נסיונות לשינוי זהות המדינה
|
|
|
|
ראש ארגון ליב"ה, הרב יהודה ולד, מושקעים כספים רבים בשינוי הלשון באופן שיתאם את השקפת העולם, כגון הפיכת "בית אב" ל"משק בית" כדי להימנע ממודל המשפחה המסורתי, ובפרסומות לנישואים שלא כהלכה שבעבר היו טאבו באצטלה של שוויון. הוא הסביר כי שימוש בחוסר מחויבות להלכה, לתורה ולמצוות ייצור מחסום, ולכן משתמשים במושגים "התחדשות ויהודית" ו"פלורליזם יהודי". כמו-כן ציין ניסיון של האקדמיה ללשון העברית לשנות את המילה "משפחה". שינוי זה משפיע לדבריו על השיח, והביא דוגמה מראובן ריבלין שבעבר אמר שהרפורמיות היא עבודת אלילים, והיום מארח אותם בבית הנשיא לערב לימוד בליל תשעה באב, וציין כי יש הכלה וקבלה של אישי ציבור ומקבלי החלטות כלפי הרפורמים וכלפי נישואי תערובת. ולד מנה שורה של פעולות בהן נוקטים הארגונים הרפורמיים לקידום פתיחת בתי עסק ו תחבורה ציבורית בשבת כמו גם הגשת תלונות נגד רבנים. הוא הדגיש כי הרפורמים מהווים מיעוט זניח ואחוז ההזדהות איתם בחברה הוא 7% בלבד, אך ע"י כסף ולחצים פוליטיים ותקשורתיים הם מצליחים יותר מכפי כוחם. יו"ר ליב"ה אמר כי הרפורמים פועלים נגד הרבנות הראשית לישראל, וטוענים שיש ממסד אורתודוקסי, ורבנות מחמירה, חשוכה, מרחיקה, מיושנת תוך יצירת דה-לגיטימציה למוסד הרבנות, דבר המביא לקריאות גם מתוך הציונות הדתית לפירוק הרבנות, להשגחות פרטיות ולבתי דין פרטיים לגיור. הדובר גילה כי בקרוב יוציא ארגון ליב"ה דוח בעניין צה"ל, שהוכן במשך חודשים, החושף בצורה שיטתית כיצד פועלים ארגוני שמאל, ארגונים פלורליסטים ואחרים להשתלט על הצבא ועל רוח צה"ל, באופן שגם הביא לשינוי עמדות נגד חיילים דתיים. לדבריו, המשותף לכל מאבקים אלה הוא רצונם של אותם ארגונים לשנות את זהותה היהודית של מדינת ישראל.
|
שנאת הרע כמלחמה בדקונסטרוקציה
|
|
|
|
ראש ישיבת רמת גן, הרב יהושע שפירא, אמר כי האהבה כוללת בתוכה את שנאת הרע, משום שאהבת הרע פירושה ייאוש מלתקנו. "אי-אפשר גם לאהוב את השם וגם לפתוח דרך לרפורמים להיכנס פנימה", אמר. הרב שפירא הגדיר את תופעת הרפורמיות, הלהט"ביות והפלורליזם המתירני כדקונסטרוקציה - פירוק של כל מבנה ארגוני. לדבריו, תפישה קיצונית זו רואה בכל מבנה שחיתות ורשע - אם יש איש ואישה בהכרח הבעל משעבד את אשתו, אם יש בוס ועובד בהכרח האחרון משועבד, וכך לגבי ממשלה ונתיניה. הוא הוסיף כי זו טענה מוסרית לכאורה שמטמטמת את הלבבות הרואה בכל מבניות ריקבון בחברה, והיא שאיפשרה את צמיחת הרפורמים, הלהט"בים, את הטשטוש בין ישראל לעמים ואת הקשר בין העם לארצו. הוא הסביר כי הדקונסטרוקציה מתגברת משום שהרישעה כעת יודעת שהיא לקראת חלוף, ואנו נמצאים בתקופה בה הטומאה מתפוררת ורוצה לקחת איתה את הקדושה. היא מבנה שהגאולה צומחת ומפוררים את העולם הקודם כדי שייבנה עולם חדש. עוד אמר הרב שפירא כי החילונים הם שמשתמשים ברפורמים ולא הפוך כפי שנוטים לחשוב, כי רואים את הרפורמים מממנים מכספם החדרת רעיונות לצבא ובאזרחות ולתקשורת. לדבריו, הבלבול רב עד כדי כך שבבית ספר תיכון בתל אביב יש שירותי גברים ושירותי נשים ויש בני נוער שאינם יודעים מי הם ואין להם מבנה ברור - "למה שאתה תגיד לי מי אני?". "זו טומאה עמוקה שמדברת בשם מוסריות. זו טענה כדי ששום מבנה שלם לא יישאר קיים". עוד אמר הרב שפירא כי הדקונסטרוקציה משתמשת בטענות לוגיות ורציונליות כלפי חוץ, והאנשים הכי מוכשרים ואינטליגנטים בחברה נוטים לה, לפעמים אפילו בקרב עובדי השם. "זו סכנה, כי אם אינך יודע במה האויב משתמש אזי כלי מלחמה אבָדו", אמר. לדבריו, המלחמה נגד הרבנות, תורת משה והקב"ה נובעת מתחושת הטומאה שהכל מתפרק, ולכן היא טוענת שאין אמת אחת, אין פרמטר ליופי ולמשמעות. כיעור ויופי היינו הך, ישראל והעמים הם היינו הך וכך גם איש ואישה. אין שום היררכיה. הריקבון הזה מסעיר את הלבבות וטוען טענות פסבדו-מוסריות. כשילד נפל לכלוב בגן חיות בארה"ב עשו הפגנות למה הרגו את השימפנזה. התפישה הזו מבלבלת גם את בתי המדרש, וצריך לינוק מהעומק השלם של תורה של שנאת הרע, כדי להקיא את הריקבון.
