X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: אייל לנדסמן]
ביקורת "דוריאן גריי" בהבימה
מיהו באמת דוריאן גריי
סיפורו של אוסקר ויילד "תמונתו של דוריאן גריי" נכנס לזכרון הקולקטיבי כסמל לאדם שהדיוקן שלו הלך והזדקן עם הזמן, בעוד הוא עצמו - נשאר יפה לנצח. תיאטרון הבימה מעלה הצגה שהיא יותר מחול ופחות תיאטרון, ובכל זאת יש בה משהו רענן ושונה מהרגיל. זאת - מיזמתו של יחזקאל לזרוב שביים, עיצב את הבמה ומשחק בתפקיק דוריאן גריי

אוסקר ויילד (1854-1900, דאבלין, אירלנד) היה דמות שנויה במחלוקת. כהדוניסט מושבע אהב נשים וגברים כאחד, אך היותו קשור בקשר עמוק עם בנו של דוכס, הלורד אלפרד דאגלס אותו כינה בוז'י, הואשם במשפט שבסופו נכלא, איבד את בריאותו ומת בפאריס, שם הוא קבור ב-פר לה שז. דמות שניהם מוצגת עכשיו בניישנאל פורטרט גאלרי (national portrait gallery) בלונדון, ושצוירה ב2016 בידי מארלן דומא על-פי צילומים של שניהם.
בהמשך להכללת המחול כחלק מאמנות התיאטרון - מה שעולה בהצגת "פרידה" בהבימה, קיבל עליו השחקן, הרקדן, הכוריאוגרף והבימאי יחזקאל לזרוב את העלאת המחזה "דוריאן גריי" כסיפור שיש בו עומק פילוסופי, אותו העביר לתחום המחול, הכה מוכר לו וחביב עליו. בעוד משחקו של לזרוב, יכולת הריקוד שלו מעולים, אין כאן מהלך סיפורי רגיל מהתחלה, אמצע וסוף. חזי בחר ללכת מהסוף להתחלה. חבל רק שלא דאג להמחיש זאת על גבי הציור, שכאן, בנוסח המינימליסטי, הוצג בד ריק, כך שלא היה עליו להציג את השינויים שחלו בו בהתאם לסיפור.
חזי נראה כל הזמן אותו דבר. צעיר, יפה, אינו מזדקן או מצעיר. רק השינויים שחלו בתמונה נחסכו מאיתנו. מכאן שהעול לדמיין את הסיפור מוטל על הצופים..
אך קטעי המחול היפהפיים והכה יצירתיים, שביניהם יש קטעי משחק קצרים, הם ליבה של היצירה. לשבחו של הבימאי יש לציין שאת כל הדמויות המקיפות את דוריאן (כמו אלה שסבבו את ויילד עצמו) ממלאים שחקנים מעולים, שכל אחד מהם בעל רזומה משובח. כך הם בראש ובראשונה אקי אבני, שמשחק את הצייר שצייר את הדיוקן המפורסם, וזהו אחד משיאי הקריירה של אבני, המצליח לרגש מאוד את הצופים ולגעת בליבם.
גיל פרנק, שחקן דרמטי מהמעלה הראשונה (הורדוס,קוריאולנוס, אדיפוס) הוא המפיסטופלס של דוריאן. זה הדוחף אותו להיות נהנתן עד להתדרדרות, בעוד הוא מקנא בכל אהוב שלו, ומחדיר לו את פילוסופית הטוב והרע, השחיתות ונהנתנות. בגללו דוריאן מבקש בקשה: שבמקום שהוא עצמו יזדקן - תהיה זו תמונת הדיוקן, בעוד הוא יישאר צעיר. למעשה, אין הוא קולט, שכל חטא שחטא, יחרוט עוד קמט בנפשו עד להתדרדרותו המוחלטת. התמכרותו של ויילד-דוריאן לאהבת נשים והיותו נשוי ואב לשניים, לא הפריעה לו להתמכר גם למין הגברי, מה שנחשב אז לטאבו. בשלה - נשפט, נאסר, והפך יחד עם יצירותיו למוקצה. לו היה חי כיום - היה גורלו כה שונה.
