו".
עוד אומר ברק כי חשוב מאוד לנהל מו"מ בתום לב. באחד המקרים, הוא גילה טעות של אל-באז לרעת המצרים. ברק דיווח על כך בדיון של המשלחת הישראלית וביקש להעמיד את אל-באז על הטעות. "משה דיין סירב ואמר: הם הסכימו. אמרתי: בסדר, אבל אתה תמשיך את המו"מ ולא אני. בגין אמר: בסדר, תגיד לו. רצתי לבניין שלהם ואמרתי לו שאני חייב לדבר איתו. אל-באז אמר: לא, כבר הסכמנו. אמרתי לו: אוסמה, שווייה שווייה. הראיתי לו את זה, והוא חיבק אותי ונישק אותי. אל תנסה לסדר את הצד שכנגד", קבע כלקח.
עוד חשוב להכיר את עמדת הצד שכנגד, "ולעיתים ידעתי את העמדה המצרית יותר מאשר אוסמה אל-באז [הנציג המצרי לשיחות עם קרטר]. עמדתו של סאדאת הייתה שהוא בא לשלום, וכל המשלחת שלו הייתה נגדו. לכן ידעתי היכן אפשר ללחוץ עליהם, כי ידעתי למה סאדאת יסכים ולמה לא; הוא לא היה איש של פרטים אלא של חזון, ואם זה תואם את החזון שלו - אפשר לתאם את הפרטים אחר כך".

תאריך:  23/06/2016   |   עודכן:  23/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
רפי לאופרט
המערב קובע עמדות גם בשאלת הסיכסוך הישראלי-ערבי במשך עשרות שנים, תוך התעלמות מהעובדות ונסיונות חוזרים ונשנים לשלם את מחיר השקט והכלכלה שלו במחירים פוליטיים ישראלים
יוני בן-מנחם
התקפה חריפה של איחוד האמירויות הערביות על יו"ר הרשות הפלשתינית    יורש העצר של אבו דאבי אומר כי אין אמון בהנהגה הפלשתינית והיא צריכה לפרוש    ברש"פ דורשים התנצלות ומאשימים את מחמד דחלאן בהסתה נגד מחמוד עבאס במסגרת קרב הירושה
ענבל בר-און
יועז הנדל, בטור בידיעות אחרונות מזכיר לנו את האשם האמיתי בטרור    האיסלאם הרדיקלי   אבל גם ‏אצלנו לא חסרים משיחיים
ענבל בר-און
אריה אלדד טוען שמלחמת לבנון השנייה הייתה כשלון, ושום הרתעה לא נעשתה כאן    אבל לפחות בוטלה ‏תוכנית ההתכנסות של אהוד אולמרט
ענבל בר-און
בן כספית שונא את בנימין נתניהו, הרי    כעת הוא תולה תקווה במשה יעלון (בוגי)    ויש לו ביקורת חיובית ‏רטרואקטיבית דווקא על אהוד אולמרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il