X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אין מענה טלפוני, האתר ירד מהאינטרנט (קוד 404), ומשרדי החברה סגורים לפי שעה אין עדיין הסכמה עד כמה ואיך יחולקו העלויות הנוספות של החזרת הנוסעים ארצה
▪  ▪  ▪
מי יחזיר אותם? [צילום: סרג' אתי/פלאש 90]

חברת טיסות הצ'רטרים "חופש ותעופה" קרסה בתחילת השבוע, והותירה כאלפיים לקוחות ישראלים בתדהמה ובחוסר ודאות לגבי חופשת הקיץ שלהם. גדעון בן דורי, הבעלים ומנכ"ל החברה, מתמחה ברכישת טיסות צ'רטר לאירופה, ובמכירת כרטיסי הטיסה לצ'רטרים באמצעות סיטונאי תיירות וגם ישירות. ביום ראשון כשנפוצה השמועה על הקריסה, מיהרתי לבדוק אותה במשרדי "חופש ותעופה". הדלת הייתה נעולה אבל ראיתי מבחוץ מבעד התריסים המוגפים תנועה של אנשים בתוך המשרדים. עם סגירת החברה מבוטלות גם כל ההזמנות שבוצעו דרכה. מה יכולים לעשות עכשיו הלקוחות שהזמינו חבילות נפש או רק טיסות מהצ'רטרים של חופש ותעופה?
מבחינה משפטית הצרכנים של "חופש ותעופה" מתחלקים לשלוש קבוצות - הרעה, הטובה, והבינונית.
הקבוצה "הרעה" היא של צרכנים "יתומים" שרכשו כרטיסי טיסה באינטרנט באתר החברה Hofesh4u, או ישירות במשרדי חברת "חופש ותעופה". אין מענה טלפוני, האתר ירד מהאינטרנט (קוד 404), ומשרדי החברה סגורים. למי שרכשו טיסות ומלונות ועדיין לא מימשו אותם, אין עם מי לדבר. כנראה ש... הלך הכסף!
מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול, מנסה לפתור את בעית הלקוחות שנתקעו באירופה מבלי יכולת לשוב. נמסר לי שחברת התעופה מגלה גמישות והתחשבות בצרכנים אלה, אבל לפי שעה אין עדיין הסכמה עד כמה ואיך יחולקו העלויות הנוספות של החזרת הנוסעים ארצה.
הקבוצה "הטובה" היא של צרכנים "מהמשפחה האבלה" שרכשו כרטיסי טיסה מסיטונאי תיירות, ולא נאמר להם שהטיסה באמצעות חברת "חופש ותעופה". במקרים כאלה החוק מטיל את מלא האחריות על סוכנויות הנסיעות, ואלה חייבים לספק ללקוחותיהם טיסה חילופית או החזר מלא של הכסף. ואכן, חברת "הדקה ה90" הזדרזה לקחת אחריות כבר ביום ראשון בערב, ופרסמה בפומבי שהיא תכבד את כל הכרטיסים שמכרה עבור חופש ותעופה, וגם תדאג לסידורי טיסה חזרה ללקוחותיה שנתקעו באירופה בגלל סגירת החברה.
הקבוצה האמצעית היא של צרכנים שרכשו כרטיסי טיסה ושוברי מלון אצל סוכנויות נסיעות, אשר הודיעו להם בכתב או בעל פה שזו חבילות נופש של "חופש ותעופה", והם רק המשווקים. במקרים כאלה לא ברור המצב המשפטי. על מי נופלת האחריות? על המשווק או על הספקית הראשית? רוב סוכני הנסיעות רוצים להסיר האחריות מעליהם ולשלוח את לקוחותיהם אל הספק "חופש ותעופה". אולם לפי רוח החוק מארגני החופשה חייבים לספק ללקוחותיהם שירות גם אם ספקיהם נקלעים לקשיים. רוב הלקוחות שעדיין לא טסו לחופשה יקבלו את כספם בחזרה, וימצאו פתרונות לאלה מביניהם התקועים באירופה. השאלה היא מי ישא בהוצאות הנוספות על החזרתם ארצה, ומי ישלם התוספת עבור חבילת חופש חילופית במקום זו שטרם מומשה.
