X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
לניתוחי בקע יש תדמית של ניתוח פעוט, אך האנטומיה של אזורי הבקע היא מורכבת ודורשת ידע רב והתמצאות טכנית בקע אינו נובע ישירות ממאמץ גופני, הרמת משאות או ספורט, והוא איננו שכיח יותר בספורטאים, סבלים או עובדי עבודת כפיים
▪  ▪  ▪
התיקון הניתוחי צריך להחזיק שנים [צילום: פלאש 90]

מדי שנה מבוצעים בארץ אלפי ניתוחים לתיקון בקעים שונים. רבים מבוצעים בדרך המסורתית, ה"פתוחה", ומספר גדל והולך מבוצע בדרך הלפרוסקופית.
בקע (הרניה, קילה) הוא פגם בין שרירי הבטן המתפתח בגלל היחלשות נקודתית של הדופן, כאשר התוצאה היא התבלטות מקומית או פתח בדופן הבטן. מצב זה דומה למצב בו חלקו הפנימי של גלגל אופנים מתבלט דרך קרע בצמיג - שכבות הבטן הפנימיות נדחפות מבעד לפגם ויוצרות התבלטות דמוית בלון או שק. הפגם בדופן הבטן עשוי לאפשר ללולאת מעי או איבר תוך-בטני אחר ל"התקע" בשק ולגרום לכאבים או אף לסיבוכים שידרשו ניתוח דחוף.
ניפוץ מיתוסים הקשורים לתחום:
  • בקע זה עניין פשוט - לא נכון
לניתוחי בקע יש תדמית של ניתוח פעוט, אך האנטומיה של אזורי הבקע היא מורכבת ודורשת ידע רב והתמצאות טכנית. התיקון הניתוחי צריך להחזיק מעמד שנים רבות, לעיתים כל החיים, ועל כן הטיפול חייב להיות עמיד וללא כאבים. בקעים מורכבים בדופן הבטן, כמו בקעים בצלקות ניתוח, עשויים לערב איברים שונים כמו מעיים וכיס שתן ודורשים גישה משולבת ופתרונות יצירתיים ומורכבים. רק כדי להבין את המורכבות, מדי שנה מתים בעולם למעלה מ-50,000 איש ואישה מסיבוכי בקע.
  • בקעים יימצאו אך ורק אצל גברים - לא נכון
לכמעט שליש (27%) מהגברים יהיה בקע מפשעתי בשלב כלשהו במהלך החיים, אך בקע טבורי שכיח יותר בנשים כאשר בקעים בצלקת שכיחים מעט יותר גם הם בנשים. גם לנשים יש בקע מפשעתי אם כי בשיעורים נמוכים בהרבה מגברים.
  • בקע נובע ממאמץ יתר כמו בספורט - לא נכון
בקע אינו נובע ישירות ממאמץ גופני, הרמת משאות או ספורט, והוא איננו שכיח יותר בספורטאים, סבלים או עובדי עבודת כפיים. הפעלה של לחץ כרוני וממושך על דופן הבטן, מעלה את השכיחות של הופעת בקע - כמו בהריונות מרובים, מחלת ריאות המלווה בשיעול כרוני שנים רבות, השמנת יתר קיצונית. "בקע ספורטאים" הוא אבחנה שנויה במחלוקת והטיפול בה גם הוא שנוי במחלוקת.
  • בקע מאבחנים באולטראסאונד או CT - לא נכון
בקעים במפשעה אינם דורשים שום הדמייה ברוב המכריע של המקרים, וניתן לאבחנם בבדיקה גופנית פשוטה. לאבחן בקע באולטראסונד דומה למצב בו שולחים לצילום בשביל להחליט מהו צבע העיניים, ובדיקת אולטראסאונד היא בדרך-כלל רגישה מדי ומאבחנת בקעים ביתר. אם יש צורך בבדיקת אולטראסאונד רצוי להיבדק אצל בודק מנוסה, רצוי רופא. בבקעים מורכבים בדופן הבטן, יש בהרבה מקרים צורך בבדיקת CT או MRI כדי לתכנן את אסטרטגיית הטיפול הטובה ביותר.
  • כאבי מפשעה הם סימן כמעט וודאי לבקע - לא נכון
כאבי מפשעה הם תלונה שכיחה בעיקר בגברים צעירים העוסקים בסוגים מסוימים של ספורט, בעיקר ריצה, כדורגל ורכיבה ספורטיבית על אופניים - ברוב המכריע של המקרים בהם יש כאבי מפשעה ואין מוצאים בקע מפשעתי בבדיקה גופנית על-ידי רופא מיומן, ניתוח לא יועיל לתלונות ויש למצוא אמצעי טיפול אחרים כמו פיזיותרפיה, דיקור, תרופות ומנוחה.
  • תיקון בקע לפרוסקופי הוא עם יותר סיבוכים ושיעורי חזרה גבוהים יותר - לא נכון
תיקון לפרוסקופי של מרבית הבקעים הוא ניתוח עם פחות סיבוכי פצע, פחות כאבים וחזרה מהירה יותר לפעילות, כאשר למעשה אין בספרות הרפואית עדות כי בניתוחים לפרוסקופיים יש סיכון גבוה יותר לחזרה של הבקע. אחרי ניתוח לפרוסקופי, יש פחות כאבים בטווח הארוך ופחות פגיעה פוטנציאלית בפוריות.

הכותבים הם ד"ר עמיר סולד וד"ר יורי מנוסקין, מנתחים בכירים ומומחים בולטים בניתוחים זעיר-פולשניים, מקימי המרכז המשולב לניתוחי בקע באסיא מדיקל
תאריך:  25/04/2017   |   עודכן:  25/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית פרי
האימון מאפשר לנו לא להרגיש שאנו מתאמנים - המסווה הזה הוא כמובן בזכות הריקוד    זו הדרך הטבעית ביותר לפתח כושר
מנחם רהט
איש לא יספר את הסיפור האפל שנילווה לחיי קהילת צפת, במאתיים השנים שקדמו למלחמת השיחרור    הסתבר שבמרומי הרי הגליל העליון הסתגרה קהילה חשוכה, אשר ניהלה את חייה באווירת המאפליה של ימי הבינים
מרגלית מולנר גויטיין
רבים תופסים טרמפ על טרנד מאוד מקובל לאחרונה: מחווה לאמנים אחרים, ("ניכוס" או "נעכס"?). וכאן הכל מותר: לוקחים יצירה של אמן ידוע, מתייחסים אליה, אך גם מסרסים אותה. האם אין זה שווה בנזק לזיוף אותו אנו מרבים להשמיץ? תערוכה נרחבת המוקדשת לזיוף מוצגת כעת באמנות במוזאון ת"א
איתמר לוין
ביקור ראשון של המדור בבית המשפט הקהילתי מותיר רושם מעורב. אין ספק שמדובר בפרויקט מרשים וחשוב, שאף מניב תוצאות מרגשות. אך מדוע יש צורך במשאבים הדחוקים-ממילא של בית המשפט כדי לעסוק בשיקום?
ראובן לייב
מסעדה יהודית מפוארת בשכונת הצמרת של בירת-ארגנטינה מושכת אליה, מדי יום ביומו, קהל מגוון של סועדים, ובהם גם רבים שאינם נמנים עם עמך ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il