|
|
|
ראש ישיבת הר המור, הרב מרדכי שטרנברג, שאינו נוהג להרצות בכינוסים הופיע בכינוס באופן נדיר והסביר שהעניין אינו הרפורמים או הרפורמה אלא הניסיון להפרדת דת ומדינה. לדבריו, הכוונה היא להפוך את היחס אל האורתודוקסיה כאל כת גדולה וחשובה שאינה שייכת למדינה. "אנחנו לא קוראים להגן על האורתודוקסיה, אלא על המדינה", אמר. עוד הוסיף כי מול קיפול הדגלים של איבוד הזהות היהודית והציונית וחיפוש הזהות החדשה תוך הנפת דגל דמוקרטי ודגלים אחרים, יש להציב את האמת הגדולה - לעשות את רצון השם. "למה שנקפל דגלים אם אחים יקרים לא מבינים? קיומה של מדינת ישראל הוא מחמת אותה האמת הגדולה של הקשר לתורה", אמר והסביר כי מי שמדבר על כך שלא לתקוף דעות אחרות בשם אחדות שקרית, זונח את האמת לטובת הזיופים. "אין לגישה הזו (רפורמיות, ע.י.) מקום בעם היהודי, וכל יהודי יודע זאת. אין לחשוש לקראת החולשות שבאות כתוצאה מאי-הבנה ומשקר". הרב שטרנברג: "למדינה שלנו יש רבנות שמנחה אותה, ואף רב אינו יכול להיות תחליף לזה. מדינת ישראל אינה יכולה לעשות צעד בלי הרבנות, ובזה הרפורמים מנסים לקצץ. אמונתנו בעם ישראל, בארץ-ישראל, בצדקת הדרך ובתורה היא מאותו חזון".
|
|
|
רבה של צפת, שמואל אליהו, אמר כי "אין לנו דו-שיח עם התנועה הרפורמית הזו, שקורעת את העם היהודי ועושה לו שואה רוחנית. זו תנועה רקובה ומתפוררת". לדבריו, במקום רק להתגונן, צריך לתקוף אותה. הוא הסביר כי בבסיס האידיאולוגיה הרפורמית עומדת ההתחדשות וקריעת המציאות תחת האמירה ש"גם אנחנו יכולים לחדש". הוא קרא לדרוש מהרפורמים להיות רלוונטיים למציאות ולבטל את מה שלא רלוונטי. כלומר, את עצמם משום שאינם קונים אחיזה בישראל וממילא אינם רלוונטיים, ובכך לשמוט תחתם את השטיח. הרב אליהו ביקש לעשות הבחנה בין הרפורמי מן השורה שאותו יש לקרב לבין האידיאולוגים של התנועה שאותם יש להדוף. לדבריו, חברו הרפורמים לשמאל המדיני וכבר עתרו נגדו לבג"ץ שלוש פעמים על-מנת שיחזור בו מדברים שהשמיע. הוא סיפר כי הרב מנחם פרומן המנוח גילה לו שהרפורמים העמידו עשרה עורכי דין כדי לנבור אחרי כל מוצא פיו של הרב אליהו. לדבריו, שאל פעם רפורמים מה הם עושים חיובי חוץ מלרדוף רבנים וקיבל תשובה שהם עוזרים לבדואים בנגב לקבל הכרה. הם עוזרים לשונאים - אמר.
