X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אחת מבריכות הביוב בשדות עמק חרוד [צילום: אלי אלון]
"ביצות ביוב" בעמק חרוד
בלב שדות חקלאיים בעמק חרוד שוכנים, נחבאים משהו, שתי בריכות ביוב פתוחות מוקפות צמחי גומא המזכירות במראן ביצות ביוב מפעם. רוב רובו של ציבור התושבים באזור אינו יודע כלל על קיומן. מהן בריכות אלה. ואילו צעדים ננקטים כדי למנוע נזקים סביבתיים ובריאותיים מבריכות הביוב הפתוחות

בפאתיו המערביים של קיבוץ עין חרוד-מאוחד בלב שדות חקלאיים לא הרחק מצומת יששכר שבעמק חרוד, שוכנות, נחבאות משהו, שתי בריכות ביוב פתוחות סמוכות אחת לשנייה. המשתרעות על שטח כולל של כ-5-6 דונם. רבים, אף מקרב תושבי האזור לא יודעים כלל על קיומן של בריכות אלו וזאת בשל הימצאותן בלב שדות חקלאים, במקום שאיש וכמעט ואינו עובר ובשל היותן מוקפות בצמחי גמא ומקנה המסתירים את הבריכות.
מים עכורים מאוד וצחנת צואת פרות
נתקלתי בבריכות אלה באופן מיקרי בדרכי לביקור בבית העלמין עין חרוד מאוחד. לא ידעתי על קיומן. הבריכות נמצאות כ-900 מטרים ממערב לבית העלמין זה. ממבט ממרחק על הבריכות נדמה לך כי המדובר בעוד בריכות דגים המצויות בשפע באזור, אולם כשאתה קרב אליהן מתברר לך כי אין אלו בריכות דגים גם לא בריכות אגירת מים להשקיה, אלא מדובר בסוג של בריכות ביוב פתוחות המזכירות במראה שלהן ביצות ביוב לכל דבר, ממש כפי שנראות בתמונות משדות העמק בשנות ה-20.
המחזה הנגלה למבקר בבריכות הביוב הללו לא מלבב: המים עכורים בצורה קיצונית וריח צחנה חזק של צואת פרות נידף מהם (כמושבניק אני יודע לזהות את הריח). ממבט ראשוני נראה כי מדובר במים עומדים אולם ייתכן שלא כך הדבר וקיימת זרימה מתמדת כלשהי. הבריכות כאמור מוקפות כמעט מכל עבריהן בצמחי גומא בגובה מטר ואף יותר.
מהן בדיוק בריכות הביוב הפתוחות?
מהן בדיוק בריכות אלו? מאין מגיעים אליה השפכים. ומהו מקור צחנת צואת הפרות שנידף מהן ובעיקר אילו צעדים ננקטים כדי למנוע נזקים סביבתיים ובריאותיים העלולים להיגרם מבריכות הביוב הפתוחות.
פניתי כדי לברר שאלות אלו ליהודה ביטון מנהל מחלקת התברואה של המועצה אזורית גלבוע שבתחום שיפוטה נמצאות הבריכות. ביטון אומר לי כי הוא מכיר את הבריכות, אבל הסביר לי כי הטיפול בבריכות אלה הן באחריות תאגיד "קולחי הגלבוע" והפנה אותי לאבי ימין מנהל התיפעול והאחזקה של תאגיד "קולחי הגלבוע". ימין אומר לי כי האחריות הישירה על תפעול בריכות הביוב הללו הוא על קיבוץ עין חרוד והפנה אותי לאדם בשם מרדכי לצטר מקיבוץ עין חרוד איחוד המטפל באופן ישיר מטעם קיבוצו בבריכות הביוב. ימין מסביר לי, כי הברכות הללו הן למעשה בריכות חמצון ומוזרמים אליהם שפכים של קיבוץ עין חרוד. לדבריו הקיבוץ צריך לשאוב או שואב את מי הביוב במשאבה לבריכה שנמצאת ממזרח לבריכות ומשם הם מועברים למכון לטיהור שפכים(מט"ש) בית שאן.
מרדכי לצטר חבר קיבוץ עין חרוד איחוד המטפל בנושא הביוב והשפכים בקיבוץ עין חרוד אומר לי כי מדובר בבריכות ישנות "אנו מתכוונים לייבש את שתי בריכות הביוב הללו. ומזה כבר אנו מעבירים את מי השפכים שלנו למט"ש בית שאן".
