X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מגדל המים בכפר יהושע, שנת 1932
פנינה אדריכלית בעמק: מגדל המים בכפר יהושע
במרכזו של כפר יהושע שבעמק יזרעאל שוכנת פנינה אדריכלית ייחודית ומרשימה. נא להכיר: מגדל המים ההיסטורי של הכפר
מגדל המים כיום [צילום: אלי אלון]

אחד ממגדלי המים היפים והמרשימים בארץ, לדעתי ולדעת רבים, הוא מגדל המים ההיסטורי השוכן במרכזו של המושב כפר יהושע בעמק יזרעאל. המגדל סיפק מים לתושבי הישוב בשנותיו הראשונות של הכפר ומהוה פרק היסטורי חשוב בתולדות ההתיישבות בעמק.
מגדל המים בכפר יהושע הוקם לפני כ-87 שנה בשנת תרפ"ט,( 1929), במטרה לקלוט את מי הבארות שנחפרו על שפת נחל קישון והוזרמו בצינורות מבריכת המגדל לבתי תושבים בעיגול הכפר ובמרכזו.
מגדל המים הוא למעשה המבנה הראשון שנבנה בשטח הציבורי של כפר יהושע ושימש מרכז חיי הכפר עד להשלמתו של בית העם בישוב ב-1948. לימים הפך מגדל המים לסמלו של כפר יהושע.

בעל סגנון אדריכלי יחודי

ביקרתי לא מכבר במקום וצילמתי. מבנה המגדל בנוי בסגנון אדריכלי ייחודי מרשים למדי, הכולל מוטיבים אוריינטליים כמו, קשתות עגולות למחצה, וכן קישוטים ועיטורים. הוא נבנה בצורת מתומן והוא בעל שלושה חלקים, אם תרצו מעין שלוש קומות ;"קומה ראשונה" כוללת עמודים גבוהים וקשתות עגולות למחצה. ב"קומה השנייה" קשתות נמוכות יותר, "הקומה השלישית" היא מיכל בטון עגול ממנו הוזרמו המים לבתי התושבים.
מעל "הקומה השלישית", גג שטוח ממנו מזדקרים עמודי בטון קצרים. מעל אחת הקשתות שבקומה הראשונה כתובה באותיות סת"ם, המילה תרפ"ט-שנת הקמתו של המגדל, ומעליה משורטט מגן דוד.
מייסדי וותיקי המושב כפר יהושע, מספרים בזיכרונותיהם כי בריכת מגדל המים אשר כושר קליטתה היה כ-120 ממ"ע כמעט שלא זכתה להתמלא בגלל דלדול בארות המים באזור. כפר יהושע שנוסד ב-1927 סבל בשנותיו הראשונות ממצוקת מים קשה. הכפר הצמא נעזר בהובלת מים בחביות על עגלות שהובאו מבארות שנחפרו בסביבה וממוצא מי הניקוז של נהלל. בהגיע מי חברת "מקורות" נגאל הכפר ממצוקת חוסר המים באדמתו.
במאורעות תרצ"ח (1938) הוצב בראש המגדל זרקור והמגדל הפך לנקודת תצפית וקשר. כאמור לימים הפך מגדל המים לסמלו של כפר יהושוע.
ליד המגדל הוצב שלט מורשת מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת המספר סיפורו ותולדותיו של המגדל. שמתי לב כי הבאים לטייל בכפר יהושע מתמקדים בביקור בפסיפס לזכרו של ריכרד קאופמן של אלי שמיר ובאנדרטה לנופלים של הפסלת בתיה לישנסקי וכבודם של יצירות ויוצרים אלה במקומם מונח - אולם לא פעם "מדלגים", על ביקור במגדל המים של הישוב, הנמצא לא רחוק משם, שהוא כאמור פנינה אדריכלית מרשימה וגם מהוה פרק היסטורי בתולדות ההתיישבות בעמק.

תאריך:  05/01/2017   |   עודכן:  05/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פנינה אדריכלית בעמק: מגדל המים בכפר יהושע
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
נתניהו נחקר על המתנות שניתנו לו משני אנשי עסקים: אחד מחו"ל והשני מישראל    בניגוד למידע המוקדם - חקירת פרשת המתנות (תיק 1000) אינה מתמקדת באיל-ההון רון לאודר    היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה מנהלים את חקירת בנימין נתניהו כמו מבצע צבאי חשאי    החוקרים והפרקליטים המעורבים בחקירה נדרשו לבדיקות פוליגרף ולחתימה על הסכמי סודיות
רחל גרנות
בזמן קור הגוף רוצה וצריך להתחמם. כדי לעשות זאת הוא זקוק ליותר אנרגיה (קלוריות)    וכך, הוא שולח תשדורות של רעב כדי שנאכל יותר ונספק לו את האנרגיה הנוספת הדרושה
ד"ר סוזי קגן
דיכאון אחרי לידה יכול להופיע אצל כל אישה הרה ואישה לאחר לידה, בלי קשר לגיל, מוצא עדתי או מצב כלכלי    הדיכאון יכול להופיע לראשונה גם בהריון או בלידה השנייה או השלישית, גם כאשר אין מצב מצוקה מיוחד וגם אם האישה לא סבלה מעולם מהפרעה נפשית כלשהי
רבקה שפק ליסק
בתקופה הרומאית והביזנטינית (70 לס'- 640 לס') - הכפר היה מיושב ע"י יהודים לאורך כל תקופת המשנה והתלמוד. בחפירות שנערכו בכפר נמצאו שרידי יישוב יהודי מהמאה ה-2 או ה- 3 לס'. כמו-כן, התגלתה מערכת קברים מימי המשנה והתלמוד
יהודה קונפורטס
"בתעשיה לא יודעים לנצל בצורה נכונה עובדים בגילאי 45 ומעלה, שנפלטים ממנה בקצב מחריד, חרדים ובוגרי מדעי המחשב מהמגזר הערבי", אמר אלון ברנע, סגן נשיא ומנכ"ל החברה הכלכלית של המכללה האקדמית אפקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il