X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גרנות ז"ל, משורר מוכשר, איש מוסר, ירושלמי עד קצה פדחתו, ואיש רעים להתרועע, מי שהפוליטיקה תפסה בגרונו והשתיקה את שיריו היפיפיים
▪  ▪  ▪
גרנות. משורר מוכשר [צילום: חנניה הרמן/לע"מ]

"באחד האמשים", ישבתי לתומי מול הטלוויזיה וראיתי את התוכנית של ר' ברגמן על "המרגלים בצמרת". נדרכתי מייד בשומעי את הסיפור על המשורר אלעזר גרנות, איש קיבוץ שובל ושאלתי עצמי הייתכן? מכיוון שנפגשתי עמו בצמתים אחדים בחיינו, ברצוני להאיר את עשייתו השירית-ספרותית של גרנות, שקופחה משום מה על-ידי הממסד הספרותי. יותר מכך, כשהייתי מורה בתיכון בשובל, נפגשתי אתו פעמים רבות וכך גם בהפגנות, בדיונים, ובהצבעות חשובות של השומר הצעיר-מפ"ם שהשתייכתי אליהם בעבר. ראיתי בו נציג כריזמטי של הנגב, של הקיבוץ, של הדור הצעיר ועיניו הכחולות והטובות הקסימו את כולנו.
כמחנך בכיתות הגבוהות, הזמנתי אותו לכיתתי לדבר על אירועי השעה ומלבד כמה תלמידים "פרובלמטיים" כולם האזינו בקשב רב. זכורני שפעם, לאחר שסיים את ההרצאה, ניסתי לדבר עמו "כמושך בעט למושך בעט" וביקשתי שיקרא בפני הכיתה משיריו וידבר עליהם. הוא צחק בקול וביטלני בתנועת יד ויותר לא שבנו לדבר על כך. לצורך הכתבה, קראתי בשלישית את כל שיריו, כולל אלה שתורגמו ללדינו וחשבתי - מה חבל שמסר כוחו לפוליטיקה ולא לשירה.

תולדות חיים
במלחמת העצמאות (1947־1949) שירת בפלוגת הסטודנטים ובגדוד חיל-רגלים ירושלמי, אחר עבר לחטיבה שבפיקודו של יצחק שדה, והשתתף בקרבות לשחרור הנגב
▪  ▪  ▪

אלעזר גרנות (גרינהוט) נולד בירושלים בשנת 1927. אמו הייתה קרובת משפחה של "החפץ חיים" ושל ישראל ב"ק, מייסד "חבצלת". למד ברחובות, בבית-הספר התיכון החקלאי בפרדס-חנה. בשנים 1944־1946 התנדב לבריגדה היהודית והשתתף בקרבות באיטליה ובפעולות החטיבה בארצות אירופה. עם שחרורו, חזר לירושלים ולמד באוניברסיטה העברית פילוסופיה, סוציולוגיה, וספרות עברית.
במלחמת העצמאות (1947־1949) שירת בפלוגת הסטודנטים ובגדוד חיל-רגלים ירושלמי, אחר עבר לחטיבה שבפיקודו של יצחק שדה, והשתתף בקרבות לשחרור הנגב. בימי המצור על העיר, נישא למלכה (לבית מוסאיוב) ונולדו להם שני ילדים. ב-1951 עברה המשפחה לקיבוץ סאסא. בספטמבר 1955, נהרגה מלכה אשתו בידי מסתננים שתקפו את האוטובוס בה נסעה. ב-1958 עברו אלעזר וילדיו לקיבוץ שובל שבנגב.
הביקורת התעלמה משני ספרי השירה פרי עטו: "להולכים בלילה" (1956) "ובפעמון הזה" (1965) והוא פנה לפוליטיקה. שימש מזכירה המדיני של סיעת מפ"ם בכנסת וב-1985 היה למזכיר הכללי של המפלגה. בשנים 1981־1988 נבחר לכנסת מטעם מפ"ם והמערך ושירת בוועדת חוקה, חוק ומשפט, בוועדת הכנסת ובוועדת החוץ והביטחון של הבית.
בשנת 2013 פורסם קובץ שירים נוסף שלו (שנאסף ונערך בידי בני משפחתו) בשם "שקיעה רכה". כזכור, שירים פרי עטו החלו להתפרסם כבר בראשית מלחמת השחרור ב'משא', 'על המשמר', 'אורלוגין' ועוד. כמו-כן החל בכתיבת רומן בשם "שתי שקיעות באפולוניה" על-רקע רצח ארלוזורוב שפרקים ממנו פורסמו בעל המשמר. אלעזר גרנות היה נשוי ליעלה (לבית רובין) ז"ל ולהם שבעה ילדים. הוא נפטר בספטמבר 2013 ונטמן בקיבוץ שובל.

