X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יהודית מליק-שירן משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
העלים היבשים אחרי התפוררותם הופכים לאבק וכשבאה הרוח, היא מפזרת אותו שווה בשווה בין העצים
▪  ▪  ▪
כמעט רנסנס

זה ספר כיס שירי מערסל ומחבק את העיניים. שאלתי את עצמי למה זה לא רנסנס בשלמותו, למה כמעט? ואז התבוננתי בשירי הספר וראיתי שהם מעוצבים על נייר חלק כאילו כל המילים הצטופפו והפכו למרקם סיפורי על דף אחד. הספר לא מודפס דו צדדי, אלא רק בצד אחד, בצד השמאלי שבו.
לידת השירים וכתיבתם על מצע לבן יש בהם מן הזיכוך והטהרות הנפש. השירים מדומים לעוללים שזה עתה הגיחו לאוויר העולם. אומרים שצד שמאל הוא צד הרגש. והשירים הנבטים לעיני הקוראים מזמינים אותם אל מרחבי הרגש של הדוברת בשירים. זו הזמנה "לָרוּץ יְחֵפָה בָּאֲדָמָה לֹא מְעֻבֶּדֶת/פּוֹצַעַת מֵחַד מְרַפְּאָהּ מֵאִידָךְ" (עמ' 7). גם כשעומדים במקום ולא זזים "דְּבָרִים קוֹרִים" (עמ'8). העולם נוהג כמנהגו, יש לדוברת תחושה של התפעמות כמו לידה מחדש.
יש בספר הכיס הזה, לשון מקרבת הכתובה בגוף ראשון ומטשטשת את המרחקים בין הדוברת לקוראיה. הלשון המקרבת יוצרת שיתוף וידויִי. נקודה מרחפת בחלל החדר, היא מזמזמת ומפזזת "וְהִיא בּוֹהֶקֶת וְנִצְמֶדֶת" (עמ' 9). ומה מרגישים כשרגליים יחפות דורכות על "עָלִים יְבֵשִׁים וּשְׁבִירִים" (עמ'10) כאילו כפות הרגליים החשופות נוגעות בעולם מתפורר. העלים היבשים אחרי התפוררותם הופכים לאבק וכשבאה הרוח, היא מפזרת אותו שווה בשווה בין העצים. הטבע הנופי מתכלה מעצמו. בניגוד לאדם שהגיע זמנו, יש טקס של פרידה ממנו, אך מי סופד לעלים השבירים שהופכים לאבק? הדוברת מביאה את היופי ואת הכיעור במראת שיריה. היופי הוא ההתפעמות של החיים, הכיעור הינו הזקנה והמוות. "וְלֹא יָדַעְתִּי לְהַבִּיט מַעְלָה אֶל עֲנָפִים עֵירֻמִּים/ לְהַרְגִּישׁ אֶת בְּדִידוּתָם בְּקֹר אֵימִים אוֹ אֶת רַגְלַי רוֹמְסוֹת יֹפִי מַפְעִים" (עמ' 10). מוטיב של טיול יש בספר הזה, תחילה הרגליים יוצאות לשוטט ודורכות על עלים שבירים ולרגע אחר הדוברת יכולה להרים עצמה בתוך עצמה "כְּמוֹ חוּט הַמְּטַיֵּל בְּךָ" (עמ'11). מהליכה פיזית מובילה הדוברת את קוראיה לטיול רוחני ש"יַעֲנִיק תְּחוּשָׁה שֶׁאָנוּ צוֹעֲדִים עַל נוֹצוֹת רַכּוּת לָעוּף" (עמ'12). כמה רך וענוג המסע הרוחני, יש בו מן כניעות, סוג של רפיון אפילו הרגע מתפוגג ו"חֶלְקִיקִים נַעֲשִׂים מִתְפַּזְּרִים/וּפַרְפָּרִים סוֹגְרִים כְּנָפַיִם" (עמ'13). זו רק תחושת הרוח שפועמת בה מן "תְּנוּעַת עָלֶה קַלָּה" (עמ'14). תחושה של ריחוף עולה בה.
