X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ניתוח נתוני הפרקליטות שנחשפו לבקשת News1

השב"ס מוביל באישומים על שחיתות

שבעה כתבי אישום נגד קצינים, סוהרים ועובד חיצוני של השירות הוגשו בשנתיים האחרונות אישומים רבים גם נגד עובדים בתחום רישוי הרכב השחיתות בשירות המדינה גדולה מאשר בשלטון המקומי הפרקליטות סיימה משפטי שוחד רבים בעבודות שירות בלבד 11 תיקי שחיתות מתנהלים בדלתיים סגורות
▪  ▪  ▪
כלא אשל. שני אישומים [צילום: שירות בתי הסוהר]
השב"ס: מטפלים בחומרה
השב"ס מסר בתגובה, כי הוא עושה כל שלאל ידו לחשיפת מעשים פסולים וטיפול בהם בחומרה. האירועים בכתבה פרוסים על פני שנים רבות. מועד הגשת כתב אישום אינו מלמד אלא על קצב הגשת כתבי אישום.

שירות בתי הסוהר הוא המוביל בכתבי אישום בעבירות שחיתות שהוגשו בשנתיים האחרונות - מלמדים נתוני הפרקליטות, שנחשפו לבקשת News1. לעומת זאת, לא הוגשו בשנתיים האחרונות כתבי אישום דומים נגד שוטרים, למעט ערן מלכה בפרשת רונאל פישר. עוד מעלים הנתונים, כי 11 תיקי שחיתות בשירות הציבורי מתנהלים בדלתיים סגורות, ללא סיבה נראית לעין.
הנתונים כוללים את כל כתבי האישום שהוגשו בשנים 2016-2014 בעבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים - שתי העבירות העיקריות בתחום השחיתות הציבורית. הם כוללים 44 תיקים הפתוחים לעיון הציבור, וכאמור - עוד 11 שאין גישה אליהם במערכת "נט המשפט".
מבין התיקים הפתוחים, ב-21 סעיף האישום המקורי העיקרי היה קבלת שוחד, וב-23 - מרמה והפרת אמונים. 32 מבין הנאשמים היו עובדי מדינה, ורק 12 - עובדים בשלטון המקומי. הדבר מלמד, כי בניגוד להנחה הרווחת - השלטון המרכזי מושחת יותר מן השלטון המקומי, וזאת גם כאשר מביאים בחשבון את ההבדל במספר העובדים בשני המגזרים. בשירות הציבורי יש 202,000 עובדים (כולל מורים, לא כולל צה"ל), ואילו בשלטון המקומי - 108,000. כאשר מספר כתבי האישום גדול פי שלושה בעוד מספר העובדים גדול רק כפליים, הרי שבאופן יחסי - השלטון המרכזי סובל יותר משחיתות.
אישומים נגד בכירים במגזר הממשלתי
נתון נוסף: 17 מבין עובדי המדינה הואשמו בקבלת שוחד, ו-15 - במרמה והפרת אמונים. בשלטון המקומי היחס הפוך: חמישה תיקי שוחד ושבעה תיקי מרמה והפרת אמונים. נתונים אלו מראים, כי אין יסוד לטענתם של סניגורים רבים, כאילו עבירת המרמה והפרת האמונים היא עבירת סל שנעשה בה שימוש מופרז. היא הייתה העבירה העיקרית רק במחצית מן התיקים, וכמו-כן נוספה ל-12 מתיקי השוחד.
בדיקה נוספת של News1 נגעה לדרג של הנאשמים - נבחרים או פקידים. במישור הממלכתי לא הועמד לדין אף נבחר ציבור בשנתיים האחרונות, ואילו במישור המוניציפלי - הוגשו כתבי אישום נגד שלושה נבחרים: ראש עיריית נצרת עילית לשעבר, שמעון גפסו (זוכה); ראש מועצת משהד, מוחמד חסן (הורשע בהסדר טיעון וצפוי לעבודות שירות); וראש מועצת עמק הירדן, יוסי ורדי (הורשע בהסדר טיעון ונדון לשירות לתועלת הציבור).
