נף ההיי-טק ממוצב כאחד הענפים שמובילים את הכלכלה הישראלית. כמעט רבע מהייצוא הישראלי מגיע מענפי הטכנולוגיה השונים באופן ישיר, ואם מוסיפים לזה את כל התעשיות והשירותים שמושפעים מהענף, הרי שחלקו של הענף גדול יותר. זו הסיבה שכאשר מתארים את הענף, הוא מוגדר כקטר שמוביל את המשק - ובצדק מסוים.
אולם, נדמה שאירועי השבוע האחרון, בעקבות
עסקת מובילאיי (MobilEye), מובילים לכך שהקטר הישן והטוב יצטרך לפנות את מקומו למכונית האוטונומית.
מזה כמה שנים שהתחבורה החכמה מסומנת כאחד התחומים שיש בהם "חדשנות משבשת", שכן מכונית ללא נהג היא אומנם מהפכה חברתית-אנושית בפני עצמה, אבל היא לא פועלת בחלל ריק. ההדף שהיא תייצר ישפיע על תעשיות רבות בעולם ואולי על הכלכלות של המדינות שייצור מכוניות הוא אחד ממנועי הצמיחה שלהן. היזמים הישראלים, אלה שאחראיים למיצובה של ישראל כאומת הסטארט-אפ, זיהו גם את התחום הזה. על-פי פרסומים, יש בישראל כ-100 חברות סטארט-אפ שעוסקות בפתרונות תחבורה חכמה, כולל המכונית האוטונומית.
מובילאיי אינה חברת סטארט-אפ במובן הקלאסי. היא הוקמה לפני 17 שנים על-ידי שני יזמים ששמו להם למטרה לתרום במשהו לצמצום הנפגעים בתאונות הדרכים. המערכת שפיתחו משולבת במכוניות רבות בישראל. היא נתפסת כעוד גאדג'ט ולא רבים מפנימים את החדשנות שבטכנולוגיה שמצויה בה ושתורמת לנהיגה זהירה יותר.
אבל מה שעושה את הסיפור למעניין יותר הוא שהחברה נרכשה לא בגלל המוצר שהיא פיתחה, אלא עקב חזון אחר שהיא מפתחת - המכונית ללא נהג. הרכישה על-ידי
אינטל (Intel) תהפוך אותה ואת ישראל למובילות עולמיות גם בתחום זה.
מהפכת הרכב האוטונומי נמצאת בימים אלה בשלבים שבין תכנון מתקדם לניסויים. הם עדיין לא פה באופן מלא משום שהניסויים עדיין לא נגמרו, כמו גם בגלל סיבות של רגולציה ומאחר שכדי שזה יקרה, צריכות לקרות מהפכות בשורה של תחומים - החל מתשתית וכלה במערכות שמנהלות את התנועה בכבישים, בכלי שליטה ובקרה ועוד.
המהפכה הזו פותחת פתח רחב ליצירת פתרונות לכל תעשיית ה-IT. מערכות הרכב האוטונומי דורשות פתרונות מתחומי ה-BI, השליטה והבקרה, האינטרנט של הדברים - וזו רק רשימה חלקית. חלקם כבר נמצאים, הם פרי ייצור ישראלי ומסופקים מזה זמן על-ידי חברות ה-IT המובילות.
עכשיו הצטרפה לחגיגה אינטל, שמעוניינת להציב את עצמה בראש החברות שיובילו את העולם לרכב האוטונומי - מהפכת התחבורה הגדולה ביותר שהוא ידע מאז המצאת הגלגל. לכן, מדובר לא בעוד אקזיט, אלא במהלך שיגיע רחוק וישפיע על הפעילות של מגזרים שלמים במשק - בהיי-טק ומחוצה לו.