X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
עופר זוהר [צילום: מעין קאופמן]
הדרך לשמיים
הבימאי עירד רובינשטיין כתב את המחזה "גרין מייל" על-פי ספרו של סטיבן קינג, שהיה לסרט נודע זוכה פרסים. תיאטרון באר שבע מעלה את ההצגה המהודקת ורבת ההתרחשויות עם צוות שחקנים ובימוי מעולים
גרין מייל [צילום: מעין קאופמן]

הכינוי "גרין מייל" ניתן בבית הסוהר המדובר, לפרוזדור המרוצף בלינוליאום ירוק, המוליך את הנידון למוות אל הכסא החשמלי. סיפורו המרתק של סטיבן קינג מכניס את הצופים בהצגה אל פרטי החיים ביומיום של הנידונים למוות, יחס הסוהרים הכה שונה בין אחד למשנהו כלפי הנידונים. כל זאת - תוך מתן איפיון כה שונה לכל דמות במחזה.
הבימאי המוכשר, הכשרון העולה ונוסק - עירד רובינשטיין ידע להמחיש את הגיוון באופי הדמויות בעזרת ליהוק נכון, בו כל שחקן ושחקן, מחצין את מירב התכונות שבו-ובדמות גם יחד. את דמותו של ג'ון קופי - הכושי הענק והאימתני, שהיה כה רך בנפשו, והיה כל חייו מציל אנשים בצורה טלפתית-סוריאליסטית, ו"זכה" בשל כך להיחשב לרוצח שתי ילדות אותן ניסה להחיות - ממלא היטב ובצורה מרשימה ביותר עפר זהר הוותיק מ"הבימה". הסצינה בה הוא מנסה להחיות את שתי הילות שנרצחו - מרשים ומזעזע כאחד את הצופים. ג'ון קופי למעשה מהווה את הצד החיובי שבין הדמויות, כמוהו גם פול, הסוהר טוב הלב והכה הומני, אותו ממלא בשלמות ובכנות נוגעת ללב אמיר קריאף. אך העולם לא בנוי על טוב בלבד. את הרוע שביצורי האנוש מדגים דווקא הסוהר הפסיכופט "פרסי", סדיסט לא רגיל שנהנה לראות אנשים נצלים על הכסא החשמלי, המכונה "הטוסטר".הוא למעשה התואם לכינוי המקברי "גרין מייל". עמית אפשטיין משתדל ככל יכולתו להיות הנבל האולטימטיבי, וממחיש זאת בהתעללות באסיר דל (איצ'ו אביטל המרגש) גם אם באופיו אינו כזה, וכשרונו בא לידי ביטוי בעבר בדמויות רגישות בכיוון הפוך.
את דמות מפקד הכלא ממלא יונתן צ'רצ'י (מ-זינזנה) המרשים בצורה מושלמת - הן בהופעתו הבוטחת והן בקולו וחיתוך דיבורו הבהיר והברור. ולוואי וכל השחקנים היו נחונים בקול כזה וביכולת דיבור כה ברורה, ולא היו בולעים (מרוב התרגשות אולי) את הטקסט, במקום לאפשר לקהל להינות יותר מהמחוות והמשחק ופחות מהטקסט הכה משמעותי. את הפן הנשי ממלאה תמר לוין, כ"ג'ן"- אשתו של הסוהר הראשי פול (אמיר קריאף). היא עושה זאת בקוקטיות ושפע ג'סטות נשיות, וגם אם תפקידה קטן, הוא מעביר את הצופים לנעשה מאחורי הקלעים של דמותו של פול כסוהר, ומגלה את בעייתו הרפואית, דלקת בפין, המונעת ממנו לקיים חיי מין עם אשתו האהובה.
בין יתר הקטעים הסוריאליסטים שמעניקה למחזה דמותו של הכושי, נגלה לצופים כיצד ג'ון קופי "שואב" את המחלה מגוף החולה, כמו פול, וגורם לו להירפא בדרך פלאית לגמרי ולא מובנת. מה שגורם לג'ון עצמו לאבדן זמני של כוח, תשישות, כמו ספג את המחלה לתוכו, זמנית כמובן. החלקים הסוריאליסטים במחזה נמסכים בסצינות הקשות והאכזריות, כמו הריגת הנידונים למוות על הכסא החשמלי, מה שמועצם הודות לקומפוזיציה של סבך כבלי החשמל שיורדים מעל לכסא והנידון ארלן (אורן כהן המרשים) בתאורה מופגזת וצבעונית, ומעלים אותו לשמיים.. כך שהתמהיל המוצלח מעניק קצב ומתח להצגה.
