X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חזית בית דוידקה [צילום: אלי אלון]
סיפורו העצוב של "בית דוידקה"
מזה למעלה מ-20 שנה עומד "בית דוידקה" שבאשדות יעקב (מאוחד) אחד מהאולמות המופעים הגדולים של התנועה הקיבוצית שומם ונטוש. סיפורו העצוב של המקום

במרכזו של קיבוץ אשדות יעקב מאוחד, ניצב מבנה גדול בולט ומרשים. נא להכיר: זהו "בית דוידקה"- אולם למופעים, מהגדולים בתנועה הקיבוצית ובטח שבעמק הירדן, שנקרא על שמו ולזכרו של דוד ( "דוידקה") נמרי שהיה איש הרכש והמוסד לעליה ב', סגן מפקד הפלמ"ח ומנכ"ל משרד התחבורה. המבנה עשוי משתרע על שטח של כ1000 מטרים ובו כ-700 מקומות ישיבה.
מזה למעלה מ-20 שנה עומד מבנה זה שומם ונטוש מעלה אבק. ביקרתי בימים אלה במקום. הדלת הצדדית של "בית דוידקה" פתוחה לכל. האולם על מאות כסאותיו עטוף בשכבת אבק ונראה כי במשך תקופה ארוכה לא נוקה. המקום נטוש ושומם. המבנה נבנה "בטון משוריין ועמיד בפני רסיסי פגזים" וזאת בשל קרבתו לגבול הירדני שהיה אז גבול לא שקט. מצבו הפיזי של המבנה הוא סביר ואפילו טוב יחסית ונראה כי באמצעות השקעה לא גדולה במיוחד ניתן לפתחו מחדש ולקיים בו, אירועים מופעים כינוסים וכיוצא באלה.
המבנה שתוכנן על-ידי האדריכל חנן הברון שהיה מראשוני האדריכלים במחלקה לתכנון של הקיבוץ המאוחד ובמסגרתה תיכנן מבנים ציבוריים ומבני תעשיה לתנועה הקיבוצית. "בית דוידקה", מוקף מדשאות רחבות ידיים והוא בעל פוטנציאל רב. העובדה שמבנה תרבות בסדר גודל כזה שהוא באופן יחסי לא מבנה ישן מאוד (נחנך בשנות ה-70) ומצוי במצב פיזי טוב יחסית ובטח לא מט ליפול-עומד שומם ונטוש במרכזו של הקיבוץ במשך שנים כה רבות, מתמיה מאד, ויש שיגידו מקוממת . במבנה, כך מספרת לי, נעמי שושני, חברת הקיבוץ בתו של דוידקה נמרי נמצא חדר זיכרון לזכרו של אביה "דוידקה" ובו תמונות ופריטים לזכרו. החדר נעול והוא לדבריה נמצא במצב מוזנח מאד. יודגש כי נמרי היה ממייסדי קיבוץ אשדות יעקב ופעיל ביטחוני בכיר באזור עמק הירדן והיה סגן מפקד הפלמ"ח .
"בית דווידקה", ידע ימים יפים יותר. במשך שנים לא מעטות, כך מספרים לי ותיקי הקיבוץ הוקרנו בו סרטים והתקיימו בו גם הצגות ומופעים. עד לפתיחתו של "בית דוידקה" שימש את חברי קיבוץ אשדות יעקב כאולם קולנוע "אולם האנגר" שהיה מוסך למטוסים של חברת "אווירון" באשדות יעקב. את הקמתו של "בית דוידקה" יזם ועד ציבורי להנצחת זכרו ופעלו של דוד נמרי בראשותו של יגאל אלון. על חברי הוועד נמנו ראש הממשלה גולדה מאיר, שרים ואישי ציבור. מזכיר הוועד היה עוזי שמעוני, חבר הקיבוץ שייצג את הקיבוץ. הוועד אסף כ-1000 ל"י להקמת "אוהל מועד לכנסים ופגישות" (כך נכתב בחוזר שהפיץ הוועד). בסיוע מימון הקמת "בית דוידקה" השתתפו "הוועד הפועל של ההסתדרות, חברות תחבורה ותעופה, ידידי "דוידקה" בארצות הברית, ונאמני בית אשדות יעקב מאוחד מבוסטון". המבנה כולל כאמור, חדר זיכרון ע"ש דוידקה ובו מסמכים, תמונות ותעודות שבאות להנציח את תולדות חייו פעלו. וכן חדר שתרמה המועצה הלאומית למניעת תאונות דרכים ומשרד התחבורה כדי לקיים בו ימי עיון והכשרה לנהיגה.