שאר השחקנים המעולים הם משרתו הנאמן של דוריאן, פרנסיס - רוברטו פולק הוותיק והכה מהוקצע ומדויק תמיד; כך גם שמעון כהן מותיקי הבימה, שניהם עם קול והיגוי ברורים; ניל משען בתפיד יותר חזותי מאשר מילולי, וחבל - כי יש לו מה להראות; שחר רז כ-אלן, מצוין גם הוא, ליאת אקטע המחוננת כ-גלאדיס; לאה גלפנשטיין כסיביל, השחקנית שהתאבדה בגלל ביקורתו השלילית עליה, לאחר התאהבותו שפגה; רותי לנדאו כדודה אגתה, דניאל סבג, ואליעד סודאי כאח של גלאדיס. כולם- יותר כקורוס תוך ניצול-חסר של יכולותיהם המשחקיות, אך בכל זאת כולם מעשירים את המופע.
הצגת המחול "דוריאן גריי" הייתה מיטיבה עם עצמה לו קוצרה במעט, ולו איש הסאונד לא היה מחריש את האזניים עם עוצמת הסאונד של המוזיקה היפה כשלעצמה (דייויד בואי, דייר סטרייט, מטאליקה ועוד). בסך-הכל השירים שנבחרו היו מקסימים, ברוח הזמן, כמו גם הפסל המאזכר את יצירותיו הראשונות של דאמיין הרסט האנגלי (כאן -ליוויתן בפורמלין בארון זכוכית ענק), ועיצוב מופלא של הקונסטרוקציות על הבמה ובגבה, כולן מוארות באור יפהפה התוחם את קווי המיתאר שלהן, אותן עיצב לזרוב גם כן, ועיצוב התלבושות של כולם בחליפות רשמיות אחידות.
כל זה יוצר מופע שונה מהרגיל, שאין לחפש בו דרמה שרגילים אליה, אלא להקשיב לטקסט שנמסכת בו פילוסופיה, ולהתמקד בעיצוב המחול הכה מקורי ומשמעותי לעלילה.

תאריך:  12/07/2017   |   עודכן:  12/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
אלימלך אבנר(זליקוביץ') היה מראשוני המפקדים בארגון ההגנה, מדריך ראשי בארגון ומפקד ההגנה של העיר תל אביב במשך שנים רבות .עם הקמת צה"ל הוענקה לו דרגת אלוף והוא מונה למפקד הממשל הצבאי על ערביי ישראל. שמו ופעלו נשכח עם השנים כמעט לגמרי וידוע רק למעטי מעט ולקומץ היסטוריונים צבאיים. כתבה זו באה לספר את סיפורו ופעלו של האלוף אבנר
ד"ר רפאל פרטר
החלט שבאמת חשוב לך להצליח בעבודה וליהנות מהשגרה בעבודה    חלק את העבודה לפרויקטים קטנים, תכנן מטרות קצרות טווח ונסה לאתגר את עצמך ולשבור "שיאים" פרטיים
ט. ברוש-ניסימוב, מ. וינברגר
המכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית בישראל, עושה סדר בנוגע לנגיף הזיקה, על-רקע המונסונים במזרח
יהודה קונפורטס
הצעת החוק של ח"כ דוד ביטן וחבריו, שמטרתה להפוך את הממשל לזמין יותר, מעמידה את משרדי הממשלה על הרגליים האחוריות    התירוצים רבים ומאפשרים לרבים מהם להמשיך לא לטפל בפניות שלנו
עליס בליטנטל
לעיתים נדירות חוזים בהצגה שכה מסעירה, מרתקת ולא מרפה ממך. הצגת "דומית המלחים" בת' תמונע היא בבחינת יצירת פאר נדירה, שחובה על משרד התרבות לאמצה ולהציגה בכל רחבי הארץ למען החדרת המורשת והלקחים ממוראות המאה שעברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il