לצד זאת, בולטת העמדתם לדין של מספר אישים בכירים במגזר הממשלתי: הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר, המואשם בקבלת שוחד במיליוני שקלים; ד"ר אברהם דותן מבית החולים וולפסון, שסיפק קנביס תמורת שוחד ונשלח ל-46 חודשי מאסר; ערן מלכה, נאשם מרכזי בפרשת רונאל פישר, שהודה בעבירות שוחד ונדון לשבע שנות מאסר; הרב הראשי לחולון, הרב אברהם יוסף, המואשם בסיוע פסול לעסקי הבד"ץ המשפחתי "בית יוסף"; אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי התפעול בנמל אשדוד, המואשם בקבלת שוחד; ושוקי סגיס, לשעבר יו"ר הנמל, המואשם בעבירות מרמה באותה פרשה.
5.6 שנות מאסר לקצין שב"ס
כאמור, שירות בתי הסוהר - המונה 8,800 אנשי סגל - בולט לרעה בתחום השחיתות, עם שישה כתבי אישום נגד עובדיו וכתב אישום נוסף נגד קבלן חיצוני שהעסיק. נראה, כי השילוב בין שכר נמוך יחסית לבין התחככות מתמדת באסירים, יוצר אקלים בעייתי המביא לריבוי יחסי של עבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים. תיקים אלו לא זכו לפרסום, למרות שלפחות אחד מהם היה חמור במיוחד - עניינו של יניב טלקר, ששימש כקצין כשירויות וקליעה במחוז הדרום של השב"ס. טלקר גנב 15,000 כדורים לאורך שנים ומכר אותם תמורת 62,000 שקל. הוא הורשע בגניבה בידי עובד ציבור, סחר בנשק, מרמה והפרת אמונים ועבירות נוספות, ונדון בחודש שעבר ל-5.5 שנות מאסר.
רוב כתבי האישום האחרים נגד אנשי שב"ס נגעו לקבלת שוחד תמורת החדרת חפצים שונים לכלא, ובהם סמים וטלפונים ניידים. גרשון גיא בר-זיו, שהיה סוהר בכלא אשל, נדון לשישה חודשי עבודות שירות; יחזקאל כהן, גם הוא מכלא אשל, נדון לתשעה חודשי מאסר; שירן חקאק, סוהרת בנווה תרצה שהבריחה ציוד וסמים לאסירה עימה ניהלה קשר אינטימי, נדונה לחודשיים עבודות שירות; ועמיאל לוי, שהיה אחראי מטבח בכלא רמון, נדון לארבעה חודשי עבודות שירות.
תאמר קטיש, שהיה סוהר בכלא אוהלי קידר והורשע בקבלת שוחד ובהכנסת סם מסוכן לכלא, ממתין לגזירת עונשו; המדינה ביקשה חמש-שש שנות מאסר, וההגנה ביקשה להסתפק בעבודות שירות. עוד ממתין לעונשו שי חי, שהיה מנהל אגף בבית מעצר הדרים וקיים קשר אינטימי עם אסיר. אלי בנימינוב, שהיה סייר של חברת G4S לבדיקת העמידה בתנאי איזוק אלקטרוני, נשלח לשלושה חודשי עבודות שירות על בקשת שוחד מעציר.
הסדרי טיעון ב-25 תיקים
שישה תיקים ובהם שמונה נאשמים עוסקים בעבירות בתחום רישוי הרכב. ריבוי העבירות בתחום זה נובע כנראה מהקשר הישיר שבין עובדי המדינה לבין הנזקקים לשירותיהם, כאשר יש בין האחרונים מי שמוכנים לשלם שוחד - כמה אלפי שקלים - תמורת קבלת רשיון נהיגה או תמורת זירוז הליכים במכוני הרישוי. גופים נוספים שהוגשו כתבי אישום נגד עובדים בהם: משרד הבריאות (שני תיקים), רשות המיסים (שני תיקים), משרד הפנים (שני תיקים), משרד החקלאות, משרד החוץ, הביטוח הלאומי, המינהל האזרחי ובנק הדואר. כתב אישום נוסף עוסק בפרשת קופת חולים מאוחדת.