המוטיב השני הוא מוטיב ההיאספות ופגשתי בו בשלושה שירים במשמעות של אוספת את עצמי מחדש כדי לגלות את עצמי ולהתגלות על-ידי הסובבים אותי. הגילוי בא בצורת בערה. אש גדולה בוערת ויש בה תשוקה אמתית לחיים. פעולת האיסוף הראשונה באה מהזיכרון המתגעגע "שֶׁחֵרוּת זֶה מַשֶּׁהוּ שֶׁאֳסָפִים/וְנֶאֱסָפִים אֵלֶיהָ עִם הַשָּׁנִים" (עמ' 12) והחרות הזאת הנלמדת, היא מתת לנשמה.
עיפרון שחור
פעולת האיסוף השנייה מתארת את יחסי הדוברת למושא נפשה "וְאָסַפְתִּי אוֹתְךָ אֶל יָמַי הַקְּדוּמִים" (עמ'16). מלקטת אוספים מהחיים מתוך הזוגיות. ויש בה ליקוט מתוך בחירה ויש בה ליקוט מתוך בריחה. משחק המילים באותו שורש ב.ח.ר מגלה את ההכלה של הזוגיות. פעם ההכלה היא בשניים ופעם ההכלה היא באחד. פעולת האיסוף השלישית, היא זו המתייחסת לעָבָר של הדוברת "אֳסָפִים הֵשַׁבְתִּי/אֳסָפִים שֶׁל סְרָטִים בַּחֲלָקִים" (עמ' 19). ההכלה באחד היא ההיאספות אל עצמי מתוך מסע אישי מתבונן וזה יופיו של הספר. אני אוספת את עצמי לכמעט לידה מחדש. מגלה את עצמי, מתאפרת מול הראי ולא בחטף, כי אין לי זמן. אני מתאפרת מול הראי ומגלה את נפשי. ופניי יפות ובעיפרון שחור אני מבליטה את גבותיי ואת עפעפיי ותוחמת סומק לעצמות לחיי ומגלה שהמראה הפיזי שלי מואר באהבה. כי אני החלטתי לתת לעצמי מקום בחיי, בעשייה הגדולה שלי כאם לילדים, בזוגיות המוארת שלי עם אישי. זו אני שנולדת מחדש ונבראת מתוך מילותיי.
המוטיב השלישי הוא מוטיב הגילוי או הלידה מחדש. מוטיב זה מתפתח ממש לנגד עיני הקוראים ויוצר איתם חוויה של שיתוף. הגילוי הראשון מספר לנו שהדוברת בשירים היא משוררת "וְאָז אֲנִי כּוֹתֶבֶת/ וְחַיַּי תְּלוּיִים בַּמְּלָאכָה הַזּוֹ...זוֹ הַדֶּרֶךְ הַיְּחִידָה לַהַקְשָׁבָה" (עמ' 7). מסתבר שעם סבלנות באה הפתיחות להרגיש "כִּמְעַט רֶנֶסַנְס חִיַּכְתִּי" (עמ'8). "בַּלַּיְלָה הָאֱמֶת גְּלוּיָה יוֹתֵר" (עמ' 9). "יָכֹלְתִּי לוֹמַר שֶׁיֵּשׁ בִּי כִּסּוּפִים אֶל פְּסִיעוֹת קוֹפְצָנִיּוֹת/ כְּשֶׁצְּעִיפִים מְגִנִּים חוֹבְקִים צַוָּאר וּכְתֵפַיִם" (עמ' 10). "וְאַתְּ מִתְרוֹמֶמֶת מִתְיַשֶּׁרֶת/וְצִלֵּךְ נֶאֱסָף מְדֻיָּק תַּחְתַּיִךְ/וְהִנָּךְ" (עמ' 11) ובשיר אחר "לְהַרְגִּישׁ שֶׁלֵּב אֶחָד אֵינוֹ אוֹחֵז לֵב שֵׁנִי/אֶלָּא מֵנִיחַ לֵב אֶל לֵב" (עמ'12). ואיך מתבצע הגילוי הזה? או מה מרגישים שזה קורה? "וּלְרֶגַע יָדַעְתִּי כַּמָּה רַךְ הוּא קֶסֶם הָאֵין אוֹנִים/כַּמָּה יָפָה הַכְּנִיעוּת/כַּמָּה חֲזָקָה