X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יו"ר הרש"פ מציב תנאים נוקשים לפני שיתן את הסכמתו ליוזמה המצרית. עבאס חושש שהיוזמה המצרית תטרפד את האסטרטגיה שלו לבינאום הסכסוך ולכפיית הסדר על ישראל לפי המתווה הפלשתיני
▪  ▪  ▪
[צילום: עמר נביל/AP]

ביקורו של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בישראל, לאחר תשע שנים שלא ביקר בהן שר חוץ מצרי בישראל, חשף טפח ממה שמתרחש מאחורי הקלעים בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות. לישראל יש ערוצים ישירים עם מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ והיא מבשלת עימן את כינוסה של ועידת שלום אזורית, שמאיימת להנחית את מכת המוות הסופית על היוזמה הצרפתית.
כל המהלכים האלה הם למורת רוחה של הרש"פ והעומד בראשה. מחמוד עבאס מתנהל כמי שכפאו שד. הוא איננו יכול לסרב למדינות ערב, ובמיוחד לנשיא עבד אלפתאח א-סיסי, והוא נאלץ לשתף פעולה עם היוזמה המצרית בעל כורחו.
עבאס חושש מאוד שהיוזמה המצרית תטרפד את כל האסטרטגיה שלו בשנים האחרונות של בינאום הסכסוך עם ישראל, גרירתה לפורומים הבינלאומיים ועידוד החרם נגדה. לכן עדיין לא השיב בחיוב להצעה המצרית לארח מפגש פסגה משולשת בקהיר ביחד עם הנשיא המצרי א-סיסי וראש הממשלה נתניהו.
על-פי מקורות פלשתיניים, המצרים בוחנים את האפשרות לצרף למפגש הזה גם את עבדאללה מלך ירדן. עבאס עדיין לא השיב רשמית לרעיון הפסגה המשולשת בקהיר, אך אחד מבכירי תנועת פתח, עבאס זכי, שהוא חבר הוועדה המרכזית, טוען כי הרש"פ דחתה את הרעיון של מפגש משולש.
על-פי דיווח בעיתון "ראי אליום" ב-14 ביולי, אמר זכי כי "ההליכה למשא-ומתן ישיר היא מתן לגיטימציה לכיבוש להריגת פלשתינים. לא נלך למשא-ומתן ישיר עם הכיבוש ללא קביעת זמן קצוב למשא-ומתן".
עבאס חושש שקידומה של היוזמה המצרית ונכונותו לשתף עימה פעולה יהפכו אותה לתחליף ליוזמה הצרפתית. מצרים אומנם טוענת כי היא בעד היוזמה הצרפתית וכי אין סתירה בין היוזמה הזו לבין יוזמתו של הנשיא א-סיסי אולם מדובר ב"מס שפתיים". לכל הצדדים ברור שדינה של ועידה אזורית בקהיר שתשיק משא-ומתן ישיר בין ישראל לפלשתינים איננו כדינה של ועידה בינלאומית בפריז שמטרתה לנסות ולכפות פתרון על ישראל.
על-פי מקורות מדיניים בירושלים, ישראל מוכנה למפגש פסגה משולש בקהיר וחידוש המשא-ומתן הישיר עם הרש"פ ללא תנאים מוקדמים, אך עמדתה של הרש"פ איננה ידועה עד כה.
על-פי מקורות בכירים בתנועת פתח, למחמוד עבאס יש כמה תנאים לפני שיתן את הסכמתו להנעת היוזמה המצרית:
א. הודעה ישראלית על הפסקת הבנייה בהתנחלויות;
ב. שחרור האסירים הביטחוניים, חברי תנועת פתח, שנעצרו בידי ישראל לפני החתימה על הסכם אוסלו ב-1993.
ג. צעדים ישראלים לבניית אמון בשטחי הגדה, הסרת הסגרים והמחסומים, הקלות כלכליות וכו'.
ד. הודעה ישראלית כי היא מקבלת את ההחלטות הבינלאומיות בדבר הקמת מדינה פלשתינית בגבולות 67' ופתרון בעיית הפליטים.
אלה הם תנאי הפתיחה של עבאס. אולם גם הוא יודע כי מצרים לא תוכל להפעיל לחץ על ישראל לקבל אותם, במיוחד בכל הקשור להפסקת הבנייה בהתנחלויות. מדובר בנושא רגיש שמסכן את המשך קיומה של הקואליציה בישראל, וראש הממשלה נתניהו לא יוכל להסכים לכך.
עבאס ייאלץ להתגמש. החשש שלו הוא שהוא ייאלץ להגיע לקהיר או לשארם א-שיח' לפגישת פסגה משולשת עם הנשיא המצרי א-סיסי וראש הממשלה נתניהו מבלי שקיבל כל תמורה לפני כן. אז הוא ייאלץ להסביר מדוע הסכים עכשיו לפגישה כזו לאחר שדחה בעבר את כל ההצעות לקיימה.
מצרים קיבלה מישראל "אור ירוק" לקדם את יוזמתו של הנשיא א-סיסי. גם עבאס נתן למצרים, מחוסר ברירה, את "האור הירוק", אך הוא חושש שמושכות המשא-ומתן עלולות להישמט מידיו ולעבור לידיהן של מדינות ערב. קהיר רואה ביוזמת א-סיסי הזדמנות לחזור למעמדה הקודם כמובילה העיקרית מבין מדינות ערב לפתרון הבעיה הפלשתינית, לאחר שאיבדה אותו בשנים האחרונות בגלל התהפוכות הפנימיות במדינה. הנשיא לא יתן למחמוד עבאס לקלקל לו את ההצגה.
מצרים צפויה להטיל את כל כובד משקלה על עבאס לשתף פעולה באופן מלא עם היוזמה. א-סיסי מרגיש ששלטונו מספיק יציב כדי להוביל את היוזמה הזו, שהוא רואה בה הזדמנות היסטורית, ועל-פי מקורות פלשתיניים הוא הבטיח לעבאס כי היעד הסופי של היוזמה הוא הקמת מדינה פלשתינית עצמאית לצדה של מדינת ישראל ולא שום דבר פחות מכך.
עבאס ייאלץ, ככל הנראה, לזרום עם יוזמתו של הנשיא א-סיסי. הוא ינסה לעשות באמצעות המהלך הזה את מה שעשה ראש הממשלה אהוד ברק ליאסר ערפאת במפגש קמפ דיויד בשנת 2000, אז חשף ברק את סרבנותו של ערפאת באמצעות הנשיא קלינטון. עבאס ינסה לחשוף את "פניו האמיתיות" של נתניהו באמצעות הנשיא המצרי.
היוזמה המצרית מחזירה לסדר היום הבינלאומי את הבעיה הפלשתינית, לאחר היעדרות ממושכת ממנו. מקורות באש"ף טוענים כי בסופו של דבר ההיסטוריה מוכיחה שגם מדינות ערב לא הצליחו לכפות על הפלשתינים שום פתרון שהם התנגדו לו. כך יהיה גם הפעם, עבאס ישתף פעולה עם היוזמה המצרית, אך לא יסכים לסטות מ"הקווים האדומים" של הפלשתינים דהיינו הקמת מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67' שבירתה מזרח ירושלים ופתרון בעיית הפליטים.

