X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ליל הסדר כלל דגים שטוגנו קלות בציפוי של קמח מצות, שלאחריו הועברו הללו אחר כבוד לסיר בו טוגנו בשמן זית ירקות עלים, פלפל ירוק, גמבה, ופרחי כרובית בתיבול של שום צעיר, מיץ לימון כמון, ומעט פלפל חריף
▪  ▪  ▪
זכרונות טעימים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

היסטוריה היא גם אוכל ואם כדברי נפוליאון הצבא צועד על קיבתו, אז המורשת הזו היא גם מתכונים המזכירים לנו את הנוסטלגיה של ילדותנו. בספר "ההגדה הציונית של א-לזרע והלנה" הבאתי תיאור של הווי חג הפסח בקהילייה הספרדית של טבריה בראשית המאה ה-20, כפי שהשתקף בסיפוריהם של זקני הגליל, ובמיוחד בספרו המונומנטלי של עודד אבישר "ספר טבריה - עיר כנרות יישובה בראי הדורות", הוצאת כתר 1973.
במאמר זה אציג לכם כמה מתכונים לחג, אותם אני מכין מדי שנה לחג יחד עם אשתי מלכה, המשלבת בישול של יהודי מזרח אירופה במתכוני ספרד. אצלנו בבית אימא היו מבשלים לאחר ביעור החמץ בכלי הפסח אורז לבן המטוגן עם מעט שמן ומלח כדי להשביע את הילדים הרעבים, בתוספת מרק העשוי מציר של קוביות תפוחי אדמה עם שיני שום-צעיר, עלי נענע, פטרוזיליה ומיץ לימון - ללא שמן. נסו ותיהנו.
את כלי הפסח היינו שומרים בסנדוק (ארגז) של קש קלוע ובו הפרדה בין עלי חלב לבשר, וכן תבלינים כשרים לפסח - קוביות סוכר, קינמון, פלפל שחור ועוד.
המיוחד בכלי הפסח, אותם אני שומר מכל משמר, שחלקם הגדול עשוי מחרס אדום מצופה זיגוג צבעוני. היו צפחות לחלב, צלחות וסירים, חלקם אמייל ואחרים זכוכית. כל שנה הייתה אימא עוטפת את הכלים בעיתונים ישנים, וכך הפך הסנדוק הזה לספריה היסטורית של מאורעות התקופה - מלחמת העולם, הקמת המדינה, שמחותיה ומלחמותיה.
טוב, אז ליל הסדר כלל דגים שטוגנו קלות בציפוי של קמח מצות, שלאחריו הועברו הללו אחר כבוד לסיר בו טוגנו בשמן זית ירקות עלים, פלפל ירוק, גמבה, ופרחי כרובית בתיבול של שום צעיר, מיץ לימון כמון, ומעט פלפל חריף. הרוטב שהתקבל היה סמיך מעט בשל קמח המצות וטעמו החמצמץ והחריף היא טעים ומגרה את החך. צלי כבש עשוי בתנור עם שום הנעוץ בבשרו במרינדה של שמן זית עלי זעתר דפנה ונענע, דרש רק תוספת של מעט מלח ופלפל שחור. מרק עוף ובו הוכנסו כופתאות העשויות מקמח מצות, ביצים ואבקת אפייה היה פשרה בין המטבח האירופי לספרדי, ואיך לא, גם החזרת העשויה מסלק מגורר לאחר בישולו ומעורבב עם חזרת מגוררת (הגוררת אחריה דמעות שליש מעיניה של אימא..) מלח ומיץ לימון.
