X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחיר שירותו בסוריה היה כבד ברמה האישית, מתיחויות עם אשתו הצעירה שלא הייתה שותפת סוד לתפקידו הכבידו על שליחותו ועליה
▪  ▪  ▪
אלי כהן

ספר בודד בדמשק מביא את סיפורו של המרגל הישראלי בדמשק, כפי הנראה הגדול מכולם, שהצלחתו הייתה חריגה גם בקנה מידה של מרגלים בעולם כולו.
הספר מביא את סיפורו של יהודי יליד מצרים, ואת השתלבותו בחברה המצרית עד לעלייתו ארצה במסגרת העלייה האחרונה של יהודי מצריים בשנות החמישים. אלי כהן, שלא נועד להיות מרגל, הצליח באמצעות כשרונו, האינטליגנציה הגבוהה שניחן בה וכושרו הטבעי ללבוש צורות ולפשוט אותן ובכך להיות נכס למדינת ישראל. תחילתו של הסיפור בדחייתו מלהתקבל למודיעין (בטרם היה מוסד) בגלל חוות דעת פסיכולוגית שהוא נוטה להסתכן. חוות דעת זו חזרה מספר פעמים אבל בסופו של דבר הוא גויס ולאחר יצירת אליבי מושלם של גולה סורי בארגנטינה חזר ל"מולדתו" סוריה כאיש עסקים.
כשרונו להתחבר לבני אדם הביא אותו לפיתוח קשרים עמוקים עם צמרת השלטון והצבא של סוריה ובכך להיות שותף סוד למידע דיסקרטי ביותר של צמרת המפלגה והצבא. אלי ידע לנווט עצמו בתוך סוריה שסועת המחלוקות ולהישאר מקורב לשלטון גם כאשר זה התחלף מספר פעמים.
מחיר שירותו בסוריה היה כבד ברמה האישית, מתיחויות עם אשתו הצעירה שלא הייתה שותפת סוד לתפקידו הכבידו על שליחותו ועליה. אני מניח שהיום הדברים מתנהלים אחרת אבל אז בימיו הראשונים של המוסד ההבנה שבת הזוג של מרגל יכולה להישאר מחוץ לעניינים ולהמתין חודשים ארוכים לבדה עם ילדיה הקטנים לבד נחשבה כאפשרית והקשתה בצורה קשה על חייהם.
הספר כתוב מצוין, קולח ונותן תמונה מלאה ורחבה על האירועים שקרו באזור בזמנו תוך סגירת מעגלים גם למי שמכיר את האירועים אבל כאירועים בודדים ולא כתמונה שלמה.
הסוף הטרגי ידוע, אלי כהן נתפס אם בגלל שהרבה בשידורי מורס לארץ בניגוד להנחיות שקיבל ובכך סיכן את עצמו ואם בגלל המעורבות הרוסית בצבא הסורי שאפשרה לסוריה ליהנות מהטכנולוגיה המתקדמת שהייתה בידי הרוסים.
סופו של הספר בתיאור הוצאתו להורג של אלי כהן בכיכר המרכזית בדמשק. התיאור קשה ואפילו מזעזע גם אחרי עשרות שנים.
זה היה אלי כהן וזה היה פועלו ומדינת ישראל חבה לו הרבה יותר ממה שהוא קיבל ובטח משפחתו. לדעתי בעקבות השנים הרבות שעברו ודור חדש שלא חי כאן באותה תקופה יש להנציח את זכרו בכל דרך אפשרית. אלי כהן היה מרגל בשרות המדינה ותרומתו הייתה חריגה למדינה. יהי זכרו ברוך.

בודד בדמשק, שמואל שגב, כתר, 2012, 293 עמודים.
תאריך:  25/07/2016   |   עודכן:  25/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלי כהן / Eli Cohen
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
שם ההצגה "צמחים מטפסים" ב"צוותא" מאוד מסקרן. וכי מה אפשר כבר לספר על אנשים במצב של צמח? ההפתעה שמציג המחזה של ארז מינץ היא מדהימה ועולה על כל דמיון
מרגלית מולנר גויטיין
התערוכה להולדת "דאדא" צנועה בממדיה ולא מעניקה לתנועה אמנותית זו את המקום הראוי לה. כתגובה לזוועות מלחמת העולם הראשונה, תנועת "דאדא" ממחישה את הניסיונות לפרוק עול ולשדר חדשנות, יצירתיות ובעיטה במוסכמות. היא מסמנת את תחילתה של תנועת הסימבוליזם המודרני, הפופ. הדבר מתבטא בציור ובשירה (פואטיקה), בה המשוררים החשיבו את הצליל יותר מהמילה עצמה.
צילה שיר-אל
השנה האחרונה הייתה שנת המזל שלכם. הכוכב יופיטר המביא איתו שפע והזדמנויות ביקר אצלכם בבית הכספים והעניק לכם שפע של התחלות חדשות ומהנות. מאחר שכוכב זה מגיע אחת ל-12 שנים הרי שמעט הזמן שנותר לכם עד לצאת הכוכב מהמזל שלכם עד לחודש אוקטובר 16, מומלץ לניצול הזמן ולאמירת כן להזדמנויות שעוד לא מימשתם עד הסוף
חנינא פורת
מעל 60 שנה לרומן הראשון שנכתב בנגב ועליו – יונת ואלכסנדר סנד    המהדורה הראשונה של הרומן "אדמה ללא צל" פורסמה בשנת 1950    כילדים, ראינו את הספר בספרית הקיבוץ למבוגרים אולם הספרן הזהירנו: את הספר הזה תקראו רק בתיכון
יוסף אורן
שירת רחל במבחן הכמוסה    קרוב למחצית משיריה של רחל הם שירי אהבה שאין שום הצדקה להצמידם לזמנם וגם לא לגברים מסוימים שנמנו עם ידידיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il