תאריך:  15/07/2016   |   עודכן:  15/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התנאים של עבאס
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הבנתם, ביבי סרבן, לא אבו מאזן?
שאול א.  |  15/07/16 12:06
 
- יוני בלבלוני בלוני
כבש 44  |  15/07/16 22:17
2
"טוב שאבו תחת רוצה".
7-7-7.  |  15/07/16 14:26
3
אחרי אבו מאזן יבוא התוהו ובבהו
ב.ל  |  15/07/16 15:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
טורקיה הופכת בהדרגה לכתובת של חמאס בכל הקשור להסרת המצור, רגיעה עם ישראל ועסקת חילופי שבויים. מצרים דורשת מישראל שלא לאפשר את הגדלת המעורבות הטורקית ברצועה ודוחה את ניסיונותיה של טורקיה להתפייס עמה
יוני בן-מנחם
גנרל אירני בכיר תוקף את חמאס כי היא מנהלת משא-ומתן עם ישראל באמצעות טורקיה וסעודיה מאשימה אותה ביצירת אנרכיה באזור. ההתקפה הכפולה על חמאס מעידה על היותה כוח אזורי חשוב המזגזג בין המחנה השיעי למחנה הסוני
יורם שוייצר
למרות הכישלונות הצבאיים של 'המדינה האיסלאמית' והכרסום באזורי שליטתה, עדיין עומדים לרשותה ולרשות בעלי בריתה משאבים טריטוריאליים, כלכליים והון אנושי נרחבים ביותר. יידרשו עוד משאבים רבים, צבאיים, כלכליים, דיפלומטיים ומשפטיים, כדי לבלום אותה ואת השפעותיה ההרסניות בזירה המזרח תיכונית והגלובלית
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש ביצע במהלך חודש רמאדאן סדרת פיגועי תופת חסרת תקדים ופגע במסגד בקבר הנביא מחמד הקדוש למוסלמים. הפיגועים נועדו לחפות על כישלונותיו בשדה הקרב אך הם גם שרתו את מטרותיה של אירן השיעית
יוני בן-מנחם
מצרים ביטלה הגעת משלחת של חמאס לקהיר על-רקע חתימת הסכם הפיוס בין טורקיה לישראל. הצעד המצרי מסמל את חוסר האמון בין מצרים לחמאס אשר רואה בתנועה גורם חתרני נגד שלטונו של א-סיסי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il