החרוסת הייתה ים של מתיקות וטעמים משכרים של תמרים, דבלי תאנה וצימוקים שהיו מושרים קמעה במים למען יתרככו בטחינה שלהם יחד במכונת יד או במכתש נחושת ישן של הסבתא. לעיסה החומה הזו הייתה אימא מוסיפה אגוזי מלך או שקדים, קינמון, הל, ציפורן, ומרככת את התערובת הקסומה הזו ביין אדם ומתוק של פסח. ומה שנותר, אם נותר לאחר הפסח, היו הנשים בטבריה מכינות לאחר החג עוגיות מעמול טעימות לחגים הבאים לטובה, ובהם חג האביב, קודמו של חג המימונה של ימינו.
ומה אכלנו ביום השני של פסח?
מדיאס של סירות קישואים בהן נטמנה מלית של קמח מצות, ביצים, בצל ופטרוזיליה קצוצים דק, בשר טחון, מלח ופלפל. את הסירות עם בטן המלית היו מטגנים קלות ומעבירים לסיר עם מעט ציר מרק לבישול איטי עד הבוקר בפתילה או לימים בפלטה חשמלית. את שאריות בשר הבקר או הכבש והרוטב מליל הסדר היינו מבשלים עם פול צעיר שבושל קלות במים רותחים לפני כן.
לקראת סיום החג היה מגיע מתכון הקרוי "מאגינה" והוא היה מעין כריך של מצות שנטבלו בתערובת של מים מלח, וביצים, כשהמלית היא בשר מטוגן עם בצל, צנוברים, מלח ופלפל שחור, כשהכריכה הייתה נעשית כך: שתי מצות למטה, שכבת מלית הפזורה עליה לכל שטחה ועליה מצה אחת, כשמעליהו עוד שכבת מלית, שנסגרת למעלה עם שתי מצות. אימא הייתה כורכת חוט תפירה סביב הכריך ומטגנת את המאגינה במעין מחבת דמוית ווק שהיו קונים מנפחים בשוק הערבי.
גם נזכרתי בפסח שלאחר מלחמת השחרור, כשהיה צנע במדינה, והכל ניתן במשורה. אז אבא הביא מבית החרושת קופסת פח עגולה עם ממרח שוקולד, ממנו עשתה אימא עוגת שוקולד ממצות שנטבלו ביין אדום, כשמעליה פוזרו פתיתי קוקוס לבנים ואגוזי מלך. שנים רבות חלפו, אך את טעמה של העוגה הזו לא אשכח לעולם... אז שיהיה לכולנו חג פסח שמח, כשר, מתוחבל במטבח של מורשת אבות עליה נתרפק מדי שנה.

תאריך:  09/04/2017   |   עודכן:  09/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פסח והמתכונים העתיקים של מורשת ספרד בטבריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
הראלה ישי
באופן טבעי כאשר יש משהו שלא מספק לאדם שום טובת הנאה, ההתנהלות והמוטיבציה לעשות את המעשה נראים בהתאם
עידן יוסף
מנחם רהט
מרוב עיסוק בהכנות המתישות לחג, נשכח המסר העיקרי שלו: יציאת מצרים הייתה למודל חרות לעולם כולו
הרב ישראל רוזן
רשימתי עוסקת בחסד פיסי של מזון ורפואה ולא בתחומים נוספים המובלים ע"י הציבור הד"לי, כמו תמיכה, טיפול וחיזוק נפגעי צה"ל ומשפחותיהם, ועמם נפגעי הטרור. גיזרה נוספת אשר לדעתי חזקה בזיקה דתית-לאומית הוא יעוץ ותמיכה בזוגיות, וכן הדרכה וסיוע בימי שמחה
אברהם הללי
פרשה זו דנה במהות הקרבנות וזה בסמוך ליציאת מצרים. כיון שבני ישראל נהגו לפני יציאתם משם להקריב קרבנות לאלילי מצרים במצרים. כיון ששינוי הרגל או מנהג הוא לא קל, הקב"ה הפנה את הקרבת הקרבנות אליו. בהמשך אנו יודעים כי לאחר שישב ישראל בארצו הוא השחית דרכו אבל הקפיד על הקרבת קרבנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il