X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
רז שגיא, יו"ר הפורום לחוסן צה"ל [צילום: אולפני אביגדור]
שילוב נשים ביחידות קרביות - בכייה לדורות
בויכוח בין רבנים המתנגדים מסיבות הלכתיות לשרות נשים בצבא, לבין תומכי האג'נדה הניאו-ליברלית, המקדשים את ערך השוויון המגדרי כחזות הכול, נבלע קולם של עשרות קצינים בכירים, המנסים להסביר את מורכבות הנושא על היבטיו השונים. אחד מהם, הוא אל"ם רז שגיא, יו"ר הפורום לחוסן צה"ל, הגורס כי תהליך שילוב נשים בצה"ל חייב להיבחן בכפוף למושכל הראשון - תרומתו לכשירותו המבצעית של הצבא ומוכנותו למלחמה

הבא ונדבר על המחקרים האוביקטיים שערך הצבא בשנים האחרונות בנושא
  • חובב, טענת ששוויון זכויות בין גברים לנשים הוא אידאל שאין להתפשר עליו וביקשת שאציג בפנייך את תוצאות המחקרים שערך הצבא בשנים האחרונות.אז הנה הם לפנייך.
  • במרס 2017 נערך כנס סגור של עמותת הפיזיותרפיה בישראל ובו נחשפו שוב, נתונים קשים המצביעים על פגיעה חמורה בבריאותן של נשים המשרתות ביחידות קרביות. כ-46% פציעות כלליות של לוחמות, לעומת כ-8% פציעות של לוחמים בחט' החי"ר (במסלול קשה בהרבה) וכ-20% בקרב הלוחמים ביחידות העורפיות.
  • קצין רפואה ראשי, תא"ל (ד"ר) דודו דגן הסביר כי "מה שאנחנו עושים כצבא, זה להוריד את רמת האימון, על-מנת שתתאים ליכולת הנשית, ותוריד את רמת הסיכון לפציעות". עוד הוסיף תא"ל דגן, כי "המודל האמריקני נכשל, אנחנו בצבא יודעים שהוא נכשל וישנם מחקרים של הצבא האמריקני שמודים שגם אצלם שילוב נשים נכשל". והוא צודק כי בעשור האחרון נדרשו הצבא הבריטי והצבא האמריקני להתמודד עם מבול של תביעות בגין נזקים רפואיים המוגשות על-ידי לוחמות ששירתו בעירק ובאפגניסטן. תביעות שעלותן עשרות אם לא מאות מיליוני דולרים. וגם בצה"ל המציאות זהה. בשנים האחרונות אנחנו עדים לגל של תביעות רפואיות שהגישו נשים בגין נזקים רפואיים שנגרמו להן השירות הצבאי. ידוע שאחוז התביעות היחסי גדול במאות אחוזים מאחוז התביעות שמגישים גברים.
  • ד"ר אורן שוורץ-ראש תחום שיקום בצה"ל, הציג בכנס כי הפציעות הרבות בקרב הנשים בתפקידי לחימה נובעות בעיקר בגלל פציעות אורתופדיות ושליש מהמתגייסות סובלות מאנמיה המגבירה את הסיכון לפציעות שימוש יתר. כמו לגברים, בעיות רפואיות אלו גורמות לנכות, אולם לנשים הן עלולות אף לפגוע ביכולתן ללדת. אם בעוד עשור, תופענה בחורות בנות 30 שתטענה שפגיעות מאמץ מנעו מהן את היכולת ללדת, מי הגורם שיביט להן בעיניים ויאמר להן שגינו.
  • האם זה החזון שלנו? לגייס נשים במשקל ממוצע של 50-60 ק"ג ולגרום להם לבעיות רפואיות חמורות בהרבה מאלו שנגרמו לך ולמיעוט מחברייך? מגיפה של פריצות דיסק, קרעים במניסקוס, שברי מאמץ, קריעות רצועות בגב ובברכיים, דלקות בצוואר הרחם ועוד ועוד.
בוא ניגע רגע בהיבט המקצועי. על סמך מה אתה קובע שהיכולת המבצעית של צה"ל תיפגע כתוצאה משילוב נשים ביחידות קרביות. האם צבא הגנה לישראל על כל יכולותיו אינו יכול להכיל משימה כזו.
  • חובב, גם כאן הקביעות הן על סמך מחקרים מקצועיים בלבד ולא על סמך תחושות בטן. הקביעות מתבססות על מחקרים שביצעו הגופים המקצועיים בצה"ל, כמו גם בצבא האמריקני ובצבא הבריטי. מחקרים המוכיחים מעל לכל צל של ספק, כי הדבר פוגע בכשירות המבצעית וגם כאן יש דוגמאות רבות.
