X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חמי אבנרי, ישי בלנק, מנאל תותרי-ג'ובראן, שחר ליפשיץ ואלי ישי
מי צריך להכריע סוגיות דת ומדינה – הכנסת או העירייה? מה יקרה אם הסמכות תבוזר לרשות המקומית? האם אמנת גביזון-מדן היא מתווה שיפתור את הבעיה או דווקא יחריף אותה, והאם מתפקידם של בתי המשפט להכריע
▪  ▪  ▪
גרמן. אפילו לא מיניבוסים
פרופ' ישי בלנק:
"ביזור הסמכויות יוביל לרדיקליזציה של סוגיות דת ומדינה. לרשות המקומית יש תכונה בסיסית כזו כי היא יותר רדיקלית מהממוצע הלאומי. בשלטון הארצי יש אגרגציה של כל ההעדפות ויש איזון"

גרמן: דקה של שבת שווה פחות מחיי מצוקה
עידן יוסף
חברת הכנסת יעל גרמן טוענת כי "גלישת" שירות התחבורה הציבורית לתוך שבת היא נושא חברתי ולא דתי ולכן על הדתיים לאפשר הפעלת אוטובוסים בשבת * ועדת הכלכלה תקיים דיון בהפרת הסטטוס-קוו שמבצע משרד התחבורה
לרשימה המלאה

השלטון המקומי והכרעות על דת ומדינה עמדו במרכז בימה ציבורית שהתקיימה בסוף-השבוע (יום ה', 18.5.17) במרכז למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטת בר-אילן. את הרצאת המבוא נשא פרופ' ישי בלנק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, שאמר כי ישנן שתי גישות: א. רשויות עסקו בנושאי דת ומדינה כתוצאה מ'תאונה', כי לרשויות יש סמכות לפתוח כבישים או להתיר עסקים והן נדרשות לשאלה האם לאפשר פתיחתם בשבת; ב. יש יד מכוונת, כי לא ניתן להגיע לקונצנזוס רחב.
עוד מדבריו: "בית המשפט העליון קיבל לא פעם את זה שענייני הדת נקבעים במישור הלאומי. כאשר רשויות באות לסגור עסקים המוכרים חזיר או פתוחים בשבת הן משתמשות בנימוקים כמו 'חזיר לא בריא/מהווה מפגע תברואתי/מנוגד ליהדות' וכיו"ב. בתי המשפט קבעו כי שיקולי דת זרים לחקיקה. שבירת המונופול הדתי אפשרית ע"י ביזור. בתי הדין הרבניים או שירותי הדת הם מונופול. במונופול קיים החשש לקיפוח מיעוטים דתיים. בחלק מהמקומות יישבר המונופול אם נבזר. הרכב מועצה דתית נקבע למשל באופן הבא: 45% בידי הרשות המקומית, 45% בידי השר לשירותי דת ו-10% בידי הרבנות. ככל שהרשות המקומית תחשוב אחרת כוחה לקבוע את ההרכב יגדל.
"שיקול נוסף הוא מתן רוב למיעוט מקומי, וכך די אם למיעוט שאף פעם אין לו סיכוי להצליח במישור הארצי יהיה רוב מקומי ויטול לידיו את המושכות. כוחו יהיה לא רק בדיבור אלא גם במעשה. בשנות החמישים הדתיים היו מיעוט לאומי, ועמדת המיעוט הפכה לאופרטיבית. במדינות ליברליות רבות משאירים את המבנה הדתי למישור הפרט. ההנחה מאחורי מתן רוב למיעוט מקומי היא שעיר או רחוב אפשר לעזוב, אך אי-אפשר לעזוב את המדינה.
"כעת נעמוד על בעיות ביזור הסמכויות מהשלטון הארצי למקומי:
1. הדבר יוביל לרדיקליזציה של סוגיות דת ומדינה. לרשות המקומית יש תכונה בסיסית כזו כי היא יותר רדיקלית מהממוצע הלאומי. בשלטון הארצי יש אגרגציה של כל ההעדפות ויש איזון – לא רק בישראל אלא בכל משטר ליברלי. לעומת זאת, בשלטון המקומי בכל קהילה של אלף-אלפיים איש יגיעו לחילוניות קיצונית או לדתיות קיצונית גבוהה יותר שיכולה להתבטא בהדרת נשים, במצעדי גאווה, במכירת חזיר, בפתיחת מרכולים בשבת וכד' שבעיני הצד האחר נתפשים כהקצנה. הרדיקליזציה עלולה לגלוש מרשות אחת לרשות אחרת.
2. דיכוי מיעוטים. ביזור הסמכויות יביא לכך שהמיעוטים יסבלו יותר בשלטון המקומי. הסכנה כאן היא שהמיעוט יעבור לאותו מקום וכוחו ייחלש במקומות אחרים. למשל, בהנחה שאחוז הלהט"ב עד גיל 18 זהה בכל הערים, צעירים אחרי גיל 18 יעברו לתל אביב שהיא ידידותית יותר ללהט"ב, ואז כוחם בשאר הערים ייחלש.
3. התיוג הדתי ישפיע גם על קווי זהות אחרים, למשל אתניות: פעולה נגד תנועה מסורתית תיתפש כאנטי-מזרחיות.
"המצב היום הוא שהרבה סוגיות מטופלות במרחב הלאומי. השלטון המקומי נדרש להן בעקיפין, לדגמה ברישוי עסקים הפתוחים בשבת או בהקצאת קרקעות ליהודים-משיחיים (כת נוצרית, ע.י.). בית המשפט העליון עוקף את ההוראה כאשר הוא קובע שמותר להתחשב ברגשות דת. בתי המשפט מתירים את עצם השיקול אך לא את כל הפעולות", דברי בלנקי.

