X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
השיגעון הוא מוצא מצוין לבעיה רגשית ונפשית כך הירשל לא צריך לבחור זהו שחרור מצוין מכל עול
▪  ▪  ▪
סיפור פשוט [צילום: ז'ראר אלון]

לאחרונה העלה התיאטרון הלאומי הבימה שתי הצגות מופלאות. האחת "לבד בברלין", על-פי יצירת המופת של הסופר הגרמני, הנס פאלאדה, בעיבוד שחר פנקס ובבימויו של אילן רונן, במאי הבית של תיאטרון הבימה, וההצגה הנפלאה האחרת היא "סיפור פשוט", מן הקלסיקה העברית על-פי ש"י עגנון, ושוב בעיבוד למחזה שחר פנקס ובימוי שיר גולדברג.
מן הדברים הידועים הוא, שלא קל להעלות על הבמה מחזות, הנכתבים כספרים קלאסיים ורבי מכר. יש לציין, כי שיתוף הפעולה המיוחד בין שתי היוצרות הצעירות האחרונות, הוליד חוויה רגשית וויזואלית, מרעננת ומפתיעה, שמזמן לא חוויתי בתיאטרון. פנקס וגולדברג, הן סוג של שיתוף שמוכיח את עצמו ועוצמתו.
'לבד בברלין", תואם בקווים כלליים את ההתרחשות האמיתית של זוג ברלינאים, בין השנים 1940-1942, אשר עסקו בפעילות בלתי חוקית והפיצו גלויות הסתה בכל רחבי העיר, לאחר מות יקירם, כדי להתסיס את תושבי העיר, להתמרד למשטר של הרייך השלישי, ולמעשי הזוועה שעולל לכל מי שהתנגד לו. המחזה מעלה דמויות שני האנשים, ממעמד הפועלים, הפועלים בסודיות מוחלטת מתוך דירתם הצנועה בברלין, בבניין, שמתגוררים בו שכנים סקרנים, ואף מלשנים. מתגורר אחד, אפילו שייך לגסטפו.
הזוג כותב את הגלויות ומפיץ אותם באופן שיטתי בכל רחבי העיר, עד שהוא נתפס ע"י הגסטפו, החוקר בשיטתיות את מקור הגלויות. הזוג הברלינאי משוחק ע"י נורמן עיסא ואסנת פישמן. הם עושים עבודה נפלאה ומשכנעת, ומכניסים את הצופים לאווירת הפחד והאימה, שהתרחשה באותם ימי חשיכה וטרור. אנו עדים על הבמה לעינויים, להשפלות, בבית הכלא ובמוסדות לחולי הרוח, שרווחו באותם ימים, לכל מי שהתנגד לשלטון ההיטלראי.
יוסיפיה סימון, תרגמה חמישה מתוך ספריו של הסופר הגרמני. יש לציין שהנס פאלאדה, הוא שמו הספרותי של הסופר רודולף דיטצן [1893-1947]. מתוך סיפורי האחים גרים, לא עזב את גרמניה כפי שעשו אנשי רוח גרמניים אחרים. ביניהם ברכט, פריץ לאנג, אלברט איינשטיין, מרלן דיטריך, אלברט איינשטיין ואחרים. הוצע לו להצטרף למפלגה הנאצית, אך הוא סרב. את הספר "לבד בברלין" כתב בעשרים וארבעה ימים, מתוך מכתבי הגסטפו, הוא נפטר ב1947 ולא זכה לראות את ספרו יוצא לאור.
סיפור פשוט
במחזה המופלא נשמרת לשונו של עגנון, זוכה פרס נובל לספרות. הסיפור מתאר בית יהודי בו האם היא השלטת, [יבגנייה דודינה], חומרית ומעשית. המחליטה להשיא את בנה יחידה,[שפי מרציאנו] בשידוך הגון לבחורה בשם מינה, [הילה שלו], וזאת בניגוד לרצון לבו, ההולך שבי אחר נערה יהודייה, יתומה, המתגוררת בביתם.[דנה ידלין]. הבן, חלש האופי נכנע ללחצים עליו, הוא סובל עד שנטרפת עליו דעתו. נראה כי במרכז הסיפור הפשוט כביכול, מצוי קונפליקט אדיר המתחולל בנפשו של הירשל, וזאת בניגוד לאירועים הסטאטיים המתרחשים בעיירה, הקטנה והזנוחה, הרחק מן העיר הסואנת. הירשל הבן מתפוצץ ואף מגיע לבית משוגעים, שם מנסים להחזיר אותו למצבו השפוי, אל אשתו מינה, הנושאת כבר ברחמה יצור חדש, העומד להיוולד.