בינתיים התגייסה גם לשכת מארגני התיירות, בראשות יוסי פתאל, לסייע לצרכנים שנפגעו מהפרשה. בלשכה מבינים שהפגיעה של "חופש ותעופה" בלקוחותיה מטילה צל כבד על כל מארגני חבילות הנופש. הם מעוניינים לצמצם את הנזק התדמיתי, למרות שאין להם קשר ישיר לפרשה. כמה סיטונאי תיירות התארגנו להפעיל בעצמם את טיסות ה'צרטר של חופש ותעופה באמצעות חברת התעופה האיטלקית Neos. חברה זו הפעילה את הטיסות של "חופש ותעופה" למילאנו ולוורנה, והחובות הגדולים ביותר של "חופש ותעופה" הם לחברת ניאוס. במקביל מפעילה ניאוס טיסות גם עבור סיטונאי תיירות ישראלים אחרים ליעדים שונים. לחברה אין אחריות משפטית לכרטיסי טיסה שהוזמנו אצל לקוחותיה, אך למרות זאת היא מגלה התחשבות בקורבנות הקריסה של "חופש ותעופה". טרם נקבע סופית מי יכסה את ההוצאות הנוספות וכמה מהן.
גם במועצה לצרכנות החלו לטפל במשבר בעקבות קריסת חופש ותעופה. בהודעה לעיתונות של המועצה לצרכנות כותב המנכ"ל ג'וש גולדשמיד: "שוב אנו עדים לתופעות של הפסקת פעילות על-ידי חברות שכתוצאה מהן נפגעים צרכנים באופן מיידי. הדבר חמור שבעתיים אם יתברר כי החברה המשיכה לשווק ולמכור טיסות וחבילות נופש לצרכנים בעוד היא יודעת בוודאות כי לא תוכל לספק להם את מה שהבטיחה. אנו שמחים לראות כי סוכנויות נסיעות ומארגנים שונים כבר הודיעו על לקיחת אחריות ומתן מענה לצרכנים ומצפים מאלו שטרם נהגו כך, לפנות ללקוחותיהם ולתת להם את השקט והמענה הנדרשים להם במצבים כאלו. כמו-כן אנו מצפים כי המדינה תסדיר את התחום באופן כזה שיגן על הצרכנים בישראל, אם בשיטה האירופית של חיוב סוכנים ומארגנים לבטח את עצמם בפני הפסקת פעילות של ספק ואם באמצעות הקמת קרן ממשלתית להגנת כספי הלקוחות. המועצה אף תפעל לקידום הצעת חוק בנושא.
"לצרכנים אנו ממליצים לפנות באופן מיידי לסוכן הנסיעות ממנו רכשו את כרטיס הטיסה או את חבילת הנופש, בכדי להבין את מצבם ולוודא כי סופק להם פתרון הולם. במקרים בהם הנושא לא נפתר, כדאי לפנות אף למועצה הישראלית לצרכנות שמתגברת בשעות אלו את המענה והייעוץ בפורום האינטרנטי שקיים באתר המועצה כמו בכל תחום צרכני אחר בו הם נתקלים בבעיה".

הכותב הוא עורך המגזין האינטרנטי לתיירות "ותוליכנו לשלום".
תאריך:  28/06/2017   |   עודכן:  28/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חני סובול / Hani Sob
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
בתקופת פעילות המחתרות ידעה בני ברק פעילות מחתרתית רבה, בהיותה יושבת על הדרך בין פתח תקוה ופרדסיה לתל אביב    רבים מתושבי בני ברק לקחו חלק בפעילות המחתרתית
גבי סיבוני, גל פרל פינקל
לאחרונה השלים צה"ל תרגיל צבאי, שהתקיים באי קפריסין ובו השתתפו כ-500 לוחמים מחטיבת הקומנדו וטייסות מסוקים    לתרגיל קדם גם תרגיל דומה (קטן יותר בהיקפו) שקיימה החטיבה בכרתים    תרגילים אלו מסמנים את השת"פ המתהדק של ישראל עם יוון וקפריסין כמשקל נגד לטורקיה, אבל גם מצביעים על הבנה נוספת בדבר הצורך בחיזוק מרכיב התמרון היבשתי ככלי ההכרעה העיקרי של צה"ל, גם על-ידי אימונים בשטחים זרים
אורי סלע
אחד הדברים החשובים ביותר הוא לספק לגוף אנרגיה זמינה לקראת פעילות גופנית    ילד המגיע לאימון או לשיעור שחייה, מטרתו ליהנות ולהצליח באימון, לשמור על גוף מתוח, להצליח לשחות בריכה שלמה ולצלול את הדרך חזרה מהבריכה בלי להוציא את הראש - כל הפעילות הזאת דורשת כוח
עמית בר
אבל האם המהלך הזה יביא לירידת מחירים? האם המהלך הזה יעזור למשפרי דיור? או רק לזכאים בקרב זוגות צעירים וכאלו שאין להם דירה. למה לא לעזור גם למשפרי דיור? זה על הפרק, אבל בקטנה
ד"ר אולגה רז
ידוע כי ישנה צריכת יתר של ממתקים ושתייה ממותקת, כולל משקאות טבעיים, אך העובדה שילדים בישראל צורכים בממוצע כ-170 גרם סוכר במהלך יום אחד, זו עובדה מדאיגה ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il