X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מבחן אמריקני / עוד 58 יום

המיתוס של שלוש בבוקר

האם נשיאי ארה"ב באמת מוקפצים ממיטותיהם בשעות הלילה המאוחרות, ברוח הביטוי שטבעה הילרי קלינטון? ההיסטוריון לוי טרוי מספק סקירה מרתקת מלינקולן לאובמה, ומסקנתו: כן - אבל לעיתים מאוד מאוד רחוקות
▪  ▪  ▪
תומכי טראמפ בפלורידה [צילום: איוון ווצ'י, AP]

"הילרי שאלה אם אני כשיר לקבל שיחת טלפון בשלוש בבוקר. היום אין לי בעיה כזאת: אני ממילא ער, כי אני צריך ללכת לשירותים" - צחק הנשיא ברק אובמה על הזדקנותו המהירה, בארוחת הערב השנתית עם סגל העיתונאים בבית הלבן.
אובמה התייחס לאמירה המפורסמת ביותר של הילרי קלינטון בקמפיין הכושל שלה מולו בפריימריז הדמוקרטיים בשנת 2009, אמירה שהפכה כמעט למטבע לשון. כיום קלינטון ותומכיה שוב משתמשים בה, והפעם - נגד דונלד טראמפ. אלא שלפי לוי טרוי, לשעבר יועץ בבית הלבן וכיום היסטוריון של הנשיאים, נדירים מאוד המקרים בהם יש צורך להעיר את הנשיא כדי שיקבל החלטה מיידית באמצע הלילה.
במאמר מרתק שפרסם באתר Politico, מספר טרוי הן על המקרים בהם הנשיאים קיבלו קריאת השכמה שכזאת, והן על המקרים בהם החליטו יועציהם להימנע מכך. הנרי קיסינג'ר חייב שאין צורך להעיר את ריצ'רד ניקסון כאשר אפולו 13 נקלעה למצוקה ב-1970. קיסינג'ר הסביר בפשטות: לא היה שום דבר שניקסון יכול היה לעשות. אבל הוא העיר אותו בכל זאת, מסיבות של יחסי ציבור: "לא יכולנו להגיד לציבור שלא הודענו לנשיא".
דניאל בטרפילד, שר ההגנה של אברהם לינקולן, העיר אותו שש פעמים בלילה אחד, 22 ביולי 1861, בזמן קרב ריץ' מאונטן בעת מלחמת האזרחים. בפעם השישית הגיב לינקולן: "קולונל, אתה ישן אי-פעם?" ובטרפילד השיב: "אדוני הנשיא, עמדתי לשאול אותך את אותה שאלה". לינקולן העיר שמאז החלה המלחמה הוא כמעט אינו ישן, אך כאשר אמר לו בטרפילד שהצפון ניצח - הוסיף: "קולונל, אם תביא לי מדי לילה מברקים כאלה, אני אצא החוצה לא רק בחולצה האדומה שלי, אלא בלי חולצה בכלל".
קלווין קולידג' ביקר בחוותו של אביו, כאשר הלה העיר אותו ב-1923 והודיע לו שהנשיא וורן הרדינג מת והוא יורשו. האב, עורך דין במקצועו, השביע את בנו בשעה 2:47 לפנות בוקר - ושניהם חזרו לישון.
במוצאי יום הבחירות ב-1948, בשעה ארבע בבוקר, העיר ג'ים רואלי, סוכן השירות החשאי, את הנשיא הרי טרומן כדי שישמע שבניגוד לכל התחזיות - הוא מנצח את תום דיואי. טרומן כבר לא חזר לישון. הוא הלך למטה הבחירות שלו, הגיע לשם בשש בבוקר, וכעבור כמה שעות קיבל מדיואי את השיחה בה הודה בתבוסתו.
הנשיא רונלד רייגן נודע בחיבתו לשינה, וכבר בתחילת כהונתו נטען שהוא ישן כאשר חיל-האוויר האמריקני הפיל שני מטוסי מיג לוביים. האמת היא, כותב טרוי, שהיועץ לביטחון לאומי, אד מיז, החליט להעיר את רייגן בארבע בבוקר - שעה לאחר שהמידע הראשוני הגיע - ולאחר שהוא וצוותו קיבצו את כל המידע הדרוש.
באוקטובר 1983 יצא רייגן ליומיים של משחק גולף, אבל דווקא אז לא זכה לישון כראוי. בלילה הראשון העירו אותו אנשיו כדי להודיע לו על הפיכה פרו-קומוניסטית באי גרנדה והוא הורה לפלוש אליו. בלילה הבא, בשעה 2:20, הייתה בפיהם ידיעה מחרידה בהרבה: מחבלים פוצצו את מתחם המרינס בביירות ורצחו 241 אמריקנים. רייגן כינס מיד ישיבה בת ארבע שעות וחזר לוושינגטון.
את יורשו של רייגן, ג'ורג' בוש האב, העירו פעמיים בשל אירועים במזרח התיכון: כאשר סדאם חוסיין כבש את כוויית באוגוסט 1990 וכאשר שיגר טילים לעבר ישראל בינואר 1991. בסוף 1991 העיר היועץ לביטחון לאומי, ברנט סקוקרופט, את בוש כדי לדווח לו על התפטרותו של נשיא בריה"מ, מיכאל גורבצ'וב. כאשר העיר בוש שאנשי הממשל האמריקני הופתעו מכך, השיב סקוקרופט: "כן, כמו גורבצ'וב!".
עוד מי שהופתע לשמע החדשות היה ברק אובמה. הסגל שלו העיר אותו בשנת כהונתו הראשונה כדי לספר לו שזכה בפרס נובל לשלום. "קרוב לוודאי שזו הייתה הפתעה בשבילו כמו לכל יתר העולם", כותב טרוי.

תאריך:  11/09/2016   |   עודכן:  11/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המיתוס של שלוש בבוקר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
וערפאת לא הופתע?
אהרון שחר  |  11/09/16 09:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
איתמר לוין
יו"ר בית הנבחרים מנסה לתמוך בטראמפ מבלי לתמוך בדעותיו - ולא תמיד זה מצליח לו. תראו למשל כיצד הגיב על שאלות בנושא ולדימיר פוטין
איתמר לוין
בשנת 2013 תרם טראמפ 25,000 דולר לקמפיין התובעת הכללית של פלורידה - וזו לא הצטרפה לתביעה חוצת-המדינות שהוגשה נגד אוניברסיטת טראמפ. צירוף מקרים?
מנחם רהט
ההצבעה לנשיאות ארה"ב נפתחת השבוע, וזה הזמן לזכור שממשל אובמה סובב אותנו בכחש, בכל מהלכיו מול הגרעין האירני
אריאל י. לוין
הדוח המלא של ה-FBI על פרשת המיילים חושף: קלינטון טענה שלא קיבלה תדרוך מתאים, השתמשה בצורה לקויה באיזורים בטוחים ושלחה מיילים מסווגים אפילו לאובמה ללא אמצעי אבטחה
אהוד פרלסמן
ממוצע הסקרים בארה"ב המוצג באתר realclearpolitics מורה על יתרון של למעלה מ-4% לקלינטון על פני טראמפ, בשעה שבתאריך המקביל לפני ארבע שנים הוביל אובמה על פני רומני ביתרון מזערי של חצי אחוז בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il