מבין הרשויות המקומיות, עיריית אשדוד היא היחידה שהוגשו כתבי אישום נגד שניים מעובדיה, כולל איריס נפתלי, שהייתה מנהלת מחלקת האירועים והודתה בהפרת אמונים. כתב אישום הוגש גם נגד מאור אברגיל, שהיה ראש לשכתו של ראש עיריית לוד בשנת 2006 והורשע בקבלת שוחד; ההסדר עימו כולל עונש של עבודות שירות. יתר הרשויות שנגד עובדים בהן הוגשו כתבי אישום: עיריית ירושלים, מועצת שורקות, עיריית עכו, מועצת גן יבנה ומועצת חצור הגלילית.
בדיקת האופן בו נסתיימו התיקים מעלה, כי ב-25 מהם הושגו הסדרי טיעון. 12 מן הנאשמים נדונו לעבודות שירות - כולל נאשמים בעבירות שוחד. רק חמישה נאשמים נשלחו למאסר, עוד אחד נדון למאסר על תנאי, ואחד - לשירות לתועלת הציבור. יתר התיקים עודם מתנהלים או שטרם ניתנו בהם גזרי דין. נתונים אלו מלמדים, כי המדינה מאפשרת לנאשמים בעבירות השחיתות המרכזיות לצאת בעונשים קלים יחסית, וזאת למרות החומרה הרבה שמייחסת הפסיקה לעבירה זו, ולמרות שבית המשפט העליון כבר קבע, כי ככלל - העונש על קבלת שוחד צריך להיות מאסר בפועל.

תאריך:  19/10/2016   |   עודכן:  19/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השב"ס מוביל באישומים על שחיתות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בשב"ס יש יותר פגועי שוחד מ
אורח  |  19/10/16 09:14
2
שמעון גבסו נכלא
סוכן חרש  |  19/10/16 15:41
3
המסקנות אינן נכונות
ינקה  |  19/10/16 16:58
4
נתלים באילנות גבוהים, בשב״ס
7 שחור  |  19/10/16 19:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
העסיק את מנהלת מחלקת ההקדשות כקבלן עצמאי - בניגוד להוראות נציבות שירות המדינה    הפרקליטות לא הגישה סיכומים למרות שקיבלה שש ארכות
יואב יצחק
שר הפנים הורה למנהלת אגף בקרה ברשויות המקומיות עופרה ברכה לבדוק את החשדות לפיהם פעל אסף דעבול המכהן כחבר מועצה בראשון לציון תוך ניגוד עניינים וכן כי בביתו קיימות עבירות בניה מתמשכות    דעבול הכחיש כי הציע ליזמים עסקות-שוחד אך בפועל נאלץ להודות כי הציע ליזם ידוע הפועל בראשל"צ ולעוד כ-30 גורמים הצעה לעסקה בהיקף 10 מיליון ש"ח    דעבול פועל בראשל"צ כמאעכר ומקיים יחסי שוחד עם כמה גורמים הפעילים בראשל"צ בתחום הנדל"ן
איתמר לוין
האשימה במכירת יין לקטין - אך לא הוכיחה כלל את גילו    לא הציגה את הראיות גם אחרי ארבע דחיות, ולא טרחה להגיב לבקשה לפצות את הנאשמת
יואב יצחק
חבר מועצת העיר ראשון לציון הציע לפחות לשלושה יזמים הפעילים בראשל"צ לרכוש את פרויקט טורבינות החשמל ברמת הגולן ב-80 מיליון ש"ח    מאחד מהם המייצג קבוצת משקיעים דרש לסדר עבורו כתמורה עמלה 20% מהעסקה - 16 מיליון ש"ח (במקום 2% כמקובל)    באותו מעמד איים על היזם כי ביכולתו - מתוקף חברותו כחבר ועדת התכנון והבנייה - להשפיע על בקשות להיתרים לבניה ברשל"צ    ואכן, לאחר שנדחה החל לנצל מעמדו בוועדות השונות בעירייה וניסה להכשיל בקשות להיתרים שהגישו היזם והמשקיעים
עו"ד דן שינמן
הסניגור המודרני חייב לשאוף לקבל מלקוחו את האמת במלואה, ולא להסתפק בגרסתו של הנחקר/הנאשם. גישת בתי המשפט, המהפכה הטכנולוגית והגמישות בכללי הראיות - כולם מוליכים למסקנה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il