בתימ"ש נטלו סמכויות מרשויות
ישי. אצלנו אין הדרת נשים

ד"ר חמי אבנרי:
"עיריית ת"א רצתה לאסור חזיר ונבלמה, לכן הכנסת הסמיכה אותה לכך...בחלק מהמקומות הכנסת רוצה לתת את הסמכות לרשויות, אך בתי המשפט לקחו להן את הסמכות"

ד"ר מנאל תותרי-ג'ובראן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן הנחתה, ובשאלת הפתיחה של חבר-הדיון שאלה מי הפורום המוסמך לדון בשאלות דת ומדינה. ראשון המשיבים היה ד"ר חמי אבנרי מבית הספר למשפטים במכללה האקדמית ספיר, מומחה לשלטון המקומי. "כשעבדתי במשרד הפנים בחנתי כמה חוקים ושרים בקושי התערבו. במרס 2001 קיבלתי טלפון בהול: 'השר רוצה לדבר איתך'. שר הפנים אלי ישי שהיה בסיור בצפון שמע שאושר בכרמיאל חוק עזר עירוני שהתיר מכירת בשר חזיר ומוצריו. הסברתי לו שאם משרד הפנים אינו עושה כלום – בתוך 60 יום החוק נכנס לתוקף אוטומטית. החוק הוגש בתקופת קודמו חיים רמון, ועבר במסלול אוטומטי. אני לא יודע אם זה הפיס את דעתו. היה אחר כך בבית שמש גם פסק דין סולודקין המפורסם באותו נושא. קיים משולש דת-מדינה-שלטון מקומי ויש מתח בין שלושתם. הרשות המקומית מטבע הדברים, הרשות המקומית טיפלה בסוגיות הללו כי הייתה קרובה יותר לאזרח עוד לפני קום המדינה. בכפר ורדים ביטל בית המשפט החלטה של הרשות לא להקצות מקווה לנשים דתיות מתוך תפישה שזו זכות אישית. עיריית ת"א רצתה לאסור חזיר ונבלמה, לכן הכנסת הסמיכה אותה לכך. רשויות מקומיות הסדירו בחוקי עזר עירוניים הקמת רעש במדורות ל"ג בעומר. תוכלו לעקוב אחר חוקי הרשויות בנושא, לעבור מעיר לעיר עם המדורה ולהשאיר אותה דולקת עד הבוקר...בחלק מהמקומות הכנסת רוצה לתת את הסמכות לרשויות, אך בתי המשפט לקחו להן את הסמכות.
השר לשעבר אלי ישי פתח את דבריו ואמר: "אחרי חורבן בית שני יהודים חיו במקומות שנים בעולם בלו מדינה ובלי שלטון, ולא נכחדנו אלפיים שנה. בשנת 2008 היה מפגש חגיגי עם ראש ממשלת רומניה בסוף שנות השמונים בארוחה אצל ראש הממשלה. הוא אמר שעם ישראל לא נכחד בגלל התנ"ך, וזו ההוכחה הכי ברורה שעם ישראל הוא העם הנבחר. באחד הדיונים הליליים בכנסת הודה לי חיים רמון שיש קוד אחד ששמר על העם הזה כל השנים, והתורה היא ערך ששמר עלינו כל השנים. היום יש התקוממות נגד כל סממן דתי. ישנה פסיקת בג"ץ מלפני 40 שנה ששבת היא יום המנוחה. חוק שעות עבודה ומנוחה מונע פגיעה בזכויות סוציאליות".
