X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חוסר הנושא המאפיין את גיבורי הספר אינו מוגדר כסטייה הסוטה המופיע ביעף בסיפור האחרון, "התייר האיטלקי", נותן לו את שמו על-אף שאינו תופס בו מקום רב
▪  ▪  ▪

"ברכת התנינים" של בועז יזרעאלי הוא קובץ סיפורים המעלים על נס אותו גיבור בגרסאות שונות, גיבור הנראה כבן דמותו המוקצן של המחבר עצמו. הסיפור האחרון בקובץ, "התייר האיטלקי", אוטוביוגרפי בעליל, מאשר תחושה זו, ומתכתב עם הסיפור הראשון, "מיטה מתקפלת", שהמרכיב הדמיוני בו, חזק ככל שיהיה, אינו מסתיר את מקור השראתו הריאליסטי. כאב השיניים, הרגשת התלישות, הניתוק, חוסר העניין בחיים, חוסר התוחלת, חוסר המוטיבציה, חוסר כסף, חוסר דיור, חוסר חברים, חוסר חברה - כל אלה נמצאים גם בסיפור הראשון, הלא ריאליסטי, כביכול, שכמו שואב בדליים מלאים מהכוח המדמה וגם בסיפור האחרון הנראה שאוב ממציאות עברו של הכותב.
חוסר הנושא המאפיין את גיבורי הספר אינו מוגדר כסטייה. הסוטה המופיע ביעף בסיפור האחרון, "התייר האיטלקי", נותן לו את שמו על-אף שאינו תופס בו מקום רב. דמות שולית זו תפקידה הוא להדגיש את ההבדל המהותי בינה לבין גיבורנו. זה האחרון, שלא כמו התייר האיטלקי בן השישים, אינו סוטה. הוא אינו ממריא לקטמנדו או לתאילנד כדי להפיל בפח ילדים. בסיפור האפונימי "ברכת התנינים", אחד מהטובים והמקוריים שבקובץ, דומה שהדמות הניהיליסטית השלטת, שגריר נורווגי באפריקה, משלבת באישיותה, באופן יוצא דופן, קווים סוטים, אך זהו כאמור גיבור קצת חריג בנוף הספר.
כי חוסר נושא בחיים - חוסר פרספקטיבה, חוסר שורשים, אינה סטייה וגם לא מחלה. כך מוסבר בפירוש בסיפור "הגירוש" שבו הוריו של ילד מגודל, דנדי שחצה את גיל הארבעים ולא עושה דבר בחייו, נאלצים לגרש אותו מדירתם שבה הוא יושב בטל באופן מחפיר. וגם היושב זמנית בקטמנדו מהסיפור האחרון מספר לידיד מקומי מזדמן על מגוריו בלית ברירה בדירת הוריו. אחיו של דין - "ג'יימס דין" מ"הגירוש", מהווה את ניגודו המובהק: האח, ששמו גלעד, גר ביישוב כמו שוהם, עם אישה מתוקה ותינוקת רכה, ביתו נאה וחייו נעימים. אך דין מוצא שהם משעממים. הגיבור של בועז יזרעאלי, גבר תלוש, לעתים קרובות מכור לסמים כדי למצוא איזה עוגן, לעתים קרובות עסוק בכתיבה כלשהי ובהרהורים ארס פואטיים הנגררים ממנה, מציג את החיים הקונוונציונליים באופן נלעג אך החלופות שהוא מוצא גרועות מהם, אללי, בהרבה. עם זאת, הגיבור אה לה יזרעאלי ניחן לפעמים בכנות הראויה כדי להביע נוסטלגיה לחיים המרובעים והמשעממים עם בית או דירה מהוגנים, עבודה במשרה מלאה, גינה, אישה וילדים. כך חושב, למשל, אמיר, מכור כבד לסמים:
הוא חולף מול בתי המושב שבצד הכביש, רואה אנשים יושבים בחצרות שלהם ומדברים, משקים את הגינות שלהם, אוספים את מה שנושר מעצי הפרי שלהם, חיים את החיים הנקיים והמתוקים שלהם. מבטו חוזר אל הכביש והוא בולע את חמיצותו למראה הבתים הפסטורליים האלה ויושביהם שמשחקים בחצר עם ילדיהם. כי שם הם וכאן הוא, עולם מול עולם, הצרות שלו והצרות שלהם (עמ' 85).