  • ניסוי השוואתי של גדוד משולב נשים, שערכו הנחתים (המארינס) ביחס לגדוד גברי, הוכיח כי בכל הפרמטרים היו צוותי הקרב המשולבים פחות יעילים: הם איטיים יותר, פחות קטלניים, פחות מדויקים ונמצא הבדל משמעותי בהפעלת כלי נשק מחלקתיים לרעת הצוותים המעורבים. פינוי הנפגעים של הצוותים המשולבים נמשך זמן ארוך משמעותית מזה שהוקצב והלוחמות לא הצליחו להעביר את תרמילי הגב שלהן מעבר למכשולים והלוחמים הגברים נדרש לעזור להן. הדוח סיכם כי בנוסף, נגרמו ללוחמות שיעורי פציעה גבוהים יותר במהלך הניסוי, ביחס לגברים.
  • גם תחקירים מבצעיים שהתקיימו על מלחמת עירק ואפגניסטן, הוכיחו שרמת הכשירות המבצעית של יחידות מצבאות אלו שפעלו בעירק ואפגינסטן נפגעה כתוצאה משילוב נשים ושוב, לא בגלל חוסר רצון או מוטיבאציה, אלא בגלל סיבות אוביקטיביות לחלוטין.
  • בואר נדבר על גדוד קרקל הזוכה לתהילה רבתי בקרב רבים בציבור הישראלי. קרקל הוא הוותיק בגדודי החי"ר הקל וקיים מבצעית כבר 13שנים ולמרות זאת, אינו מצליח להעמיד לעצמו שדרת מפקדים בצמיחה פנימית. כלומר אין המשכיות, הלוחמות והלוחמים מצביעים ברגליים ולא יוצאים לקורס קצינים ולכן נדרש צה"ל למנות מפקדים מיחידות החי"ר (צנחנים, גבעתי, נח"ל וגולני). חוסר יכולת היחידה ליצור שדרת פיקוד המהווה דוגמה לחיקוי עבור פקודיהם אמורה להדליק נורת אזהרה בקרב ראשי הצבא.
  • דוח הביקורת לשנת 2017 של נציב קבילות חיילים (נקח"ל) בגדודים המעורבים, חושף את הקריסה הפנימית המבצעית של "מערך הגנת הגבולות", הלא הם גדודי החי"ר המעורבים. הדוח חושף תהליכים הנוגעים להיערכותם, מוכנותם ומשימותיהם של הגדודים המעורבים, מתוך בחינה פרטנית של נתונים על-אודות הלוחמות, הלוחמים והמפקדים בגדודים אלה ומצביע על נֶשר רב, בעיות בריאות, פער מבצעי, היעדר מוטיבציה, בעיות משמעת עד כדי רפיון מבצעי בטיחותי ואי-עמידה במשימות.
אם כך הדבר, איזה אינטרס יש לפיקוד הצבאי הבכיר לדחות פעם אחד פעם את מסקנות הגופים המקצועיים לפיהן שילוב נשים פוגע ביכולת הלחימה של צה"ל. טענתך כפי שאתה מציג אותה היא למרות המחקרים, הצבא מנסה לאמץ לעצמו תדמית מתקדמת ופמיניסטית ומסרב להציג את הממצאים בפני הציבור וממשיך בניסיונות חוזרים וכושלים בנושא. זו טענה די חמורה.
  • חובב, זו בהחלט טענה חמורה. ואני יחד עם שורה ארוכה של קצינים בכירים, עומדים מאחוריה.
  • יש לך מספר סיבות. ראשית, לצערי הרב, חלק מהקצונה הבכירה מנותקת מהמציאות בשטח ובאמת מאמינה שהמהלך יכול להועיל לצבא. קצינים אלו גורסים ששדה הקרב השתנה ואתו גם אמצעי הלחימה והציוד שברשות צה"ל. אבל, האמת היא שדבר לא השתנה באופן מהותי - לא הטנק ולא משקל הפגזים, לא המטוס והכשירות שנדרשת להטיסו, לא הרובה ולא משקל הציוד שיש לשאת על הגב. לא השתנתה יכולתו של האויב ולא השתנו הלוחמים.
  • שנית, כתוצאה מהאקטיבזם הפמיניסטי, קצינים בכירים חוששים לומר את האמת, מפני שכל גורם המנסה להביע דעה כנגד שילוב נשים בתפקידי לחימה בצה"ל, מתויג באופן אוטומטי כשוביניסט, ימני, או דתי. לבסוף, מתנהלת כיום מלחמת תרבות על דמותו של הצבא וחלק מהקצינים מאמינים כי תם עידן המלחמות "האמיתיות" וצה"ל הוא צבא "שלום" ובמצב הזה, אין מבחינתם בעיה להוריד את רמתו המבצעית.
