X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
משילות ומשפט, א': תנו למשול

אופק וחופש פעולה

שתי הבעיות המרכזיות הפוגעות במשילות הן הקדנציות הקצרות של הממשלות והשתלטות המשפטנים על פעולתן. לשתי הבעיות הללו יש פתרונות, שאינן בהכרח מסובכים מדי
▪  ▪  ▪
34 חודשים בממוצע [צילום: אמיל סלמן]

תפקידה של ממשלה הוא למשול. זה לא רק עניין של עברית - שורש שמה הוא מ.ש.ל - אלא גם ובעיקר עניין של היגיון. אם היא לא מושלת, בשביל מה היא קיימת? הבעיה היא, שלממשלת ישראל קשה מאוד למלא את תפקידה - בגלל מכשולים חוקיים ומשפטיים שניתן להציב לפתחה השכם והערב.
בעיה ראשונה שלא מרבים לדבר עליה היא אורך כהונת הממשלה. ב-70 שנותיה של המדינה היו לנו 34 ממשלות - ממוצע של שנתיים לכל ממשלה. שר ביטחון ממוצע כיהן 32 חודשים; שר האוצר הגיע ל-27 חודשים; קדנציה ממוצעת של שר החוץ היא 30 חודשים; שר המשפטים ישב על כסאו 25 חודשים. ככה אי-אפשר לנהל שום דבר, ודאי שלא מדינה. מאחר שכל שר יודע שהוא לא יודע כמה זמן ישמש בתפקידו, הוא נוטה לרוץ להחלטות קצרות טווח ולהישגים מיידיים, במקום לבצע תוכניות מחושבות ולאורך זמן.
שיטת הממשל בארה"ב רחוקה מלהיות מושלמת ואפילו טובה, ולא נמנה כאן את חסרונותיה. יש לה יתרון גדול אחד: הקדנציות מלאות. הנשיא יכהן ארבע שנים, חבר בית הנבחרים יכהן שנתיים, וסנאטור - שש שנים. יש אופק ניהולי, יש אופק מנהיגותי, יש זמן לתכנן ולבצע, יש אפשרות לקבוע לוחות זמנים מדויקים.
המצב אצלנו נובע מכך שדי ברוב של 61 חברי כנסת כדי להקדים את הבחירות. זה פותח פתח לסחטנות מצד חברות הקואליציה ולתרגילים מסריחים נוסח זה (הכושל) של שמעון פרס בשנת 1990. זה מביא את חברי הכנסת לעסוק בפוליטיקה במקום בחקיקה, ואת השרים - בפוליטיקה במקום בממשל. זה מאפשר לראש הממשלה לאיים על שותפיו שהוא יפיל את הממשלה וילך לבחירות כאשר נוח לו.
הפתרון לכך פשוט ביותר: לשנות את החוק ולמנוע את הפלת הממשלה, שהרי הציבור בחר בה לארבע שנים. למצער, יש להצריך רוב של 80 חברי כנסת כדי לפזר את הבית; זהו הרוב הדרוש כדי להאריך את כהונת הכנסת, ואין סיבה שקיצור הכהונה תדרוש רוב קטן יותר. וזאת לדעת: תפקידה של האופוזיציה איננו להפיל את הממשלה, אלא להקשות עליה, לבקר אותה ולהציב חלופה לקראת הבחירות הבאות. לכן, מניעה - או כמעט מניעה - של אפשרות הקדמת הבחירות אינה פוגעת כהוא זה בערכים דמוקרטיים. כאמור, זה בדיוק המצב בארה"ב, ואיש לא יטען שהיא אינה דמוקרטית.

המטוטלת הגיעה לקיצוניות השנייה
להיות קצת "ממזרה" [צילום: אמיל סלמן]

במישור המעשי, וזה רעיון שמצריך הרבה מחשבה: לקבוע שחוות הדעת של היועצים המשפטיים הן המלצה בלבד. לפני שאתם קופצים, יש לי תוספת: נבחרי ציבור שיפעלו בניגוד לחוות דעת אלו, יסתכנו בכך שיצטרכו להצדיק את מעשיהם בפני בית המשפט, ואולי אף שיסתבכו בפלילים במקרים קיצוניים משום שהדבר יהווה פעולה במתכוון

