X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דאעש נטל אחריות על הפיגוע בתחילת השבוע בלונדון וייתכן שהוא קשור גם לפיגועים אתמול באירן - אך התמונה הכוללת היא של ארגון העומד על סף תבוסה. זה לא אומר שהפיגועים ייפסקו
▪  ▪  ▪
האידיאולוגיה נשארה [צילום: AP]

עירק

הקרב המרכזי נגד דאעש בעירק נערך במוסול, העיר השנייה בגודלה במדינה. כוחות הביטחון הצליחו לשחרר כמעט את כל חציו המערבי של העיר, אך במחיר כבד. דיווחים רבים נפוצו על מספר האזרחים שנהרגו בקרבות, ועל החורבן המתחולל בעיר.
שליטת הארגון בעירק כמעט ונעלמה. ביוני 2014, כאשר הוכרז על הקמת הח'ליפות של דאעש, הארגון שלט בחלקים רבים בעירק: בכל מחוז אנבר שבמערב המדינה, בחלקים ממחוז סלאח א-דין ומחוז נינווה, ואף הגיע כמעט לעיר ארביל, בירת המחוז הכורדי שבצפון המדינה. כעת דאעש שולט על שטחים במחוזות אנבר ונינווה. מרחב השליטה של דאעש כיום בעירק הוא 60-50 אלף קמ"ר. כאשר מדובר במדינה בגודל של כ-440 אלף קמ"ר שדאעש שלט בערך בשליש ממנה, מדובר בירידה משמעותית.
הפעילות האירנית בעירק היא משמעותית ביותר, מאחר שהיא מאפשרת לאירן ליצור מעין מעבר יבשתי שבו תוכל להניע כוחות, נשק ואספקה מטהרן דרך בגדד, בואכה דמשק ואף מערבה משם לחיזבאללה בלבנון. הדרך להבטיח את קיומו של מעבר זה, היא בתפיסה אירנית של מוקדים אסטרטגיים בגבול עירק-סוריה, ובאמצעות הבסת דאעש בידי כוחות הביטחון העירקיים והמיליציות השיעיות. הדיווחים האחרונים על תקיפה אמריקנית נגד כוחות אסד בגבול עירק-סוריה, כנראה מראה על ידיעת האמריקנים על הכוונה האירנית והיא נועדה להזהיר אותם ממימוש כוונה זו.

סוריה

זמן קצר לפני תחילת הרמדאן, דאעש החל במתקפה במערב סוריה באיזורים של חומס וחמה. התקיפות של דאעש מוכיחות שהוא עדיין שומר על יכולתו ושיש לו כוונה להגביר את פעילותו נגד המשטר ונגד כוחות האופוזיציה במערב סוריה, למרות הנסיגות של הארגון בדרום סוריה ובמרכזה, לכיוון מזרח.
במקביל, נמשכות התקיפות האוויריות נגד דאעש, וכן דווח לאחרונה על העברת ציוד אמריקני לידי הכוחות הכורדים. כאשר בוחנים את מפת השליטה בסוריה, ניתן לראות בבירור כיצד דאעש למעשה מובס במדינה. החוף הסורי נמצא כבר זמן רב בשליטת המשטר. כעת רואים כיצד אסד והכוחות התומכים בו נכנסים יותר מזרחה לכיוון פנים סוריה. בצפון, הכורדים מהדקים את אחיזתם ושולטים בצורה כמעט מוחלטת לאורך גבול סוריה-טורקיה. דבר זה מאיים על טורקיה, שחוששת מהאפשרות של הקמת מדינה כורדית בדרומה, שתעורר שוב רגשות לאומיים בקרב אזרחיה הכורדים.
אם בעבר ניתן היה לראות כיצד הארגון מתפרס ומשתלט על שטחים במרכז סוריה, כעת מוקד שליטתו העיקרי הצטמצם לרצועה באורך 270 ק"מ מא-רקה עד אל-בוכמאל שבגבול סוריה-עירק. השבוע הודיעו הכוחות הסורים הדמוקרטיים על תחילת המבצע לשחרור א-רקה ביחד עם כוחות כורדים ותמיכה אמריקנית. כפי שנראה מהקרב על מוסול, ניתן להעריך, כי גם הקרב על א-רקה הולך להיות קרב קשה וארוך ובעל משמעות רבה לעתיד דאעש.

מצרים

פעילות שלוחת דאעש בסיני נמשכת ללא הפסק. הפעילות החלה במעשי טרור של ארגון אנצאר בית אל-מקדס, שניצל את הכאוס שנוצר במצרים לאחר ההפיכה שהדיחה את חוסני מובארק. בנובמבר 2014 הארגון נשבע אמונים לדאעש, איגד בתוכו עוד מספר ארגונים והפך לשלוחת דאעש במדינה. עיקר הפעילות הוא בצפון סיני, כאשר מבוצעים פיגועים גם מחוץ לחצי האי.
לפני כשבועיים ביצע הארגון פיגוע נגד הנוצרים הקופטים שבמדינה. ישנה הערכה שמדובר כעת בטקטיקה חדשה של הארגון: להביא למחלוקות במצרים על-ידי פגיעה בנוצרים. לאור המצב בעירק ובסוריה, לדאעש נחוץ כעת שדה קרב חדש בו ינחל הצלחות. מצרים היא מקום אידיאלי לאור חשיבותה בעולם הערבי, הפגיעה שפעילות הארגון תגרום לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי ונוכחות הנוצרים במדינה, שפגיעה בהם יכולה להביא למלחמה עדתית במצרים.
לאור זאת, ניתן להעריך שירידת פעילות דאעש בעירק ובסוריה, תביא להגדלת נפח פעילות הארגון במצרים. ככל הנראה, הלוחמים שיישארו בחיים בעירק ובסוריה ינסו להגיע למצרים. חשוב לציין, כי המצב במצרים שונה מהמצב שבו דאעש פרח בעירק ובסוריה. לכן, יהיה לארגון יותר קשה לבסס את מעמדו ואף להגיע להצלחות משמעותיות.