אך רוב הזמן, גיבורו של יזרעאלי משלח חצי ביקורת בישראל, מדיניותה וחברתה, מתוך נקודת המבט של איש שוליים, שזרותו מקנה לו מבט סאטירי, כמו חדש (כמו כי לעתים הוא צפוי). ובסוף הספר, אפילו זר של ממש, הודי, ששהה בישראל במסגרת תוכנית לחילופי חיים, מוסר לקורא את מבטו המסויג על המדינה וממהר לברוח ממנה אל ביתו. ואף ההפך. נפאלי, שמנהל מלון בקטמנדו ונשאר בתחום העוני, חושב שבישראל, כעובד זר, יעשה קופה. אך הנפאלי, שלא כהודי, אינו מכיר על בשרו את הארץ.
מוטיב האומללות והקדרות שולט בחציו הארוך הראשון של הספר, שגיבוריו משרים דכדוך ומועקה. לעתים קרובות הם דומים לחיות, בבחינת מותר האדם מהבהמה - אין. יחסיהם עם הזולת מושתתים על הטרדה. והינה, אחרי ששאלתי את עצמי ברחמים עצמיים ראויים לגנאי מדוע נגזר עליי לקרוא בקיץ, ועוד חם מהרגיל, ספר שאינו "קריאת קיץ", גם אם שפתו תקינה וקולחת, הגעתי לסיפור ה-14, "ראיון עבודה", ונשמתי סוף-סוף לרווחה. הגיבור ומהותו בעינם עומדים, אך הטון השתנה והפך "נשכני". "ראיון עבודה" הוא סיפור משעשע. האירוניה המצהילה שלו פועלת את פעולתה, למשל:
כן, צריך רב. גם אני צריך.
אלא שמטעמי זהירות לא כדאי להמציא סתם שם ולטעון כי זהו הרב שלך ואתו אתה "מתייעץ". רק חילוני מנותק, כמוני, עלול לחשוב שאפשר פשוט לזרוק שם, איזה שם סביר ונפוץ, נניח הרב זיסקינד. מה כבר עלול לקרות אם אומר שאני עם הרב זיסקינד? אבל בדיוק על זה, על מה שעלול לקרות, כדאי לחשוב היטב. כי לא מן הנמנע למשל שהמראיין ישאל: הרב זיסקינד מאלומות רחל או מגבעתיים? (עמ' 166).
וסוף ראיון העבודה מצליף בכושר המצאה אירוני חד.
החל מהסיפור ה-14 (בספר 20 סיפורים), העגמימות והאומללות מפנות מקום להומור משעשע שלא היה מבייש שום סטנדאפיסט. הבחור הוא אותו בחור אך אמיר, ששמו עכשיו אלישע, החליט פתאום להמיר את ההתמכרות לסמים בגידול ילדים. עסקת החליפין הזו אינה נראית בעיניו טובה כשלעצמה אך סוף-סוף ימצא חן בעיני החברה, מה גם שחיתולים ושאר מוצרים לתינוקות עולים פחות מצריכת סמים. נשמע משתלם.
[הביקורת התפרסמה לראשונה באתר אימגו]

בועז יזרעאלי, ברכת התנינים, עם עובד, 2017.
תאריך:  15/08/2017   |   עודכן:  15/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הראלה ישי
כאשר אנו ניגשים אל העני ורוצים לקיים את מצוות הצדקה עלינו לחשוב מה הוא צריך, מה חסר לו באמת
עידן יוסף
כך תוכלו לקבל שירות צרכני סביבתי איכותי ללא עלות נוספת. הכירו את הזכויות שהחוק נותן לכם
ראובן לייב
במתחם רביעיית פלורנטין בתל אביב מתקיימת בימים אלה תערוכת "עוף החול" של האמנית שריתה פלד, כשהעבודה בידיים והטכניקה של האש עם הפלדה מחברות אותה ליסוד החיים
איציק וולף
דוח ביקורת עומק שהוזמן על-ידי רשם העמותות קובע כי יש לפרק את עמותת קבר רחל המוכרת לרבים משיחות הטלפון המטרידות    חושף כי שכחמישית מהוצאות העמותה הן על בית ספר לא חוקי בצפת    העמותה, שהעסיקה מערך גיוס תרומות, התקשרה עם חברה קשורה שסיפקה לה שירותי גיוס תרומות מקבילים בעלות גבוהה ב-15%    כותבי הביקורת מביעים חשש מפני "זליגת כספים מהעמותה"
יעקב קורי
סגה ישראלית ואנושית    רשמים וביקורת על הספר "חופשת שחרור" מאת יהושע סובול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il