על הבעיה השנייה כן מרבים לדבר: שלטון המשפטנים. לפעמים דומה שאי-אפשר להזיז מהדק מצד אחד של השולחן לצידו השני בלי לקבל חוות דעת משפטית כאשר מדובר בפקיד, ואילו כאשר מדובר בשר – הוא אפילו לא יכול לגעת במהדק. ליועצים המשפטיים יש תפקיד חשוב ביותר בשמירה על החוק והמינהל התקין, אך המטוטלת אצלנו כבר מזמן הגיעה לקיצוניות השנייה.
אין פתרון פשוט לסוגיית האיזון בין זכותם וחובתם של נבחרי הציבור למשול, לבין הצורך החיוני להבטיח את תקינות פעילותם. אין פתרון פשוט למצב בו רק נבחרי הציבור אינם יכולים ליהנות מהזכות המוקנית לכל עבריין: לבחור את עורכי דינם; שהרי אם כל נבחר יקבל יועץ משפטי משלו – התוצאה תהיה אנרכיה במקרה הטוב ושחיתות במקרה הגרוע. ובכל זאת, ניתן להציע שלושה כיווני פעולה – אחד טכני ושניים מהותיים.
במישור הטכני: מן הראוי להקים ועדה ציבורית של מומחים שתדון בדיוק בבעיות הללו. וכאן מותר לשרה איילת שקד להיות קצת "ממזרה". היא יכולה לבקש חוות דעת כתובות משורה של משפטנים, ועל-פי חוות הדעת הללו – למנות את חברי הוועדה. צריכים להיות שם בעלי דעות שונות ואף מנוגדות, אבל מותר לשרה – נבחרת הציבור! – לתת קריאת כיוון לתוצאה הרצויה לה, כך שהמשילות תגבר מבלי לפגוע ביושרה.
במישור המעשי, וזה רעיון שמצריך הרבה מחשבה: לקבוע שחוות הדעת של היועצים המשפטיים הן המלצה בלבד. לפני שאתם קופצים, יש לי תוספת: נבחרי ציבור שיפעלו בניגוד לחוות דעת אלו, יסתכנו בכך שיצטרכו להצדיק את מעשיהם בפני בית המשפט, ואולי אף שיסתבכו בפלילים במקרים קיצוניים משום שהדבר יהווה פעולה במתכוון. כאמור, זה רק רעיון בוסרי שמצריך עיבוד.

לחוקק את פסקת ההתגברות
כמו עיסקת בעלי עניין [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

זה אומר, שאם הממשלה מחליטה משהו – ההתערבות צריכה להיות יוצאת דופן ובנסיבות חריגות של שיקולים זרים, פגיעה בחוקי יסוד או הפרת ערכי יסוד. זה גם אומר, שדלתי בית המשפט צריכות להיות פתוחות – אבל לא פרוצות. כאשר עותר ציבורי מגיש עתירת סרק, יש לחייב אותו בהוצאות ראויות כדי שיחשוב שוב. כאשר עתירתו מתקבלת – יש לזכות אותו בהוצאות ריאליות ואף ביותר מכך

נקודה שנייה במישור המעשי נוגעת להתערבות בתי המשפט, ובמיוחד בג"ץ, בעבודת הממשלה. כאן במיוחד חיוני להחזיר את המצב לאיזון הנכון שלו. נקודת המוצא צריכה להיות, שלשרים מגיעה אותה חזקת תקינות שניתנת לפקידים. בתי המשפט מתערבים בהחלטות מקצועיות רק לעיתים נדירות, באומרם שקיימת חזקה של תקינות פעילות הממשל ושאין להם מומחיות יתרה על פני – נניח – מתכנני ערים, מהנדסי מים או מתכנני מטעים. אין סיבה שהיחס אל נבחרי הציבור יהיה שונה מהיחס אל הפקידים, אין סיבה לחשד הבסיסי ולפיו מעשיו של הנבחר נובעים משיקולים זרים. אם כבר, אז יותר פקידים נתפסו בשחיתות מאשר נבחרים.
זה אומר, שאם הממשלה מחליטה משהו – ההתערבות צריכה להיות יוצאת דופן ובנסיבות חריגות של שיקולים זרים, פגיעה בחוקי יסוד או הפרת ערכי יסוד. זה גם אומר, שדלתי בית המשפט צריכות להיות פתוחות – אבל לא פרוצות. כאשר עותר ציבורי מגיש עתירת סרק, יש לחייב אותו בהוצאות ראויות כדי שיחשוב שוב. כאשר עתירתו מתקבלת – יש לזכות אותו בהוצאות ריאליות ואף ביותר מכך.
בהקשר הזה יש מקום גם לחוקק את פסקת ההתגברות, שתאפשר לכנסת לאשרר ברוב מיוחד חוק שנפסל בידי בג"ץ. אני הייתי שם את הרף על 70 ח"כים ולוקח בהשאלה מרכיב מכללי עסקות בעלי עניין בדיני החברות. שם יש צורך באישור של ועדת הביקורת ורוב מקרב בעלי המניות שאינם נגועים. כאן הייתי מחייב שלפחות חמישה מבין ה-70 יהיו חברי אופוזיציה. כך יובטח שפסקת ההתגברות תופעל רק במקרים בהם יש תמיכה רחבה באותו חוק.
אפשר כמובן לחלוק על הרעיונות הללו. ייתכן שהם אוטופיים ואולי אפילו אוויליים. אבל הקו המנחה חייב להיות: תנו לממשלה למלא את תפקידה, תנו לה למשול ולקיים את רצונו של ציבור הבוחרים.