דמות ססגונית ושונה מכל היתר מגלם תום חגי, כ"בילי הפרא"וורטון, שהערצתו למיתוס בילי הנער הנודע, גורמת לו להחצין את השגעון שבו בסצינות בלתי צפויות ובוטות במיוחד. הופעתו הפיקנטית מוסיפה אף היא עסיסיות לתאור החיים בכלא הנידונים למוות. אורה מאירסון הוותיקה והמנוסה בתפקידים קלאסיים דרמטיים, מגלמת את מלינדה, הגוססת ממחלה סופנית, שגם עמה מקיים האסיר ג'ון קופי את הטקס של "שאיבת המוות והמחלה" מגוף האדם שמולו. קטעים אלה נוקבים ומרשימים, וסוחפים עמם את הצופים. המחזה רווי סוהרים כמו אלירן הרוש, (בוגר מצטיין של "גודמן") שחלקם הגדול סדיסטים, כמו ניר מנקי הבוטה כ"ברוטוס"ושחקנים נוספים חלקם בוגרי ביה"ס המשובח לתיאטרון ע"ש גודמן, המצורף לתיאטרון באר שבע.
התפאורה של סבטלנה ברגר תואמת בית סוהר בריאליה ובאווירה, התלבושות של אורן דר כנ"ל, התאורה של זיו וולושין משלבת קדרות עם אור טוב באמצע הבמה, אך פחות בצידיה ששם מתרחשות סצינות; התנועה של עמית זמיר מעניקה תחושה חזקה של ריאליה וממשות, כמו קרבות הבמה שעיצב אורי בוסתן. המוזיקה של רועי ירקוני אמריקנית טיפוסית, והכל יחד מסתכם בהצגה שרוצים לראותה עוד פעם.
דרמה סוחפת בביצוע משובח של יוצרים ושחקנים.

תאריך:  11/09/2016   |   עודכן:  11/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הבימה / Habima
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
סרג'יו מוטה א סילבה, העוסק בחקר תופעת האנוסים בברזיל מזה 34 שנים וגם היסטוריונים בראזילאים נוספים מעריכים שכ-10% מתוך 180 מיליון תושבי ברזיל הם צאצאי נוצרים חדשים. פרופ' אבי גרוס מאוניברסיטת בן-גוריון מעריך ש-15% מהמהגרים לברזיל במאות ה-16 וה-17 היו נוצרים חדשים, אבל רובם התבוללו במשך השנים
הרצל חקק
ספר שירה שני לדורית ג'אן - ויש תחושה ששירתה ממריאה ביעף, השירים סחפים אותנו עם הציפור השירית שלה, ציפור תכולת כנף
איתמר לוין
האם נשיאי ארה"ב באמת מוקפצים ממיטותיהם בשעות הלילה המאוחרות, ברוח הביטוי שטבעה הילרי קלינטון? ההיסטוריון לוי טרוי מספק סקירה מרתקת מלינקולן לאובמה, ומסקנתו: כן - אבל לעיתים מאוד מאוד רחוקות
ראובן לייב
דמויות רב-גוניות, הלקוחות היישר מעולם הדמיון, מככבות בתערוכה אמנותית בינלאומית ייחודית שנפתחה בסוף השבוע במוזאון יפו, בהשתתפותם של 32 אמנים כישרוניים מרחבי העולם
רבקה שפק ליסק
תופעת השיבה ליהדות בספרד צוברת תאוצה. נוריה ששם משפחתה וואש - וידאל ובעלה הגיעו שוב לישראל בסוף אוגוסט 2004 בראש משלחת של 19 צאצאי אנוסים מספרד. המשלחת אורגנה ע"י ארגון "שבי ישראל". הארגון יזם כתיבת "מגילת בני אנוסים". האנוסים שחתמו על המגילה הצהירו על תמיכתם בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il