X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
דור חדש של אמניות ערביות, דרוזיות, שתובעות נוכחות בעולם מוסלמי, גברי, מסורתי המנסה להשתיקן ולמחוק את זהותן
▪  ▪  ▪
סוהא פרוג'ה, השד המרדן [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]

לאחרונה עדים אנו לנוכחות מוגברת של אמניות ערביות במרחב הציבורי הישראלי. על אמניות דרוזיות וערביות, מוכשרות ודעתניות.
פאטמה שאנן (1986, נולדה וגדלה בכפר הדרוזי ג'וליס), זוכת הפרס היוקרתי ע"ש חיים שיף לאמנות פיגורטיבית- ריאליסטית 2016, כבר נחשבת "לאחד הקולות המעניינים בשדה האמנות הצעירה בישראל", ע"פ דברי האוצר, ד"ר דורון לוריא. היא מציגה במוזאון ת"א יצירות משנות 2010-2017 בנושאים הקשורים למרחב המקומי, הפרטי שלה: שטיחים אתניים, מרפסת עם כסאות פלסטיק, מסבחה. אך המוטיב המוביל בתערוכה זו הוא השטיחים האוריינטליים המלווים אותה כאייקון תרבותי- חברתי של המגזר הדרוזי ממנו באה.
שאנן, בוגרת תואר ראשון של המכון לאמנות במכללת אורנים, קריית טבעון, חיה ברמת גן ויוצרת בתל אביב. השטיח הדרוזי הפרוש על אדמת טרשים מחוץ לבית, שאמור להיות מקומו הטבעי, הוא סמל ליציאתה למרחב החופשי, ניסיון להגדרה עצמית מחודשת.
"בחברה הדרוזית בה גדלתי השטיח הוא פריט יקר ערך, היחס אליו לרוב אינו פרופורציונלי, אסור לדרוך עליו, אסור שיתלכלך", אומרת שאנן, "הנשים מטפלות בו באובססיביות, מנקות, מנערות, מברישות. הפגיעה בשטיח יכולה להיתפס כמרד, מרד של ילדה שלא נותנים לה לשחק בחוץ".
בעבר ציירה סדרות עם מוטיב ה"מסבחה", שרשרת המסמנת סמכות אב. הפעם היא מתמקדת בשטיח המסמל את התא המשפחתי ואת הפן הנשי, הביתי.
בראיון היא אומרת כי היא היחידה בכפר שלה שפנתה לאמנות. נשים אחרות בכפר בחרו ללמוד מקצועות אחרים, לרוב הוראה, ופרשו מלימודים לאחר הנישואין. בשנה השנייה ללימודיה היא התחתנה, המשיכה ללמוד, התגרשה והמשיכה בלימודיה. "בעזרת האמנות חוללתי שינוי מהותי בחיים שלי. לא יכולתי לצייר כשאני חיה ומתנהגת אחרת ממה שאני מציגה. בעזרת האמנות אני מעלה דיון תרבותי במטרה להגיע לשינוי חברתי", היא אומרת.
השד המרדן
בגלריה בנימין בת"א, בתערוכה הקרויה קארדיל, על שם השד המרדן שיצא נגד השטן הראשי וירד לחיות ולדבר עם בני האנוש, מציגות ארבע אמניות ערביות ישראליות.
האוצרת, סוהא פרוג'ה, שגם מציגה בתערוכה ציורים בהם מופיע אותו שד, מבקשת להציף ולהעלות את סוגיות הטאבו בחברה הערבית מוסלמית, בעיקר בקשר לנשים.
מיעד סרסור מציירת נשים שפניהן מחוקות במשיכות מכחול בצבע לבן. האוצרת מסבירה כי לאחר שהציירת חזרה בתשובה היא ממלאת את הצו ההילכתי המוסלמי האוסר להראות פני אדם בכלל ופני אישה בפרט, "כמו שאצלכם כתוב: לא תעשה לכם כל פסל וכל תמונה".
הצלמת הצעירה לאימא חג' יחיא (היחידה כאן בג'ינס וחולצה קצרה) צילמה בנות הלובשות חולצות טי שירט שחורות ועליהן מודפסות מילים בערבית. לדבריה, היא נתנה להן לבחור את המילים שאסור להן להגיד, אך היו רוצות להביע בגלוי, בעיקר חופש ואהבה.
מאי דאעס מציירת נשים בתקריב, כמו מבעד לערפל, כמי שמודעת לקוד החברתי הדורש הצנעת פני נשים.
סוהא פרוג'ה יוצאת נגד המיתוס המקובל במסורת המוסלמית ומאמצת את השד בעל הקרניים קארדיל הסורר, שמרד בשטן והתחבר לחברת האדם. היא מציירת את עצמה בחברתו בצורה פרובוקטיבית ביחס למוסכמות החברה המוסלמית, בצבעים בולטים של שחור ואדום על-רקע זהב. למרות היותה מוסלמית (לבושה בבגד ומטפחת שחורים, אך עם איפור מודגש), היא לוקחת השראה מהמאפיינים של האיקונות הנוצריות, לדבריה, בהן הזהב בא להבליט את הנושא.
זהו דור חדש של אמניות ערביות, דרוזיות, שתובעות נוכחות בעולם מוסלמי, גברי, מסורתי המנסה להשתיקן ולמחוק את זהותן.

פטמה שאנן - מרפסת [צילום: מרגלית מולנר גויטיין ]
לאמה חג' יחיא [צילום: מרגלית מולנר גויטיין ]
תאריך:  24/07/2017   |   עודכן:  24/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיים שיף
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
רבים שותים את הקפה הזה עם התבלין הל שנותן לו טעם קצת ייחודי. אחרים מעדיפים דווקא את התבלין התימני, חווייג'. בכל מקרה, המהדרין שותים בלי סוכר בכלל או עם מעט מאוד סוכר
איתמר לוין
עו"ד קרודנר, המציג עצמו כ"בולט והמוביל בישראל בתחום הדין הצבאי", הגיש עתירה ביום החיול של מרשתו, הכניס את בג"ץ והפרקליטות ללחץ זמנים - ואז התברר שלא היה לה כל יסוד
אלי אלון
בירושלים הלך לעולמו איש הרדיו והטלוויזיה וחוקר התקשורת, ד"ר יצחק רועה, מגדולי השדרים ברשות השידור ממייסדי התוכנית "בחצי היום" בקול ישראל ו"כמעט חצות" בערוץ 1. והתאפיין בסגנון הגשה ייחודי ובלתי פורמלי. בן 80 היה במותו . הלוויתו תערך ביום ג' 25.7.17 בשעה 17:30 בבית העלמין בקיבוץ נחשון
צילה שיר-אל
מומלץ לכם לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים/ או שלא לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו בשאר מזלות האש: טלה וקשת, מוזמנים לקרוא גם אתם את הכתוב, ולהקיש את הנאמר, ביחס לעצמכם
חיים נוי
ארתור קוגן, הבמאי והמנהל הפדגוגי-אומנותי של בית צבי ואחד הבמאים הנודעים בארץ, מומחה בין השאר להצגות שייקספיריות, העלה הפקה יוצאת דופן והתוצאה היא נופת צופים וחוויה תיאטרלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il