ח"כ יעל גרמן נכחה בחבר-הדיון, וישי החמיא לה על כך שכראש עיריית הרצליה עשתה עבודה טובה מאוד. לדבריו, מפליא אולי ששר מש"ס נפגש פעמיים עם ראש עירייה מטעם מרצ, ועוד בתקופה בה היה מאבק קשה מול יוסי שריד בעניין החינוך התורני. "ביקרתי אצלה פעמיים והייתה מערכת יחסים טובה שלא האמינו שתהיה. אף על-פי כן, נושאים עקרוניים של מדינה יהודית אינם יכולים להיות מוכרעים ברמה המקומית. אתן לדוגמה את נושא הדרת הנשים מול שילוב חרדים בצבא. פנה אלי ב-96' או 97' נחמיה לב-ציון, ראש הות"ת, ושאל אותי האם ניתן להכניס חרדים לאקדמיה או שהחרדים יתנגדו. הייתי אז שר הרווחה ועניתי לו שבהחלט ניתן ואם יעשה הפרדה בין המינים יגיעו אלפים. הוא היה סקפטי ממני, ואמר שיסתפק ב-24 תלמידים, ואולי 200-100. הגיעו 10,000 ובסקירה האחרונה בממשלת נתניהו הקודמת דובר על 20,000. גם ליהודה דובדבני ממייסדי הנח"ל החרדי אמרתי שזה יצליח אם נשמור על הפרדה, וגם הרבנים היו מעורבים בעניין, אבל אי-אפשר לא לכבד עקרונות של מי שלא מעוניין בחברה מעורבת. איני מסכים עם אי-השמעת התקווה באוניברסיטה העברית, אבל למה זה בסדר לא לשיר כדי לא לפגוע ברגשות של אחרים וזה כן בסדר לא להבין חייל חרדי שלא רוצה לשמוע שירת נשים? סיפר לי אל"ם הורוביץ ששירת בחיל-האוויר שהועמד למשפט כי סירב להיכנס לבריכה מעורבת במהלך אימון. השיח צריך להיות ממקום של הבנה, התחשבות וסובלנות ולא ממקום של התנגשות. כואב לי שמשליכים את מעשי הקיצונים על הכלל. מישהו ירק על ילדה בת 8 מבית שמש ואני צריך להתחיל להסביר את מה שעשה?! אצלנו אין הדרת נשים. ב-96' הייתי שר העבודה והרווחה, רק בן 32 וחצי, ופנתה אלי יו"ר הוועדה למעמד האישה יעל דיין, ששאלה האם אני בעד או נגד שוויון זכויות לאישה. השבתי לה שאני בעד מתן זכות עודפת לאישה, כמו שכתוב שחייב אדם לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו. לא יום אחד אני פותח את הדלת של האוטו ויום אחד את, אלא תמיד אני".