משהו על מהות שיריו
אברהם שלונסקי שקיבל צרור שירים פרסמם אותם במוסף הספרות של על המשמר
▪  ▪  ▪

למרות איכות שיריו, נפקד מקומו מרשימת המשוררים הידועים. שירתו של גרנות דחוסת זיכרונות ודימויים. ערב הקרב על אבו-עגילה בשלהי מלחמת העצמאות, הוא מסר בידי מרדכי טביב צרור שירים שהועברו לא' שלונסקי והאחרון פרסמם במוסף הספרות של על המשמר. מתי מגד קרא והתרשם ועודד אותו להמשיך בכתיבה. גרנות הלך והתקרב מבחינה ספרותית לאמיר גלבוע וט' כרמי.
בין שירי מלחמה וזיכרון שלו בולטים "אל עץ אחר" שהוא שיר קינה על חבריו ממחלקת הל"ה (מחלקת ההר): "דרך יש מכפר עציון לירושלים/כיניתיה אהבה/את אשר אמרתי אנוכי לדני/לא אמר עוד גבר לאישה". והשיר ממשיך ומתאר את עץ האלון ענק הצמרת העומד בגוש-עציון. שיר זיכרון מרשים הוא "אבן ירושלמית שבהר".
הוא כותב בלשון השואבת ממקורות העברית העתיקה ומלשון ימינו. בטבע וביופיו, הוא נעזר כמסייע לעדות על המעשה, הקרב, הרעות. בשירו "כל הציפורים" ובשירים אחרים הרבה גרנות לכתוב על זיכרונות מבית סבא וסבתא ומתאר שם את שלשלת הדורות ואת העימות הבין דורי בשיר אפי, מלא אהבה לסבתא. מבחינתו, הנכדים, הדור השלישי, הם שבאים בטענות להוריהם שהפכו לחומרניים, צרכניים, אנוכיים, קטנים וצרי אופקים. דווקא הנכדים מעדיפים להתרפק על עולמם הישן והטוב של דור הסבים והסבתות שערכיו היו ברורים וביניהם הדת והמסורת.

שמאל אידיאולוגי בחרוזי השיר
בקובץ מצוי גם שיר נהדר על מות משה ואין הקורא יודע אם הכוונה למשה הנביא אבי האומה או שגרנות סופד לאביו שנקרא משה אף הוא
▪  ▪  ▪