חשש לזיהום ולדגירת יתושים
באופן טבעי בריכות ביוב/מים פתוחות שמוזרמים אליהם מי שפכין, דשנים וכימיקלים, שיירי תרופות, מי שטיפת רפתות ועוד כהנה וכהנה חומרים לא ידידותיים לסביבה, עלולים לזהם הקרקע, מי התהום והנחלים. בריכות אלו עלולות גם להוות חממה אידיאלית ומדגרה ליתושים. ולכן חשוב פיקוח וטיפול צמוד ומקצועי בבריכות מסוג זה. יצוין כי את אזור הגלבוע עפולה ועמק יזרעאל פוקדות כמעט מדי שנה מכת יתושים נושאות נגיפים שונים, העלולים לגרום למחלה בבני אדם, ביניהם נקבות יתוש הטיגריס האסייני נושאות נגיפים שונים, העלולים לגרום למחלה בבני אדם, ביניהם את נגיף קדחת הנילוס המערבי. התושבים באזור נקראים מדי שנה באופן קבוע על-ידי הרשויות המקומיות לא להשאיר בבתיהם או בחצרותיהם מים עומדים.
הגוף הארצי האחראי לנהלי פיקוח וטיפול בבריכות הביוב הוא המשרד להגנת הסביבה. ניסיון שנים עברו, מגלה כי המשרד להגנת הסביבה ידע להיאבק ולדרוש בנחישות מפעלים ובתי עסק קטנים ולהסיר מפגעים סביבתיים אך לא תמיד היה נחוש להסרת מפגעים סביבתיים במפעלים גדולים, וקיבוצים חזקים מקושרים.
אין אני טוען כי הטיפול בבריכות ביוב הפתוחות שבפאתי עין חרוד מאוחד לא ראוי ולא נעשה לפי התקנים והנהלים שקבע המשרד להגנת הסביבה. ואיני מאשים אף אחד. עם זאת לנוכח מראה המים בבריכות הביוב הפתוחות, צחנת צואת הפרות החזקה הנידפת מהן, וסימנים נוספים בשטח ראוי שיוגבר הפיקוח מצד כל הגופים המעורבים בטיפול בברכות הללו וגם תושבי האזור ושוחרי איכות הסביבה מוזמנים להגיע למקום להתרשם, לשאול שאלות להעמיק ולחקור. אם מדובר בבריכות חימצון הם צרכים לשאול אילו שיטות לטיהור המים ולפירוק החומר האורגני המצוי בשפכים ננקטות בבריכות ביוב אלה. האם הבריכות מודברות מרוססות ברעלים כאלה ואחרים. אגב בביקור בבריכות ראיתי צב בנוני בגודלו בפאתי הבריכה כך שיש גם טבע חי ב"ביצה השחורה".

אחת מבריכות הביוב על רקע הגלבוע בעמק חרוד [צילום: אלי אלון]
אחת מבריכות הביוב בעמק חרוד [צילום: אלי אלון]
תאריך:  03/07/2016   |   עודכן:  03/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
אין ספק כי מדובר בלהיט הבא של בית ליסין וזו הצגה שתסב קורת רוח מיוחדת לותיקים שזוכרים את אותם ימים ודמויות ומשב רוח רענן לצעירים בדמות הצגה שכולה תענוג
חובב לויטס
המוסדיים מדירים את בעלי השליטה מהבורסה בתל אביב. גם אני רואה חשיבות בהצבת שומרי סף לחברות ציבוריות. אולם על הגופים המוסדיים להבין שהם חייבים לפעול לפי סולם ערכים המותאם לגודל החברה ולמהות העסקה עם בעל השליטה. היום אנחנו עדים לכך שהם מצביעים באופן כמעט אוטומטי נגד כל החלטה הקשורה לבעלי השליטה וזאת בהתאם להמלצות חברות הייעוץ. עשר שאלות לאייל רביד, מנכ"ל ובעלים של רשת ויקטורי בע"מ הנסחרת כבר חמש שנים בבורסה
חנינא פורת
בעקבות ההחמרה במצב היהודים במזרח אירופה והצורך להוציאם משם במהירות לפני קטסטרופה עתידית ופרסום מחקרים וסקרים בדבר שטחי קרקעות גדולים הניתנים לעיבוד בנגב וצפון סיני והניתנים להירכש במחיר נמוך – גברה ההתעניינות בהקמת יישובים יהודיים בדרום. שאלת המים כשאלה קרדינאלית עלתה לדיון בכל ההצעות ומרבית היוזמים הציעו לפתור שאלה זו בכמה דרכים
עליס בליטנטל
מחזהו של יגאל אבן-אור פותח זרקור על השסע הקיים והעלול להביא לחיסולו הקיומי של העם. "פליישר" בתיאטרון הבימה מאיר את השתלטות הדתיים החרדים על כל מערכות חיינו, בחוסר הומאניות ובקיצוניות שתלטנית
טובה ספרא
יש ניגוד ברור בין התנהלות הממשלות החברות באיחוד האירופי ובין המציאות המתרחשת בארצותיהן. מרקל שהכריזה על כשלון הרב-תרבותיות מנסה להגשים את האוטופיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il