X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החיבור יציג את מושגי הבדידות והבידוד תחת הגדרות כלליות ורחבות ובהמשך יתמקדו הדברים בדגש על הבדידות מזווית הראייה של הוגים ומומחים שונים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

הבדידות שלי / ג'ורג' מוסטקי
תרגום מצרפתית: דניאל פלורנטין
עם הבדידות שלי ישנתי ארוכות,
הפכתי את חברותינו למנהג מתוק.
נאמנה כמו צל, איננה משה ממני,
בכל פינות העולם, באשר היא - גם הנני
לא, לעולם אינני לבדי כאשר אני עם הבדידות שלי
היא תופסת את כל המקום כאשר משתרעת במיטתי,
פנים אל פנים אנו שרועים, אני איתה והיא אתי.
אינני יודע עד כמה לשהות בחברתה,
האם עלי ליהנות או שמא עלי להרחיקה
לא, לעולם אינני לבדי כאשר אני עם הבדידות שלי
למדתי רבות בזכותה, דמעותיי פורצות אם ארצה לסלקה,
מעולם לא ניסתה לפרוק נשקי ממני, לא רצתה להחלישני.
גם אם אעדיף אשת ליווי אחרת על פניה ואסלקה בחרון,
היא תישאר חברתי האחרונה, עד יומי האחרון,
לא, לעולם אינני לבדי כאשר אני עם הבדידות שלי.
לא, לעולם אינני לבדי כאשר אני עם הבדידות שלי. 1

מהי בדידות

בהרצאה שנשאה ד"ר שרון זיון ביימן בכנס השנתי הבינלאומי להתמודד עם דיכאון וחרדה במצב של בדידות 2013, טענה ביימן כי לבדידות כמה מאפיינים בסיסיים המופיעים כולם או חלקם אצל האדם החש בדידות.
חוסר הכרה - התחושה כי לא יודעים מי אני, איש לא מכיר אותי באמת וגם איש לא שם לב אלי, אני לא חשוב, אני לא תופס מקום אצל אף אחד, אני לא משמעותי לאף אחד.
חוסר נראות – אין מבחינים בי, אני שקוף, לא רואים אותי, אני לא משמעותי, אני לא נחשב מישהו שיש לקחת בחשבון את רצונותיו וצרכיו, רגשותיו מחשבותיו ותחושותיו.
חוסר שייכות – אני לא שייך לאף אחד ואיש לא שייך לי, אין לי קשרים, אני לא מרגיש קשור למשהו או למישהו, אני לא שייך לשום קבוצה, לשום מקום, לא שייך לחברת בני אדם.
חוסר ערך – אני חווה תחושת נחיתות, חסר משאבים אנושיים, חסר תכונות מעניינות, חסר כישרונות, חסר מיומנויות חברתיות, אין בי משהו מושך ומעניין, אין לי כישרונות מעניינים ומיוחדים, אין לי מה להציע לאיש.
חוסר משמעות - לשם מה אני עושה את מה שאני עושה? מה הטעם במעשים שלי? בעבודה שלי? בעיסוקים שלי? לשם מה? מה התכלית של קיומי? לשם מה אני חי? מה הטעם בחיים שלי?
כאב – הבדידות גורמת לי סבל, קשה לי להיות לבד, כואב לי להיות לבדי, כואב לי לא ליצור קשרים, לא להיות שייך, כואב לי שלא רואים אותי, שלא סופרים אותי, שאני לא שייך לאף אחד ואיש לא שייך לי, כואב לי בחוסר הערך של חיי וכואב לי שאין משמעות לחיים שלי.2