בספר שיריו "להולכים בלילה" אנו מוצאים עקבות לאמונתו הלוהטת באידיאולוגית עולם המהפכה והשמאל. שיר הנקרא "כנשר בגבהיו" מוקדש לזכרו של הדיקטטור סטאלין. בבית האחרון השורות כמו מתאבלות על אהוב נפש נערץ: "על ברכי ראשו הסב/עיניו-ידיו/הוא מת/חכמת עולם ולב גאון/עלי/מתים. שיר נוסף בקובץ נקרא שיר "יום שבעי בנובמבר" הוא יום המהפכה ברוסיה.
הוא מתחיל במילים "תכלת-תכלת-תכלת-תכלת/פעמון על הטללים/ואלף ציפורים משמש/צחוק צפוף כענבלים/הכה ורקע/הכה ורקע/עד כל הרקיעים יעופו..." השיר מזכיר במשקלו ונגינתו המוסיקאלית את השיר של מיאקובסקי "שמאל שמאל שמאל" שהוא שיר לכת פעלתני אידיאולוגי.
יתר על כן השיר מתכתב עם מילותיו של שלונסקי שתרגם את המנון "האינטרנציונאל" לעברית. עוד שורות בשיר: עננים של אופק:/נזר על צדעים/יום שביעי בנובמבר/וראש של לנין/...". בקובץ מצוי גם שיר נהדר על מות משה (אולי כדי לאזן את הערצתו לברית המועצות) ואין הקורא יודע אם הכוונה למשה הנביא אבי האומה או שגרנות סופד לאביו שנקרא משה אף הוא. אביו משה, גידלו ברחובות והיה מקורב למשה סמילנסקי רוכש הקרקעות הגדול בנגב.

שימוש בנוף הנגב בשיריו

על אף שגרנות חי בקיבוץ שובל עשרות שנים, הוא נצרך לתיאורי נוף ודימויים מהנוף הירושלמי או הגלילי. רק בכמה מקומות הוא מזכיר את הנגב ואת נופיו. בשיר בו הספיד את מולה אגין, חבר קיבוצו, איש ישר דרך ועם עתיד מזהיר, הוא פותח דווקא בציטוט מספר הזוהר. בהמשך הוא מתאר את מרחבי סיני, והנגב. הברושים, שכה אפיינו את בתי העלמין ביישובי הנגב, הופיעו אף הם כדימויים חשובים. המילה "עפר" חוזרת שוב ושוב ואולי התכוון גרנות ללס המקיף את שדות שובל? מי ידע.
בשיר "כבר" (המופיע בקובץ המתורגם ללדינו) מרשה לעצמו גרנות לתאר באופן יותר מדויק תופעה מדברית-נגבית - העלעול. "סוף סופו של קיץ כבר/קור עכביש לאורך השדרה/קרב נא כמעט, וחגיגי/הצל עובר את קו חצות ימיך/בידיך שקרעו ברזל...נימה של רגע מתנוצץ/עלעול תוזז ראשון לאות/מגיח ואחריו גלגל/צנפת סחיש...צלילים זרים/על תל גדר פורטת רוח/באופק כבר סופה מתחוללה..." לפנינו קמה ועומדת סופת אבק בשלהי הקיץ האופיינית לאזור.
בשירו "משל" הוא מזדהה עם גיבור הציד נמרוד ושותל את דמותו ופועלו דווקא במדבר. בשירו "קרב וצר" הוא נאבק עם האור המסמא של שמש הנגב בצהריים: "אנוש לשבר אנוש כצהרים/אילן ונתק הולך/לא צל/לא מחסה/ולא מסתור/....כמה דורות/כמה תועים/כמה סיני/לא צל/לא/מחסה/ולא מסתור...".

שקיעה רכה
חיים גורי כתב בגב הספר: "המשורר א' גרנות לא הרבה לפרסם שירים. אך אלה שכתב והוציא לאור, זכו להד עונה מעברים מקרב אלה שאהבו את כתיבתו המיוחדת במינה
▪  ▪  ▪

הספר "שקיעה רכה" הוא אסופת שיריו האחרונה של גרנות שעוד הספיק לראותה לפני מותו. חיים גורי כתב בגב הספר: "המשורר א' גרנות לא הרבה לפרסם שירים. אך אלה שכתב והוציא לאור, זכו להד עונה מעברים מקרב אלה שאהבו את כתיבתו המיוחדת במינה, התמציתית, ועשירת המבע. אמרו שמספר שיריו נופל ממספר שנותיו.
והוא בן דורי, אף שצעיר בכמה שנים ממני. זו שירה עברית העולה מכל דורות שירתנו מאז ספר בראשית. שפתו של גרנות אינה קלה ואינה מתפענחת בניקל, בעושר דימויה ובסוד הצירופים. לא פעם חייב הקורא לשוב ולקרוא בכתוב. אך כבר אמרו זאת קודם, לפני, ששירה טובה מסרבת לא פעם להתפענח עד תום.
זו שירה אישית מאוד, החושפת גם מכאוב השייך לו וליקרים ללבו, אך היא מגיעה במיטבה אל המשותף לרבים מבני הארץ. יש בה מרוח התקופה, ומכובד המחיר. זו שירה מקומית מאוד, ירושלמית מאוד, אך הארץ כולה נגלית בה. ובעודה ארצישראלית עד כלות היא נוגעת בלורקה, ובאפוס ההומרי על אודיסאוס וכן היא שירת הים האחרון".

