X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
קרוב ל-10 בתי חולים פרטיים, פעלו בירושלים בתקופה שלפני קום המדינה. אחד מהם, אולי מהפחות הידועים שבהם, היה בית חולים פרטי בשם בית חולים סדובסקי אותו הקים פרופ' אריה סדובסקי. לפניכם סיפורו של בית חולים זה
▪  ▪  ▪
ארכיון [צילום: AP]

ברחוב הלל 14, במרכזה של העיר ירושלים, פעל בין השנים 1933 - 1948 בית חולים פרטי בשם בית חולים סדובסקי ליולדות. את בית החולים הקים וניהל פרופ' אריה סדובסקי (1890-1976) שנמנה עם בכירי הרופאים בארץ ובית החולים נקרא על שמו עוד בחייו.
בית החולים נחשב לבית חולים יוקרתי המצטיין ברמתו המקצועית בתחום המיילדות. רבים מבניה ובנותיה של העיר ירושלים נולדו בבית חולים זה ובעיקר מקרב האליטה שבהם. בבית החולים סדובסקי נערכו לעיתים קרובות גם בריתות של הילודים. כך למשל בעיתון "הבוקר" מיום שלישי אוקטובר 29 1935 מופיעה ידיעה תחת הכותרת שמחת "הברית" במשפחת אוסישקין" וכך נאמר בידיעה: " אתמול בבוקר גדולה הייתה השמחה במשפחת אוסישקין בשעה שנתאספו טובי העיר לחוג את שמחת הכנסת הנכד הראשון בבריתו של אברהם אבינו. מנחם אוסישקין היה הסנדק ומרדכי בן הלל הכהן המברך. הברית נערכה בבית החולים סדובסקי".
בעיתון דבר מיום שלישי 17 באוקטובר 1939 מתפרסמת מודעה וזו לשונה: "מצקין שמחים להודיע כי נולד להם בן שיני ומזמינים בזה לברית ליום חמישי ו' בחשוון ת"ש 1939 לבית חולים של ד"ר סדובסקי רחוב בצלאל ירושלים".
בעיתון "הבוקר" מיום שני 11 בפברואר 1946 מתפרסמת ידיעה וזו לשונה: "במעמד הרב הראשי הרב עוזיאל, נציגי מוסדות שונים ואישים מהחברה הירושלמים נערך אתמול בצהריים בבית החולים סדובסקי בירושלים טקס הכנסת בנם של הגב' ע. ואהרון ולירו בבריתו של א.א ".
עיתון המשקיף מיום שלישי 25 ביוני 1946 מפרסם ידיעה וזו לשונה:"ראשי התנועה הלאומית וידידי המשפחה השתתפו בשמחתו של מר זבולון מושינסקי יו"ר הצה"ר בירושלים, בהכנסת נכדו, בנו של המהנדס ירחמיאל מושינסקי בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום, בבית חולים סדובסקי. הסנדק היה הרב אריה לוין.
במלחמת העצמאות שימש כבית חולים כללי
בית חולים סדובסקי שימש בעיקר כבית חולים ליולדות ולמחלות נשים, אולם בתקופת מאורעות המרד הערבי הגדול שימש גם כבית חולים לשעת חרום ובמלחמת העצמאות פעל גם כבית חולים כללי וטופלו בו פצועים.
פרופ' סדובסקי שימש בנוסף לבעליו של בית החולים גם כרופא הראשי של בית החולים. עבדו בבית החולים לאורך שנותיו גם רופאים נוספים ובהם ד"ר הלל יהלום ועוד.
בארכיונים, לפחות אלה שאני עיינתי בהם, יש מעט פרטים על משפחת הוריו של אריה סדובסקי. היכן נולד האם נולד בארץ ואם לא ומתי עלה לארץ. ידוע כי בתחילת דרכו בארץ היה שותפו של ד"ר יהודה לייב פוחובסקי בבית החולים גלעד בתל אביב ששכן ברחוב לילנבלום 27 בתל אביב. ד"ר אריה סדובסקי נחשב לרופא בעל שם בתחום הגינקולוגיה בארץ. בעיתון דואר היום, מיום שישי 30 באוקטובר 1931 מתפרסמת הודעה בזו הלשון: "ד"ר א.סדובסקי מנהל מחלקת יולדות ומחלות נשים בבית החולים רוטשילד בירושלים מקבל גם בביתו, זכרון משה רח' ישעיהו ע"י בית הספר למל משעה 3-5 החל מהראשון לנובמבר טלפון 399." אני מניח שהכוונה במודעה לד"ר אריה סדובסקי.
בשנת 1933 פתח ד"ר אריה סדובסקי ברחוב הלל 14 בירושלים. את בית החולים" סדובסקי שפעל עד 1948 במשך כ-15 שנה. לאחר קום המדינה נסגר רשמית בית החולים סדובסקי.
פרופ אריה סדובסקי - רופא וחוקר
אריה סדובסקי הצטרף לצוות מייסדי בית היולדות של בית החולים הדסה הוא נודע במחקריו בנושאי מילדות ופוריות האישה, הדריך דור של תלמידי רפואה ואחיות וכתב מספר ספרים ומחקרים בתחום המיילדות ופוריות האישה. אחד מהם הוא הספר "תורת המיילדות" בהוצאת "אחיאסף (1955) כמו-כן כתב את הספר "מחלות נשים" (הוצאת אחיאסף 1949)
ב-1968 הוענק לפרופ' אריה סדובסקי אות יקיר העיר ירושלים. אריה סדובסקי נפטר בשנת 1976 והוא בן 86. בנו, פרופסור אליהו סדובסקי (1923 - 1994) הלך בעקבות אביו ושימש במשך שנים רופא גינקולוג ומיילד בבית חולים הדסה.
לאחר קום המדינה נהרס הבניין המקורי שבו שכן בית חולים "סדובסקי" ובשנות ה-60 הוקם על שטחו "בית הכשרת הישוב" ברחוב הלל 14. בחזית הבית החדש הוצב שלט המספר את סיפרו של בית החולים "סדובסקי".