מהו בידוד

בהמשך אותה הרצאה עברה שרון ביימן לדבר על מרכיבי התופעה המכונה בידוד ועל מאפייניה: מיעוט קשרים ואינטראקציות – אם, למשל, אני אדם בודד וחיי עמוסים מטלות הצורכות חלקים גדולים מזמני והדורשות ממני אחריות רבה ואינטנסיבית הרי שאינני מספיק ליצור קשרים משמעותיים. אין לי זמן להשקיע בהיכרויות חדשות ואינני פנוי רגשית לתחזק יחסים כאלה הרי שהתוצאה היא שקשרי החברתיים מועטים והאינטראקציות החברתיות המשמעותיות נדירות.3
מערכות תמיכה חלשות – אם אין לי הורים או אחים או בני משפחה אחרים שאני יכול להסתייע בהם רגשית, אין לי חברים קרובים, עמיתים בלימודים או בעבודה שאני יכול לפנות אליהם במקרה של מצוקה רגשית ובדידות, לפנות על-מנת שיתמכו בי, הרי שמערכות התמיכה שאני יכול להסתייע בהם אינם קיימות ואם קיימות הן חלשות מאוד ולא אפקטיביות. התוצאה היא שהסיכוי להתגבר על הדיכאון יותר נמוך מאשר אחרים המצוידים במערכות תמיכה חזקות, מערכות תמיכה המאפשרות להם לפנות לזולת לקבלת סיוע.
קשרים נמוכי אינטימיות חום וקרבה – אם הקשרים שאני מקיים עם הזולת הם קשרים שטחיים, בעלי ייעוד מוגדר, פונקציונאליים וחסרי עומק, הרי שלא תתקיים בהם רמה מספקת של אינטימיות וקרבה. אלה קשרים שאין בכוחם למלא את הריק שבתוכי, את החלל הגדול הזקוק לקשר אנושי טוב וחם.
קשרים לא יציבים – אם הקשרים שלי הם קצרים, ארעיים, זמניים ושטחיים, אם אינם מתפתחים והופכים למשמעותיים, אם הקשרים הללו משנים צורה ומהות, מתנתקים ומתחברים ומתנתקים וחוזר חלילה, הרי שאלו קשרים בלתי יציבים. קשרים בלתי מספקים ונעדרי משקל ומשמעות.4