הפרוזה שלא בשלה
היו בפיו סיפורים מרתקים על פגישות עם ש"י עגנון, מ' בובר ואנשי רוח ירושלמים אחרים מאותה תקופה
▪  ▪  ▪

גרנות פרסם במוספי הספרות של "על המשמר" ובמאסף "אורלוגין" פרקים מרומן גדול שלא יצא לאור מעולם בשם "שתי שקיעות באפולוניה". במרכז הרומן עמדה פרשת רצח חיים ארלוזורוב בחוף ימה של תל אביב בשנת 1933.
המעטים שקראו את כתב היד דיווחו כי כמו בשיריו, גם ברומן נשמעת מוסיקאליות מיוחדת בצירופי המילים, ההתפעמות של החורגת מהשגרה, וההימנעות מקלישאות שגורות. לפי עדות חבריו בהנהגת מפ"ם ומר"ץ, גרנות היטיב לספר סיפורים על בית אבא, על המושבה רחובות ועל ירושלים. יתר על כן היו בפיו סיפורים מרתקים על פגישות עם ש"י עגנון (מי שהובילו יותר מאוחר לחופה), מ' בובר ואנשי רוח ירושלמים אחרים מאותה תקופה. למרות שחבריו הקרובים (חיים אורון ויאיר צבן) הפצירו בו רבות כי יעלה אותם על הכתב - הוא סירב. הכתיבה כנראה קשתה עליו.

בגבורות
מעטים הם המשוררים היכולים לספר בשירה את חוויות הקרב תוך מתיחת ביקורת על עצם המלחמה, ניהולה וגילויים לא מוסריים שפרצו בקרב חיילנו
▪  ▪  ▪

בעת הגיעו לגיל 82, יצאו לאור 33 משיריו מתורגמים ללדינו בידי ד"ר אבנר פרץ חוקר שירתו של ר' נג'ארה. הספר המיוחד הזה נקרא "תרבות הדבש המתאפק". שורה דומה לביטוי זה כבר מצויה באחד משיריו שיצאו בשנת 1956. שם מוזכר "הדבש המתאפק" בהקשר לתאנים, להווי החיים הערבי-מזרחי, לערבסקות בשלל צורותיהן ולאהבת הדמיון השירי המזרחי. אלמנטים אלו נשמרו גם בוורסיה של שנות האלפיים. שירתו לדעת פרץ, העניקה לנו כמה מהשירים היפים ביותר בעברית.
יבול שיריו הוא בבחינת קב נקי ועל כך הרחיב פרץ באתר האינטרנט "הזמנה לפיוט". לדעתו של החוקר, פסוק משיר השירים שימש בסיס לשיר אהבה נפלא שכתב גרנות בשם "ביום שמחת ליבי". גרנות השתתף בזמנו בחבורת "לקראת" וזכה למחמאה שנאמרה עליו כי מעטים הם המשוררים היכולים לספר בשירה את חוויות הקרב תוך מתיחת ביקורת על עצם המלחמה, ניהולה וגילויים לא מוסריים שפרצו בקרב חיילנו.
השירים מתנגנים וברור מדוע משוררים וסופרים ידועים כמו חיים באר, חיים גורי, עזרא פליישר, מנחם ברינקר ומשה שמיר כינסו רבים מהם לאנתולוגיות שערכו. במצורף לספר יצא תקליטור (ניתן לצפות במצגות שלו במרשתת) בו ניתנים שירי גרנות בקולו ובכתב ידו המרהיב.

