X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
משילות ומשפט, ב': תנו לנהל

ועדות, איתורים ומינויים

ועדות האיתור הפכו את השרים לחותמת גומי, ויש פתרונות פשוטים למנוע זאת בחירת השופטים מוצלחת בעיקרה, אך צריך לשקול את הווטו של שופטי העליון על המינויים לערכאה זו ולשנות את שיטת הסניוריטי
▪  ▪  ▪
שקד. הצעה ראויה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
"נציגי ציבור"
בנושא המינויים יש מקום להערה חשובה מאוד, שנכונה לא רק לגבי ועדות איתור, אלא לגבי ועדות בכלל. טוענים באוזנינו שנציגי ציבור עדיפים על פוליטיקאים, משום שהם אינם מוטים. זוהי שטות מאין כמותה. לנציג ציבור יש דעות ויש אינטרסים – וזה בדיוק מה שאני מצפה מאדם אינטליגנטי המעורב בחיי הכלל ובעל מעמד בתחום עיסוקו (שאחרת הוא לא היה נציג ציבור).
אבל מי בחר את "נציג הציבור"? ועדה? פקידים? את מי בדיוק הוא מייצג? אם כבר, אז נציג הציבור האותנטי ביותר הוא הפוליטיקאי – שבאמת נבחר. ומי ששיקוליו הם השקופים ביותר הוא הפוליטיקאי – שהרי דעותיו ידועות. נציגי ציבור צריכים להיות בוועדות כדי לתרום ממדים נוספים, אבל מספיק עם השטות הזאת לפיה הם האנשים האוביקטיביים והישרים היחידים בסביבה.

ההצעה של איילת שקד לשנות את שיטת מינוי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה, גררה את התגובות הפבלובית הקבועות כאשר שר מן הימין מציע משהו כזה: פגיעה בשומרי הסף, רישיון לשחיתות, מכה לדמוקרטיה ומה לא.
למעשה, שקד מציעה שהיועצים המשפטיים של המשרדים יתמנו בהליך דומה מאוד לזה שבו נבחר היועץ המשפטי לממשלה - בהבדל אחד משמעותי: היועץ המשפטי יצטרך לאשר כל מינוי, ולא הממשלה. אז למה קופצים עליה? גם בגלל שהיא מהימין וגם בגלל שהמשפטנים לא רוצים לוותר על שיטת המכרז הפנימי, בה חבר מביא חבר ובה לשר אין שום השפעה על מי שיעבוד לצידו וישפיע בצורה ממשית ביותר על תפקודו. מי שהדמוקרטיה באמת חשובה לו, צריך לתמוך בהצעה של שקד.
יתרה מזאת: את מה שמציעה שקד לגבי היועצים המשפטיים, היה צריך להחיל מזמן ובצורה נחרצת יותר לכל המינויים הבכירים בשירות הציבורי, למעט משרות האמון של השרים. משרות אלו מאוישות כיום בוועדות איתור - אבל כאלו שהופכות את הפקידים למחליטים ואת השרים לחותמות גומי.
את ועדות האיתור מקימים מנכ"לי המשרדים, הם מאיישים אותן ולרוב גם עומדים בראשן. חברים בהן בין היתר מי שיהיו הממונים על העובדים שאותם צריך לבחור, ולעיתים נציגי העובדים, נציגי ציבור ואחרים. מי לא נמצא שם? - נציג השר. נכון שהמנכ"ל הוא משרת אמון, אבל דווקא כאשר השר בוחר למנות איש מקצוע מתוך המשרד, הוא נותר בלא ייצוג בוועדה. ואז ועדת האיתור מביאה לו מועמד אחד, שלפי פסיקת בג"ץ הוא חייב למעשה למנותו. זו לא דמוקרטיה וזה לא מינהל תקין. בדמוקרטיה, מי שנבחר הוא שמקבל את ההחלטות המרכזיות. במינהל תקין, המחליט באמת מחליט.
הפתרון אינו מסובך והוא מתחלק לשלושה חלקים: השר ימנה את ועדת האיתור; לשר יהיה נציג אחד בה; הוועדה תחויב להציג לשר שני מועמדים ראויים ושקולים והוא אשר יבחר ביניהם. זה פשוט, זה הגיוני, זה מתחייב, זה יתן את סמכויות הניהול למי שנבחר כדי להחזיק בהן.

