X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מבחן אמריקני / עוד 21 יום

הדמגוגיה עובדת

41% מהאמריקנים קנו את המסר של טראמפ, לפיו יש סכנה שהבחירות ייגזלו ממנו בצורה בלתי הוגנת. אם התחושות הללו יישארו בעינן, הן עלולות לחתור מתחת ליסודותיה של הדמוקרטיה עצמה
▪  ▪  ▪
מטה רפובליקני שהוצת בצפון קרולינה [צילום: ג'ונתן דרו, AP]

המסר של דונלד טראמפ לפיו הבחירות עומדות להיגזל ממנו בצורה בלתי הוגנת, מחלחל לציבור האמריקני - ועלול לגרום נזק חסר תקדים וארוך טווח למערכת הפוליטית ואולי גם לעצם הדמוקרטיה האמריקנית.
בימים האחרונים חוזר טראמפ שוב ושוב על טענתו, לפיה הבחירות הקרובות לנשיאות עומדות ליפול קורבן להונאה שמטרתה להבטיח את נצחונה של הילרי קלינטון. הוא מייחס את ההונאה הזאת לקלינטון עצמה, לתקשורת התומכת בה ולגורמים אינטרסנטיים אחרים - שבשמותיהם אינו נוקב - אשר לדבריו יפסידו טריליוני דולרים אם הוא ינצח.
סקר של האתר Politico מראה (יום ב', 17.10.16), כי 41% מהמצביעים סבורים שאכן יש סכנה כזאת. באופן לא מפתיע, הדעה הזו מקובלת על 73% מהתומכים בטראמפ, לעומת 17% בלבד מבין התומכים בקלינטון. אבל הנתון הראשון הוא החשוב: אם עשרות מיליוני אמריקנים יחשבו שבחירתה של קלינטון אינה לגיטימית - מדובר במצב שכמותו לא היה ב-240 שנותיה של ארה"ב.
כל שיטה דמוקרטית מבוססת על הנחת היסוד, לפיה רצון העם בא לידי ביטוי בצורה חופשית והוגנת בקלפי. לפיכך, המפסיד מקבל את הדין, גם משום שהוא מאמין שהתוצאות משקפות את המציאות, וגם משום שהוא יודע שתינתן לו (או לדומיו) ההזדמנות לשכנע את העם לשנות את דעתו. לפיכך, חתירה תחת הסכמות אלו מהווה חתירה תחת יסודותיה של השיטה כולה.
לא ברור האם טראמפ עצמו מאמין בתיאוריית הקונספירציה שלו, או שמדובר רק בשילוב של זעם על הפרסומים נגדו, הפחדה שנועדה להמריץ את תומכיו ותירוצים למקרה (הסביר) שהוא יפסיד. נאומיו בימים האחרונים נשמעים כאילו הוא באמת מאמין שזה מה שעומד לקרות, וטראמפ גם תוקף את מנהיגי הרפובליקנים שמסרבים להצטרף להאשמותיו. האמת היא, שזה לא כל כך משנה. אם 41% מהבוחרים מאמינים שהדבר ייתכן - לאמריקה יש בעיה.
עד כמה מדובר בדמגוגיה, ניתן ללמוד מהנתון הבא מתוך אותו סקר: 80% מהנשאלים משוכנעים שקולותיהם ייספרו כראוי - אבל 30% מביניהם סבורים שלא זה יהיה המצב במקומות אחרים. כלומר: רוב מכריע של האמריקנים לא חושבים שהם עצמם יפלו קורבן לתרמית - אבל שיעור משמעותי מתוכם השתכנעו שזה עלול לקרות למישהו אחר. במצב הזה, הרבה יותר קשה לשכנע שהבחירות הוגנות, כי לא משנה עד כמה הבוחר החשדן יראה שהן כאלו - הוא ימשיך לחשוש שלא זה המצב במקום אחר.
מה משמעות הדבר? מאחר שהוא חסר תקדים, קשה לדעת. האם זה אומר שב-21.1.17 - בהנחה שקלינטון היא שתושבע יום קודם לכן - יהיו עשרות מיליוני אמריקנים שלא יכירו בה כנשיאה שלהם? או שמדובר רק בפריקת זעם ובחשדנות שיתפוגגו עם הזמן? ונניח שהחשדות הללו ימשיכו לרחף - האם הן יובילו גם למעשים, בדמות הפגנות ואולי אפילו מרי אזרחי? וכיצד הם ישפיעו על הנציגים בקונגרס של אותם עשרות מיליונים?
דבר אחד ברור: טראמפ מתנהג כמי שאין לו שום דבר להפסיד, ומוכן להותיר אחריו אדמה חרוכה בלב-ליבה של השיטה הפוליטית האמריקנית. זוהי אכן שיטה בעייתית (בלשון המעטה), וקלינטון היא אכן מועמדת בעייתית (שוב בלשון המעטה). אבל האם זה מצדיק "לשרוף את המועדון"?

תומכת של הילרי קלינטון בסיאטל [צילום: אנדרו הרניק, AP]
בובות בדמותו של דונלד טראמפ [צילום: אריק גיי, AP]
תאריך:  18/10/2016   |   עודכן:  18/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדמגוגיה עובדת
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
למה המציאות היא דמגוגיה ?
מ.אלקרייאף  |  18/10/16 09:18
2
חשבת שאולי טראמפ צודק?
קורא אמריקאי  |  18/10/16 09:59
 
- לוין חי במציאות משלו !
רון ה.  |  18/10/16 10:56
3
למה להתערב?
אורי פ  |  18/10/16 10:17
4
חשש לכשל בבחירות
igal7386@gmail.com  |  18/10/16 10:43
5
התשקורת הרדודה
סב  |  18/10/16 11:02
6
יש דבר שיאמר ראה זה חדש הוא
לא נולד אתמול  |  18/10/16 11:36
7
מר לוין היקר איפה הניטראליות?
מפוכח  |  18/10/16 23:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
איציק וולף
התייחס לטענתו של עובד ב-FBI, לפיה תת-מזכירת המדינה ביקש לשנות את סיווג תכתובות הדוא"ל ששלחה קלינטון מהשרת הפרטי שלה
איתמר לוין
תרם 10 מיליון דולר נוספים - אבל לגוף הפועל במנותק מטראמפ    המועמד הרפובליקני תוקף את בכירי המפלגה שאינם מאמצים את טענתו בדבר "גזילת הבחירות"
איציק וולף
מסמכי ה-FBI מגלים שאחד מסגניה של קלינטון במחלקת המדינה הציע לבולשת הפדרלית לשתף פעולה בחקירת השרתים הפרטיים שהפעילה תמורת סיווג מחודש של חלק מהודעות הדוא"ל שהעבירה בהם מ'מסווג' ל'לא מסווג'
איתמר לוין
המועמדת הדמוקרטית לנשיאות מגייסת תרומות בקצב מסחרר, הרבה יותר מכל מועמד בעבר. רשימת התומכים בה עוצרת נשימה, והסכומים - עוד יותר. אבל למרות היתרון הפיננסי העצום, ולמרות השערוריות הבלתי-פוסקות הנדבקות לדונלד טראמפ - קלינטון אינה מצליחה לפתוח פער משמעותי מולו
איתמר לוין
סקרים עדכניים מעניקים למועמדת הדמוקרטית יתרון של למעלה מ-3% במדינות השולחות יחדיו יותר מ-90% מהאלקטורים הדרושים לזכייה    טראמפ הבטיח לעצמו רק 104 מתוך 270 האלקטורים הנחוצים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il