|
|
|
ראש עמותת עטרת כהנים, מתי דן, דיבר על מתווה הכותל ועל כך שלדבריו כפי שרוצים לחלק את ירושלים, מתכוונים לחלקו לשניים - כותל קדוש וכותל לא-קדוש. בפתיחת דבריו, סיפר על כך ש הרב יהודה גץ מונה לאחר מלחמת ששת הימים לתפקיד רב הכותל ע"י שר הדתות זרח ורהפטיג מהמפד"ל, לאחר שארגן הפגנות נגד תפילות רפורמיות במקום. הוא ציין כי המפד"ל עמדה בפרץ לאורך השנים במלחמתה בנושא, תוך שהוא תוקף את הבית היהודי על כך שכיום אינו פועל בנושא ואומר שאין לו בעיה עם הרפורמים. לדבריו, הח"כים החרדיים התייחסו לנושא רק לאחר שכלי התקשורת החרדיים יצאו נגד ההסכמה שנתנו למתווה, מה שאילץ אותם להגיע למקום ולהיווכח במסוכנות המתווה. דן ציטט מדברי שופט ביהמ"ש העליון בדימוס, יצחק אנגלרד, שכתב כי פסיקת בית המשפט העליון בנושא הכותל שגויה, משום שאין סמכות חוקית במדינת ישראל לבית המשפט לדון בנושאים שעניינם פולחן דתי. לדברי דן, הדיונים של ועדת מנדלבליט היו "מתחת לרדאר", וההצעה להחלטה הועברה לחברי הממשלה שעה לפני כניסת השבת, ורק בזכות תושייתו של השר אורי אריאל העניין נעצר, לאחר שהתברר כי בכל שינוי בכותל חלה חובת היוועצות ברבנות הראשית לישראל. הוא ציין את הצורך בהסכמה של שרת המשפטים, והביע אכזבה מעמדתה של איילת שקד (הבית היהודי) בנושא. הוא אמר כי יש לפעול לחזרתם בתשובה של ראשי הבית היהודי על-מנת שיעלו את הנושא לדיון בכנסת באמצעות פעילים של המפלגה.
|
|
|
רבה של פתח תקוה, מיכה הלוי, הסתמך על דברים שאמר הרב קוק וציין כי הרפורמיות גרועה מן הנצרות, משום שהנצרות היא מבחוץ. "זו מינות שמטמאת את הקודש", הסביר. לדבריו, חטאה הרפורמיות בכך שהצטמצמה להלכות מסוימות תוך זניחת המכלול ולא שימרה את המסורת שבה מגולמת אחריות גם לדורות הבאים. הרב הלוי קרא לנוכחים לא לפלג את הקודש ולהתאחד תחת הרבנות הראשית.
|
|
|
רבה של רמת גן, יעקב אריאל, אמר כי בניגוד ליהדות - לרפורמה אין יסודות ולמעשה מדובר בנצרות בלי אותו האיש (ישו הנוצרי, ע.י.). לדבריו, תורמים ארגונים אלה לסוכנות היהודית ושולטים בה. לדבריו, הרפורמים ויתרו על העקרונות שלהם לאחר שנוכחו כי עם ישראל אינו מוותר. הוא הסביר כי בניגוד ליהודי חילוני, שאוחז בגישה סלקטיבית, הוא אינו ממציא דת חדשה כמו הרפורמים. הרב אריאל ציין כי לרפורמים אין דור שלישי בארה"ב, והם מנסים לרכוש דור חדש של חילוניים ומסורתיים בארץ-ישראל. הוא גם עמד על ההשפעות רפורמיות החודרות לאורתודוקסיה, והבהיר כי רפורמה אינה מילה גסה כל עוד היא נאמנת לדברי חכמים. בעניין זה הרחיב באשר לאופן בו יש לערוך חגיגות בת מצווה בימינו מבלי לחקות את אותן השפעות זרות.
|
|
|
הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אמר כי לפני כל שיקול של קירוב רחוקים עומדת הנאמנות לדבר השם, שאין לסטות ממנה כמלוא נימה ובכך יתקדש שם שמיים.
|
|
|
ראש הישיבה יוניברסיטי בארה"ב, הרב צבי שכטר, אמר שבאורתודוקסיה קירוב רחוקים נעשה מן הקל אל הכבד. כלומר, התחלה במצוות קלות יותר ומשם מתקדמים, אולם אצל הרפורמים הכל הוא זיוף. הוא קרא למדינת ישראל למנוע כל הכרה בהם, ואמר כי שמירה על היהדות מפני הזיוף תהיה על-ידי חיזוק הרבנות הראשית לישראל.
|
|