  • קיים ניסיון להציג את אלו המתנגדים לשילוב נשים ביחידות קרביות כשייכים לזרם מסוים בחברה הישראלית. אז דע לך, מדובר בשקר גס. אני ושורה ארוכה של קצינים ואנשי מקצוע מתחומים נושקים שהביעו את דעתם בתקשורת בנושא כלל אינם דתיים או שייכים לימין הפוליטי כמו שגורמים כאלו ואחרים מנסים להציג. רבים מהם תומכים נלהבים של המאבק הפמיניסטי בנושאים אחרים. אולם בנושא הזה דעתם היא אחת: מדובר במהלך שנכשל.
אני הרי הייתי חייל שלך ולא הייתי הגיבור שבחבורה. אתה בטוח שלא תעדיף חיילת לוחמת עם מוטיבאציה על פני לוחם כמוני שהזכיר לך תמיד לוחם מקומדיה של וודי אלן.
  • חובב, חייל קרבי כמוך, הוכשר בעלות גבוהה במטרה לספק לצבא שירותים צבאיים במשך שלוש שנים ולאחר מכן במשך עשרים שנות מילואים. האם נראה לך סביר לזמן אימא בת 30 עם שני ילדים קטנים לשירות מילואים קרבי פעם בשנה . זאת אומרת כל ההכשרה של הלוחמת מיועדת לשנתיים שירות ולכל היותר לשלוש או ארבע שנות מילואים לאחר מכן.
  • אתה הגעת לגבעתי, 190 ס"מ במשקל 90 ק"ג, עם מסת שריר כמו לשתי נשים. נכון שהאישיות שלך היוותה אתגר עבור מפקדיך, אולם כאן מדובר במקרה לגופו. מעולם לא טענתי כי כל הגברים מתאימים להיות לוחמים. אני גם לא מתכחש לרצון, לשאיפה ולמוטיבאציה של אותן צעירות להיות לוחמות, לנוע רגלית קילומטרים בשטח האויב, כשעל גבן נשק, אפוד, אר פי ג' ושלוש רקטות כמו שאתה עשית. אני פשוט מצטט את מחקרי היחידה לפיזיולוגיה במכון לחקר רפואת הלוחם, שקבעו, כי גוף האישה לא יכול לעמוד במאמץ מהסוג הזה.
  • אני ער לכך שצעירות רבות מעוניינות בתפקיד עם אתגר, עם מימוש עצמי. אולם, שילוב ביחידות קרביות הוא לא הפתרון המתאים. הרצון ליצור חברה שיוונית הוא חשוב מעין כמוהו, אולם הוא לא יכול לבוא על חשבון שיקולים מבצעיים. יתר על כן, הנשים עצמן יודעות שהן לא מוכשרות לתפקיד כנדרש והמוטיבציה שלהן נפגעת כתוצאה מכך.קח לדוגמה את עולם הספורט התחרותי, שהוא עולם הרבה פחות אלים מהצבא ומהמלחמה. ברור לשנינו כי ניסיון לעמת מתאבק, או מתאגרף גבר, מול אישה, אפילו באותו משקל, נועד לכישלון מוחץ. גם בתחרויות ריצה נמצא כי האצנית האולימפית הטובה ביותר לא הייתה נכללת בעשיריית האצנים המובילה במקצים השונים ובמקצי השחייה לא תמצאו שחיינית אחת שמתקרבת לשיאי הגברים.
אפילוג - קשה לשחות נגד הזרם. הרי בסופו של דבר, לכל אחד מאיתנו יש תקווה שהחזון האוטופי של שילוב נשים ביחידות קרביות יתגשם. כמו במילים של אלתרמן - היינו כחולמים.
  • אני לא עוסק ביצירת חברה אוטופית. אנחנו בחרנו לחיות בשכונה בעייתית והאויב שלנו אינו עושה הנחות ולכן עלינו לשמור את צה"ל בכשירות המקסימאלית ובלי הנחות והקלות.
  • צבא ההגנה לישראל, החליט לבצע ניסוי יקר שאין דבר בינו לבין מוכנות צבאית. הניסוי הכושל, מתעלם משורת מחקרים של הגופים המקצועיים בצה"ל ולמרות זאת הצבא מתעקש להמשיכו. אבל מה שחמור הוא, שהנשים הטובות ביותר שיש לעם ישראל, משמשות שלא מרצונן, כשפני הניסיונות בניסוי הזה והדבר עולה להן בבריאותן.

