1. בדיקה משפטית - כל עוד אין היתר מומלץ כי עו"ד מומחה יוודא כי ליזם ישנה הבעלות על הקרקע, האם זהו הסכם קומבינציה, האם בוצע פיתוח במקום ועוד שלל מסמכים שיחזקו אצלנו את תחושת הביטחון לקראת רכישת הנכס.
2. הבטחת כספנו - כאשר היזם /קבלן מוכר לנו דירה כשאין עדיין היתר בנייה אנו בעצם קונים אופציה או רעיון אשר בדרכו יכולים להתגבש קשיים ועיכובים לכן עלינו לוודא כי התשלום הראשוני אותו נשלם בסמוך לחתימת החוזה יהיה מינימלי ככל הניתן ויופקד בחשבון נאמנות של ב"כ היזם או חשבון הליווי הבנקאי במידה וישנו כזה בחתימת ההסכם.
3. לוחות זמנים - יש לוודא לוחות זמנים קצובים בהם יידרש היזם להוציא היתר בנייה וכן לוחות זמנים להתחלת העבודות לאחר קבלת ההיתר. יש לדרוש כי יהיה ניתן לבטל את החוזה ולקבל את כספנו חזרה במידה ולא התקבל היתר בנייה בזמן המוקצב.
4. התאמת המוצר המובטח להיתר הבנייה - במידה והתקבל היתר בו לא אושרו הפריטים, הגדלים, הקומה שהובטחו לנו בחוזה המכירה ומעבר לסטייה המוסכמת נוכל לבטל את ההסכם ולקבל את כספנו חזרה.
5. מסמכים מקדימים ובקשות רכישה - בחברות רבות כיום בטרם הליך הרכישה וכתנאי לכניסה למו"מ מתבקשים הרוכשים לחתום על כתב הסכמה /בקשת רכישה ולשלם כספים על החשבון. מומלץ להימנע מחתימה על מסמכים אלו ובכל מקרה ניתן לבצע בהם שינויים על-מנת שנוכל לקבל את כספנו חזרה בכל עת. חובה למסור לעו"ד את המסמך בטרם החתימה עליו על-מנת לזהות נקודות מכשילות.
6. ליווי משפטי בכריתת החוזה - כיום במרבית ההסכמים ישנו סעיף המבהיר כי עו"ד היזם אינו מייצג את הרוכש כלל ויש בידו הזכות לקחת עו"ד מטעמו לבדיקת זכויותיו. למרות זאת, וכתוצאה של חוסר מודעות או ניסיון לחיסכון כספי, ישנם רוכשי דירה שאינם פונים לעו"ד על-מנת לקבל ייעוץ והכוונה וניהול המו"מ החוזי ובכך מבצעים טעות חמורה. כמעט בכל חוזי המכר עו"ד מטעם הרוכש יוכל להוזיל לרוכש עלויות עתידיות הנגזרות מסעיפי החוזה בשווי כפול ומכופל משכר הטרחה שישולם לו.
גם ברכישת דירה מיזם בפרויקט
תמ"א 38 "על הנייר כדאי לבצע בדיקות מקדימות. כיום, כאשר במרכזי ערי המרכז נבנים פרויקטים של תמ"א 38 נמכרות דירות רבות בפרויקטים אלו. היזמים, אשר מרביתם אינם נמנים עם החברות הגדולות והחזקות נדרשים להעמדת הון ראשוני לשם הקמת הפרויקט כאשר הדבר לא תמיד מצוי בכיסם. לשם כך, רבים מהיזמים אצים למכור דירות בשלבים מוקדמים לאחר החלטת ועדה (אישור הוועדה המקומית את התוכנית כפי שהוגשה להיתר). בשל מורכבות הפרויקט המערב צדדים שלישיים כגון הדיירים הקיימים בבניין וכן מערכת חוזים בינם לבין היזם מתגלים קשיים ועיכובים בהוצאה לפועל של מכירת הדירות וכן קבלת הדירות בלו"ז ובמתכונת שנקבעה.
לאחר החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בדבר אישור התוכנית ומשום ריבוי הסרבנים בפרויקטים אלו, לעיתים בשל מחלוקות תכנוניות וקנייניות בין היזם לדיירים הקיימים ולשכני הבניין המדובר, פונים האחרונים לערער על החלטת הוועדה המקומית בפני הוועדה המחוזית (כאשר נדחו טענותיהם בוועדה המקומית) - דבר שעלול לגרור לעיכובים של שנה ויותר בקבלת ההיתר.
זאת ועוד, הליך תביעת הסרבנים אצל המפקחת על הבתים המשותפים לעיתים גורר עיכובים רבים שאף הם משפיעים על קבלת ההיתר.