קואורדינציה היא תכונה מולדת, זריזות היא קואורדינציה, טכניקה היא קואורדינציה ועוד הם מיתוסים שאנו שומעים מספר לא מבוטל של פעמים בנוגע לקואורדינציה.
כהורים אנו משקיעים בחוגים ובהשערה בשעות הפנאי על-מנת לחזק את הכישורים והיכולות של הילדים שלנו. אחד הדברים החשובים הוא פיתוח הקואורדינציה אצל הילדים כבר מגיל קטן. להלן חמישה מיתוסים על קואורדינציה.
קואורדינציה פירושה אוסף של יכולות המאפשרות למידה מהירה עד לביצוע תכליתי. הקואורדינציה נעשית על-ידי תיאום עצבי שרירי ותיאום בין החושים לבין פעולה שרירית מתוכננת. המוח קולט מידע מסוים, מעבד אותו לפעולה וכך נוצרת הפעולה המתבקשת.
הקואורדינציה יכולה להתבטא בפעולות כמו: שיווי משקל, תזמון תנועתי, חמקנות, התמצאות במרחב ועוד. היא מתפתחת במהלך ההתפתחות הגופנית, באופן מיטבי עד לגיל ההתבגרות לאחר-מכן, ניתן לפתחה בצורה מתונה יותר. מחקרים הוכיחו, כי ישנו קשר מובהק בין רכישת קואורדינציה לבין ההתפתחות הקוגניטיבית. בניגוד לכך, ישנם מיתוסים שמחקרים לא הוכיחו ונוטים להאמין להם.
קואורדינציה הינה תכונה מולדת - לא נכון קואורדינציה היא מכלול של יכולות אשר ניתן לפתחם במהלך ההתבגרות והגדילה של הילד. ניתן להגיע לרמה גבוהה של קואורדינציה בעזרת תרגילים נכונים ולקיחת חלק בפעילויות אשר יגבירו את הפעילות הקוגניטיבית של הילד כמו ריקוד, אומנויות לחימה וכדומה.
חוסר בקאורדינציה יוצר אי-שקט פנימי - נכון חוסר בקואורדינציה יוצר מצב של קליטת מידע ולמידה איטיים, אי-שקט פנימי, דימוי גוף נמוך ותפקוד חברתי לקוי. דוגמה לכך אנו יכולים לראות כאשר שחקן ספורט נפצע.
טכניקה היא קואורדינציה - נכון חלקית קואורדינאציה הינה הבסיס לטכניקה יעילה בזמן הביצוע ולאחר ביצוע הטכניקה. כשיש קואורדינציה, ניתן לבצע טכניקה טובה: בריקוד, בספורט ואף בפעילויות היום-יומיות השוטפות כמו שטיפת הבית. חשוב לפתח את הקואורדינציה על-מנת לפתח את הטכניקה הטובה המאפשרת לאדם להתמקצע, להתקדם בהישגיו ולהשיג את יעדיו.
זריזות היא קואורדינציה - לא נכון בעבר, כשרצו לאמן זריזות, נתנו תרגילים שאימנו את הגוף והמושג אינו קיבל מענה באימון ספיציפי. כיום השימוש במושג זריזות כמעט ולא קיים. התנועה משתנה ומהירות השינוי שלה תלויה בגורמים חיצוניים ופנימיים כגון: מצב-רוח, חוסר שינה, שעת האימון וכדומה.
אי התאמה לחוג - לא נכון הילד לומד לאט, עובר מחוג לחוג ולא מתמיד בפעילות ולכן אינו מתאים לחוג ספורטיבי - לא נכון. כשנחשפים לחוג חדש או לחומר חדש והילד מרגיש שהוא לא עומד בקצב, אזי הוא מרגיש נחות ומעדיף לפרוש. כדי שהילד יוכל לפתח את הקואורדינציה הנדרשת לחוגים ולאימונים אלו, עליו להתמיד וכך לאפשר לילד לרכוש מיומנויות, להשתלב בחוגים ולהתמיד בהם.
הקואורדינציה חשובה לכל אדם להתפתחות, מאזנת קשיים, מבליטה את היתרונות ומונעת פציעות. פיתוח הקואורדינציה חיוני לאדם ויש להתאימה בהתאם לאופי האדם.