X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ליל העשרים במה קאסט מלא [צילום: יואב איתיאל]
פחד מהעולם וחוסר ביטחון
תיאטרון חיפה עושה רימייק למחזהו של יהושע סובול "ליל העשרים". על הלילה האחרון על ההר של קבוצת מתנחלים צעירים בטרם ירדו ממנו כדי ליישב את הארץ וליצור חברה חדשה
קרן אור וולידסלב פסחוביץ [צילום: יואב איתיאל]

הסאגה שיצר יהושע סובול אינה היסטוריה מדויקת, אך רוח התקופה שורה עליה. הסיפור על הצעירים היהודים ממזרח אירופה שעזבו את בית הוריהם, את האוניברסיטה ואת העתיד כביכול הצפוי להם, כשבשנות העשרים לא שיערו מה יקרה שם בשנות השלושים - צעירים נלהבים אלה מזכירים מאוד את המתנחלים של ימינו. המשותף להם: האש הבוערת בעצמותיהם של אהבת ציון, והרצון לחזור ולרשת את ארץ אבותיהם.
הגירסה החדשה של המחזה, שהטקסט הנוקב של סובול, החושף את לבטיהם של בני החבורה, לא מגיע במלואו לאוזני הצופים; בגלל המהירות בה השחקנים הצעירים של החבורה "החיפאית" בולעים את המילים, ומותירה את הקהל רק עם חלקו של הטקסט, וחבל. זוהי לא אשמתם. רוב השחקנים הצעירים כיום, משום מה, בולעים את הטקסטים וגורמים לקהל לא להגיע לעומק הדברים כפי שהמחזאי התכוון. אך המשפט של סובול "פחד מהעולם וחוסר ביטחון" שנאמר שם לגבי הצעירים בהצגה, הוא למעשה משותף לתקופה הנוכחית. כיום עקב אכילס של חלק גדול בעם, חושש לפני כל צעד שהוא עושה פן "מה יגידו בגויים? וכיצד יגיב הראיס היושב בחדר הסגלגל". חוסר הביטחון שלהם בעובדה שארץ ישראל היא שלנו - הייתה ותהיה לעולם, הוא שמכרסם בבטחונם האישי, וגורם להרבה להם לנקוט בצעדים שהפחיתו מכוחינו ובעיקר מכוח ההרתעה שלנו, ובכך הם מחלישים את זכותנו על האדמה הזאת.
לעומת חולשת ההבעה בדיבור, הרי התלהבותם והטמפרמנט של שחקני "החיפאית" מחפה במידת מה על החוסר הזה. חלקם - ביתר מיומנות, וחלקם בבוסריות נעורים שלבטח תשתפר עם הזמן והנסיון. לכן צריך לבחון את ההצגה כמעין סטאז', הליך התמחות, של הצעירים הללו בתוך נבכי עולם התיאטרון הכה תובעני, ולהיות סובלניים כלפיהם.
רעיונות שהנצו אז, בתחילת המאה העשרים כמו "הסופרז'יסטיות" - הנשים שהקדימו את תופעת הפמיניזם, השחרור המיני שכאן רק מדברים עליו, והבימאית הצעירה נעה רבן העצימה את ביטויו במחוות מודגשות - מחברים את הסיפור לימינו. אך בסך-הכל, העמדת נושא המין וההתייחסות המודגשת אליו, מסבים את תשומת הלב מהרעיון המרכזי של סובול, על ההתלבטות של הצעירים כיצד לבנות חברה חדשה וטהורה מכל מה שהיה עד אז, לעבר נושא הסקס.
אמנם גם במחזהו הנודע ביותר של סובול "גטו", במיוחד בבכורת הגירסה הגרמנית שלו אותה ראיתי בהקרנה ישירה לטלוויזיה כשביקרתי באמשטרדם, ובה נכחו סובול ונעם סמל - גם שם היה לגטו צביון של בורדל יותר מאשר מה שהיה באמת - בית חרושת למוות, המספק עם כל משלוח את החומר לבעירת המישרפות בשואה. החזירות הגרמנית האופיינית קיבלה ביטוי מודגש במשחקם של הגרמנים, והמחישה את ההתנהגות הזנותית בגטו של היהודים, ופחות התמקדה בסבל שנגרם ליהודים מצד הנאצים, מה שהיה ריאלי יותר. כך גם בליל העשרים באוקטובר 1920, בנה סובול סאגה בה חלק הויכוח על אושיות המוסר נדחק מפאת הצרכים המיניים והספקות של הצעירים.
מבין שבעת השחקנים הצעירים בלט במיוחד ולדיסלב פסחוביץ כ"נפתלי", הבחור המתוסכל שחיפה על תסכוליו בעזרת הומור עצמי והתנהגות ליצנית. משחקו כובש הלב כנה, מגובש וסוחף מעל כל היתר. למרות ששאר הבחורים כמו ארז ביטון כ"עקיבא", ארז שרהבני כ"אפרים", רון ריכטר השקול יותר עם דיבורו הברור כ"משה", ומיטל נר החמודה כ"מרים", קרן אור כ"נחמה", השלמה יותר ומגובשת עם עצמה, ונגבה מאור כ"שפרה" - כולם בעלי קסם של צעירים, שטרם בשלו, ומחפשים את דרכם בחיים, כפי שהסיפור מביע.
ההצגה צריכה להתגבש יותר, הצעירים חייבים להגות את המילים בשלמותן, ואז הסיפור של סובול יקבל את מלוא מה שמגיע לו, וכן גם הקהל. עיצוב התפאורה הסמלית והמהותית, והתלבושות (שהזכירו את לבוש החיילים האנגלים שהיו בתקופת המנדט בארץ) שיצר מאור צבר, התאורה הטובה של זיו וולושין והמוזיקה של אופיר נהרי ומתן ביטון, תאמו לרוח המחזה, עיטרו את הבמה כראוי והותירוה לשחקנים ולדרמה.

תאריך:  28/08/2016   |   עודכן:  28/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
בגיל 72, נכנס השבוע חורש על-פי העיתונות הכלכלית לעסקת נדל"ן ענקית, אולי הגדולה ביותר בחייו - רכש 180 דונם ליד צריפין ב-385 מיליון שקל    יבואן הרכב המצליח והצנוע, שהפך גם לתעשיין ויבואן אופנה, מתרכז בשנים האחרונות בעסקי נדל"ן
איתמר לוין
השופטים יצחק ענבר, תמר בזק-רפפורט ואסתר שטמר בשיעור מעשי על הופעה בענייני תביעות ייצוגיות: החל מההכנה, דרך צורת הכתיבה וכלה בפסיקת שכר הטרחה
איתמר לוין
מדי יום נאלצים בתי המשפט להתמודד עם נאשמים שלא מתייצבים לדיונים בעניינם. השיטה הנוכחית - הוצאת צו הבאה - נכשלת שוב ושוב, ולכן יש לחשוב על פתרון רוחבי שונה
איתמר לוין
סניגוריו של שלום דומרני מכרו ל-ynet בלוף על שחרורו הקרוב ממעצר וניסו לחזור עליו בבית המשפט העליון    אלא שזה לא עבד ולקוחם יישאר במעצר עד תום ההליכים נגדו
חנינא פורת
שהגוף היחיד שיכול היה להתמודד עם הקשיים באותה עת הייתה ההסתדרות הכללית וזרוע הביצוע שלה "חברת סולל בונה". סקירה קצרה זו בהמשך, תוכיח זאת. סיפורה של ההסתדרות ששיקמה ובנתה עיר עולים חדשה במדבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il