תאריך:  17/07/2017   |   עודכן:  17/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שילוב נשים ביחידות קרביות - בכייה לדורות
תגובות  [ 50 ] מוצגות  [ 50 ]  כתוב תגובה 
1
מאד מענין אקטואלי ומעורר מחשבה ל"ת
zeny  |  17/07/17 13:31
 
- תודה (: ל"ת
חובב  |  17/07/17 20:19
2
נכון, מכל הבחינות האפשריות!!!! ל"ת
וינטר הניה  |  17/07/17 14:19
 
- תודה רבה (:  ל"ת
חובב  |  17/07/17 20:32
3
יש צדק בדבריו ל"ת
חייל  |  17/07/17 14:52
 
- שמח שהתרשמת. ל"ת
חובב  |  17/07/17 20:37
4
האם באמת יש לאיש בשורה ? ל"ת
סטודנט מהעבר  |  17/07/17 14:55
 
- זו שאלה במקום..... ל"ת
חובב  |  17/07/17 20:43
5
מאמר יפה ומעורר מחשבה ל"ת
רואה חשבון  |  17/07/17 15:29
 
- תודה לקורא הנאמן (:  ל"ת
חובב  |  17/07/17 20:48
6
קידום פמיניזם אינו מטרת הצבא ל"ת
שלום567  |  17/07/17 16:38
 
- קלעת לטענת הכותב.... ל"ת
חובב  |  17/07/17 20:53
7
תנו לנשים להחליט בעצמן. 2017 ! ל"ת
אישה  |  17/07/17 16:47
 
- ולעצם הענין והנושא, אישה יקרה?
ברוך שטיין  |  17/07/17 17:57
 
- זה לא פשוט כמו שאת חושבת.... ל"ת
חובב  |  17/07/17 21:00
8
מאמר נוקב וקולע. היה ראוי
נשים - לא לקרבי  |  17/07/17 17:59
 
- יש בדברייך משהו ..... ל"ת
חובב  |  17/07/17 21:06
9
אחלה כתבה
עורך דין מנתניה  |  17/07/17 19:09
 
- הקרדיט לרז שגיא (: ל"ת
חובב  |  17/07/17 21:12
10
סוף סוף
בנאדם הגיוני  |  17/07/17 20:27
 
- תודה רבה ל"ת
חובב  |  18/07/17 00:45
11
האישיות שלך עדיין מהווה אתגר
Ebm  |  17/07/17 20:40
 
- תודה על המחמאה ל"ת
חובב  |  18/07/17 00:51
12
מאמר חשוב מאוד חובב
יעקב כצמן  |  17/07/17 22:02
 