ישראל

פעילות דאעש בישראל מתרכזת ברצועת עזה, שם חמאס הוא שמונע את פעילות הארגון, משום שהוא לא רוצה כרגע הסלמה נגד ישראל. מדי פעם נחשפים פרטים על-אודות מעצר אזרחים ישראלים שתכננו להצטרף לדאעש או שהצטרפו לדאעש וחזרו. במקרים אחרים, נחשפים פרטים על-אודות חשיפתם ומעצרם של אנשים שהתכוונו להקים חוליות דאעש בישראל.
ברוב המקרים, אם לא בכולם, חוליות אלו של דאעש לא באמת היו שייכות לארגון. אמירה של אנשים שאומרים שהם נאמנים כעת לארגון מסוים, לא הופכת אותם לחלק מהארגון. כדי להיות שייך לארגון מסוים, אתה צריך לקבל גם את ההסכמה של הארגון שהם רוצים שתהיה חלק ממנו, ואז אתה אמור לקבל סיוע או הכוונה. אותם אנשים הושפעו מהאידיאולוגיה של הארגון, ורצו לבצע פיגועים בשמו, אך הם לא באמת היו חלק ממנו. לאור זאת ניתן לומר, כי אין פעילות אמיתית של דאעש בשטחים שבשליטת ישראל.

העולם המערבי

ברחבי העולם המערבי בוצעו פיגועים שקשורים לדאעש, כאלו שיוחסו לו או כאלו שהוא נטל עליהם אחריות. יש לציין, כי גם במקרים בהם דאעש נטל אחריות, לא ידועה מידת מעורבותו וסיועו למחבלים. ברוב המקרים, מדובר באנשים שהושפעו מהאידיאולוגיה של הארגון וביצעו פיגועים בשמו. מעטים המקרים שבהם אכן היה מדובר במחבל של דאעש שחזר ממוקד לחימה וביצע את הפיגוע. כך גם לגבי הפיגוע השבוע בלונדון.
זוהי בדיוק הבעייתיות מול דאעש. כל אחד יכול לגשת לאידיאולוגיה של הארגון. מתוך אלו שניגשים, ישנם כאלו שמושפעים. מתוך אלו שמושפעים, ישנם כאלו שמבצעים פיגועים. פעילות זו משתלמת ביותר עבור דאעש, משום שהארגון לא חייב להשקיע כלום ומבצעים פיגוע בשמו.
מבחינה צבאית נראה, כי דאעש מגיע לסוף דרכו. הארגון החל את צעדיו בעירק ובסוריה, ונמצא שם על סף נפילה. הבסת הארגון במדינות אלו משמעותה הבסת הח'ליפות בבסיסה. אם הנהגת הארגון תרצה להמשיך את מלחמתה, היא תצטרך למצוא מדינת בסיס אחרת. מנגד, האידיאולוגיה של דאעש ממשיכה להתקיים כמעט ללא עוררין, מה שמביא לעוד פיגועים במדינות המערב. באמצעות האידיאולוגיה ופעולות אלו, הרעיון ששמו דאעש יוכל להתקיים עוד שנים רבות, עד שיקום ארגון אחר שייקח את חרב האיסלאם ויקרא שוב למלחמה.

תאריך:  08/06/2017   |   עודכן:  08/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איציק וולף
סגן מפקד משמרות המהפכה: ננקום בטרוריסטים ובשולחיהם    גורמים אירניים רשמיים טוענים שהצליחו לסכל פיגוע שלישי    דאעש פרסם סרטון שצולם במהלך המתקפה בבניין הפרלמנט ובו תיעוד אחת מגופות הנרצחים
איתמר לוין
מורה שהשתתף באסיפות תמיכה עם הארגון נשלח לשישה חודשי עבודות שירות    ג'ובראן: האיש "סייע לליבוי האהדה כלפיו ולחיזוק מעמדו באופן העלול לפגוע פגיעה חמורה בביטחון"
אריאל י' לוין
פייננשל טיימס חושף את העולם המסתורי, המרתק ורב-הסיכונים של המרגלים שמפעילות חברות הקואליציה נגד דאעש - כולל בתוך הארגון עצמו
אריאל י' לוין
הקופטים במצרים סובלים מנחת זרועו של דאעש יותר מכל קבוצה דתית אחרת. בחודשים האחרונים נרצחו 100 מהם, ובשבוע שעבר ביצע הארגון עוד פיגוע קשה
אריאל י. לוין
חיל-האוויר תקף עמדות של לוחמי הארגון אבו סיאף שנשבע אמונים לדאעש והטיל מצור על העיר מאראווי    נשיא הפיליפינים: המחבלים מתבצרים בבתים פרטיים ובמשרדים ממשלתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il