X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: יוסי צבקר]
טורנדו רוסיני
האופרה מבוססת על הקומדיה של קרלו גולדוני האיטלקי ואת הליברית חיבר ג'וזפה פאלומבה. האופרה שזורה בביקורת חברתית על המתעשרים החדשים ועל שאיפתם לחתן את ילדיהם לבני עשירים ומיוחסים. הדמויות הן הזויות ונלעגות, קריקטורות והתוכן מבדח וקליל

"לה גאזטה" היא אופרה תוססת וצבעונית שרקח המלחין האיטלקי ג'אקומו רוסיני והעולה באופרה הישראלית בהפקה אורחת של בית האופרה המלכותית של ולוניה, ליאז', בלגיה.
רוסיני חיבר כ-40 אופרות, רובן נשכחו עם השנים והנודעות שבהן, העולות ברחבי תבל, הן הספר מסביליה וסינדרלה (לה צ'נרנטולה). לה גאזטה עולה לראשונה בישראל, 200 שנים לאחר חיבורה, והיא נמנית עם אותן אופרות שממעטים להפיק אותן. רק לפני חמש שנים נתגלה חלק חסר מהמערכה הראשונה של האופרה והוא אומת בידי חוקר יצירות רוסיני נודע והאופרה בשלמותה הועלתה לפני 3 שנים בבית האופרה בליאז'.
רוסיני היה נהנתן ידוע וחובב אוכל מושבע וישנם מאכלים הקרויים על שמו, המפורסם בהם טורנדו רוסיני. למרות שהיצירות שלו הן עולצות ותוססות, הוא היה שרוי בדיכאון במהלך חייו, כנראה בשל מחלת מין שקיננה בו. אגב, דודו של רוסיני המליץ לסרס אותו בנעוריו, כדי לשמר את קולו הערב, אך הרעיון נדחה בידי אמו של המלחין.
העלילה עוסקת בעיתון רכילות, שבהפקה הנוכחית, הפך לאתר רכילות באינטרנט. סוחר איטלקי דון פומפוניו המגיע לפריז מפרסם שם מודעת שידוכין לבתו, ליזטה.
הוא מציין כי ישהו במלון קטן בפריז ושם מתארח אלברטו, המחפש את נערת חלומותיו. הוא מתבלבל בנערות ומתאהב בדוראליצ'ה, בשעה שבעל המלון פיליפו חושק בליזטה למגינת ליבו של אביה. העלילה מקבלת תפניות עליזות עד לסיום האופראי המעניק לגיבורים זכות החלטה על שאיפותיהם.
האופרה מבוססת על הקומדיה של קרלו גולדוני האיטלקי ואת הליברית חיבר ג'וזפה פאלומבה. האופרה שזורה בביקורת חברתית על המתעשרים החדשים ועל שאיפתם לחתן את ילדיהם לבני עשירים ומיוחסים. הדמויות הן הזויות ונלעגות, קריקטורות והתוכן מבדח וקליל.
המוזיקה היא קולחת ומלודית ועם זאת היא משובצת ביצירות אחרות של רוסיני . כך למשל הפתיחה לאופרה, קצת ארוכה, זהה כמעט לפתיחה של אופרה אחרת שחיבר, האיטלקייה באלג'יר. אריות או קטעים אחרים מזכירים קטעים מוזיקליים דומים מהספר מסבילייה או סינדרלה. הבמאי סטפנו מצוניס די פראלפרה להטט עם להקת הזמרים המוצלחת והפיח רוח חיים ביצירה התוססת, בלאו הכי. הוא העמיד סצנות מבריקות וצבעוניות, שילב אביזרים מצועצעים ורוויי צבע. תמונה אחת, למשל, היא מלאכת מחשבת של מהתלה בימתית. אביה של הכלה, שני מחזריה והאב עב הכרס, מתפלשים על הרצפה כילדים קטנים, בזה אחר זה, ומניפים רגליהם באוויר ופועים ביללות בכי.
המנצח יאן שולץ שלט ביד רמה בתזמורת המשובחת, אם כי היא לא הייתה דומיננטית בחוזק הראוי. המקהלה הייתה טובה . ז'אן גי לקה עצב תפאורה נפלאה שבמרכזה הלובי של בית המלון. פרננד רואיז עצב תלבושות ססגוניות ויפיפיות. אוליבייה וורי עצב תאורה נאותה.
דניאל זנפרדינו, טנור מאיטליה, גילם את אלברטו, אורח במלון, במשחק נאה ובקול מוצלח וערב. צ'ינציה פורטה, סופרן מאיטליה, גילמה בקול פעמונים משובח את ליזטה בתו של דון פומפוניו.
אנריקו מריה מראבלי, בריטון מאיטליה, גילם בהצלחה רבה את דון פומפוניו והוא נחן בקול רועם ומוצלח. ג'ולי ביילי,מצו סופרן מבלגיה, גלמה את "הכלה" השנייה, דורליצ'ה. זמרתה הייתה יפה ונעימה.
אין ספק, כי ההפקה הבלגית הזו היא מוצלחת ומעניקה חוויה חזותית ומוזיקלית מרנינה.

[צילום: יוסי צבקר]
[צילום: יוסי צבקר]
הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  30/03/2017   |   עודכן:  30/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
מביא את סיפורו של קיקרו שהיה סנטור ברומי, נואם בחסד ובתקופות מסוימות האיש החזק בממלכה שאף הקיסר היה תלוי בו
עפר דרורי
יש חלקים בספר שנקראים ברצף כאילו מדובר על ספר מתח ויש חלקים אחרים בהם לטעמי יש ספרותיות יתר המשחקת עם המילים והתיאורים עד כדי איבוד הסבלנות לפחות אצלי. נקודה אחת הפריעה לי בספר היות שחזרה על עצמה במוטיבים שונים, אצל המחבר "קושי" או אפילו "רוע" מתחלפים בביטויים המשווים לגרמניה הנאצית
אלי אלון
מאז הקמת מדינת ישראל התרחשו בה תאונות מטוסי ריסוס רבות, חלקן אף היו קטלניות. היו שנים בהן אירעו מדי שנה שלוש תאונות ואף יותר. כתבה זו סוקרת את תאונות מטוסי הריסוס בישראל מאז הקמת המדינה ועד היום והרקע להם
איתמר לוין
יום דיונים רגוע באולמה של השופטת דינה כהן מראה שהיא מקפידה כיאות על הפרטים והנהלים. מועדי הדיונים שהיא קובעת מלמדים על יעילות בניהול התיקים שבפניה
הרב יגאל לוינשטיין
כל מי שאכפת לו מהבנות ועתידן צריך להתריע משום שהבנות לא תמיד יודעות את המחירים של השירות הצבאי    מכתב ששלח ראש המכינה בעלי לבוגרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il