X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הפילבוקס בפינת הרחובות טשרנחובסקי והרב הרצוג בירושלים [צילום: אלי אלון]
"הפילבוקס" בירושלים חוגג 80!
לראשונה מזה עשרות שנים ניתנה לציבור הרחב אפשרות לבקר בתוך הפילבוקס הנמצא בפינת הרחובות טשרניחובסקי והרב הרצוג בירושלים. לחוש ולהכיר מקרוב מהו בעצם פילבוקס. בירושלים ניבנו בתקופת המנדט 5 "פילבוקסים" . שרדו מהם שלושה

במסגרת אירועי "בתים פתוחים" בירושלים שנערכו בתאריכים 24.9.16 - 22 נפתח לראשונה לקהל הרחב הפילבוקס הנמצא ברחוב טשרניחובסקי 1 פינת רחוב הרב הרצוג בקצה הצפוני של גינה ציבורית בשם גן תשי"ב. פילבוקס זה היה נעול כל השנים בפני הציבור ונפתח לציבור הרחב למשך שלושת ימי "בתים מבפנים (22-24.9.16) לראשונה אפשר לומר מאז תקופת המנדט ניתנה לציבור הרחב אפשרות להיכנס לתוך הפילבוקס, לראות מקרוב אל סולם הברזל המוליך לחרכי הירי ולחוש ולהכיר מקרוב כיצד נראה הפילבוקס מבפנים.

סיפורו של הפילבוקס בפינת טשרנחובסקי והרב הרצוג

הפילבוקס בצומת הרחובות טשרניחובסקי והרב הרצוג בירושלים, הוא אחד מחמשת הפילבוקסים שנבנו בירושלים בתקופת המנדט הבריטי ואחד משלושת הפילבוקסים ששרדו. גובהו כ-5 מטרים וקוטרו 3.5 מטרים. פילבקוס זה היה עמדת פיקוח ובקרה על ערבים אשר הגיעו בעיקר מהכפרים אל-מלחה ועין כרם בעקבות תקיפת השכונות היהודיות במערב העיר בתקופת "המרד הערבי הגדול". מול פילבוקס ההיסטורי זה הוצב שלט מורשת המספר ומסביר אודותיו.
בשלושת ימי "בתים מבפנים" בירושלים (24.9.16 - 22) בהם היה הפילבוקס ברחוב טשרניחובסקי 1 פתוח לציבור הרחב הוצגה על הקיר הפנימי של הפילבוקס, עבודת צילום של הצלם שבתאי פינצבסקי. פינצבסקי צילם את נופי הסביבה שנוצרו במקום והציגם על הקיר הפנימי של מבנה הפילבוקס וכך הפך המבנה עורו, מעמדת ירי לחלל אמנותי.

מה היה הפילבוקס?

למבקרים בפילבוקס בטשרנחובסקי והוצבו והוצגו שלטי הסבר אודות מבני הפילבוקס בירושלים ובכלל על ההיסטוריה של "הפילבוקסים" בארץ בתקופת המנדט. ובכן מי ומה היו הפילבוקסים?
וכך נאמר בדברי ההסבר ובשלטי המורשת שהוצגו למבקרים במבנה הפילבוקס: "בתקופת המרד הערבי 1936-1939 הקים הצבא הבריטי בארץ מצדיות רבות במסגרת מאבק שניהל נגד המתקוממים. המצדיות כונו בפי הבריטים בשפה צבאית מקצועית "בלוקהאוז" (blochous) והן הוקמו על סמך הניסיון שרכשו הבריטים במאבקים שניהלו נגד התקוממויות ברחבי האימפריה למשל במלחמת הבורים בשנים 1902-1899 ובמלחמות הגבול בצפון–מערב הודו.
פילבוקס היא עמדה מבוצרת עשויה מבטון לרוב בצורת גליל (גלולה - pill). ומשמשת כעמדת שמירה ופיקוח וכן למחסה מפני ירי או לירי מבעד לחרכי ירי. עמדות הפילבוקסים שהקימו הבריטים בארץ במחצית השנייה של המאה העשרים היו ברובם בגובה של כ-5 מטרים ובקוטר של 3.5 מטרים ובראשה כיפה שטוחה. הכניסה והיציאה היחידה לפילבוקס היו אפשריות אך ורק דרך דלת פלדה יחידה משוריינת. השומרים שנכנסו לפילבוקס היו עולים בסולם או מדרגות ברזל לעמדת השמירה שבקומה העליונה.
דרך חרכי הירי ומבעד חלונות הפלדה המרובעים ניתן היה לחלוש בתצפית על האזור שבו מוקמה העמדה והיה אפשר לירות מימנה בשעת הצורך מבעד לחרכי המבנה.."
אגב חלקם של מבני הפילבוקס מרובעים, אבל שמם ניתן להם בשל צורתם הקלאסית – כקפסולת גלולות (pill-box).

צילומיו של שבת פינצבסקי על קיר בתוך הפילבוקס [צילום: אלי אלון]
תאריך:  29/09/2016   |   עודכן:  29/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הפילבוקס" בירושלים חוגג 80!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מענין ומעלה זכרונות ל"ת
וינטר הניה  |  3/10/16 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליטל פיינגרץ
ארגון הבריאות העולמי יצא בהצהרה: "אכילה של בשר מעובד ובשר אדום עלולה לגרום לסרטן"    במאמר זה נבחן מה אומרות ההמלצות? ומהן האפשרויות לצריכה נכונה של בשר ומוצריו בקרב ילדים והאוכלוסייה הבוגרת?
הרצל חקק
בימים אלה של שלהי אלול, של הכנת הלב לראש השנה, אנו רואים המוני חסידים במסע המחודש אחר נשמתו של רבי נחמן מברסלב. אלפים מגיעים לציון הקדוש לספוג מן הקדוּשה, לבקש ישועה. הם שרים בקול "אוּמן אוּמן רֹאש השנה"....הבה ננסה להבין את תורתו של רבי נחמן, את הגותו העמוקה. נגלה משנה עשירה, הגות של איש שידע ברוח קודש לצפות את העתיד להעיק על חיינו. עיון בקובץ המאמרים "החיים כגעגוע", קריאות חדשות בסיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב"
חנינא פורת
שאלות שהטרידו את ראשי היישוב: האם קו המים היה "קו הנדסי-חקלאי" או "קו ציוני"; האם להניחו לפני ההתיישבות או לאחריה; האם להעביר בו "מי שתייה" או כמויות מים לחקלאות?
איתמר לוין
ניצחון בפלורידה יסלול את דרכה של קלינטון לבית הלבן - אבל היא זקוקה לכך שהשחורים וההיספנים יבואו בהמוניהם להצביע בעדה, ובינתיים אין יותר מדי התלהבות מצידם
רבקה שפק ליסק
האנטישמיות האירופית - התפרצות מחודשת של האנטישמיות באירופה בזמן האחרון, שבאה לידי ביטוי בתקיפת בתי כנסת, בתי"ס, מוסדות יהודיים, בני אדם המזוהים כיהודים ותעמולת זוועה נגד ישראל והיהודים, תוך כדי דמוניזציה של ישראל ושלילת זכותה להתגונן מפני טרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il