X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החלה בתקיפות אוויריות של יעדי דאעש בדרום סוריה בהסכמה סורית-רוסית-אמריקנית. המטרה להחזיר את שליטת הצבא הסורי לאזור או לחלופין להקים "אזורי ביטחון" שימנעו חדירת מחבלים לשטחה
▪  ▪  ▪
חיילים ירדנים בגבול סוריה [צילום: עומר עקור/AP]

עבדאללה מלך ירדן תדרך השבוע באופן אישי כמה עיתונאים מקומיים מירדן על תוצאות ביקוריו במוסקבה ובוושינגטון ולקראת ועידת הפסגה הערבית שתתקיים ברבת-עמון בעוד כחודשיים. המלך הירדני היה המנהיג הערבי הראשון שהנשיא טראמפ פגש מאז כניסתו לבית הלבן, ועל-פי מקורות ירדנים הדבר מעיד על התפקיד החשוב שהממשל החדש מייחס לירדן בציר החדש שהוא מקים למלחמה באיסלאם הקיצוני. עיקר התדרוך עסק באסטרטגיה החדשה של ירדן כלפי המשבר בסוריה. עבדאללה דיבר על הצורך להשיג "הפסקת אש קבועה" בסוריה, דבר שלדעתו יסייע בבניית "צעדי אמון" בין המשטר הסורי של בשאר אסד לבין האופוזיציה הסורית המתונה, ובהמשך למציאת פתרון מדיני למצב בסוריה.
המלך אמר כי הפסקת אש ארוכה תאפשר למצוא פרטנר מתוך סוריה עצמה ולשמור על שיתוף הפעולה הרוסי-אמריקני בכל מה שקורה בסוריה לצורך משא-ומתן להשגת פתרון מדיני למלחמת האזרחים. להערכתו, השגת כל פתרון שהוא מחייבת השגת הסכמה רוסית–אמריקנית בנושא.
הפצצת יעדי דאעש בדרום סוריה
זמן קצר לאחר פגישתו של המלך עבדאללה עם הנשיא טראמפ, תקפו מטוסים של חיל-האוויר הירדני מטרות של ארגון דאעש בגבול סוריה-ירדן. על-פי הודעת צבא ירדן, מטוסים ללא טייס תקפו יעדים של דאעש בדרום סוריה. מדובר בעמדה של הצבא הסורי שדאעש הצליח להשתלט עליה, מחסני נשק וסדנאות להכנת מכוניות תופת ומחנות של דאעש. בהודעה נמסר כי הושמדו מספר כלי רכב וכי היו כמה הרוגים ופצועים מבלי לנקוב במספרם המדויק.
המשטר הסורי נמנע מלגנות את ההפצצה הירדנית בשטחו ונראה כי הוא מבין שהדבר מסייע לו במאמציו להחזיר לעצמו את השליטה בדרום סוריה, ואולי גם על כך שהמלך הירדני קיבל "אור ירוק" לפעולה הזו בביקוריו במוסקבה ובוושינגטון.
כזכור, ירדן היא חברה בקואליציה הבינלאומית נגד דאעש.
העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-9 בפברואר כי הגנרל עלי ממלוכ, יועצו של הנשיא בשאר אסד, ביקר באחרונה בחשאי בירדן, לפחות ארבע פעמים, לצורך פתיחת ערוץ ביטחוני בין ירדן לסוריה. לא מן הנמנע כי בערוץ הזה תיאמה ירדן עם המשטר הסורי את הפעילות נגד דאעש בדרום סוריה.
מכת מנע ירדנית
ארגון דאעש התפשט בדרום סוריה ובסמוך לגבולה עם ירדן. מדובר ביחידות של הגוף הנקרא "צבא ח'אלד בן אלווליד" הפרוס באזורי דרעא, סוידא ושפך נהר הירמוק אשר מצוייד גם בטנקים ונשק כבד.
רמטכ"ל צבא ירדן, הגנרל מחמד פריחאת, הופיע ב-30 בדצמבר שעבר, בראיון נדיר לרשת BBC בשפה הערבית, שבו הוא הזהיר כי יחידות "צבא ח'אלד בן אלווליד" באזור שפך הירמוק מהוות סכנה לירדן.
ארגון דאעש הצליח לבצע בשנת 2016 ארבעה פיגועי טרור שהאחרון בהם היה באזור כרכ בדרום ירדן.
הפיגועים התבצעו באמצעות "חוליות רדומות" או על-ידי מה שמכונה "הזאבים הבודדים".
אחד המקורות לטרור נגד ירדן הינם שני מחנות הפליטים, אלרכבאן ואלחדלאת בדרום סוריה הסמוכים לגבול עם ירדן, מהמחנות האלה יצאו התקפות טרור, כולל התקפה באמצעות מכונית תופת, על משמר הגבול הירדני.
ההשפעה של ארגון דאעש במחנות הפליטים האלה גוברת והוא הצליח להקים בה תשתית טרור.