קול ייחודי – שיש להשמיעו בשנית
האסופה "שקיעה רכה" חידשה כמה מהם אך עדיין לא נכתב עליהם מחקר רציני
▪  ▪  ▪

שיריו הבודדים של גרנות אינם מוכרים לבני הנער ולסטודנטים ואינם מצויים בספרי הלימוד. מורשת שירתו נותרה ללא שקיבלה את ההד הספרותי הראוי. אומנם האסופה "שקיעה רכה" חידשה כמה מהם אך עדיין לא נכתב עליהם מחקר רציני ושמו הושמט מלכסיקון הספרות הגדול האחרון של פרופ' יגאל שורץ מאוניברסיטת בן-גוריון.
כמו דמותו שהיה בה רוך פנימי ויכולת הקשבה לזולת וליריב כך גם בשיריו בולטת המתינות, הניסיון לראות את האהבה, המשפחה, הקרב, העשייה והטבע כל הצדדים עד שלפעמים נושבת שם רוח פנתאיסטית. יש לתקן את המעוות ומהר.

לעיון נוסף
ברגמן ר', מרגלים בצמרת, אתר ynet, 26 באוקטובר 2016.
גורפיין ר', אבל הדברים היפים, תל אביב, 1980.
גרנות א', להולכים בלילה: שירים, 1956
גרנות א', בפעמון הזה: שירים, 1969
גרנות א', שקיעה רכה, 2013.
גרנות א' ופרץ, תרבות הדבש המתאפק, מבחר שירים 1948 – 2008,
סגל ע', לאט לך, לאט, עיתון 77, 2014.
פורת א', על צד שמאל, 2013
פורת א', נפקד נוכח, עיתון 77, 2010
תאריך:  15/11/2016   |   עודכן:  15/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
עטראף מאמין ששיתוף פעולה בין הערבים והיהודים בישראל יבטיח לערבים הנאה מכל היתרונות של ישראל והוא אף קורא להילחם נגד הוצאת הדיבה נגד ישראל במזרח התיכון
שחר גלעד
המהלך של גוגל התבקש כבר מזמן. הרי ברור לכולנו, כי כבר היום, האנשים מחוברים לטלפון שלהם ומשתמשים בו להכל. הרבה יותר מבדסקטופ. לכן, הצעד של גוגל לבחון אתרים, קודם כל לפי איך שהם מוצגים במובייל, הוא הגיוני וטבעי
הרצל חקק
ספרי שירה יש לרוב, וכאשר אנו אוחזים בידינו את ספרי שיריה של חיה אסתר, אנו חשים שנתיכי החשמל של השירה הזו מאיימים על התודעה שלנו, מאיימים לקחת אותנו לחוויות של הארה וניצוצות, לתת לנשמה להיסחף למחוזות חיים אחרים
סמדר ברק
הד"ר האיטלקי אנטוניו סביניוני (Antonio Savignoni) פרסם מודעה בעברית והכריז בה על שירותי הרפואה שהוא מעניק כרופא פרנג'י, כלומר אירופי. ד"ר אמיל מושן (Emile Mauchanp) הצרפתי רופא בית החולים סן לואי, זעם על הטעיית הציבור, כאילו רמז ד"ר סביניוני, שהוא רופא בבית החולים הצרפתי. במבוכתו פנה ד"ר סביניוני אל מכרו הד"ר אהרן מאיר מזיא, רופא בית החולים ביקור חולים ושאל מדוע לא הזהיר אותו שהכתוב במודעה אינו מדויק, שהרי הוא סביניוני אינו דובר עברית
איתמר לוין
יום של דיונים פליליים בבית המשפט בקריות מצביע על תופעה חמורה של אין-ספור דחיות, למרות שניתן היה להימנע מהן בניהול נכון ובקצת אכפתיות. מדובר בבעיה מערכתית שיש לעקור מן השורש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il