פתיחת "בית דוידקה"
טקס הנחת אבן הפינה לבית התקיימה עוד בסוף שנות ה-60 אולם מסיבות שונות הבנייה התעכבה. ביום חמישי 7 ביוני1973 בשעות אחר-הצהריים במלאת 7 שנים למותו של דוד נמרי, נחנך "בית דוידקה "בטקס חגיגי. וכך נכתב בעיתון דבר למחרת יום שישי 8 ביוני על חנוכת המקום ועל המבנה: "בית דוידקה" נפתח אתמול בקיבוץ אשדוד יעקב מאוחד. זהו בית עם על שם דוד נמרי, איש הרכש ועליה ב', סגן מפקד הפלמ"ח" ומנכ"ל משדד התחבורה לשעבר. הבית תוכנן במחלקה לתכנון של הקיבוץ המאוחד והאיחוד. על חזית "בית דוידקה" נקבע תבליט מפליז, מעשה יד חבר המשק משה הדרי, הרומז על סמל הפלמ"ח, תנופה וצמיחה מחדש.
בטקס חנוכת הבית השתתפו: בני המשפחה, מזכיר ההסתדרות יצחק בן- אהרון, חבר הכנסת משה כרמל, חברי מזכירות הקיבוץ המאוחד, חברי אשדות יעקב ומשלחות מיישובי עמק הירדן וחבריו של המנוח. בית התרבות משתרע על 1000 מ"ר ובו בין היתר 720 מקומות, חדר זיכרון וחדרים לחדרי עיון. הושקעו בו מיליון רבע לירות."
האם ישוקם בית דוידקה?
נעמי שושני חברת קיבוץ אשדות יעקב מאוחד בתו של דווידקה מספרת לי כי בעבר הועלו רעיונות והצעות בקיבוץ ומחוצה לו במטרה לשפץ לשקם ולפתוח את "בית דוידקה" אולם הדברים לא יצאו לפועל. לדבריה פנה מפעל הפייס עוד לפני מספר שנים, למועצה האזורית עמק הירדן והציע לתרום כספים לשיקום ושיפוץ מבנה תרבות ציבורי קיים בתחום המועצה אולם הוחלט להעביר את הכספים לשיפוץ ושיקום בית התרבות בכנרת ולא לבית התרבות "בית דווידקה".
פניתי לגורם בכיר בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד שביקש להישאר בעילום שם, ושאלתי מדוע עומד "בית דווידקה" במשך שנים כה רבות שומם ונטוש. לדברי אותו גורם בכיר, "בית דוידקה" אינו בית היסטורי. ושימש בעיקר להקרנת סרטים. לדברי הגורם "היום בשל הופעת הטלוויזיה ופתיחת "בית גבריאל" - בית הקולנוע ובית התרבות שעל שפת הכנרת, אין כדאיות ויכולת כלכלית להשקיע בשיפוץ ותפעול המקום גם יש ספק רב אם יבואו מספיק אנשים לראות סרטים או מופעים. אדרבה מי שרוצה להשקיע בשיפוץ ופתיחת המקום נקבל אותו בברכה".

אולם בית דוידקה אשדות יעקב [צילום: אלי אלון]
תאריך:  14/02/2017   |   עודכן:  14/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל פלורנטין
בפברואר 2015 פרסמנו ראיון פתוח וחושפני עם עומר בו סיפר על ההתמודדות עם גידול נועם, בנו האמן. עתה, לאחר שנתיים, שבנו ופנינו לפרופסור עומר וביקשנו שיחלוק אתנו את מציאות חייו העכשווית בהקשר זה
דניאל פלורנטין
סיפורו האישי כאב המטפל בבן בוגר הלוקה בבעיה נפשית משמעותית, אך למרות זאת מקיים קריירה מרשימה כאמן. התובנות שמציף פרופ' עומר רלוונטיות לכלל ההורים ולכלל הקוראים, שהניסיון להבין את עצמנו כבני אדם קוסם להם
פרופ' משה קרפ
סוכרת מסוג 1 שונה משמעותית מסוכרת מסוג 2    בעוד לילדים סוכרתיים יש מענה טיפולי רב והם רגילים מגיל צעיר לאורח החיים הנדרש, מה עושה אדם שמגלה כי הוא סוכרתי מסוג 1 באמצע החיים?
הרצל חקק
מילים על ילדות שהייתה, שורות על הקֶשר שלנו כילדים עם פנחס שדה, עם סיפוריו - וכמחווה ליום הזיכרון לפנחס שדה - שיר הצדעה לסופר היקר, לזכרו - שיר מתוך ספרי "שחרית לנצח"
איתמר לוין
תשומת לב לפרטים ולזכויות הנאשמים ביום מרובה כתבי אישום - זה לא מובן מאליו, ואושרית הובר-היימן עומדת במשימה זו. לצד זאת, יש צורך להקפיד יותר על הסדר והשקט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il