"לא רב ופרופסור יחליטו"

יעל גרמן: "הדיון לא צריך להיות בשלטון המרכזי ולא בשלטון המקומי, אלא בחברה האזרחית". ד"ר חמי אבנרי: "למה כוונתך החברה האזרחית?". גרמן: "לפי אמנת גביזון-מדן, אמנת כינרת, המכון הישראלי לדמוקרטיה – והרשויות יבצעו". אבנרי: "אבל זה לא אושר על-ידי אף גורם מחליט. הכנס צריכה להחליט תחילה!". פרופ' ישי בלנק: "אמנת גביזון-מדן איומה ונוראה. גביזון סחרה ברעיונות שהיא לא הייתה רשאית לסחור בהם, וגם הרב מדן ויתר על נושאים שלא מוסכמים על יתר חבריו. לא רב ופרופסור יחליטו". גרמן: "גם אני לא מסכימה לכל אמנת גביזון-מדן ונצטרך להגיע לפשרות. רוב הציבור תומך בתחבורה ציבורית בשבת, ודאי שלא בהיקף נרחב כמו ביום רגיל אלא בהפעלה מצומצמת. לא צריך בשביל זה אוטובוסים, ויותר מכך – אפילו לא מיניבוסים. מוניות שירות יספיקו".
גרמן: "ברור יותר מהי מדינה דמוקרטית מאשר מהי מדינה יהודית. עד היום לא קבענו מיהו יהודי. השלטון המקומי יותר דמוקרטי מאשר השלטון המרכזי. במקומי יש בחירות ישירות גם למועצת העיר וגם לראשות העירייה. יש בו הפרדת רשויות אמיתית, שלא כמו הממשלה ששולטת בכנסת והיום גם מנסה להשתלט על הרשות השופטת. למרות השחיתויות שאוכלות לי את הלב, ראשי ערים מרגישים מחויבות כלפי התושב.
"עיר צריכה להאזין לתושביה. תשכחו מהנושא הסוציאלי. עם החוקים שנחקקו לאחרונה אי-אפשר להכריח אף עובד לעבוד בשבת. פתחתי בהרצליה קניון בשבת ואזור תעשיה שלם וזה לא בהכרח פוגע. צריך למצוא איזונים ולענות על צרכי כלל התושבים. איתי בקואליציה ישבו המפד"ל, ש"ס ויהדות התורה ולא פרשו, כי מן העבר השני העברתי מיוזמתי שלושה גנים של אגודת ישראל לעירייה. תוכנית הלימוד הייתה חרדית, אבל עם לימודי ליבה ודגל ישראל; יש בית ספר צומח לאוכלוסייה הדתית, בית כנסת וכולל. פתחתי את כל מקומות הבילוי בשבת, אבל היה ברור לי שאת תיאטרון הרצליה שפעל מ"בית האזרח" אני לא פותחת, כי הוא ליד בית הכנסת הגדול. זו התחשבות אלמנטרית ורגישות".