בדידות – זוויות מבט

בספרו פסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית מציג ארווין יאלום את המושג "בדידות" בהקשר אקזיסטנציאליסטי - קיומי. הוא מתייחס למושג כנגזר מתוך המושג בידוד. לטענתו המושג עולה לעיתים קרובות בטיפול והשימוש שנעשה בו הוא נפוץ עד שיש להגדירו במונחים קיומיים. יאלום נכנס לרזולוציה מפורטת של המושג ומפריד בין סוגי בדידות. לטענות קיימים שלושה מאפייני בדידות: בין אישית, תוך אישית ובדידות קיומית. כפי שהזכרתי, טענתו היא כי בדידות נגזרת ממושג יותר גבוה – בידוד.
בידוד בין-אישי כתחושה של בדידות – הוא בידודו של האדם מאנשים אחרים. בידוד גאוגרפי, חוסר במיומנויות חברתיות, קונפליקטים רגשיים ביחס לאינטימיות, או סגנון אישיותי (אישיות סכיזואידית, נרקסיסטית, נצלנית או שיפוטית) על חשבון קשרים חברתיים תקינים. גם לגורמים התרבותיים משקל רב בבידוד הבין-אישי. דעיכתן של מסגרות מעודדות אינטימיות כמו המשפחה המורחבת, שכונת מגורים יציבה, הכנסייה, הסוחרים המקומיים, רופא המשפחה, גרמה, לפחות בארצות הברית, לניכור בין אישי.”5
בידוד תוך-אישי הוא תהליך שבו האדם מתנתק מחלקים בתוך עצמו. פרויד עושה שימוש במונח "בידוד" כדי לתאר מנגנון הגנה, שבולט במיוחד בנוירוזות כפייתיות, שבהן חוויה לא נעימה מופרדת מהרגש וקשריה האסוציאטיביים מופסקים, כך שהיא למעשה מבודדת מתהליך החשיבה הרגיל6.
ראייה מורכבת יותר על מהות המושגים ועל הבדלים בין בידוד ובדידות מציג הפילוסוף-תיאולוג פול טיליץ' (Paul Tillich). לטענתו, הבידוד (Loneliness) הוא מצב שבו אדם מרגיש לבד במציאות חייו, הדיאלוג הפנימי נסב אודות מצבו האוביקטיבי לכאורה, מצב נתון לכאורה המעורר תחושה של כאב ונטישה, אני לבדי בעולם. לעומת הבדידות ((Solitude כחוויה פנימית מאתגרת שבה האדם מגייס את כוחותיו, רואה בעצמו אחראי לחייו ונלחם בבדידותו.
במאמרו Loneliness and Solitude" " גורס טיליץ' כי במצב של בידוד מתבטא הכאב של האדם בהיותו לבדו בעוד שהבדידות מבטאה את הגבורה של היות האדם לבדו: "Loneliness expresses the pain of being alone and Solitude expresses the glory of being alone" 7 8
הפסיכולוג האמריקני בן לאזאר מיג'וסקוביק ( Ben Lazare Mijuskovic) מעלה טענה מעניינת אודות מהותה של הבדידות והיכולת ליצור קשר אנושי על-אף העובדה שאנו, בני האדם כלואים בתודעתנו, תודעה שאין לאיש גישה אליה מלבדנו. במקרה הטוב, אנו עשויים להכיר חלקים מתודעתנו בלבד אך אין לנו גישה אל התודעה של הזולת.
בספרו Loneliness in Philosophy Psychology, and Literature גורס מיג'וסקוביק כי ניתן להניח קיומו של ציר רגשי אשר בקוטב האחד מצויה הבדידות ובקוטב השני מצויה האינטימיות.9 האינטימיות היא ההפך מבדידות. הגשר המחבר בין אינטימיות ובדידות היא האמפטיה. אם ניקח את הדברים למרחב הדיאלוג האנושי בכללו, הרי שהמאמץ וההתמקדות ביצירת דיאלוג אמפאטי עם הזולת עשויה להיות אמצעי ליצירת דיאלוג אינטימי. ההתמקדות והשקעת משאבי השיחה ביצירת אמפטיה עשויה להוביל למצב של הקלת הבדידות. אם אכן מתקיימת אמפטיה הרי שהאדם הבודד חש כי מתקיים סוג של קשר בו הבדידות ניתנת להבנה או להזדהות עם האחר.
בהקשר זה אני מציין כי לדעת מיג'וסקוביק אפשר גם לנסות להכיר את עולמו הפנימי של האדם שחש בדידות באמצעות התחושות שהוא משליך על יצירות אמנות, פיסול, ציור, מוזיקה וכל פעילות יצירתית אחרת.10
