מים רבים זרמו בירקון מאז שהצילום האמנותי פרץ לראשונה לתודעתה התרבותית של מדינת ישראל, כשתיעוד והנצחה בלבד היו אלה שמילאו את החלל בתקופה שלפני כן. פריצת הדרך לצילום האמנותי נעשתה רק בשנת 2007 על-ידי כיתת האמן של הצלם המחונן לאוניד פדרול, שעלה אז מרוסיה לארץ. היה זה כשתמונות נבחרות של משתתפי הכיתה נתלו בתערוכה נחשונית, שתיארה קהילה מכונסת מתחת עצים, שמוקמה בין דקלי פארק הירקון.
מהאירוע הזה צמח באותה עת הפסטיבל הראשון לצילום אמנותי, שנשא את השם "ישראל בעין חדשה", ושהוקדש כולו ליצירות של אמנים-עולים, המתמקדות במדינת ישראל כביתם החדש. בינתיים חלפו כבר כמעט עשר שנים, והפסטיבל הפך מאז למסורת, ומתקיים מדי שנה בשנה בחללי-תצוגה קבועים. בהקשר לכך ראוי לציין שתמונות נבחרות מפסטיבלים קודמים מוצגות דרך קבע במדינות חבר העמים על-ידי ארגון "נתיב". .
סלילת דרך בימים אלה נפתח במגדל שלום בתל אביב הפסטיבל התשיעי לצילום אמנותי, שיוצג בהמשך בגלריית הספרייה המרכזית של אוניברסיטת בר-אילן. הדברים אמורים בפסטיבל יחיד מסוגו, ולא רק בגלל תחום-עיסוקו, אלא גם משום שהדפסת העבודות והקטלוג שלו אינה כרוכה בתשלום כלשהו עבור משתתפי הפסטיבל. בהקשר לכך ראוי לציין שהפסטיבל הזה סלל לאמנים העולים את הדרך להציג את עבודותיהם בבימות מרכזיות כמו משרד החוץ, הכנסת, הגלריה של אוניברסיטת בר-אילן, מוזאון ערד והגלריה במגדל שלום.
בפסטיבל השנה מציגים 30 אמנים ותושבים חוזרים ממדינות שונות, שהשתלבו בינתיים בעולם התרבות הישראלי, את עבודותיהם, כפי שלוקטו מארכיון הפסטיבל בשנים 2007-2016. עבודות אלה - כולן ברמה אמנותית גבוהה, ורבות מהן של צלמים מהפריפריה. תודות לעבודת הנמלים של המארגנים ומסירת הקטלוגים שפורסמו בפסטיבל לספריה הלאומית בירושלים בירושלים - נצרבו שמותיהם של אמנים רבים בתודעה התרבותית, והם זכו בהמשך בפרסים גם בתערוכות בינלאומיות.
הפסטיבל נתמך בידי משרד העלייה והקליטה, שהכיר במשתתפיו כאמנים מקצועיים מצטיינים. לרוח החיה שלו נחשב מארגנו, לאניד פדרול, שבזכות מאמציו הבלתי-נלאים התאפשר איחודם של האומנים העולים מחבר העמים עם אמנים מכל העולם. פלטפורמה זו אפשרה לאמנים להכיר אחד את עשייתו של רעהו ולהחליף ניסיון פורה ביניהם.