X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: יוסי צבקר]
ביקורת הצגת "משחר עד חצות"
מהפך משחר עד חצות
בהצגת "משחר עד חצות" שאינה פשוטה, מתנסים שחקני השנה המסיימת של "בית צבי" בנסיון בימתי לא רגיל, הכולל מהפך נפשי עמוק בנפש הגיבור, היורד לתהומות וחוזר בתשובה תוך מעורבות אינסטנציה נוצרית. לא שאנו נקנה את "התשובה" מסוג זה, אבל בדרמה זו מהווה חלק חשוב בה

הבימאי המחונן אלון טיראן פיצח את הקוד של מחזה שכתב גיאורג קייזר (1878-1945) ב-1912, כך שהפך אותו לעל-זמני, אינו קשור לתקופתו או ל-כעת, אלא ל-בכלל. בהעמדה יוצאת הדופן שלו את מצבת השחקנים, תוך שימוש הבסיס המצויר כעיגול שעליו רצו או פסעו השחקנים במעגל; בהצבת מבנה של סולם בנאים גבוה, שבתוכו יושב פקיד הבנק, גיבור ההצגה, ובהמשך הוא בסיסי למיבנה "עץ" אנושי משאר השחקנים, הוא מעניק להם מיבחר אפשרויות משחק בלתי נדלות. כך הם מתנסים בחוויות תיאטרליות ובמצבים דרמטיים, כשהקהל מחובר אליהם, גם בקטעי הדיבור/הנאומים הפילוסופים בהם מרובד המחזה.
את דמות הגיבור שמחליט יום אחד לגנוב 60.000 מרק מקופת הבנק, לברוח ולפתוח בחיים חדשים בעזרת הכסף, ולטעום מכל תענוגות העולם הזה, מגלם באנושיות רבה גיא גבל. את הליידי היפהפיה מגלמת שני אורן, המגיעה לבנק כדי למשוך כסף, וממנה הוא מקבל את הגרוי לגנוב ולברוח, תחילה עימה, אך באי-הענותה הוא נס לבדו לעיר הגדולה (כאן הכוונה לברלין, אך לא מוזכר.) את דמות מנהל הבנק מעלה כדמות הראויה לגינוי בנוקשות שלו כלפי הכל, מה שמהווה ביקורת על המימסד הבזוי - מגלם בהרבה כשרון יוסי קדוש. כשלאחר מכן, הופך לבן הסטודנט לאמנות של הליידי, בעיצוב משחק שונה לחלוטין, כך שגם בעיצוב שאר הדמויות שהוא מגלם, מצליח להוכיח את יכולותיו המגוונות.
כך גם האצילה האיטלקיה, שני אורן היפהפיה התמירה, מלאת האצילות והההוד, שהמחזה מעניק לה הזדמנויות נוספות להחצין את יכולותיה. מי שמפתיעה במיבטא הצרפתי הנקי שלה, היא שחף אברהם, (כן כן, זו היא, לא הוא), בתור המלצר במלון. על יכולת ההיגוי הרהוטה שלה (גם בצרפתית) ושל כל היתר, כמידת יכולתם, אחראי גיא אלון שהדריך כה יפה אותם. אך היא לא רק משתבחת כמלצר. היא גם אמו הזקנה של הפקיד, בביטוי דרמטי עז, וכן היא מופיעה כאחד הגברים הפוקדים את בית הבושת בעיר, אליו מגיע הפקיד במסגרת מסע ההוללות שלו. מסע, בו הוא מתנסה בהימורים במירוצי סוסים, ובתענוגות הבורדל. אך דווקא לסיכום, לאחר כל התנסויותיו בשימוש בכסף הרב שבידו, הוא מגיע אל הסוף: בליווי דמות שעוקבת אחריו כל העת, כמו הצרצר ב"פינוקיו", אך להבדיל, עם צלב גדול על חזה, עם הבעת קדוש נוצרי - המחזה עובר לאווירה של הישענות על המיתולוגיה הנוצרית, וכן נסוכים בו רעיונות של גדולי השירה, הספרות והדרמה הגרמנים שקדמו לו ובזמנו(כולל ברכט וניטשה). ואז מגיע הפינאלה, בו כל הצוות מתלכד לדמות של עץ, סמל הלקוח מהתנ"ך ומהברית החדשה כאחד. ועמו באה לו גאולה, כאשר הוא מבין את חוסר הטעם ברדיפה אחר הכסף, שהדיח אותו לתהום, והבחור שם קץ לחייו.
המוזיקה שארג אלון טיראן לתוך בימוי ההצגה ותרגומה שעשה, היא אנגלית ותוססת, כך שהיא נוסכת בצופים תחושה של עכשוויות, בניגוד למוזיקה של קורט ווייל שכתב בזמנו למחזה זה ולכמה ממחזותיו האחרים של גיאורג קייזר. כך הוא מעניק למחזה אי-תלות בזמן מסוים, וגם כיום הוא נשמע ונראה עכשווי, עם מסרים הנכונים לתמיד. את התפאורה המקורית מאוד ואת התלבושות היפות עיצבה דינה קונסון, את התנועה עיצבה הודיה אביטן ואת התאורה הקודרת אך הממוקדת בכל פעם במתרחש בסצינה יצר יעקב סליב.
"משחר עד חצות" - הצגה שיכולים להעלות רק בתי ספר למשחק, מתוך התעוזה שלהם להעניק נסיון עשיר לכל הבוגרים במחזות שאינם מסחריים, אך כה חשובים לפיתוח אישיותם המישחקית.

[צילום: יוסי צבקר]
תאריך:  13/12/2016   |   עודכן:  13/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סרוסי אסרה לפרסם את שמו של עורך דין, שעל-פי החלטה שלה עצמה פעל בחוסר מקצועיות ובחוסר יושר    איסור הפרסום נוגד את רוח החוק והפסיקה, פוגע בחופש העיתונות ומעניק הגנת-יתר פרוטקציוניסטית לעורך דין
אלי אלון
בצמוד לאולם הכניסה בתחנת הרכבת החדשה נבנה חדר מרפסת גדול רחב ידיים ובו ספסלי ישיבה אולם הוא נעול מאז פתיחת התחנה. מדוע ולמה? סיפור הגובל בחלמאות ומוזרות
רבקה שפק ליסק
קיימים חלוקי דעות בין החוקרים לגבי השאלה אם הנוצרים או המוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר, אבל רוב החוקרים שוללים את האפשרות שהמוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר. הדעה המקובלת היא שרק בתקופת הכיבוש הממלוכי היו המוסלמים לקבוצה הגדולה ביותר
איתמר לוין
השופטת לובנה שלעאטה-חלאילה מגיעה לפני הזמן, וזה אומר שהצדדים מתייצבים על הדקה - ואז לומדים שהיא מוכנה היטב, מכירה כל פרט ויודעת בדיוק מה צריך לעשות כדי להתקדם
ארי בוסל
בבוא היום, תשאל השאלה ״איך איבדנו את יהדות התפוצות״ ומה ניתן היה לעשות בנדון. משלחת המבקרים הסיקה שלא איבדנו, יהדות התפוצות אתנו, אוהבת, מחבקת, כמעט אפילו חונקת. לפיכך, שאננים נמשיך לצעוד קדימה, כמו צאן לטבח. עד כמה נאיבים אנחנו יכולים להיות? מה עוד צריך לקרות - כמה מכות עוד צריכות להיות מוטלות עלינו - עד שנבין ונפנים את גודל הסכנה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il