X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: מארא בראטוס]
ביקורת על "שלושה חורפים" בקאמרי
שלושה חורפים בקרואטיה
התיאטרון הלאומי הקרואטי העלה את מחזהו של תנה שטיביצ'יץ' "שלושה חורפים" במסגרת פסטיבל התיאטרון הבינלאומי בת' הקאמרי. על מאבק של עם שכל מוראות המשטר הקומוניסטי, הרודנות של טיטו והמעבר לגן העדן (?) של החברות באיחוד האירופי מוגשים כאן בפרטנות ובטקסטים צפופים שכולם בקרואטית (עם תרגום מעל הבמה)

מה אנו יודעים על קרואטיה ועל הקרואטים? שהארץ יפהפייה מדהימה, ומהווה אטרקציית נופש לתיירים. שהתושבים אירופים בהליכותיהם, וגורמים לישראלים לחוש פראים ופרימיטיביים לידם, וכן - שהבחורות כולן יפות והבחורים תמירים וגבוהים - ומכאן הצלחתם בעולם ככדורסלנים. אבל תיאטרון? מי שיער שיש להם תיאטרון כה משובח, שרק נעם סמל וחריצותו ללא גבול להביא לתושבי ישראל תיאטרון מהמשובח ביותר שיש, רק הודות לו הומחשה עובדה זו לפנינו?
אנו, בקליפת הביצה שעוטפת אותנו, בטוחים שתוכניות הריאליטי הם שיא התרבות, ואלה שהגיעו לשם במקרה כדי להופיע - הופכים בהמשך לסלבריטאים לאומיים, ועליהם נסבו כל מדורי הרכילות. זאת - לעומת כול אוהבי התיאטרון שסוגדים לתיאטרון האנגלי והאמריקני המשובחים, כי לחלק מאתנו יש ידע בשפה המקנה לנו אפשרות ליהנות תיאטרון משובח בכל ביקור בלונדון ובניו-יורק. לעומת זאת - מי שצופה כאן בישראל, בסרטים או סדרות טורקיות למשל, או רוסיות במיוחד - נדהם למראה רמת המשחק האקדמי המשובח שהודות לו ניתן ליהנות מהם. חבל רק, שקברניטי הטלוויזיה הישראלית לא טורחים לדאוג לתרגום לעברית לחלק גדול מתוכניות אלו, וכך נמנע מהישראלים לצפות בהם ולהתעשר בחוויות.
המחזה "שלושה חורפים" בכללותו מעולה. הסיפור על המצוקות שהעם הקרואטי עבר במהלך שלושת הדורות האחרונים ממש קורע לב. אך אליה וקוץ בה - משום הטקסט הרב עליו נשענת ההצגה תוך משחק כה משובח, שכולו בקרואטית, כשהטקסט מוגש במהירות ובאינטנסיביות - קשה להספיק לקרוא הן את תרגום הטקסט שמעל הבמה, ובה בעת גם להתרשם עמוקות ממשחק השחקנים. וזה חבל. היה מאוד מומלץ, שמישהו בארץ ירים את הכפפה, יתרגם את המחזה לעברית, ויעלה אותו כאן, לטובת כל הקהל הישראלי, כי יש בו המון להשכיל. מההפקה שהגיעה לכאן, על כל התפאורה העשירה והחכמה של שישה סטים על במה אחת, מבלי לבזבז זמן על החלפת תפאורות, וכך אפשר להתרשם שזהו מחזה בעל ערכים אנושים עמוקים, שאין מי שלא יזדהה עימם. כדאי רק תוך כדי העיבוד לעברית, לקצר מעט באורך ההצגה, גם אם כל משפט בה הוא פנינה. אולי זה יקל על הצופים את הצפייה. אין הכוונה לעבור משלוש שעות כולל הפסקה - לשעה וחצי, אבל בכל זאת, לא צריך להתענות מאורך הצגה כנהוג בקלאסיקה של פעם.
הודות לבימוי של איביצה בוליאן העובר מתקופה לתקופה בשניות, עם צוות שונה בכל פעם (אין כמו פה, כדי לחסוך לתיאטרון כנהוג במחוזותינו) שחקנים הממלאים שלושה או ארבעה תפקידים. הצופה מקבל תמונה עזת ביטוי על החיים בארץ אירופית שסבלה את מוראות הכיבוש הנאצי, מלבד משתפי הפעולה הידועים לשימצה; את רודנות טיטו שבנוסף לקומוניזם הפילה על יוגוסלביה כולה שלטון עריצות שכמותו ידועים רק בודדים ידועים לשימצה בהיסטוריה. על מלחמת סרביה-קוסובו-וכל יתר חלקי יוגוסלביה טרם התפרקותה לא הורחב במחזה. אך די לצופים במה שהוא חושף מתוך הסיפורים האישיים. במיקרו, לא במקרו.
תענוג לחזות בשחקנים כה עשירי ביטוי אך כה מעודנים ותרבותיים במידה שרואים אצלנו במשורה. היה ראוי ששחקנים ישראלים יצפו בהצגה כה משובחת זו, וחבל שהיא כבר לא כאן. רק פעמיים עלתה ההצגה בתיאטרון הקאמרי, מהסיבה כי במסגרת הפסטיבל הבינלאומי, שנעם סמל כה טרח להביא לכאן לקראת סיום תקופת ניהולו את התיאטרון, כל יום תעלינה הצגות אחרות וכמה מהן במקביל בכל אולמות הקאמרי. והרשימה של הפסטיבל מאוד מרשימה ומעוררת תיאבון. לרוץ לראות מה שיותר.

תאריך:  08/12/2016   |   עודכן:  08/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
המחזמר שגילה את ברברה סטרייסנד - מיה דגן בתפקיד חייה - חוויה של שירה, מחול ומוזיקה בתיאטרון הקאמרי
רבקה שפק ליסק
המרד שהחל מסיבות סוציו-כלכליות הפך למרד דתי – לאומי בעקבות גזירות הדת. החשמונאים היו מונחים לא רק על-ידי שיקולים מדיניים ודתיים- לאומיים אלא גם משיקולים כלכליים
אלי אלון
ערב לזכרו של המלחין דב אהרוני ז"ל מי שהלחין את השיר המיתולוגי "עין גדי" נערך באולם "שרת" בפתח-תקוה בו התגורר המלחין בעשורים האחרונים
יהודה שלם
לתחושת ההחמצה האישית, שאותה מנסה לבטל הספר, מצטרפת, לנוכח מצבה ומצעה הפוליטי של תנועת 'העבודה' היום, תחושת החמצה לאומית
עינת קלמוס
מדי שנה מתאבדים בישראל כ-550 אנשים ואלפי משפחות מצטרפות למעגל השכול של קרובי משפחה שיקיריהם התאבדו    התאבדות היא בחירה הנעשית על-ידי אדם השרוי במצוקה קשה ביותר, אך היא ניתנת למניעה, לכן, יש להעצים את האוכלוסייה המטפלת באנשים אובדניים, לתת בידה כלים טובים וממוקדים בזיהוי ובמניעה עצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il