- הקרדיט לרז שגיא  ל"ת
חובב  |  18/07/17 00:56
13
מעניין מאוד! ל"ת
נעה3  |  18/07/17 01:04
 
- התודות לרז שגיא  ל"ת
חובב  |  18/07/17 09:42
14
ישר כח!
תמיר  |  18/07/17 10:12
 
- הקרדיט למרואיין ל"ת
חובב  |  18/07/17 18:31
15
ראיון
דורון אביטל   |  18/07/17 10:35
 
- תודה דורון. ישיר כוח ל"ת
חובב  |  18/07/17 18:36
16
אם זה נכון אז למה מקבלים נשים
שבץ חלובה  |  18/07/17 10:56
 
- זו שאלה במקום... ל"ת
חובב  |  18/07/17 18:43
17
אין צדק בישראל ל"ת
הדר המתוקה  |  18/07/17 12:31
 
- את הנסיכה שלי (:  ל"ת
חובב  |  18/07/17 18:49
18
תודה רבה... ל"ת
חובב  |  18/07/17 13:59
 
- גם לי.... ל"ת
חובב   |  18/07/17 20:32
19
פמיניזם
ב  |  18/07/17 14:14
 
- שמח שהתרשמת.... ל"ת
חובב  |  18/07/17 19:07
20
ציטוט מהמאמר :-)
עודד_  |  18/07/17 15:50
 
- ועם זה ננצח (:  ל"ת
חובב  |  18/07/17 19:24
21
ככלל נשים מותאמות פחות לקרביות
פועה  |  19/07/17 14:06
 
- זו עמדה מעניינת ... ל"ת
חובב  |  19/07/17 18:28
22
יש לבחון עובדות בטרם החלטה.. ל"ת
שלומי החכם  |  19/07/17 14:59
23
אני איתך בכל מילה
עירית לינור  |  19/07/17 17:03
 
- גם זו תובנה (:  ל"ת
חובב  |  19/07/17 18:34
24
אנחנו לא במאה ה-17.....
אריהט  |  19/07/17 19:11
 
- תודה על התגובה המשכילה ל"ת
חובב  |  19/07/17 23:48
25
מה עם צנעת הפרט ל"ת
ירושלים  |  20/07/17 11:56
26
מרתק וחשוב
שוקי 1  |  24/07/17 21:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
הזמרת אירה ברטמן בתפקיד הראשי והמנצח דניאל אורן מצליחים יחד עם הזמרים, התזמורת, המקהלה והמוזיקה להביא את היצירה לידי חוויה אופראית נפלאה
עליס בליטנטל
החיים כיום אינם במתכונת שהייתה קיימת עד לפני דור. המכשירים האלקטרונים והקשר האובססיבי אליהם הכמעט כפוי על כולם, הופך לליבת החיים. למעשה, קשר זה מנתק את המשמעות הרגשית שהייתה לאנשים זה לזה עד כה, והופך אותם למעין רובוטים
תומר מישלי
רק רבע מהמינים של עקרבים הנפוצים בארץ מסוכנים לבני אדם, 17 מתוכם מסוגלים להזריק את הארס, שנמצא באזור הבטן האחורית שלהם (בזנב) על-ידי העוקץ שנמצא בקצהו
צילה שיר-אל
אנשים מלאי עוצמה ומרשימים בנוכחותם, טובים בארגון וניהול, בוסים טבעיים, רחבי לב, גאים ובעלי אגו חזק ביותר, בעלי כריזמה מרשימה ויכולת ביטוי מעולה, נעים להיות במחיצתם, חמים לזולת, יודעים ליהנות מהחיים
אלי אלון
בימים אלה מלאו 68 שנים לרצח שומרי הכרם בבנימינה. אירוע רצח זה שהתרחש כשנה לאחר הקמת המדינה נשכח עם השנים כמעט לגמרי וידוע רק למתי מעט. סביב מצבותיהם של שומרי הכרם שנרצחו קיימת תעלומה שעדין לא נפתרה והובררה דיה ועל כך בהמשך הכתבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il