טענה דומה בעניין האפשרות להכיר את עולמו של האדם באמצעות יצירותיו מעלה גם אלפרד ביון בראיון שקיים סמוך למותו. אלא שביון הוסיף גם את המתמטיקה כתחום שמלמד גם הוא משהו על עולמו של האדם.11
אם ניקח צעד אחד נוסף את האמפטיה ככלי בסיסי בקרב בני אדם המעוניינים לקיים דיאלוג משמעותי נוכל להסתייע בהרצאה שנשא קרל רוג'רס ב-1974 בסוגיית האמפטיה.
לדעת רוג'רס, האמפטיה איננה מצב תודעתי זמני (State of Mind) המתקיים בנקודות זמן מסוימות בשיחה אלא תהליך מתמשך. תהליך מתמשך של הקשבה ממוקדת לרגשות הזולת ולמילים והמונחים בהם הוא מתאר את רגשותיו. על-פי רוג'רס, המבקש לייצר אמפטיה בשיחה יקשיב היטב לדברי זולתו בעיקר במקומות בהם מופיע רגש ואז, במקרה שיש צורך, ינסה לשיים את הרגש ולמצוא את ההגדרה הקולעת המתארת את טיב הרגש. היכולת לשיים באופן הדדי במדויק עד כמה שאפשר את הרגשות של בני השיח היא היוצרת ומוכיחה את ההקשבה, יוצרת את תחושת האמפטיה ומקלה על נשיאת הבדידות.12
בראיון שהתקיים עם הפסיכולוג והפסיכואנליטיקאי אריך פרום בשנת 1978, דיבר פרום על שני סגנונות הוויה - Having and Being. לדבריו, אנשים אשר זהותם תלויה ברכושם, במעמדם, בהשלכתם או במוניטין שלהם, נדונים לחשיפה רבה יותר לחרדה מאנשים שזהותם נקבעת מרגשותיהם ותחושותיהם. ההסבר שהציג פרום לרעיון זה היה שכאשר הזהות מוזנת מגורמים חיצוניים (רכוש, מעמד וכו') הרי שקיימת סכנה תמידית שכאשר הרכוש יעלם גם הזהות תעלם. זהות כזו כינה פרום זהות המבוססת על Having.13
לעומת זאת, זהות המבוססת על Being, על אופיו הפנימי של אדם ועל רגשותיו ותחושותיו היא יציבה יותר משום איננה נתונה לסכנת היעלמות. רעיון זה משרת גם אותנו בבואנו לדבר על אמפטיה כאמצעי להקלת הבדידות. אנו מבינים שנוכל ליצור אמפטיה ביתר קלות עם אדם שזהותו איננה נקבעת מגורמים חיצוניים אלא על פנימיותו. הפנימיות היא השער שדרכו אנו מנסים להיכנס באופן אמפאטי על-מנת להקל על הבדידות.
ג'ון קאפיאצ'ו (John Cacioppo) נוירולוג ופסיכולוג בכיר מציע תיאוריה מעניינת לגבי מעמד הבדידות בחיינו.14
ההבנה שאנחנו בני אדם החווים בדידות עשויה להוביל אותנו לתובנות חיוביות. אנו מבינים שהבדידות היא חלק ממהותנו כבני אדם. היא יוצרת בסיס לתקשורת שלנו עם בני אדם אחרים. הבדידות היא צורך כמו כל צורך, הצורך במזון, בביטחון, הצורך במיצוי הכישורים שלנו, הצורך לביטוי עצמי.
הבדידות היא חלק מאתנו גם מההיבט האבולוציוני. היא זו שבונה בקרבנו את הצורך החברתי להתחבר לאנשים אחרים. היא דוחפת איתנו ליצירת קשרים וחברויות עם אחרים.
אנו מוגנים יותר כאשר אנו מרגישים חלק מהחברה האנושית. זו הסיבה שאנו חרדים כאשר אנו בודדים, אנו מרגישים כי אין אנו מוגנים. זו גם הסיבה שהשינה של אנשים בודדים אינה אפקטיבית מבחינת ההיבט הפיסיולוגי של הגוף. שינה של אדם בודד אינה פורקת לחצים נפשיים כראוי כאשר האדם הבודד ישן מתוך ידיעה שאיננו מוגן בעת שנתו משום שהוא לבדו.
הבדידות יוצרת למידה של יחסים הדדיים משום שאין אנו יכולים לכפות את עצמנו על אחרים ועלינו לפתח מיומנויות חברתיות שיובילו למצב שאחרים ירצו בחברתנו.
הבדידות יוצרת מסנן וקריטריון המלמד אותנו עם מי אנו יכולים להתחבר בחברה משום שאנו מתחברים לאנשים שמתאימים לנו, האנשים שמתאימים לנו הם האנשים שאיתם קיים תהליך של הזנה נפשית הדדית15.