על-פי הרמטכ"ל הירדני, מתקיימים מגעים עם צבא סוריה לצורך העברת שני מחנות הפליטים האלה כמה קילומטרים פנימה לשטח סוריה הרחק מהגבול עם ירדן.
ההפצצה האווירית של ירדן בדרום סוריה התחדשה לאחר הפסקה ארוכה מאז ינואר 2015, שעה שאחד ממטוסיה הופל בשמי סוריה וטייסו, מאעז אלכסאסבה, נלכד על-ידי דאעש והוצא להורג בשריפה למוות.
נראה כי ירדן משנה את כללי המשחק מול ארגון דאעש בגיבוי רוסי-אמריקני ובשתיקה של משטר אסד, כדי למנוע חדירת מחבלים לשטחה משטח סוריה. לכן, סביר להניח שההפצצות האלה של חיל-האוויר הירדני על יעדי דאעש בדרום סוריה יימשכו.
האסטרטגיה של הנחתת מכות מנע אוויריות בהסתמך על מידע מודיעיני מדויק נועדה לסייע להקמת "אזור ביטחון" ירדני על הגבול עם סוריה. לפני כשנה וחצי, ירדן חילקה אלפי כלי נשק לשבטים בדרום סוריה השוכנים סמוך לגבול עימה, אך הם לא הצליחו לעצור את כוחות דאעש. ההתקפות האוויריות של ירדן יכולות לסייע לצבא הסורי להחזיר את השליטה על דרום סוריה, ביקורו של המלך עבדאללה בשבוע שעבר במוסקבה מסמל את ההתקרבות של ירדן לרוסיה והשלמה עם משטרו של בשאר אסד נוכח ההתרחקות ממדינות המפרץ ובראשן סעודיה העורמות קשיים רבים במתן סיוע כספי לירדן הסובלת ממשבר כלכלי קשה.
המלך עבדאללה מזגזג ומתמרן בין כל מוקדי הכוח האזוריים והבינלאומיים כדי לשמור על יציבות הממלכה ההאשמית כדי למנוע את חדירת דאעש לתחומי ירדן. בשלב זה לא מדובר על-כניסת כוחות קרקעית של צבא ירדן לדרום סוריה, כדי לסכל פעילות טרור של "צבא ח'אלד בן אלווליד" אולם אי-אפשר לשלול את האפשרות הזו נוכח חולשתו של הצבא הסורי שאיבד את השליטה בדרום סוריה.
ל"צבא ח'אלד בן אלווליד" יש כוחות גם באזור משולש הגבולות עם ישראל והוא משתף פעולה עם ארגון "ג'בהת אלנוצרה", אם הוא יסכן את ישראל סביר להניח כי גם היא תפעל נגדו. בשטח נוצר מצב שיש זהות אינטרסים בין ישראל, ירדן והמשטר הסורי לעקור את ארגון דאעש מדרום סוריה, אולם ישראל איננה יוזמת שום מהלך צבאי כל עוד דאעש איננו פועל נגדה.

תאריך:  11/02/2017   |   עודכן:  11/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירדן משנה את כללי המשחק נגד דאעש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
עמוס גלבוע
האם טראמפ יוותר לפוטין וסוריה תיפול בידי "ציר הרשע" החדש-ישן? אני מפקפק בכך. האינטרס העליון הישראלי: שלא יווצר מצב כזה
אביתר בן-צדף
כמחצית מסדר-כוחותיה הצבאיים של הממלכה מוצבת בגבולות הללו, כדי לבלום אפשרות של חדירת אנשי דאעש
אריאל י. לוין
פרשן NBC, ביל נילי, מציג את הבעייתיות בפניה ניצב טראמפ בזירה לאסון ההומניטרי הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה    האם הוא ישתף פעולה עם רוסיה ויותיר את אסד בשלטון?
איתמר לוין
איאן ברמר, פרשן בכיר בשבועון טיים, משרטט קווים לדמותו של הסדר העולמי החדש תחת דונלד טראמפ: לארה"ב יהיה אכפת רק מעצמה
אריאל י. לוין
חמש זירות עיקריות במזרח התיכון יצריכו את תשומת ליבו של הנשיא הנכנס: המאבק בין השיעים לסונים, סוריה, מצרים, ירדן וישראל. בחלק מהנושאים עמדותיו לא ידועות, באחרים ניתן לנסות ולהעריך כיצד יפעל ומה יהיו ההשלכות
רשימות נוספות
אצבע מאשימה: אסד עשה שימוש בנשק כימי  /  מירב ארד
הרוסים מצמצמים כוחותיהם בסוריה  /  איציק וולף
פוטין: הפסקת אש בסוריה - החל מהערב  /  איציק וולף
התרת דם יהודים  /  אריאל י. לוין
העולם ב-2017  /  איתמר לוין
מלחמת טוויטר קטלנית  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il