בלי וטו לשופטים ושיפוץ לסיניוריטי
השיטה בעיקרה טובה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כבר הצעתי פתרון ואני חוזר עליו: הנשיא ייבחר בין שלושת השופטים הוותיקים ביותר. נכון שזה יביא להתמודדות ביניהם – ומי שאמר שכל התמודדות היא דבר רע. נכון שזה עלול לגרום להטיה בפסיקה – אבל מדובר בקריירות ארוכות של אנשים ישרים ומקצועיים, ולכן החשש הזה הוא קטן. כך תהיה לוועדה יכולת בחירה אמיתית, שגם תשפיע לטובה על אמונו של הציבור במערכת המשפט ובעומד בראשה

אם דיברנו על מינויים, אזי כמה מילים על הוועדה לבחירת שופטים בכלל ועל בחירת נשיא בית המשפט העליון בפרט. בגדול, השיטה הנוכחית שלנו טובה והוכיחה את עצמה. שיטות אחרות, במיוחד בארה"ב, הן פוליטיות והרסניות, עלולות לגרום להימנעות מבחירת שופטים ומביאות לבתי משפט מוטים שפסיקותיהם ידועות מראש. ואל תגידו לי שזה המצב אצלנו, כי אומנם לבג"ץ יש קו משפטי ופסיקתי ואמנם אפשר לשער לעיתים מה יהיו התוצאות, אבל זה בכלל לא מתקרב למה שמתרחש בארה"ב שכולם נושאים אליה עיניים מעריצות.
מה כן הייתי משנה, או לפחות חושב לשנות? שני דברים: את הרוב הדרוש לבחירת שופטי העליון ואת שיטת בחירת הנשיא. כיום יש צורך בשבעה מבין תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטים לעליון. במקור נועד התיקון הזה, שיזם גדעון סער, למנוע מצב בו יהיה רוב נגד נציגי הממשלה – שני שרים וחבר כנסת אחד. כיום הוא מעניק לשלושת שופטי העליון – שלרוב מצביעים כגוש – יכולת וטו על המינויים. אולי זה דווקא מוביל להסכמות, שזה תמיד דבר חיובי, אבל שווה לבדוק.
לגבי הנשיא: לשיטת הסניוריטי יש יתרון משמעותי בדמות שקט תעשייתי בין שופטי העליון ומניעת חשש לפסיקת מוטית מצד מי שרוצה להיבחר לנשיא. יש לה חסרונות משמעותיים בדמות בחירה אוטומטית לטווח של שנים רבות, לאו-דווקא של מי שהוא המועמד המתאים ביותר, ובדמות נטילת יכולתה של הוועדה לבחור בזמן אמת את השופט החשוב ביותר בארץ.
כבר הצעתי פתרון ואני חוזר עליו: הנשיא ייבחר בין שלושת השופטים הוותיקים ביותר. נכון שזה יביא להתמודדות ביניהם – ומי שאמר שכל התמודדות היא דבר רע. נכון שזה עלול לגרום להטיה בפסיקה – אבל מדובר בקריירות ארוכות של אנשים ישרים ומקצועיים, ולכן החשש הזה הוא קטן. כך תהיה לוועדה יכולת בחירה אמיתית, שגם תשפיע לטובה על אמונו של הציבור במערכת המשפט ובעומד בראשה. וכמו שהשופטים אוהבים לומר: אין להם שום נכס פרט לאמון הציבור. אז בבקשה, תפעלו בהתאם.

תאריך:  08/08/2017   |   עודכן:  08/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדות, איתורים ומינויים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
פוליטיקה וחללים (וואקום)
מרק_טווין  |  8/08/17 09:09
 
- כל מילה בסלע. כמה יודעים,
בני בנקר  |  8/08/17 10:01
2
האם צריך חקיקה לקיום שיטת שקד?
ע_הראל  |  8/08/17 11:38
3
מישהו יכול להצביע על מדינה
בני בנקר  |  8/08/17 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
הפגם בחקיקה צריך להיות באמת כבד כדי ששופט שמרן כמו נעם סולברג יבטל חוק    שורש הרע הוא בזלזול של פקידי האוצר בחברי הכנסת    משה גפני חוטף סטירה אישית כואבת    וכיצד התעקשה המדינה לקבל פסק דין נגדה
איתמר לוין, אלעזר לוין
בג"ץ ביטל את החוק בשל החיפזון שבו נחקק, אך קבע שיש לחזור לשלב שבו נפל הפגם - הדיון בוועדת הכספים    חוק מס ריבוי דירות הוא יוזמה של שר האוצר, משה כחלון, וכעת כלל לא ברור שיהיה לו רוב להעברה מחודשת שלו
איתמר לוין
"אין זה מתפקידו של בית המשפט להיכנס לנעלי מבוקריו ולהעדיף את שיקול דעתו. האיזונים והבלמים הם דו-כיווניים, ואוי לנו אם יפעלו באופן חד-סטרי"
איתמר לוין
מה הקשר בין הציוץ הנמוך-במיוחד של דונלד טראמפ, שחרורו המוקדם של אהוד אולמרט, פרקליטות המדינה ובית המשפט העליון
איתמר לוין
אומרת שיש לכל הפחות לקיים דיון ציבורי בשיטת הסיניוריטי    קוראת לשופטי בג"ץ לצמצם בעצמם את זכות העמידה, לדחות על הסף יותר עתירות ולא לדון בנושאים שאינם משפטיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il