הִיא הַחֻלְשָׁה" (עמ' 13). והדוברת אפילו מפנימה שיעור בחייה" לִפְעָמִים רַק לִפְעָמִים.. הֶאֱמַנְתִּי בַּכְּאֵב וּפָחוֹת בְּשִׂמְחָה" (עמ' 14). ובשיר אחר ההתבוננות אל מסע הלמידה מגלה לדוברת עצמה "שֶׁהַנֶּפֶשׁ מְנַסָּה לִמְצֹא אֶת הָאוֹר בִּמְבוֹךְ הַסְּבָכִים/ וְהַגּוּף חַלָּשׁ לִפְנֵי הַחַגִּים" (עמ' 15). מסע הגילוי הנפשי מוציא אותה מעולמה הפנימי אל עולמה החיצוני, את התמורה הראשונה הדוברת מגלה ישר ב"עוֹרָהּ הָרָגִישׁ הַמָּלֵא" (עמ' 16), שהיה עד לברית קדומה שנחתמה בדם האהבה. ועם הגילוי באו גם התודעה והתובנה ש"נִכְלֶמֶת הָיִיתִי/זֶה כָּל מָה שֶׁהָיִיתִי" (עמ' 17). הייתה זונחת את כל מילות התנאי של אם ואילו והייתה חיה את בערת התשוקה של ההווה. כי ההווה חשוב עם מושא נפשה. וההצהרה הכובשת של הדוברת " זֶה לֹא הַ מָה / זֶה הַאֵיךְ / כָּכָה רָצִיתִי לוֹמַר/ וְשָׁתַקְתִּי" (עמ' 20). השתיקה היא בימת ההשראה וההארה לגעת בעצמה, לגלות את עצמה, להתגלות על-ידי הסביבה ולהיוולד מחדש. ספר כיס ענוג ויפהפה. מומלץ לאוהבי המילה הכתובה.

"כמעט רנסנס" מאת שרית שמיר, 20 עמ'. הוצאה עצמית.
תאריך:  04/01/2017   |   עודכן:  04/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מחזהו הנודע של אוגוסט סטרינדברג "העלמה יוליה" קיבל תפנית נועזת ביותר בהפקה העולה בתיאטרון הסימטה בשם "הלילה הקצר ביותר". זה הלילה הלבן בשוודיה, בו האיכרים והאצילים כאחד מתערבלים בהילולה שטופת יין וריקודים עד כלות: וההפתעה - במחזה שכתב עידו ריקלין, העלמה הופכת להיות בן הרוזן
עידן יוסף
מאגר החקיקה הלאומי באתר הכנסת מאפשר מעתה ביקור חזותי בגלגולים של כל אחת מהצעות חוק שהוגשו מאז הכנסת הראשונה ועד היום    המאגר האדיר, ראשון מסוגו, כולל יותר מ-35,000 הצעות חוק
ד"ר דנה צפת
נשים נוטות פחות לשרוד לאחר התקף לב    נשים שעוברות התקפי לב, חוות יותר תופעות לוואי חמורות כולל שבץ מוחי והתקף לב חוזר    שינוי באורח החיים יכול להפחית את הסיכון לפתח מחלת לב
אלי אלון
על מצבת קברה של חוה מייזליש בבית העלמין האזורי של המועצה האזורית עמק-לוד ליד מושב אחיעזר, נחקק בזו הלשון: "היא לא הייתה מושלמת אבל השתדלה" (נכתב לפי בקשתה)" -סיפורה של מצבה מעניינת
רבקה שפק ליסק
בחפירות שנערכו במרס 2004 ובדצמבר 2006 בגוש חלב, התגלו שרידים של יישוב שהתקיים ברציפות מתקופת הברונזה, דרך תקופת הברזל, התקופה הפרסית והלאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il