סצינת הטירוף. המתבטאת בקריאות התרנגול, מרשימה במיוחד. התרנגול הוא מטאפורה לגבריות, בעוד שהירשל הבן, הוא ילד, מושפע מהוריו, ללא עמוד שדרה. הוא פאסיבי. שקט, ואילו בתרנגול יש סמליות לחיה פראיות, חושנית, צווחת, ססגונית, תנועתית, תזזיתית.
השיגעון הוא מוצא מצוין לבעיה רגשית ונפשית. כך הירשל לא צריך לבחור. זהו שחרור מצוין מכל עול. מפחיד מאוד את האם, כי במשפחתה, אחיה השתגע, ובכך המיט חרפה שהוסתרה מעיני הקהילה היהודית הקטנה, המעורבת בחיי כל. גם נושא אישפוזו של הירשל מוסתר מעיני הקהילה, בתירוץ שברח אך ורק בגלל הצבא והעומדים לגייסו.
התרנגול, החתונה, הכינור, העיירה היהודית, הדמויות שאינן על הקרקע, אלא מרחפות ברצונותיהם, במצבן התודעתי, הבלתי מציאותי, מזכירים לנו את ציורי שגאל המופלאים, על האווירה המיתית, המצויה בהם. כמו גם מסדרון הזכוכית, השקיפות, בין חוץ לפנים, המקום בו נמצאים בלומה והירשל. שהוא בית לא בית, אלא השתקפות של חלום. וכן החוויה של ההתבגרות והמודעות של הירשל עם הולדת בנו, בהתמודדות עם אמו. הוא מוציא את עצמו ואת משפחתו הקטנה אל מחוץ לכותלי הבית בו גדל יחד עם בלומה, לחיים אחרים. סוגר את הדלת בפני אמו ולא נותן לה לחדור לחייו החדשים שלאחר הבראתו. זה עונשה של אם המתכחשת לצרכי נפשו של בנה. אם שתלטנית בלתי נלאית.
לסיום כדאי לשבח את המוזיקה הנפלאה שהלחין דניאל סלומון ואת עיצוב התפאורה של שני טור.

תאריך:  21/09/2016   |   עודכן:  21/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 נורמן עיסא / Norman Aissa
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר נמצא בארה״ב לחמישה שבועות במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב. זמן עבורו לאגור כוחות ולהתכונן לבאות - התחרות על ראשות המפלגה, חבירה לקואליציה של שותפים אלו או אחרים או הקמת מפלגה
רוני חסיד
מדריך חדש למעבר לכפר מסייע להורים להכין את ילדיהם כראוי לשינויים באורח החיים: למי המעבר קשה יותר מבחינת גילאים, כיצד להקל על הקליטה החברתית ואיך להתמודד עם ילד סרבן
ד"ר ניר ארדינסט
בעדשות מגע מסננות אולטרה סגולה לא קיימת הפחתה בניגודיות (קונטראסט) ולכן לא תהיה פגיעה בחדות הראייה כמו במשקפיים, בנוסף עדשות מגע לא מצמצמות את שדה הראייה ויעילות לענפי ספורט רבים בהם יש תנועה פתאומית והזעה, וכמובן אינן מפחיתות את יכולת האזהרה הטבעית של העין כנגד אור השמש
ליטל פיינגרץ
יש המשבחים אותו ומקנים לו יתרונות בריאותיים של "מזון על" ויש אומרים שהוא אף מסייע בתהליך ההרזייה ושריפת השומן בגוף    האם מדובר בתרופת פלא בטעם טרופי או שבעוד גימיק טרנדי חסר ביסוס?
הראלה ישי
הערך של הסימנים שאנו בוחרים לשלב מדי פעם בדרך לא נובע מהתוצאה הסופית, אלא מהמאמץ ומהמחשבה שאנו משקיעים בהם. ברוב המקרים כאשר אנחנו רוצים לפנק את בן/בת הזוג אנו משתדלים לשמור על "סודיות" עד כמה שאפשר, אך חשוב מדי פעם שהכל יעשה בשקיפות מלאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il