ביבליוגרפיה

יאלום. ארווין. פסיכותרפיה אקזיסטנציאלית. כנרת
Ben Lazare Mijuskovic. Loneliness in Philosophy, Psychology, and Literature. 2012
ISBN 9023216903 (ISBN13: 9789023216902
ראה הרצאה של ד"ר שרון זיון ביימן בכנס השנתי הבינלאומי להתמודד עם דיכאון וחרדה במצב של בדידות 2013
[קישור]
ראה ראיון עם פול טיליץ'
Paul tillich
[קישור]
ראה מאמר מאת פול טיליץ' – Loneliness and Solitude
[קישור]/
ראה הרצאה של ד"ר בן מיג'וסקוביק Ben Mijuskovic
[קישור] Loneliness: Perspectives from philosophy and religion - Dr Ben Mijuskovic
ראה הרצאה של קרל רוג'רס – אמפטיה (1974)
[קישור]
ראה הרצאה של ג'ון קאפיאצ'ו בנושא - בדידות:
[קישור]
ראה ראיון עם אריך פרום – Having and Being
[קישור]
S. Freud, "Inhibitions, Symptoms and Anxiety," vol. XX in Standard Edition (London: Hogarth Press, 1959; originally published in 1929), pp. 119-123, 166

הערות

1. ראה את ג'ורג' מוסטקי שר בצרפתית את " הבדידות שלי" – Ma solitude
[קישור]
2. ראה הרצאה של ד"ר שרון זיון ביימן בכנס השנתי הבינלאומי להתמודד עם דיכאון וחרדה במצב של בדידות 2013
[קישור]
3. שם.
4. ראה הרצאה של ד"ר שרון זיון ביימן בכנס השנתי הבינלאומי להתמודד עם דיכאון וחרדה במצב של בדידות 2013
[קישור]
5. יאלום. ארווין. פסיכותרפיה אקזיסטנציאלית. כנרת . 2011. עמ' 297-298
6.S. Freud, "Inhibitions, Symptoms and Anxiety," vol. XX in Standard Edition (London: Hogarth Press, 1959; originally published in 1929), pp. 119-123, 166
7. ראה ראיון עם פול טיליץ'
[קישור]
8. ראה מאמר מאת פול טיליץ' – Loneliness and Solitude
[קישור]/
9. Ben Lazare Mijuskovic. Loneliness in Philosophy, Psychology, and Literature. 2012
10. ראה הרצאה מפורטת של בן לאזאר מיג'וסקוביק:
[קישור]
Reimagining Loneliness: Perspectives from philosophy and religion - Dr Ben Mijuskovic
11. ראה ראיון עם וילפרד ביון – 1978
[קישור]
12. ראה את הרצאת קרל רוג'רס מ-1974 בנושא – אמפטיה
[קישור]
13. ראה ראיון משנת 1978 עם אריך פרום - Having and Being
[קישור]
14. John Cacioppo. Department of Psychology and the Center for Cognitive and Social Neuroscience University of Chicago
15. ראה הרצאה של ג'ון קאפיאצ'ו בנושא - בדידות:
[קישור]

בעלת הכשרה בתחום החינוך המיוחד ובתחום הייעוץ החינוכי. עובדת שנים רבות כיועצת חינוכית, מדריכה ומרצה במכללות להכשרת עובדי הוראה ולהכשרת יועצים חינוכיים. במחקרים ובמאמרים מדגישה את החשיבות הקריטית בפיתוח מודעות דווקא לצרכיהם של האנשים הסובבים את הילד עם הצרכים המיוחדים: משפחתו ואנשי הצוות הרב-מקצועי העובדים איתו.
תאריך:  04/09/2016   |   עודכן:  04/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
גם בימיו האחרונים המשיכו פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) ליאת בן-ארי לנגוס בזכויותיו החוקיות    בניגוד לחוק - המחייב עיכוב הליכים במצבים רפואיים סופניים, הם ניסו לסחוט את בן-אליעזר: נפעל לעיכוב הליכים רק אם תסכים לחתום על מסמך שיפליל את נינקאשווילי, מוצפי ובן-זקן    בן-אליעזר דחה את הדרישות וטען: לא ביצעתי עבירות פליליות, למעט עבירת אי-דיווח; לא אחתום על מסמך שאיני מאמין בו
איתמר לוין
מניותיו של אליעזר פישמן בידיעות אחרונות עומדות למכירה. זה יהיה עסק מסובך, שיכול לקבוע את פניה של התקשורת הישראלית בעשור הקרוב
אלעזר לוין
רובם לא התמחו בעסקי נדל"ן    חלק גדול מהם רכשו את השכלתם בארה"ב    תשקיף חברת מגוריט ישראל שכח לספר על חלק גדול מעיסוקיהם בהווה ובעבר, ואפילו דילג על כמה מהתארים האקדמאיים שלהם
טובה ספרא
שימרו על מערכת ציפיות ריאלית! מגמה של חוסר פרופורציה, "לעשות מנמלה פיל". נשמע "סיפור גדול", אבל "זה טוב מכדי שיהיה אמיתי". הפטפטת מגיעה לשיאה, "ספינים" תקשורתיים. ועוד: תחזית מזג האוויר על-פי סודות האר"י
עידן יוסף
מה עשה שר התמ"ת של ש"ס כשנדרש לאשר עבודות רכבת בשבת? מדוע לא דרשו החרדים את פיטורי מנכ"ל נתיבי ישראל? האם החל נתניהו לשמור שבת? וכיצד מנסה רכבת ישראל לעקוף את הממשלה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il