"הרוב המוצק נעלם. הכל רואים בעצמם קבוצות מיעוט"
ת"א 1939. חברה שמרנית [צילום: זולטן קלוגר]

פרופ' בלנק: "מעמד החילוניות נעדר. ההנחה הייתה שדתיים הם מיעוט וזכאים להגנות של מיעוט, אבל אין הגנה סימטרית לחילוניים. יחסי דתיים-חילוניים בפני רעידת אדמה עמוקה. יש פגיעה ברגשות דת אך אין פגיעה ברגשות חילוניים. הרוב המוצק נעלם ואינו קיים יותר. כל הקבוצות חשות כקבוצות מיעוט. זהו אתגר למערכת המשפטית שחושבת שההכרעה צריכה להיות בהגנה על המיעוט.
"פעם החילוניות הייתה אורח חיים עמום. החברה הייתה שמרנית. תל אביב לא התנהגה בפריצות כמו היום. אצל אולטרה-חרדים יש מגמת הקצנה. צריך לראות איך לפתח מנגנונים משפטיים. צריך לבטל את הקונספט של ערים חרדיות, כי יש חשש שזה יקובע ואז תתאפשר הדרה רק כי אתה חילוני, חרדי, ערבי וכו'. חייבים להתחשב במיעוט הלוקלי, ולהבין שתהליך קבלת ההחלטות ברשות אחת ישפיע על רשות אחרת. חשבתי על הצעה פרועה משהו – לאפשר בבחירות המקומיות הצבעה בכמה פתקים לכמה רשויות, שכל אזרח יוכל להצביע על הרכב הרשות שאכפת לו ממנה כדי להשפיע על צביונה".
אבנרי: "אני לא יודע מי צריך להחליט, אבל אני יודע מי לא צריך להחליט – בית המשפט. יש פה עניין של זהות המרחב הציבורי, כי לא נכנסים לאנשים לבתים או לצלחת. גם בפסח מותר לאכול חמץ בבית או במסעדה בלי חלון ראווה. צריך לזכור שהאיפשור שנתנה הכנסת לרשות להחליט בא בתגובה לבית המשפט שקבע שהרשות אינה יכולה לאסור. משום מה הסמכות הזו התפרשה כאילו היא מאפשרת פלורליזם. אם לא מאפשרים לקבוצות לשמור על צביונן יש בכך פגיעה במרחב הציבורי". בלנק: "מקומם של בתי המשפט הכרחי, כי הם הקובעים את גבולות פעילותם וסמכותם של השלטון המרכזי ושל השלטון המקומי, ואומרים האם זה עניין מקומי או פדרלי".

תאריך:  20/05/2017   |   עודכן:  20/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גרמן: לא חובה אוטובוס בשבת, די במונית שרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
לא רק חוק מס דירות: גמלאי בן 73 גבר על הקרנות, על פרקליט המדינה ועל ראש רשות הביטוח, הביא לפסילת חוק של הכנסת וכפה על הרשויות לשלם לו פנסיה במאות אלפי שקלים    תביעות בדרך?
טובה ספרא
שלא יהיו ציפיות לכאן או לכאן מביקור טראמפ. אין הפתעות עם מתקפת וירוסים, הנושא חי קיים ותוסס מאז 2010. מבנה הכוכבים המתפתח עלול לגרור רצון לשלוט על חופש המידע באינטרנט. תקופה נעימה, הזדמנות לבנות גשרים במישורים פוליטיים בינלאומיים ואישיים
איתמר לוין
המאבק כאן הוא לא על השטחים    מדינות ערב רוצות שההסכם הבא יבוסס על הפרות ההסכם הקודם    לעשות צדק עם לוי אשכול ומשה דיין    העובדות על חיי הפלשתינים תחת שלטון ישראל    אמת היסטורית ועובדות משפטיות    מהו הפתרון האפשרי לסכסוך
איתמר לוין
לא להופיע בעניבה פרחונית; לקוד בכניסה לאולם    להתעדכן בפסיקה ולראות כיצד מתנהל השופט    לבקש רשות לצאת כאשר הדיון מתעכב ולדעת כיצד להגיב כאשר השופט טועה
איתמר לוין
עו"ד אייל טל ביקש להעמיד לדין עד במשפטו של מרשו - אך לא טרח לצרף את אותו עד כמשיב, והתעלם מן ההלכה המושרשת בנוגע לאי-התערבות בהחלטות רשויות החקירה. זה לא עלה דבר לו וללקוחו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il