X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מדי יום נאלצים בתי המשפט להתמודד עם נאשמים שלא מתייצבים לדיונים בעניינם. השיטה הנוכחית - הוצאת צו הבאה - נכשלת שוב ושוב, ולכן יש לחשוב על פתרון רוחבי שונה
▪  ▪  ▪
תופעה שיש להדביר

עו"ד מיכאל שר אולי הקצין את זה, אבל הוא ממש לא היחיד. שר "הצליח" להיעלם למספר חודשים במהלך משפטו, וגרם לכך שפסק הדין בעניינו נקרא שבעה חודשים לאחר שנכתב. שר הורשע בגניבת 2.6 מיליון שקל מלקוחותיו, אבל סניגוריו טוענים שהשופט בני שגיא היה צריך לחדש את המשפט מהנקודה בה נפסק אצל השופט בדימוס עודד מודריק - סיכומי ההגנה (שלא הושמעו בגלל היעלמותו של שר) - ולא להקריא את פסק הדין שכתב מודריק.
עניינו של שר תפס קצת כותרות, כי מדובר בעורך דין ובעבירות חמורות ובהיעלמות לפרק זמן ממושך של כמה וכמה חודשים. אבל כל מי שמגיע מדי פעם לימי הקראות ולימי מיקוד פליליים, יודע שלנאשמים יש נטייה לחלות במקרה הטוב או פשוט לא לבוא במקרה הרע.
הרושם שלי, אחרי כמה וכמה ימים כאלו בבתי משפט בכל רחבי הארץ, הוא שזימון הנאשמים נעשה כמו במילואים: מזמינים מראש 120% מהמספר הנחוץ, כי יודעים שחלק לא יבואו וחלק הצטיידו מראש בפתק מהרופא וחלק יילכו למש"קית הת"ש ועוד כהנה וכהנה. החלופה המשפטית למש"קית הת"ש היא עורכי דין שלא באים או שלא הספיקו לקרוא את התיק או שצריכים עוד זמן כדי להידבר עם התביעה. וכך, אם ביום של הקראות או מיקוד מצליח השופט להתקדם בשליש מהתיקים, זהו יום מוצלח במיוחד.
התופעה החמורה ביותר היא של נאשמים שאינם מתייצבים. בעצם, היא גם המדהימה ביותר, משום שמצד אחד דומה שדי קל להתמודד איתה, ומצד שני - היא מפגינה את אוזלת ידן של רשויות אכיפת החוק. הרי הנאשמים בהם מדובר שוחררו בערבות; אז למה לא מחלטים את הערבות? וליתר דיוק: למה לא קובעים מראש ערבות ממשית, כך שהנאשם יחשוב פעמיים ושלוש לפני שלא יתייצב?
דרך המלך לטפל בנאשמים הנעלמים היא להוציא צו הבאה, אבל למעשה מדובר בשביל מלא מהמורות. שמעתי יותר משופט אחד אומר, שהמשטרה לא מבצעת את הצווים, בוודאי לא במהירות ובנחישות הראויות. גם במקרה של שר ציין מודריק, כי צו הבאה לא הצליח להביא את הנאשם לאולמו; נדרשו כאמור כמה וכמה חודשים עד שהאיש נעצר.
קשה לבוא בטענות אל המשטרה בנושא זה. היא עמוסה עד מעל לראשה, ופענוח פשעים חשוב יותר ודחוף יותר מאשר איתור עבריינים קטנים שעשו "ויברח". חוץ מזה, כאשר כבר מבוצע צו הבאה - כמעט תמיד השופט התורן יסתפק בנזיפה ובהטלת ערבות נוספת, נמוכה כמו קודמתה, ויזהיר את הנאשם שבפעם הבאה הוא יישלח למעצר עד תום ההליכים. ובינתיים התבזבזו זמן שיפוטי ומשאבים ציבוריים, והנאשם הרוויח זמן - ואחר כך בוודאי יטען לעינוי דין.
הפתרון צריך להיות רוחבי ולהתאים לכך שמדובר בתופעה אותה יש להדביר - גם משום שאין לאפשר לעבריינים להסתובב ברחובות, וגם משום שאין להשלים עם צפצוף מתמשך על החוק ועל בתי המשפט. אם צווי ההבאה לא מקוימים, אם המשטרה לא יכולה לטפל בבעיה, אם הערבויות לא מרתיעות - צריך לחשב מסלול מחדש.
הפתרון שלי: תקציב ייעודי לאיתור ומעצר מהירים של נאשמים נמלטים, בידי המשטרה או בידי חברה פרטית. המקור הכספי יהיה כפול: חילוט מיידי של הערבויות שהפקידו אותם נאשמים, וגביית עלויות איתורם מהם לאחר שייתפסו. ולאחר שייעצרו - יש לשלוח אותם לכל הפחות לכמה ימי מעצר, ולשקול מעצר עד תום ההליכים או חלופת מעצר הדוקה. העיקרון פשוט ביותר: שחרור בזמן משפט הוא קודם כל עניין של אמון, ומי שאינו מתייצב לדיון בעניינו - שוב אינו ראוי לאותו אמון. והעיקר: יש לגדוע את אווירת ההפקרות ממנה צומחות אותן היעלמויות.

תאריך:  24/08/2016   |   עודכן:  24/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנאשמים הנעלמים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כל פתרון בעניין מבורך
בוריש  |  24/08/16 15:02
2
הביאס קורפוס
אהרון שחר  |  24/08/16 22:34
3
כיוון
שמ  |  25/08/16 00:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
עורכי דין שיקרו ללא היסוס לבית המשפט העליון, ומן הסתם יש מי שמשקרים לערכאות נמוכות יותר - משום שהשופטים עוברים לסדר היום על שקרים אלו
איתמר לוין
המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין תופס את המקום הראשון זו השנה השלישית ברציפות    יורם דנציגר במגמת עלייה מתמדת    סלים ג'ובראן חזר לצמרת אחרי שהיה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית    במקומות האחרונים: אורי שהם, ענת ברון וחנן מלצר - הסוגר את הרשימה שלוש שנים    81% מפסקי הדין של שהם - "אני מסכים"    ברון כתבה הכי מעט חוות דעת עיקריות
איתמר לוין
שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, מיכל ברנט, הפרה את התקנות כאשר דנה בעתירה אסיר בהיעדרו, ובמקרה אחר נמנעה מלדון בטענות העציר לגופן    ביהמ"ש העליון הורה לדון שוב
איתמר לוין
התנהגותה של עו"ד אפרת שדה מלמדת עד כמה נחוצה הביקורת על הפרקליטות - אבל הנציבות הפכה לגוף מסורס שלא יוכל לעשות דבר
איתמר לוין
ביקורת חסרת תקדים על עו"ד אפרת שדה: ניסתה למנוע בכל דרך מהנאשם להציג ראיות מזכות, הילכה אימים על עדי הגנה ואף מסרה תשובה כוזבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il