תאריך:  07/08/2017   |   עודכן:  07/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אופק וחופש פעולה
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה בסלע. אבל יש בעיה קשה
בני בנקר  |  7/08/17 10:07
 
- שקד שרה "ימנית"?
טיוח טרי  |  7/08/17 12:34
 
- לא כך ! הרבה ו. איתור הן מטעם  ל"ת
הפוך !  |  7/08/17 17:27
 
- {{נתניהו הבטיח שינוי שיטת ממשל
2קדנציות לרה״מ  |  8/08/17 08:15
2
נושא מינוי משנה למנכ"ל ע"י השר
פוליטיזציה !  |  7/08/17 15:06
 
- דברי הבל. ההתייחסות
בני בנקר  |  8/08/17 01:08
3
לדעתי
באום  |  7/08/17 20:40
 
- מלוא כל הארץ שחיתות
מסדיר מניות  |  8/08/17 14:46
4
שלטון משפטנים או מחדלי חקיקה?
אחד העם  |  8/08/17 01:48
 
- אני שמח שגם אתה מבין שבישראל
בני בנקר  |  8/08/17 10:06
 
- יש מדינות
באום  |  8/08/17 13:05
 
- נראה לי שטעית והגבת אלי במקום
בני בנקר  |  8/08/17 15:10
 
- הגבתי לאחד העם ל"ת
באום  |  8/08/17 18:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורנה ליברמן
ז'אן מורו נחשבת לסמל הגל החדש והקולנוע הצרפתי בכלל    השחקנית הדגולה זכתה בפרסים רבים, גם בינלאומיים, ביניהם אוסקר כבוד שהוענק לה מידיה של שרון סטון ב-1998 על כל פועלה    " ז'אן לה פראנסז", כפי שכינוה מחוץ לארצה, הייתה שגרירתו המיטבית של הקולנוע הצרפתי ברחבי העולם
יגאל יששכרוב
שרגא מילשטיין בן 84, הוזמן להשתתף כחבר ונציג ישראלי בוועדה המייעצת של אתר ההנצחה ברגן-בלזן
אלי אלון
ב-18 בדצמבר 1950 התרסק בחוף אשקלון - בקרבת קיבוץ זיקים צפונית לעזה מטוס סיור של חייל האוויר הישראלי. כל שמונת נוסעיו, כולל הטייס ניספו. גופתו של אחד הנוסעים יעקב אבזץ' מקיבוץ רמת יוחנן לא נמצאה עד היום. אסון המטוס הוצנע והושכח לאורך שנים, יש אומרים במכוון, ורק מתי מעט יודעים על התרחשותו
יצחק מאיר
האידיאולוגיה הציונית של רעיה יגלום נוחה עדן הייתה מנוסחת בפשטות ודאית - ציוני הוא מי שנאבק לגייס את העם היהודי להגשים ציונות, ואת אומות העולם לראות בה מפנה היסטורי המחייב אותו
הרצל חקק
יעקב פפיאשוילי עלה לישראל בשנת 1996. נכון לעכשיו, הוא מחברם של ארבעה עשר ספרים, ביניהם שלושה ספרי שירה. כל הספרים רשומים ומפורטים באינטרנט בגרוזינית וברוסית. יצירותיו הן לא רק עשירות נושאים, אלא גם מעניינות ומגוונות מבחינת הז'אנרים הספרותיים. מדובר ביוצר שיודע לדבר אל לבנו לא רק בפרוזה. ספר שיריו שפורסם בגרוזיה בשנת 2010, כולל לא רק את הז'אנר הלירי, אלא גם את הפואמה הדרמטית המבוססת על ההיסטוריה האמיתית של גרוזיה בנוגע לבעיית אבחזיה.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il