תאריך:  06/04/2017   |   עודכן:  06/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריה לוין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של בית חולים "סדובסקי" בירושלים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הספר 'תורת המיילדות' 1942 תש"ב
מיכה כרמון לאלון  |  7/04/17 20:18
 
- על בית החולים 'סדובסקי'
מיכה כרמון - עוד  |  8/04/17 00:40
2
בסדובסקי של הנשיא ראובן ריבלין
כרמון מיכה הברית  |  8/04/17 02:38
3
סדובסקי בעיתונות* עוד הבטים
על - סדובסקי  |  8/04/17 17:07
4
בעבר האיות גם : סאדווסקי
מיכה כרמון  |  10/04/17 11:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
ההפקה הכה חדשנית של מחזהו של גולדפאדן "שני קוני למל" בתיאטרון היידישפיל, מהווה מהפך בסטיגמה שבזכרון הקולקטיבי של היידישפיל כתיאטרון מיושן, וייחודי רק למבוגרים דוברי יידיש. כל זה נעלם כאן באחת
חיים נוי
"שני קוני למל" המוצג תיאטרון יידישפיל הוא מחזמר נוסטלגי בביצוע מפתיע - תזזיתי, מודרני קרקסי
צילה שיר-אל
מומלץ להיעזר בתחושות הבטן המיוצגות על-ידי הכוכב נפטון הנמצא כיום במזל דגים. כוכב זה מסמל עדינות, נתינה, אהבה ורגישות שיכולות לעזור לכם בשבוע הקרוב כדי שלא תמצאו את עצמכם במצבים שאין מהם דרך חזרה ואמירות שאולי בגלל האינטנסיביות המשפחתית
יורם דורי
רובם של יהודי ארה"ב נמנים על אלו המכונים "ליברלים" ומצביעים ברובם עבור המפלגה הדמוקרטית ועמדותיהם לגבי הסכסוך הישראלי-פלשתיני בהתאם. לכנותם כ"אנטי ישראל" תהיה שגיאה קשה שתשפיע גם על התמיכה הדו מפלגתית המסורתית של הממשל האמריקני בישראל
אלונה ספטון
בעבודות על השואה ובטלוויזיה נמנעים מלהזכיר שואה זאת כאשר גורלם של היהודים ביוון, ששיעור הנספים מקרבם הגיע ל-90%, היה שונה מאזור כיבוש אחד למשנהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il